Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_mbvd_

Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 23:11

Hallo Bokkers..

Het zit me allemaal behoorlijk zwaar in mijn maag, dus ik wil het van me afschrijven en er met jullie over praten, ook hoe jullie erover denken!

Want.. als jij een boterhammetje eet, of een eitje lekker kookt, denk je ''mmm wat een lekker eitje wat is de natuur toch goed''. Maar het tegendeel is.. de ei die jij op zit te eten komt van een kip die in een hokje zit en zijn kont niet kan draaien, verder ziet hij niks dan kleine kooitjes met andere kippen, en soms iemand langslopen met een dode kip....

Als kuiken, word hij door allerlei machine's en loopbanden gesmeten, en in een grote ruimte met duizende andere kippen gepropt, als hij volwassen is word hij wederom in een kistje gepropt en later in een klein kooitje voor de eitjes.

Ook bij koeienvlees. afschuwelijk de koeien worden achter elkaar in een machine geladen.. De koe die in de machine gezet word ziet voor hem zijn maatje onderste boven dood hangen.. soms moet hij nog even wachten ook tot degene klaar is en hem een kogel geeft..

Forellen, ow wat zijn ze goedkoop.. allemaal in een klein vijvertje.. zo klein en vol dat sommige half boven water moeten zwemmen. als ze groot genoeg zijn worden ze in een buis gezogen, en blijven lang op het drogen tot ze ''buiten bewustzijn'' zijn. dan worden ze goed gelegd en levend door messen gehaald!!!!!!

Slachtkippen worden levend ondersteboven gehangen en zo hun koppen er af gehakt..

Varkends worden in soort buizen gejaagd met gaten erin achter elkaar. dan staat er iemand die met een stroomschok varkends achter elkaar afmaak.. Vreselijke kreten horen de achterste varkends... wat moet er door hun heengaan???

En dan hoor je nog zo vaak, dat mensen de dierenbescherming op hun dak krijgen omdat ze een pony een verdiende tik geven enzovoorts....

Mensen waar gaat het heen,, is dit tegenwoordig normaal ??......

Zelf eet ik alleen maar biologisch, eerst dach ik het goede over zulke dieren, maar ik ben om de werkelijkheid geshockt....
Laatst bijgewerkt door _mbvd_ op 26-07-08 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Hananas

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:16

Daarom eet ik dus alleen vlees vanwaar ik weet dat het vandaan komt Haha! Mijn grootouders hebben kalkoenen, kippen en varkens en die hebben het niet slecht. De kalkoenen en kippen worden wel ouderwets doodgemaakt; met een bijl, maar ze hangen tenminste niet ondersteboven.. En we hebben zelf kippen in een heel groot afgezet stuk tuin.

Vroeger keek ik af en toe wel eens naar documentaires of filmpjes over zulke slachterijen, nu doe ik het niet meer. Ik kan er niet meer tegen.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 23:18

Ik ben geen specifieke vegatarier.. maar vind minstends dat de dieren voordat ze geslacht worden een goed leven moeten hebben.. dat dacht ik eerst ook, maar dan zie je de werkelijkheid.. ben echt zwaar geshocktt..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:22

maar om het even over het biologische te hebben ;
mijn broer heeft stage gelopen bij een bedrijf en de regels om een biologische bedrijf te hebben en dus biologisch vlees te kunnen leveren zijn niet zo hoog hoor! Bijv daglicht, ik denk dan meteen aan lekker buiten maar als ze binnen staan en er komt licht door een miniraam is dat al goed...dus ik twijfel ook wel eens aan het kenmerk biologisch!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:26

jij hebt een erg eentonig beeld, ik wil je dan ook graag uitnodigen om eens mee te gaan naar een slachterij, dan zul je kunnen horen en eventueel zien(mits je dat wil) dat het er anders aan toe gaat dan jij nu zegt. en anders kan ik ook wel gewoon uitleg regelen en dat je de dingen eens van dichtbij kunt zien op een vrije dag.
niet overal gaat het zo, maar de plekken waar het wel zo gaat, vreselijk, maar die kennen we in nederland haast niet meer.
mij eitje komt van de kippen van de boerderij.

en biologish.. verdiep je daar ook eens in, dat is écht niet zo mooi als dat het lijkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:27

@Jolliegirl; ja idd dat is ook mijn ervaring hoor. Want de eisen waar ze moeten voldoen zijn erg apart zie mijn voorbeeld hierboven!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:30

roosje84 schreef:
@Jolliegirl; ja idd dat is ook mijn ervaring hoor. Want de eisen waar ze moeten voldoen zijn erg apart zie mijn voorbeeld hierboven!

daar doelde ik idd ook op.
net als kistkalveren, biologish hebben ze 30 cm meer ruimte.. nou is dat zoveel?
en dan met kerst foie gras(hoe heet dat) of met pasen, eitjes met kuikentjes die verkocht worden.
het is niet alleen het slachtleed..

gelukkig heb ik goede ervaring met een paardenslacht(excursie) dat ik bereid ben de mensen die willen mee te nemen naar een slachthuis om eens het goede daarvan te laten zien.
en tsja kippen.. worden gewoon hakkietakkie weg koppie.. zal niet vele pijn doen, beter dan opensnijden toch? al mislukt het wel eens en dan meot er alsnog een mes doorheen maar oke...
er zijn gruwelijkere dingen dan dit slachten, neem bijv. Canjer (is nu wel bekend op bokt) en nog 1000-enden van dat soort verwarloosde paarden, dan nog honden katten, nertsenfok , fok voor bont en ga zo maar door..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:32

Ik eet dan wel geen vlees maar ben wel van mening dat als beesten toch geslacht moeten worden dan maar snel en het liefst bijna pijnvrij.

En het stomme is dat we nog heel veel extra betalen voor het biologische vlees terwijl het eigenlijk niks voorsteld

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:39

Ik kom zélf van een kippenboerderij, wij zijn vorig jaar maart gestopt met het bedrijf.

Wij hebben onze kippen altijd vrij gehad, we hadden er een stuk of 4000 die na 15 maanden naar de slacht gingen. (tegen die tijd zijn ze uitgelegd) Deze kippen hadden vrije bewegingsruimte en konden ook naar buiten.
In de periode voordat wij deze kippen kregen (ze kwamen bij ons als ze 17 weken waren) zaten ze in een 'ophok', hier konden ze ook vrij bewegen, hadden ze genoeg ruimte én goed voer.
Na een aantal jaren zijn wij over gegaan op biologisch wegens een overschot (!!) van scharrelkip bedrijven. Het resultaat hiervan was dat onze kippen nog meer ruimte kregen, biologisch voer, meer dagen per jaar op het land moesten lopen (met regen zet je de luiken niet snel open wegens besmering van de eieren). Uiteindelijk zijn wij hiermee gestopt omdat ook het bedrijvenaantal in het biologische leven behoorlijk steeg.

Bovendien, de legbatterij die de TS hier beschrijft bestaat bijna niet meer.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:40

Ik wil trouwens wel benadrukken dat jullie denken dat ik denk dat alle mensen die een biologisch bedrijf runnen het slecht doen ofzo want dat is natuurlijk niet zo!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:41

roosje84 schreef:
Ik wil trouwens wel benadrukken dat jullie denken dat ik denk dat alle mensen die een biologisch bedrijf runnen het slecht doen ofzo want dat is natuurlijk niet zo!

dat denk ik zeker niet Lachen
maar er zitten idd slechte bedrijven tussen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:42

Ok dan zitten we op een lijn Jolliegirl!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:43

Jolliegirl schreef:
roosje84 schreef:

dat denk ik zeker niet Lachen
maar er zitten idd slechte bedrijven tussen.

Dat ligt ook aan de controle van de bedrijven waaraan geleverd wordt. Wij hadden elke maand een controle van schema's als hoeveelheid eieren, voer, water en lichturen. (de man die ons controleerde kwam niet op vaste tijdstippen trouwens)
Als een bedrijf minder wordt gecontroleerd is het makkelijker om dingen te laten versloffen.

Edit: Roosje84: de kosten van een biologisch bedrijf zijn voor een boer veel hoger dan bijvoorbeeld in mijn geval een 'gewoon' scharrelkippen bedrijf. Om al te beginnen met de prijzen van het voer Nagelbijten / Gniffelen

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:44

en daarom... eet ik scharreleieren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:45

Biologisch is inderdaad ook niet zo heel geweldig als het doet voorkomen, maar het is tenminste beter dan de bio-industrie en legbatterijen.

Ik ben zelf al ruim14 jaar vegetarier en eet vooral eieren die ik bij een hobbyboer koop, zodat ik weet dat die kippen er niet onder hoeven te lijden dat ik zo graag een eitje wil.
100 % diervriendelijk doe ik alles niet, maar ik doe wel mijn best om zo min mogelijk dieren te laten lijden voor wat ik wil en/of nodig heb.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:48

@A_lette:
Ik geloof idd wel dat een biologisch bedrijf runnen voor de boer een stuk duurder is, maar dat zegt toch nog niks hoe de regels en eisen worden nageleefd?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:52

roosje84 schreef:
@A_lette:
Ik geloof idd wel dat een biologisch bedrijf runnen voor de boer een stuk duurder is, maar dat zegt toch nog niks hoe de regels en eisen worden nageleefd?

Daarom noemde in de controle op de bedrijven ook Lachen
Maar: één van de redenen dat ons bedrijf gestopt is, is dat de hoeveelheid regels en eisen zó groot zijn, dat ze amper meer na te leven zijn. Wij konden in principe de regels wel aan, maar je steekt er verschrikkelijk veel tijd en geld in wat je bijna niet terug ziet in de portomonee. Ik denk ook dat dit één van de redenen is dat er bedrijven zijn die de regels niet zo nauw nemen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:53

En toch krijgen ze dan het keurmerk om een biologisch bedrijf te kunnen zijn... Boos!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:55

roosje84 schreef:
En toch krijgen ze dan het keurmerk om een biologisch bedrijf te kunnen zijn... Boos!

Ik ben ook voor meer controle, maar waar krijg je de mensen vandaan die dit werk op zich willen nemen?
In de agrarische sector ís al weinig werk en het ziet er voor de toekomst niet al te best uit. Veel producten worden bijvoorbeeld ook uit het buitenland gehaald. En hoe wil je die bedrijven controleren?
En heel krom: buiten de verkoop aan huis gingen onze eieren naar het buitenland.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:59

x_soofjuhxXx schreef:
en daarom... eet ik scharreleieren Lachen

ja en daarvoor werden ook eerst de haantjes van de hennetjes gescheiden, en door de schredder gehaald..

mijn ideaal is zelf kippen houden, en vlees kopen bij een plaatselijke zelfslachtende slager die vlees van vee van de boeren uit de buurt verkoopt.
zo ging dat 'vroeger' bij ons wel, (je kon zo ongeveer weten welke koe er deze week in de winkel lag)
maar nu vind je minder van dergelijke slagers helaas..

ter compensatie koop ik biologisch,
terwijl ik regulier koeienvlees geen probleem vind, (van melkvee)
alleen ik wil zeker weten dat het in nl gefokt en geslacht is,
dus geen transport enzo.
en die info vind je op biologisch vlees, en niet op regulier..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:01

Ik begrijp helemaal hoe je je voelt, absoluut... een onmachtig en verdrietig gevoel.
Ik eet zelf geen vlees en probeer zo min mogelijk dierlijke producten te gebruiken.
Soms is het heel moeilijk om aansluiting bij mensen te vinden wanneer je over dit onderwerp wilt praten, het kan ze OF niets schelen, OF ze willen niet opgezadeld worden met een schuldgevoel waardoor ze iets moeten gaan doen aan hun eigen manier van consumeren.
Een hoop moeilijk gedoe vinden ze het, of zware kost om over na te denken...

Ik ben er niet over uit of het in essentie fout zou zijn om vlees te eten. Als ik me een boertje met een paar koeien voorstel, en hij een koe slacht en invriest en daar maaaaanden van kan eten met het gehele gezin... tja, dan heb ik daar niet zo'n moeite mee.
Het is echter een romantisch beeld, en het heeft niets met de werkelijkheid meer te maken helaas....

In een tijd van overvloed in het Westen, waar wij dus leven en consumeren, is ons palet aan beschikbaar voedsel zo vreselijk rijk dat we maaltijden kunnen samenstellen met een voedzaamheid die het vlees eten overbodig maakt.
In Aziatische landen worden mensen ontzettend gezond oud, en veelal is de vleesconsumptie daar zeer beperkt. Eens in de week, of eens in de twee weken. Nu Azie welvarender wordt en verwesterd beginnen ze daar ineens ook met vlees eten en dus ook een bio-industrie. Hoe bewuster wij gaan leven, hoe meer men daar op onze manier wil gaan leven en consumeren.... hoe frustrerend?!
Al die dikke mensen hier, en nu ook al in Azie zijn mede zo dik door de overmatige vleesconsumptie... in ieder dieet moet je dat immers als eerste schrappen.
Er zijn gewoon zoveel dingen te zeggen voor het stoppen met vlees eten of minderen....

Ik kan niet begrijpen dat mensen maar vreten en vreten en vreten zonder daar over na te denken... daar wordt ik echt een beetje triest van.
Toch worden al die afgrijselijke manieren waarop we ons vlees produceren wel afgestraft door de varkenspest, vogelgriep en BSE.... misschien bestaat er toch zoiets als karma?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 27-07-08 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:03

Hmm een lastig probleem A_lette!

Maar zijn de regels omtrent biologisch bedrijven niet het zelfde in geheel Europa?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:06

weet wat je eet Pling
tjah, veel mensen zijn hypocriet inderdaad

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:09

roosje84 schreef:
Hmm een lastig probleem A_lette!

Maar zijn de regels omtrent biologisch bedrijven niet het zelfde in geheel Europa?

Ligt volgens mij aan de landen die zijn aangesloten bij het EUverbond (of hoe heet dat)

Ninx:
Waarschijnlijk ben ik één van de mensen die er vel tegenin gaat. Waarschijnlijk ook omdat ik niet beter weet hoe het 'boerenleven' er aan toe gaat. Mijn ouders hebben samen een boerderij gerunt en hierdoor heb ik veel meegekregen van het reilen en zeilen in deze sector. Toen mijn ouders zijn gestopt was dat ook voor mij een klap. Gevolg hiervan is dat ik deze sector al snel in bescherming neem.

Maar worden wij hier in Nederland niet volgebombardeerd met reclames hoe wij bewuster kunnen leven? Bio of ecologsich vlees bijvoorbeeld krijgen altijd een stempel. (tot zoverre ik weet, correct me if I'm wrong.)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:14

@ A_lette: ik kom uit een boerendorp, had boerenfamilie en werkte veel als bijbaantje op een melkveebedrijf.
Ik heb gezien hoe ontzettend goed boeren voor hun dieren kunnen zijn, en hoe intens slecht.
Dat is echter iets heel anders dan de bio-industrie en absurd lage prijzen waar het vlees voor geproduceerd moet worden en het buitensporige vreetgedrag van de consument, daar zit em de kneep.