Iemand met aquarium/pompenkennis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Iemand met aquarium/pompenkennis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 22:29

Mijn pompt werkt namelijk niet meer en aangezien het aqua van mijn ex is en ik er totaal geen verstand van heb vroeg ik me af en wat nu? Geld voor een nieuwe pomp heb ik op dit moment niet, water verversen dagelijks is wel een optie, maar hoelang houden de visjes het uit zonder nieuwe pomp of hebben jullie nog ideeen waardoor hij misschien niet werkt? (maakt wel veel herrie, maar voorderest doet ie niks...)

Casca

Re: Iemand met aquarium/pompenkennis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:31

Haal de stekker eens uit het stopcontact, spoel hem schoon, kan zijn dat er iets in zit, probeer ook of je het propellortje zo rond kunt draaien (een zetje geven).. Verschoon je het filter wel?? Keer het filter goed doorspoelen of iets omhoog trekken (bij mij kwamen er dan luchtbellen omhoog) en daarna deed ie het weer.
Hopelijk lukt het zo. Succes ermee Lachen

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 22:34

Heb hem net al binnenstebuiten gekeerd en ik snap echt niet waar het probleem zit Bloos Zelfs mijn oom is er ff mee aan de gang geweest en heeft alle prut uit de slangen gespoeld, maar hij zuigt niet vacuum op de een of andere manier, het is een buitenpomp van Eheim(wat ouder type).

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:03

Filter uit elkaar halen en goed schoon maken/spoelen.
Daarna de instroom in het aquarium hangen en het uiteinde van uitstroom aanzuigen (ja, dat moet met je mond en net doen of het een overheerlijke milkshake van de mac is Tong uitsteken ) tot het moment dat het water ook uit de uitstroom komt. Dat kan even duren dus het is te hopen dat je goede longen hebt Tong uitsteken (fijn, die oude eheim filters). Of wat anders ook kan is de pot van de filter helemaal vullen en daarna de deksel er goed op doen. Dan is het moment daar dat de stekker weer in het stopcontact moet en als het goed is, ja daar komt ie, dan zou ie het moeten doen. Is die niet het geval dan zal er een andere filter moeten komen. opzich is een tijdje geen filter niet zo erg, mits er maar beweging in het water is, bijvoorbeeld door een beluchtingspomp.
Zo niet, dan zou ik toch zo snel mogelijk een (kleine) filter aanschaffen. Tot die tijd dagelijks 10% water verversen.
Op marktplaats staan meestal wel mooie aanbiedingen hierin Lachen

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 23:07

Is zo'n zuurstofpompje ook goed tijdelijk of heb je een link voor een klein ding wat ik tijdelijk kan nemen? Zit er aan te denken om na mijn vakantie gewoon een nieuw aqua te nemen, dan kan ik nml gelijk alles verplaatsen omdat hij nu in de weg staat Lachen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:12

Aangezien jij volgens mij dan niet zoveel ervaring hebt met filters Tong uitsteken lijkt me een binnenfilter het beste. Deze doen het in principe altijd.
Ik weet niet hoe groot (in liters) je aquarium is, maar hier http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... nnenfilter kun je wel wat mooie aanbiedingen vinden.
Eheim, JBL en Tetra zijn allemaal goede merken. Al moet ik zeggen dat Eheim en JBL geluidsarmere filters hebben dan Tetra.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 23:17

Het is een meter aquarium, maar kan je me een goede pomp aanwijzen voor langere tijd en eentje tijdelijk(goedkopere), dan kan ik daarna beslissen of het aqua blijft of er een nieuwe komt. Ik wil graag een geluidsarme, want hij staat op mijn slaapkamer. En er zitten levendbarenden in het aqua(zwaarddragers en hoogvinkarpers, uiteindelijk ook hooglandkarpers) Hij is 100 x 50 x 40 trouwens Lachen Allevast bedankt Bloos Het zegt mij nml allemaal niks die pompen en de aqua zaak hier is nogal duur...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:24

Voor zo'n formaat aquarium is denk ik toch een buitenfilter beter

De aqua pro 1,
http://www.aquaplantsonline.nl/superfis ... -2376.html
Fijne filter, niet duur, geluidsarm en werkt prima!

Of je wilt de allernieuwste techniek, de JBL Cristal profi e 700:
http://www.aquaplantsonline.nl/cristalp ... -2562.html
Deze heeft een geheel nieuwe techniek waardoor het laten werken van deze filter heel gemakkelijk is (ik heb hem zelf ook!) Het is een fijn systeem waarbij aanzuigen van de filter en dergelijk vervangen is door het drukken op een knop. Prima systeem! Ook deze filter is bijna geluidloos!
(moet zeggen dat de prijs op deze site erg mooi is!)

Maar, beide filters zijn erg goed, je hebt er weinig onderhoud aan ( de regel is dat zodra de uitstroom van het water opvallend minder word, de filter schoongemaakt moet worden. En anders 1x per jaar, binnenfilter moet eigenlijk iedere maand) en maken bijna geen geluid Lachen

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 00:28

LZP -> BB

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:51

Je zal de pomp inderdaad opnieuw vacuum moeten zuigen.

Mocht je denken aan een nieuwe: Heb heel slechte ervaringen met de aqua pro. Maar weer heel goeie met een tetratec.
aquatotaal.nl heeft heel veel opties en modellen. Kun je beetje snuffelen naar wat in je prijsklasse zit.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:55

Ik heb wel goede ervaring met de Aquapro Ja
'k Heb een aquapro2 op mn 1 meter bak staan, ik denk alweer een jaar, nog steeds perfect Haha!

Dat pruttelgeluidje maakt mijn eheim classic ook weleens, is de slang niet te lang? Wat gebeurt er als je de pomp aanzet, en dan iets naar beneden vast houdt zodat de tuinslangen wat strakker staan?

Het zijn echt lastige dingen om weer aan de praat te krijgen als ze geen zin hebben, maar opzich hoeft je filter niet kapot te zijn

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 08:53

Pikeur schreef:
Ik heb wel goede ervaring met de Aquapro Ja
'k Heb een aquapro2 op mn 1 meter bak staan, ik denk alweer een jaar, nog steeds perfect Haha!

Dat pruttelgeluidje maakt mijn eheim classic ook weleens, is de slang niet te lang? Wat gebeurt er als je de pomp aanzet, en dan iets naar beneden vast houdt zodat de tuinslangen wat strakker staan?

Het zijn echt lastige dingen om weer aan de praat te krijgen als ze geen zin hebben, maar opzich hoeft je filter niet kapot te zijn

Een slang is idd best lang(van de invoer), maar ik weet niet hoe ik hem vacuum moet zuigen, de uitvoerslang heeft allemaal van die gaatjes erin zegmaar en ik kan die niet losmaken, omdat dat helemaal vast zit met kalk enz...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:18

Ik heb een tweedehandsje voor je als je interesse hebt. Van Tetratec een buitenfilter voor aquaria tot 200L. Heb hem zelf kort gebruikt maar wegens groter aquarium nu over. Superstil en goed. Mocht je interesse hebben, stuur maar een PB.