Vissen in vijver

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steef

Vissen in vijver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:27

Hee,,

Wij zijn net verhuisd en hebben nu een vijver in de achtertuin.
Wat voor vissen zouden hierin kunnen? Wat moet je dan voeren?

De vijver is denk 1 bij 1,5 ? bluetoothstick is weg. dus kan even geen foto's neerzetten Knipoog

kally

Re: Vissen in vijver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:32

Hij moet zo ie zo ook een bepaalde diepte hebben voor de vorst en je hebt van die
kant en klare voeremmertjes voor allerlei soorten vissen en zomers eten ze ook insekten.....
Veel meer ervaring heb ik niet....
Maar succes......

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:38

eens naar een dierenspeciaalzaak gaan met een tuinafdeling, die kunnen je wel helpen
Je moet er wel op letten, de vijver moet geloof ik minimum 80 cm diep zijn, maar liever dieper, anders kunnen de vissen er niet in overwinteren.
Daarnaast heb je ook een filter + uv nodig (om het water te filteren en algvrij te houden)
Dat hangt af van de hoeveelheid water dat je hebt in de vijver.

Kwa vissen: daar kun je alle karperachtigen in doen
Dus goudvissen, goudwindes, shubunkins, koi's (die heb je ook in het klein)
belangrijk is dat je rekent hoeveel cm VOLWASSEN vis je kunt insteken.
Dus bv heb je 10 Liter water, dan mag je daar 10 cm vis insteken (dus de vis op volwassen grootte)
dus een goudwinde bv kan 30-50 cm groot worden, dus reken bv 30 liter water per goudwinde dat je erin steekt.
dus voor 10 goudwindes heb je 300 liter water nodig (ook als ze klein zijn)

Kwa voeder: als je de gewone goudvissen, goudwindes, shubunkins en dergelijke houd kun je gewoon voeder geven voor vijvervissen
elke dag een kleine hoeveelheid geven dat ze direct opeten, niet teveel voederen, dat is slecht voor je waterkwaliteit!

als je koi's houdt geef je beter speciaal koivoeder, is iets duurder, maar beter voor de koi, en de vissen worden er veel mooier van Lachen

indien je nog vragen hebt mag je gerust stellen hoor, ik heb dit hier nu effe vluchtig ingetikt Lachen

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:40

foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Diepte ga ik even meten. We willen iig wel kleine vissen. anders is het echt te klein Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:43

alle vijvervissen worden groot
in de vijver kun je enkel koudwatervissen houden (dus de karperachtigen) en die worden allemaal groot.
ik denk dat je daar wel makkelijk een tiental visjes kunt indoen, zolang het minimum 80 cm-1 m diep is, anders sterven ze in de winter

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:45

Duhelo schreef:
alle vijvervissen worden groot
in de vijver kun je enkel koudwatervissen houden (dus de karperachtigen) en die worden allemaal groot.
ik denk dat je daar wel makkelijk een tiental visjes kunt indoen, zolang het minimum 80 cm-1 m diep is, anders sterven ze in de winter

Net gemeten 50 cm. Scheve mond

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:46

Goudvissen. Lachen
Kijk eens bij de vijverzaak, hele leuke kleuren zijn er Haha!
Sarasa (foto in mn profiel, die rood/witte), shubunkin, of gewoon de 'normale', witte en ga zo maar door.
Koi zou ik niet doen... worden groot wat je niet wilt, en vereisen redelijk wat kennis van waterwaarden.
Voor elke vis is dat laatste natuurlijk nodig, maar goudvissen zijn perfecte vissen om mee te beginnen, en bovendien erg leuk Haha!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:51

Stef_Winston schreef:

Is prima hoor, m'n tante heeft ook zo'n vijvertje en die doet het al een poosje goed Ja
Je vijver zit ingegraven, dus de onderkant bevriest waarschijnlijk niet, gewoon zorgen dat iets op het wateroppervlak in beweging blijft zodat het niet bevriest.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 17:16

Pikeur schreef:
Stef_Winston schreef:

Is prima hoor, m'n tante heeft ook zo'n vijvertje en die doet het al een poosje goed Ja
Je vijver zit ingegraven, dus de onderkant bevriest waarschijnlijk niet, gewoon zorgen dat iets op het wateroppervlak in beweging blijft zodat het niet bevriest.

Oke Lachen

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:22

*ik ga even kijken wat er allemaal in mijn vijver zit Clown *

Persoonlijk heb ik ;
-Sarasas
-Shubunkins
-Graskarpers
-Windes

Deze zijn allemaal erg geschikt voor in de vijver.. Haha! en ze worden niet al te groot, al denk ik dat de Windes misschien iets te groot zullen zijn voor jou vijver..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:45

Pikeur schreef:
Stef_Winston schreef:

Effe de misverstanden uit de wereld helpen:
Waarom moet een vijver minimum 80 cm diep zijn?
In de winter zal het water afkoelen, echter, zodra er een diepte bereikt is van 80cm-1 m of dieper uiteraard, blijft de onderste laag water op een temperatuur van plusminus 4 graden.
Indien de vijver minder diep is kan het water die temperatuur niet handhaven, waardoor al het water kouder is dan 4 graden.
Vissen overwinteren met een soort van winterslaap/winterrust, hun hartslag daalt, hun activiteit daalt, hun voedselbehoefte daalt.
Maar vissen zijn koudbloedige dieren, dat wil zeggen dat ze de omgevingstemperatuur aannemen, als het water bevriest, sterven de vissen dus.
dit is echter niet het geval in de diepere vijvers, want vissen overwinteren bij voorkeur vanonder in het water, in de laag die 4 graden bedraagt.
Zo haal je de vissen met de meeste overlevingskansen de winter door.

Dien ik mijn vissen te voederen in de winter?

Simpelweg: NEE
Waarom? zoals eerder gezegd houden vissen een winterrust in de onderste laag van het water
Helaas hebben vissen wél altijd honger, als je ze dus voedert zullen ze wél komen eten, met als gevolg dat ze hun warme laag water verlaten, om naar het koudere gedeelte te gaan, en dan terug te keren
vissen zijn erg gevoelig aan temperatuurschommelingen en kunnen daardoor dus in schock gaan.

Mijn vijver is bevroren, dien ik een gat te maken?

Nee, de vissen overwinteren in de warmere laag, indien je een gat maakt, en eventueel daar voedert, zit er kans in dat de vissen aan de oppervalkte komen, en met hun rug aan het ijs blijven plakken(en dus sterven)
Veel beter is om de natuur zijn gang te laten gaan, en de vissen gewoon hun winterrust te geven.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:39

Bedoel je nu dat zo'n leuke vijver waardeloos is om vis in te houden?
Ik zou er inderdaad niet voor 1000 euro aan koi in gooien, maar om er wat goudvissen in te houden vind ik deze vijver heel leuk Ja
(en ja, natuurlijk is het belangrijk dat goudvissen ook blijven leven maar is het niet altijd 5 graden op de bodem als het vriest? dacht ik ooit eens te horen op een lezing over koi.)
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 28-07-08 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:44

Pff bij ons kan het niet eens, stomme buurtkatten en de reigers maken alle vissen dood Verdrietig

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:45

Miss_Montana schreef:
Pff bij ons kan het niet eens, stomme buurtkatten en de reigers maken alle vissen dood Verdrietig

Een net gebruiken?
Balen is dat Scheve mond

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:14

Pikeur schreef:
Bedoel je nu dat zo'n leuke vijver waardeloos is om vis in te houden?
Ik zou er inderdaad niet voor 1000 euro aan koi in gooien, maar om er wat goudvissen in te houden vind ik deze vijver heel leuk Ja
(en ja, natuurlijk is het belangrijk dat goudvissen ook blijven leven maar is het niet altijd 5 graden op de bodem als het vriest? dacht ik ooit eens te horen op een lezing over koi.)

als je mijn stukje had gelezen had je de uitleg over de vijf graden gezien
het is op de bodem idd wel 4-5 graden, maar daarvoor moet de vijver wel minimum 80 cm diep zijn!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:34

Gewoon een paar goudvissen ingooien Haha!
Of van die sluierstaartjes Ja
Die zitten er bij ons ook in, en onze vijver heeft ongeveer dezelfde grootte Lachen

Je kunt ze gewoon regulier visvoer geven. Hoewel wij onze vissen altijd vergeten te voeren, en ze zijn dikker dan dik Bloos
Dus... lekker goedkoop en gemakkelijk Haha!

*M.b.t. de diepte... misschien kun je hem leeghalen en nog ietsje dieper maken, zodat de vissen gewoon kunnen overwinteren? Of is hij wel 80 cm diep?
Laatst bijgewerkt door Monchou op 28-07-08 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:35

Goudvissen,
of goud windes, die zijn wat groter.
Zonnebaarzen kan ook.
Je zou het beste gewoon even in een dierenspeciaalzaak kunnen informeren Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:41

Martine_R schreef:
Gewoon een paar goudvissen ingooien Haha!
Of van die sluierstaartjes Ja
Die zitten er bij ons ook in, en onze vijver heeft ongeveer dezelfde grootte Lachen

Je kunt ze gewoon regulier visvoer geven. Hoewel wij onze vissen altijd vergeten te voeren, en ze zijn dikker dan dik Bloos
Dus... lekker goedkoop en gemakkelijk Haha!

*M.b.t. de diepte... misschien kun je hem leeghalen en nog ietsje dieper maken, zodat de vissen gewoon kunnen overwinteren? Of is hij wel 80 cm diep?

de vijver is op zich wel groot genoeg om enkele vissen in te gooien, Maar hij is niet DIEP genoeg om ze daadwerkelijk ook te laten overwinteren.

Het is niet zomaar een kwestie van enkele vissen erin te gooien, maar ook van je water proper te houden (dus heb je filter en uv nodig), anders wordt je vijver lelijk en sterven je vissen ....

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:54

Wij hebben een vijver van 4 meter lang en anderhalve meter diep en me hebben er van goudvissen tot kooikarpers inzitten. En ze gaan al een aantal jaren mee.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:03

LZP > BB

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:05

De meeste vissen kunnen op een diepte van 70-80cm goed overleven in de winter.
Koi heeft minimaal een meter nodig maar zijn ook niet geschikt voor jouw vijver omdat die te klein is en teveel begroeiing heeft.

Goudwinde's en zilverwinde's zijn erg leuke vijvervissen, worden tot 12cm lang, goed zichtbaar in de vijver, zwemmen veel aan het oppervlak en zijn redelijk tam te maken. Ook erg leuk is dat ze 's avonds uit het water springen om vliegen en muggen te vangen. Woelt niet in de bodem en vreet weinig aan de planten.

Nadeel van vrijwel alle andere vissen is dat ze planten eten en vooral goudvissen woelen erg in de bodem waardoor ze planten om zeep helpen en je troebel water krijgt.

Voeren doe je alleen in de winter, om de paar dagen. In de zomer is voeren niet nodig omdat er dan ruim voldoende insecten zijn. Vooral ook opletten dat je in de winter geen gat hakt in het ijs, ijs kapot maken is goed maar dan door er een warme pan op te zetten. Lukt dat niet dan is het geen probleem om het ijs te laten zitten, zeker niet als er ook riet in de vijver staat (zorgt voor luchttoevoer).

Je zou ook Chinese danio's of dergelijke vissen kunnen houden, zijn een stuk kleiner en 'officieel' subtropisch maar kunnen in de winter ook goed overleven in een vijver.
Voor meer info; http://home.planet.nl/~klung002/index_b ... age408.htm