Desinteresse bij trainen van mijn hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Desinteresse bij trainen van mijn hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 13:07

Beste allemaal,

Mijn pup Djago is nu 15 en een halve week. Spelenderwijs heb ik hem al veel bijgebracht en hij pikt gemakkelijk dingen op heb ik het idee. Ik laat hem een paar keer zien wat de bedoeling is en herhaal dit commando ook een paar keer op die dag. De dag daarna doe ik dat weer een keer of 5 en de dag erna wederom, maar dan in combinatie met andere commando's, in willekeurige volgorde. Het commando heeft hij dan al wel begrepen en snapt het. Het duurt soms alleen even een paar tellen voor hij het uit voert. Net of hij even de tijd nodig heeft om het tot zich door te laten dringen.

De commando's die hij nu afzonderlijk kan, zowel met stem alsook sommigen in gebarentaal zijn de volgende:
zit,
af,
op zijn zij liggen,
pootje geven,
luid,
plaats,
Nee (als hij iets niet mag, maakt niet uit wat en hij stopt dan ook en luistert goed)
los

Ik ben nu met hem aan het oefenen op blijf. Ook ben ik aan het oefenen op commando van lig naar zit. Andersom dus. Dit zit er nog niet (voldoende) in.
Bij een nieuw commando heb ik altijd iets heel kleins te eten als beloning. Daarbij prijs ik hem met mijn stem en aai hem uitbundig.
Wanneer het commando er echt goed bij hem in zit, laat ik de eetbare beloning regelmatig weg. (ik vermoed, terwijl ik dit schrijf, dat hier mijn "fout" zit, maar dat hoop ik van jullie te horen, mocht dat zo zijn.)
Ik laat de eetbare beloning weg omdat ik graag wil dat Djago de commando's opvolgt zonder steeds die beloning en omdat hij ze inmiddels begrijpt. Maar ben ik daar misschien te snel mee, ondanks dt hij ze al wel snapt?

Nu het probleem: Er zijn momenten dat hij niet luistert. Eerst was dit af en toe, maar deze momenten nemen nu behoorlijk toe! Dit zijn de situaties waarin en hoe het gebeurd:
1. Als ik hem soms roep, dan kijkt hij me wel aan, maar blijft liggen en lijkt gewoon geen zin te hebben. Soms ook kijkt hij nog niet op of om, alsof hij me niet hoort. Hij komt dan dus ook gewoon niet.
2. als ik een trainingsmoment met hem heb, (dit heb ik hooguit 1 x per dag voor 5 a 10 min.) dan gaat hij, als ik hem een commando geef, uitgebreid liggen krabben aan zijn nek, gapen, of negeert mij en kijkt op zijn gemakje rond.
3. als we in het bos aan het wandelen zijn hoort hij het commando wel, maar negeert of reageert soms pas veel later. Hijluistert wel beter als in een trainingsmoment. Op straat tussen de mensen en het verkeer luistert hij wel goed en lijkt me dan goed te volgen om "steun te zoeken"? Ik ben dan echt zijn leider, heb ik het gevoel.
4. Soms kijkt hij me aan en begint dan een soort van te blaffen en reageren. Ik kan het geluid niet omschrijven, maar het is een soort van wrauw, wrauw, wrauw. Hij houdt zijn kop dan ook scheef en het klinkt alsof hij commentaar geeft of aan het brabbelen is. Soms doet hij dan ook zijn voorpoten naar beneden met zijn kont omhoog. Zoals pups soms ook doen als ze een andere hond uitdagen om te spelen.
* Voor mij is iig al wel duidelijk dat ik blijkbaar niet interessant genoeg ben?

Verdere info:
Hij is de laagste in rang hier in huis. Krijgt als laatste eten, komt als laatste binnen, mag niet op de bank. soms begroet ik hem niet direct als ik thuis kom, maar leg hem eerst op de plaats en negeer hem.
Moet in de bench wachten met de deur open als mijn andere hond eet. Ook doe ik daarna zijn eten in zijn voerbak en laat hem soms wachten. Hij mag pas uit de bench om te eten als ik het zeg. Dit doet hij goed en accepteert dit ook.

Ik merk (nog) geen dominantie in de dagelijkse vrije omgang. Hij gromt nergens op, ook niet met eten, een bot of trekspelletjes. Laat los als ik dat vraag. Ook wordt hij niet fel tijdens het spel.
Bijt nooit te hard, maar laat eerder los dan dat hij zich er nog vaster in zet.

Hij is rustig, behalve als hij met andere honden speelt of kinderen ziet. Dan trekt hij aan de riem, wil opspringen. Dit corrigeer ik met nee en zitten en dit doet hij goed. Ook in huis is hij niet overactief of zwaar enthousiast. Dan bedoel ik dat hij bijv met begroeten niet overdreven reageert, maar gewoon op je af komt, tussen je benen loopt en kwispelt en snurkt om geaait te worden. Hij is dan wel heel blij.

Ik neem hem overal mee naar toe en ik heb nog geen angst bij hem gezien. Als ik ergens buiten ben en stil sta, dan gaat hij automatisch zitten en om zich heen kijken. Hij is dan erg geinteresseerd. Op andere, vreemde honden stapt hij vrolijk af om kennis te maken en te spelen.

Kortom: het is in mijn ogen een lieve, vrolijke, gelijkmatige en knuffelige hond.

Waar ik tegen aan loop is dus die desinteresse bij commando's. Daarnaast wil ik graag van jullie horen of de zaken die ik omschrijf, normaal zijn, ook gezien zijn leeftijd. Ik wil weten wat jullie indruk is, wat er dan ook in je opkomt. Ik wil tips horen als jullie die hebben of als er dingen zijn die ik me bewust kan worden, dan hoor ik dat graag. ben ik goed bezig, of zie ik dingen over het hoofd?
Ook wil ik weten wat voor een type hond Djago volgens jullie indruk is. Zijn er nu signalen die een indicatie voor de toekomst kunnen zijn? Zijn er nu al dingen waarop je kunt zeggen hoe Djago zich verder zal ontwikkelen?

En als laatste nog 1 andere vraag:
Wat betekent het als honden met de voortanden kleine snelle "bijtende" bewegingen maken? Djago doet dit vaak bij mijn arm of tegen mijn oor. Hij likt dan ook. Hij doet dit alleen als ik hem uitgebreid knuffel over zijn rug of buik. Hij gaat dan ook snurken en is helemaal blij.

Het is een heel verhaal en ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. In ieder geval al heel erg bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om het te lezen! Als jullie vragen hebben, dan hoor ik die graag.

Groetjes, Trennie

kimmie261

Re: Desinteresse bij trainen van mijn hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:26

15 en een halve week oud en dan al zulke verwachtingen hebben????

ongelooflijk,laat dat beest ook nog jong zijn,luisteren gaat ook spelenderwijs,je legt gewoon veel te veel druk op zo'n jong hondje...

en wat een rare regels zeg: "Hij is de laagste in rang hier in huis. Krijgt als laatste eten, komt als laatste binnen, mag niet op de bank. soms begroet ik hem niet direct als ik thuis kom, maar leg hem eerst op de plaats en negeer hem. "

vreselijk,als je dit nu doet met een moeilijke zwaar dominante hond ,oke,maar een puppie??die moet juist blij zijn als je binnenkomt,en waarom zo zwaar onder druk zetten??

las laatst ook al mensen met een onderdanige hond waarbij ze dit soort regels hanteerde en de hond kompleet de weg kwijt raakte,is dit de nieuwe hond opvoed manier???

echt niet mijn manier van honden opvoeden,maar goed...

wat voor soort ""gevaarlijke" hond is het,daar deze pittige manier van opvoeden gehanteerd wordt??

zou zeggen,laat hem wat losser in de opvoeding,lekker jonge hond zijn,en ook dat ie "blij" mag zijn als het baasje thuis komt..ipv dat ie dan half kruipend al in een mand moet gaan liggen..

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:35

kimmie261 schreef:
15 en een halve week oud en dan al zulke verwachtingen hebben????

ongelooflijk,laat dat beest ook nog jong zijn,luisteren gaat ook spelenderwijs,je legt gewoon veel te veel druk op zo'n jong hondje...

en wat een rare regels zeg: "Hij is de laagste in rang hier in huis. Krijgt als laatste eten, komt als laatste binnen, mag niet op de bank. soms begroet ik hem niet direct als ik thuis kom, maar leg hem eerst op de plaats en negeer hem. "

vreselijk,als je dit nu doet met een moeilijke zwaar dominante hond ,oke,maar een puppie??die moet juist blij zijn als je binnenkomt,en waarom zo zwaar onder druk zetten??

las laatst ook al mensen met een onderdanige hond waarbij ze dit soort regels hanteerde en de hond kompleet de weg kwijt raakte,is dit de nieuwe hond opvoed manier???

echt niet mijn manier van honden opvoeden,maar goed...

wat voor soort ""gevaarlijke" hond is het,daar deze pittige manier van opvoeden gehanteerd wordt??

zou zeggen,laat hem wat losser in de opvoeding,lekker jonge hond zijn,en ook dat ie "blij" mag zijn als het baasje thuis komt..ipv dat ie dan half kruipend al in een mand moet gaan liggen..

@ kimmie In haar profiel staat dat het een bull mastiff is. In mijn ogen dus geen "gevaarlijke" hond.

@TS mag ik vragen waarom je dit doet? (bedoel dan het dikgedrukte in de tekst hierboven?)

Misschien kan je ook iets minder vaka commando's met hem doen? Dus bijv 1 keer in de 2/3 dagen?

Je zegt trouwens dat je af en toe de beloning (het snoepje) weg laat, maar beloon je hem dan wel door er zeg maar een feestje van te bouwen en hem duidelijk te maken dat hij het wel goed gedaan heeft en dat het heel knap is van hem?

Mijn tip is, neem is een stapje terug.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:38

Mijn pup is 13 weken en kan ook al veel , bij haar is soms de concentratie weg , dan zijn er andere indrukken sterker.
Volgens mij komt het vanzelf goed , en denk ik dat je niet teveel moet willen , wat je bereikt hebt is al super veel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:43

ik kan me goed voorstellen als je een zwaar verknipte dominante rottweiler uit een asiel haalt en je moet de baas worden dat je dit soort zware regels hanteerd,maar bij een puppie... Verward

als het dier al enige spontanietijd heeft ,raakt ie het wel kwijt,op zo'n africhting onder zo'n hoge druk..

overigens is gapen,geeuwen vaak een vorm van stress bij een hond...denk gewoon dat de druk echt te hoog ligt op zo'n jong diertje...

en een bullmastiff is zo'n brave hond,daar zijn dit soort regels echt niet bij nodig,laat het dier lekker hond zijn,en voor 15 en halve week,kan ie echt al heel erg veel...wees daar maar gewoon blij mee,toen 1 van mijn honden 15 en halve week was kon ie net zitten op commando Huilen van het lachen

meer heeft ie ook niet geleerd,de rest is vanzelf gegaan...

overigens krijgt de roedelleidster hier (kruising argentijnse dog X rottweiler) als laatste te eten,loopt gewoon altijd voor je uit naar buiten en is erg blij als je binnenkomt...is echt géén probleem in gedrag bij de hond,

die rare regels allemaal toch,tegenwoordig...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:44

een pup kan zich nu eenmaal niet lang concentreren.
ga lekker naar een puppy klasje!
laat hem bij vriendjes zijn, sociaal zijn is belangrijk!
ik denk dat je te vroeg begonnen bent om hem (zo 'zwaar') te trainen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:48

Sorry maar ik vind het logisch dat hij dit gedrag vertoont...
Je vraagt veel van hem en het komt over alsof je hem toch wat overvraagt hebt en dat je dat nu terug krijgt..
Ik denk dat je even niet te veel moet willen van die hond en even wat rustiger moet gaan doen met de opvoeding want voor je het weet verliest hij alle plezier erin.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:54

wellicht is een baan in het leger iets voor je? Clown

Zoals mijn voorgangsters al zeggen, laat het diertje in godsnaam een beetje los en spontaan puppy zijn. Zo´n jong beestje kan zich nog helemaal niet lang concentreren (vergelijk het met een jong paard). Geniet gewoon van die jonge blijheid en fratsen, ontspan een beetje, corrigeer indien nodig, maar wel aangepast aan de leeftijd!! Het is een lieve kleine lobbes, geen woeste dobermann.. Waarom zo zwart wit theoretisch opvoeden? Gewoon relaxen en genieten van het diertje, de rest komt spelenderwijs en vanzelf.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:00

kjoetie schreef:
wellicht is een baan in het leger iets voor je? Clown

Zoals mijn voorgangsters al zeggen, laat het diertje in godsnaam een beetje los en spontaan puppy zijn. Zo´n jong beestje kan zich nog helemaal niet lang concentreren (vergelijk het met een jong paard). Geniet gewoon van die jonge blijheid en fratsen, ontspan een beetje, corrigeer indien nodig, maar wel aangepast aan de leeftijd!! Het is een lieve kleine lobbes, geen woeste dobermann.. Waarom zo zwart wit theoretisch opvoeden? Gewoon relaxen en genieten van het diertje, de rest komt spelenderwijs en vanzelf.

Whahaha sorry moest hier wel om lachen.
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 25-07-08 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:10

Ik herken mezelf hierin, allé mijn hond dan. Wij hebben al altijd herders gehad, vroeg begonnen met de basis, altijd super enthousiast om al spelenderwijs te leren en zeer gewillig en bereid direct alles uit te voeren.
Tot onze rotweilerpup eraan kwam! Dat was een ander paar mouwen. We nemen altijd als we juist een pup hebben wat priveles bij een goeie instructrice die zeer rustig werkt. Maar nu komt het, Fara wilde niet echt meewerken, gebrek aan interesse en na 1 keer een oefening geprobeert te hebben ging mevrouw gewoon liggen en er kwam niks van in huis, en ze keek gewoon eens van: als je denkt dat ik me hier nog moe ga maken. Na een paar lessen ben ik ermee gestopt, het ging gewoon niet, ik heb haar 2 weken gerust gelaten met commando's. Wel moest ze mee op wandelinge en leren niet te trekken aan de lijn. Dan ben ik begonnen met gewoon in huis, af en toe een commando, als ze dat goed uitvoerde, heel veel belonen en ze weer gerust laten voor een paar uur. Hoogstens 3 keer vroeg ik iets per dag, soms gewoon niks.

We vreesden inderdaad ook zoals jou dat ze op latere leeftijd een probleem ging vormen, zo'n hond en niet willen meewerken. We hebben zo een jaar getwijfeld of het nog wel goed kwam met het luisteren. Maar stilaan kreeg ze er plezier in, ze begon liever te werken en nu wordt ze 6 jaar en ze doet heel goed haar oefeningen met veel enthousiasme en toewijding, maar ik moet de sessies nog altijd kort houden, max 10 minuten, anders is het teveel naar mijn gevoel. Ze is op dat ene levensjaar uitgegroeit tot een fantastische hond, die enorm goed luistert naar ons maar je mag niet teveel van haar vragen. Ik kan je zeggen dat het een hele sociale hond is, die zeer goed luistert en enorm goed is op wandeling, een hond waar iedereen met veel ongeloof naar opkijkt dat ze zo braaf en correct is (hier hebben rottweilers een negatief imago!).

ik hoop dat je hier iets mee bent, waarschijnlijk is jouw hond ook zo'n type, en als je ze op zo'n leeftijd zou forceren verliest ze waarschijnlijk alle interesse. Gewoon hier en daar een oefeningetje doen en goed belonen en verder veel leuke dingen doen samen, maar toch correct blijven.

Van die beloning soms laten vallen zoals je zei vind ik wel goed, maar moest ik jou zijn zou ik eens proberen met een speeltje ipv voedsel. Onze honden reagereerden daar echt goed op. Belonen door met je hond te spelen, doet ze het goed, balletje even smijten, spelen, zo is even met haar gedachten weg van de oefening en dat vinden ze meestal veel leuker dan voedsel...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:39

Ik vind je ook wel erg intensief bezig voor die leeftijd, het is wel een pup. Er wordt bij ons altijd aangeraden om niet te veel te oefenen, want dan worden ze het idd zat en gaan ze niet meer reageren.
Wij hebben dit gehad met een King Charles Spaniel op de hondenschool en die man trainde zo ontzettend veel, dat het hondje na een tijdje alleen maar met haar neus op de grond liep. En die man kon hoog en laag springen, maar ze reageerde gewoon totaal niet meer.

Bij een hond van die leeftijd zou ik echt wat minder fanatiek oefenen en ook niet zo ontzettend vaak duidelijk maken dat hij de laagste is. Je hoeft hem bij binnenkomst echt niet te negeren, wees blij dat hij enthousiast is dat je thuis komt. Het is voor een hond best heftig als hij genegeerd wordt.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 18:38

Even voor de duidelijkheid: Ik woon in het buiten tussen de bossen en akkers. Djago heeft alle vrijheid om te gaan en staan waar hij wil en is heel speels. Ik heb een grote tuin en een grote ren voor allebei mijn honden.
Ik ben niet strak en streng, maar wel consequent. Ik sla hem niet, pak hem niet, maar doe alles op de stem. Ik knuffel en kroel heel veel met hem en ook met mijn andere hond.
De commando's zijn vrijwel allemaal spelenderwijs ontstaan en die beloon ik met veel enthousiasme en kroelen en dus in het begin ook met iets lekkers.
De opmerking over een baan bij het leger vind ik dus wel wat flauw, maar goed, een grapje moet kunnen...

Waar het mij om gaat is dat ik wil kunnen plaatsen waarom mijn hond gaapt of krabt. Hierop heb ik antwoorden in jullie reacties kunnen terug vinden. Daar ben ik blij om en begrijp dat het niets is om me zorgen over te maken. Ik heb ditzelfde stuk ook op een Bullmastiff-forum geplaatst en daar gaf men aan dat deze zgn desinteresse ook Bullmastiff-eigen is. Meerdere mensen hadden dit met hun hond. Het is fijn om herkenning te vinden, zodat je weet dat het niet zo vreemd is.
Misschien komt het wat heftig over zoals ik het omschrijf, maar het valt niet mee om iets op te schrijven zonder het aan een ander te laten zien. Ik ben dus ook heel uitgebreid geweest in mijn omschrijving en wellicht komt dit harder en eenzijdiger over dan het is.

Over het algemeen wordt geadviseerd (internet, boeken) dat men meerdere momentjes op de dag de geleerde commando's herhaald en hierbij een trainingsmoment kiest waarin dit geoefend wordt. Dat meerdere momenten op de dag dat doe ik al niet eens. 1 keer per dag, hooguit 5 minuten is het max. Ik was me er niet van bewust dat dit te veel zou zijn...? Ik dacht dus dat ik te weinig zou trainen en mij is wel duidelijk dat dit niet zo is. Dus de tip die van iemand kwam om eens in de 2 a 3 dagen te trainen, neem ik ter harte.

Ook wordt geadviseerd om de pup de laagste in de roedel te laten zijn. Dit hanteer ik zoals ik al schreef. Maar het is niet zo dat ik hem altijd negeer als ik thuis kom. Dit doe ik sporadisch. Zeg eens 1 de 2 a 3 weken. Alle andere keren ben ik veel ste blij dat ik ze weer zie en vind ik het heerlijk om ze te begroeten.
Mijn andere hond geeft af en toe een grauw en een knauw als Djago te wild naar zijn zin is of aan zijn bot wil komen. Hiermee bevestigd hij zijn hogere plaats in "de roedel'. Ik laat dit begaan, omdat het eerlijk gebeurd en Djago dan ook stopt. ik denk dus nog steeds wel dat het goed is dat hij de laagste in de roedel is.

Ik ben trouwens niet bang dat hij zich verkeerd gaat ontwikkelen. Zoals ik van mensen met honden in mijn omgeving terug krijg wordt hij ervaren als een leuke en fijne hond die heel gezond overkomt. En dan bedoel ik niet fysiek. Ik was gewoon meer benieuwd wat voor een type hij in jullie ogen leek.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 18:50

@ Kimmie: hij is absoluut niet onderdanig. Ook niet dominant. Als ik dat doe met thuis komen, dan neem ik ze mee naar binnen en dan zeg ik tegen Djago "op de plaats'. Dit doet hij dan en ik maak intussen hun eten klaar.
Daarna loop ik naar hem, roep hem bij me en begroet hem uitgebreidt. Het is dus niet zo dat hij half kruipend en onderdanig naar zijn bench gaat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:40

Trennie, google eens op overspronggedrag.
Ik denk namelijk dat dat het wel kan verklaren.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 20:15

Iris82 schreef:

Interessant. Ik ga het eens een tijdje in de gaten houden. Dit kan ook een mogelijkheid zijn. iig bedankt voor de tip!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:25

Je hebt geen ras om op herhaling te trainen, wel een ras om op motivatie te trainen. Je bent nu erg saai bezig Haha!. Ik zou met de clicker gaan trainen. Zoek een hondenschool die dat doet, want het komt wel aardig nauw dat je de juiste timing hebt.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 20:33

Ja, ik kom er steeds meer achter dat ik tekort schiet op motivatie. te meer omdat ik de beloning van wat lekkers vrij snel achterwege heb gelaten.
Als hij mee gaat naar het dorp bijv, dan is hij er behoorlijk bij met zijn aandacht. Dus het kan heel goed wat jij zegt!
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik het begrijp en dat terwijl het zooo simpel is...
Idd: bij hem is het eerder motivatie dan herhaling.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:04

De oefeningen zijn niet meer uitdagend. Jij bent voorspelbaar.
Beloon met wat lekkers als hij de oefening beter doet dan de keren ervoor. Stuur hem niet teveel, laat hem nadenken. Als hij met volgen ineens iets dichter bij je been gaat lopen beloon je hem met wat lekkers. Niet dichter naar je been trekken, maar echt wachten tot hij zelf bedenkt dat hij ook dichter bij je kan lopen en dan belonen.
Zo kun je een hond alles leren.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:40

kleine aanvulling nog, jij hebt het over training maar op deze leeftijd spreek je over opvoeding, na de pubertijd komt de training......heel kort oefenen, zorg voor de motivatie (voertje) en hou het leuk!!
Enne...geniet vooral van deze mooie en korte tijd!! Een pup heeft een aandachtsspanne van hooguit een halve minuut dus als je met hem naar t dorp gaat kun je niet verwachten dat jhij de hele tijd netjes meeloopt aan de riem zonder dat daar spanning op komt te staan. Een stukje van lantaarnpaal tot lantaarnpaal is een stuk reeeler!! Veel succes!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:00

Iris82 schreef:

Je was me echt net voor.
Dat gapen en krabben is idd overspronggedrag

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:07

Het lijkt er inderdaad op dat je wat te veel van hem vraagt. Toen ik je verhaal las dacht ik meteen, pffff hij moet wel heel veel doen op commando. Mijn pup is nu 16 weken (labrador) kan zitten en hierkomen en een beetje af. Meer vraag ik nog niet van hem, hij kan zich nog niet lang concentreren, dus begin ik nog niet aan moeilijkere oefeningen, want dan gaat het zeker fout aangeleerd worden. Hij apporteert ook een beetje.
Het gapen en krabben is duidelijk overspronggedrag. Je hond probeert zo onder de commando's uit te komen. Waarschijnlijk vraag je teveel van hem.
Ik zou hem nu als je thuiskomt niet zo lang negeren. Want hij is blij en jij gaat eerst koken las ik. Zo maak je jezelf niet zo aantrekkelijk, want je negeert hem immers. Negeren kan in sommige situaties prima helpen, maar juist in zo'n situatie zou je aantrekkelijker worden als je hem beloont als je thuis komt omdat hij zo braaf op je heeft gewacht.
Geef hem tijd en leg niet te veel druk op al die commando's die hij moet kennen. Hij is nog jong. Je verwacht van een kleuter ook niet dat hij al kan schrijven.
Speel regelmatig met hem, zo maak je jezelf ook aantrekkelijk. Zorg dat de pup je weer leuk gaat vinden en werk met beloning (snoepjes of speeltje)
Zoals ik begreep is het geen dominant hondje. Dan mogen die strenge regels best wat soepeler. Kijk naar het karakter van je hondje en pas daar je training op aan. Niet elke bulmastif is hetzelfde. Dat zelfde geldt ook voor labradors, wat ik dan heb. Ik merk nu al dat mijn labje snel onder de indruk is van correcties. Alleen "nee" is bij hem vaak voldoende. Hij leert heel snel, wil graag leren, maar ik houd het eerst nog simpel. Als we dan aan de slag gaan dan vindt hij het erg leuk en is hij gemotiveerd.
Er zijn al veel tips voorbij gekomen, hopelijk heb je er wat aan. Succes met de opvoeding van je pup, gaat vast helemaal goedkomen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:30

Trennie,wat ik steeds vaker lees is dat mensen hun pup een soort van onderdanige opvoeding geven,waarbij de mens de superieur is,en dus moet de hond later binnen komen als de mens,mag pas eten als het gezegd wordt,krijgt bv als 2de hond zijn als 2de zijn voer,honden worden alleen aangehaald als zij komen,dus nooit zomaar aangehaald,daar jij als mens je onderdanig stelt aan de hond,als jij hem benaderd enz enz...

dit zijn regels waarbij ik me iets kan voorstellen als je een grote zwaar dominante hond in huis krijgt die je moet heropvoeden,maar bij een puppie

ik leef hier met een roedel honden,waarbij 1 teef de roedelleidster is...en het is dat mensen het niet snel zouden doen,maar ik zou zeggen,kom er gerust eens tussen leven,dan zie je wat een roedelleider/ster doet...

die lopen gerust achteraan met naar buiten gaan,ze gaan gerust als laatste eten,daar de andere het toch wel uit hun kop laten om in haar voerbak te zitten...en ook zij zoeken zelf genegenheid bij andere honden..

wat hier bv wel gebeurd is dat de roedelleidster vind ,dat als een andere hond wat heeft wat zij wil hebben,dan loopt zij ernaar toe,kijkt de hond aan,en wel zo dat die hond het kluifje/balletje/whatever ,dat wat zij wil hebben,loslaat en zij het inpikt,al is het maar om alleen weer haar positie te benadrukken...

daarentegen is er hier geen hond die haar wat uit haar bek kijkt,ze denken er niet eens aan...mochten ze dat wel willen,wordt er door haar gekeken alsof ze de andere hond ter plekke wil laten ontvlammen,of ze laat haar tanden zien,geen gegrom,alleen tanden bloot is genoeg om de andere hond weg te laten lopen..

puur met blik en lichaamshouding het afdwingen,verder is het zo als zij ergens wil gaan zitten of liggen en er ligt al een andere hond,dat zij er of bovenop gaat liggen,zodat die andere hond weg moet gaan of de andere hond gewoon wegkijkt...

ze is verder zeer relaxed,zij is de baas,en dat vinden alle honden oke,en er is rust in de groep.

daarnaast is zij als 4de hond hier binnen gekomen,en kan jij als mens een leiderschap dus niet afdwingen,dat doen honden zelf...

zij bepalen als er meerdere honden zijn wie er de baas is/wordt,daar heb jij als mens zijnde niets over te zeggen,dus als 2de eten geven,laat het maar,mocht de pup later een hogere rang krijgen als jou eerste hond,so be it..

dat is de natuur,niet regelbaar door jou...

met andere woorden,de zogenaamde regeltjes die geleerd worden zodat je de zogenaamde leider zou zijn,zijn koeienpoep,totaal geen hondentaal...klinken leuk, en in de oren van de mens logisch,maar zijn in een roedel door een roedelleider totaal onbekend en worden niet gebruikt...

ze klinken dan voor mij ook zeer zwaar overdreven in mijn oren,en kan je alleen adviseren,gewoon wat minder overdreven de leider positie in te willen nemen,met dit soort onhondse regeltjes,ze werken niet,en als jij op je tijd gewoon je plek opeist,en zorgt dat de hond ten allertijden zijn ding aan jou afgeeft wat jij wil hebben,ben je al dominanter bezig als een pup in een mand doen als je binnen komt,en dat ie je niet mag begroeten..
of hem laten wachten met eten tot de ander heeft gegeten oid...

dit heeft echt niets met evt leiderschap te maken...

maar goed ik zou zeggen,wees blij dat je pup alles kan wat je hem geleerd hebt en laat hem wat vrijer een leuke blije pup zijn,zelfs als ie 1,5 is kan je hem nog zóveel leren...

echt krijg het gewoon benauwd ervan als ik lees wat dat hondje al moet presteren op zo'n baby leeftijd... Scheve mond

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:38

Oh heden... dit gaat wel erg vlot. Je pup is nog een baby!!
Er is niks mis met vanaf het begin duidelijk zijn, maar je praat hier over een PUP. Voor vijftien weken kent jou hondje al wel érg veel. Dat geeft niets, maar overvraag hem niet!!
Daarbij, wat betreft de trainingssessies... voor een volwassen hond houd ik drie sessies van vijf minuten per dag aan. Bij een pup kan je dingen het beste gewoon in spelvorm aanleren; Ook écht niet langer dan die vijf minuten die je noemt trainen, want geestelijk bezig zijn is vermoeiend, dus is het logisch dat je hondje zijn concentratie verliest. Tien minuten is TE lang!
Daarbij hoeft er écht niet elke dag gewerkt te worden!

Je huisregels zijn prima, maar voor een pup wel érg strikt hoor.
Ook het nú al weglaten van de voertjes (beloning) is veel en veel te veel gevraagd.

Laat je pup voorlopig nog wel puppy zijn. En vergeet niet dat het ook LEUK moet blijven!! Trainen kan nog prima als je hondje wat ouder is; politiehonden worden pas vanaf 1 jaar écht getrained, daarvoor is ''zit'' en ''af'' en de basis (nee = nee) wel genoeg. (En dit heb ik gehoord van een trainer die ik persoonlijk ken, en honden voor politie en douane traint) Want weet je wat ze in dat jaar doen? SOCIALISEREN. Puur en alleen heel veel socialisatie.

En nog even over de begroetingsregel; laat 'm helemaal maar zitten. Je geeft aan dat hij meestal niet word weggestuurd, maar één keer op de zoveel keer. Dat werkt niet bij honden; OF altijd wel, OF nooit.
Aangezien we hier over een pup praten, adviseer ik; Nooit.
Als volwassen hond kan dat altijd nog geleerd worden.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:48

@Spetter: ik ga niet eerst koken voor hij aandacht krijgt, dat zou wel heel sneu zijn. Clown
Ik maak eerst het eten van de honden klaar. Maw: ik pak hun etensbak en doe er brok in. (dat duurt een halve minuut)Dan ga ik naar hem toe en knuffel hem uitgebreid en krijgt hij zijn eten.
Ik vond het fijn om je stuk te lezen.
Ik heb het eea bijgesteld en nu geef ik hem amper commando's meer. Ik laat het vorlopig even lekker rusten.
Hij kan wel echt pup zijn, want we spelen veel en hij ook met mijn kat en andere hond.
het overspronggedrag is geen verkeerde gedachte. Ik ben benieuwd of hij het gapen en krabben ook in andere situaties doet.

Vandaag heeft hij voor het eerst echt gezwommen!
Ben naar een hondenstrandje met hem geweest en hij heeft veel met andere honden kunnen spelen. Lekker rennen in het water.
Was trouwens wel erg leuk: er was een bordeauxdogpup van exact dezelfde leeftijd als Djago.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:50

@Kimmie: ik had al in je profiel gespiekt en zag al die mooie kanjers van je!
Mij is in ieder geval wel duidelijk dat ik bij Djago helemaal niet zo die "regeltjes' over de laagste in rangorde hoef toe te passen.
Het is idd logischer dat jij je dominante teefje wat indimt door haar als laatste haar eten te geven.
Dank je voor je tips en uitleg!