halti/gentle leader ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

halti/gentle leader ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 18:40

Wat zijn jullie meningen over deze hulpmideeltjes om het trekken af te leren?
ik werk namelijk in een winkel waar we ze verkopen, en hoor er echt dag en nacht verschil qua meningen van. (Laatst kwam een vrouw om haar puppy tervuerense herders ze aan te doen, ik vroeg naar de leeftijd = 4 maanden oud. volgens mij vel te vroeg voor dat nekje).
Ik zelf persoonlijk vind het enkel een tijdelijke oplossing als je de hond echt fysiek niet meer kan houden. En de hond moet het volgens mij goed aangeleerd krijgen, gewend worden gemaakt.
Wat zijn jullie ervaringen/bedenkingen hierover ?

Sjolvir

Re: halti/gentle leader ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:42

Heb hem aan iemand aangeraden..
die een Fr. Stab. heeft..
zelf kan ze niet veel houden met haar armen.. en nek..
Ernstig ongeluk gehad..
heb uiteraard ook cursus aangeraden..
En dat heeft ze ook gedaan!!!!

ideaal voor haar!!!!dat ding..

Niet ideaal voor iedereen..
maar dat geld voor alle hulpmiddelen..
je moet ermee om kunnen gaan...

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:49

Mij werd dat ook aangeraden op cursus als die bleef trekken. Persoonlijk vind ik dat je de oorzaak moet aanpakken. Dat los je naar mijn mening niet op met een gent leader. Echter het geval hierboven is weer anders. Dan kan het wel een oplossing zijn.

Niet iedereen kan er ook mee omgaan Maar het lijkt wel een nieuwe trent Verward

Ik vind het ook wel een beetje vergelijkbaar met een hulpteugel bij paarden Lachen

Ik heb trouwens ook een Friese Stabij haha Tong uitsteken

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:54

Mijn schoonmoeder gebruikt zo'n anti-trek tuigje voor hun Mechelse Herder.. Ze is zelf maar klein en zal krap aan zo'n 50 kilo wegen (als het niet minder is) en die hond is érg sterk!
Met dat tuig kan ze hem rustig uitlaten en trekt hij niet meer.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:01

Maar een anti-trektuig vind ik dan weer iets anders Lachen als je een gent leader hebt en je geeft een keer een harde ruk is dat super slecht voor de nek.... En bij lichamelijke klachten en een goede omgang met het tuig kan ik er wel inkomen Ja

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:53

in onze buurt lijkt het ook wel een trend. Dan denk ik soms 'ben ik nou de enige die nog een gewone halsband heeft'. Zelf kleine hondjes zoals jack russeltjes en poedels lopen er mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:56

XjolitaX schreef:
Ik vind het ook wel een beetje vergelijkbaar met een hulpteugel bij paarden Lachen

Dat vind ik ook. Ik vind een gewone halsband normaal, daar moet een hond aan kunnen volgen (aan een los lijntje). Zodra er kettingen, prikbanden en 'halsters' aan te pas moeten komen vind ik dat er opvoedkundig een probleem is waar men aan zou moeten werken.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:58

Ik vind het vaak sneu.. Verkoop veel liever het anti-trektuig die onder de oksels door loopt *LOL*

Als je ziet wat een hekel honden hebben aan dat halster! Constant overal tegen aanwrijven (incl over de grond..) en het kan nooit goed zijn voor de halswervels, moet er zelf ook echt niet aan denken!!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 21:02

en vaak leren ze er op termijn ook gewoon aan trekken (bij onjuist gebruik!!) en kweken er super ontwikkelde halsspieren door... Terug bij af.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 22-07-08 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:02

XjolitaX schreef:
Maar een anti-trektuig vind ik dan weer iets anders Lachen als je een gent leader hebt en je geeft een keer een harde ruk is dat super slecht voor de nek.... En bij lichamelijke klachten en een goede omgang met het tuig kan ik er wel inkomen Ja

Steeds terug corrigeren is wel goed voor de nek dan?
Een halti is niet per definitie slecht voor de nek. Je moet hem alleen goed gebruiken.
Onze Lab loopt ook aan de Gentle leader (is iets anders dan de halti!). Hierdoor houd ik haar aandacht er veel beter bij. Een klein trekje aan de gentle leader en mijn lab blijft weer keurig op mij letten.
Waar ik me meer aan erger, is al die mensen die maar aan de lijn lopen te rukken!
Ook vind ik het slecht dat er bij jullie die Gentle leaders en Halti's worden verkocht zonder dat er veel bekend is bij de verkoper.
Leg mij is uit, hoe zou jij mij vertellen dat ik me hond met de halti moet leren lopen?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:04

Mijn zus heeft voor haar hond ok een gentleleader.
Ze is er mee op hondencursus geweest en haar hond was niet te hanteren. Zelfs de instructeur heeft er een band op stuk getrokken. Hij heeft toen een slipketting omgedaan maar ook dit was geen succes. De hond heeft mijn hoogzwanger zus een keer omver getrokken omdat er een andere hond in de buurt kwam ( was puur spelen hoor, maar dat omver trekken is niet nodig )
Ze hebben toen een gentleleader aangeschaft, sindsdien trek hij absoluut niet meer.
Tuurlijk hebben ze een flexi zodat hij ruimte genoeg heeft om te lopen en te rennen. Maar mocht het dan nodig zijn ( met tegenmoetkomende honden) dan kunnen ze de hond de baas.

Let wel deze hond heeft echt geen kwaad in het zin maar is zo speels dat het andere hondeneigenaren wel eens kan laten schrikken. Ze hebben dan ook een grote hond. Een flatcoat-retriever en een gewich van ong. 50 kilo

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:04

annepanne schreef:
Ik vind het vaak sneu.. Verkoop veel liever het anti-trektuig die onder de oksels door loopt *LOL*

Als je ziet wat een hekel honden hebben aan dat halster! Constant overal tegen aanwrijven (incl over de grond..) en het kan nooit goed zijn voor de halswervels, moet er zelf ook echt niet aan denken!!

Dan is het dus niet goed aangeleerd!
Mijn hond vind de Gentle leader echt geen probleem hoor. Heeft namelijk geleerd dat het leuk is, want er komt namelijk een snoepje aan!
Ook zijn er zat honden die het niet leuk vinden omdat er iets over neus (dominantie) zit.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:08

Maar je kan mensen zoveel vertellen als je wilt (en geloof me of niet, ik kom absoluut met het hele verhaal *LOL* ) als ze geen hond kunnen opvoeden (uitzondering daargelaten) kunnen ze vaak ook niet omgaan met dit soort hulpmiddelen. En dat is dan natuurlijk nog weer het allergrootste probleem uiteindelijk, mensen kunnen niet met het ding overweg..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 21:17

Er worden bij ons ook slipkettingen, priktuigen en electrische halsbanden verkocht, daar hoeft eigenlijk ook een hele uitleg bij (en zou volgens mij niet meer zo verkocht en gebruikt mogen worden). Heb de mevrouw in kwestie wel een kaartje van mijn hondenschool gegeven waar ik stage heb gelopen. Maar ze verplichten om het op de juiste manier te doen kan je niet, jammergenoeg ... Ik kan ze maar de theorie kort uitleggen: eerst wennen aan halster, maak het ding leuk, dan stukje gaan wandelen, belonen als hij stopt met de druk op het halster, nooit aan rukken, langzaam meer riem van de halsband aan nemen, uitleggen dat het eigenlijk een symptoombestrijder is, enz... Maar velen willen enkel dat hun hond direct stopt met trekken, de rest willen ze niet horen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:38

Inderdaad *LOL*

Behalve slipkettingen verkopen wij de rest niet, in vergelijking met jij opnoemt is de halti toch beter

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:51

AstraGirlie schreef:
Er worden bij ons ook slipkettingen, priktuigen en electrische halsbanden verkocht, daar hoeft eigenlijk ook een hele uitleg bij (en zou volgens mij niet meer zo verkocht en gebruikt mogen worden). Heb de mevrouw in kwestie wel een kaartje van mijn hondenschool gegeven waar ik stage heb gelopen. Maar ze verplichten om het op de juiste manier te doen kan je niet, jammergenoeg ... Ik kan ze maar de theorie kort uitleggen: eerst wennen aan halster, maak het ding leuk, dan stukje gaan wandelen, belonen als hij stopt met de druk op het halster, nooit aan rukken, langzaam meer riem van de halsband aan nemen, uitleggen dat het eigenlijk een symptoombestrijder is, enz... Maar velen willen enkel dat hun hond direct stopt met trekken, de rest willen ze niet horen.

Tja, ik had het anders gedaan.
Hoelang zou jij ze vertellen dat de hond eraan moet wennen? Waarom mag je niet corrigeren? Hoe leer je de hond dat het leuk is?
Waarom mag de hond niet de rest van zijn leven een Gentle leader om houden?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:19

Nikki__ schreef:
XjolitaX schreef:

Steeds terug corrigeren is wel goed voor de nek dan?
Een halti is niet per definitie slecht voor de nek. Je moet hem alleen goed gebruiken.
Onze Lab loopt ook aan de Gentle leader (is iets anders dan de halti!). Hierdoor houd ik haar aandacht er veel beter bij. Een klein trekje aan de gentle leader en mijn lab blijft weer keurig op mij letten.
Waar ik me meer aan erger, is al die mensen die maar aan de lijn lopen te rukken!
Ook vind ik het slecht dat er bij jullie die Gentle leaders en Halti's worden verkocht zonder dat er veel bekend is bij de verkoper.
Leg mij is uit, hoe zou jij mij vertellen dat ik me hond met de halti moet leren lopen?

Ik heb niet gezegt dat steeds terug corrigeren wel goed voor de nek is Ik heb het erover dat als je bij een gent leader een goede ruk geeft dit slechter is voor de nek als wanneer je met een gewone halsband een goede ruk geeft....
Kijk jij gebruikt de gent leader misschien op de juiste manier, maar er zijn zoveel mensen die zomaar aan een gent-leader gaan lopen trekken
Waarom kun je met een gewone halsband niet een klein trekje geven dan zodat hij weer keurig op je let en bij een gent-leader wel? Leg mij dat eens uit Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 01:34

een gentle leader kan net zo'n erg martel werktuig zijn als een prikband
nekken die om geklapt worden, snuitjes die kaal worden..

je moet met elk artikel weten hoe je er mee om moet gaan..
net zoals de prikbanden.. zo erg is dat niet hoor.. het LIJKT erg.. maar mensen vergeten even voor het gemak dat de huid van een hond dikker is dan die van een mens Knipoog

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 01:44

Ik heb voor mijn hond een halti, maar gebruik hem zo goed als nooit.
Mijn hond loopt eigenlijk altijd los, maar soms kan het niet anders en van een slipketting breken zijn nekharen af en dat vind ik zonde.
Daarbij past mijn moeder wel eens op hem en die durft hem niet los te laten en als hij moet plassen, dan wil hij ook ineens naar dat ene grassprietje toe, gevolg een arm die ineens 30 cm langer moet worden.
Aan de halti loopt hij gewoon aan een losse lijn naast je.
Mijn hond heeft er amper aan hoeven wennen, 1x spelen met een bal en daarna een snoepje terwijl hij hem omhad was genoeg.
Wat mij is verteld, is dat je met een halti niet eens màg trekken als correctie, aangezien dit slecht is voor de nek.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:31

Ik geloof dat jullie die dingen bedoelen die tussen de voorpoten lopen en zo´n hondenhalster.
Ik vind zo´n hondenhalster helemaal niet zo slecht het werkt in principe hetzelfde als een halster bij een paard.
Je moet er niet aan lopen trekken en een ruk aan geven.
Maar als er wat is kan je hond geen kracht zetten omdat hij eigenlijk zijn eigen hoofd dan weg trekt.
Dat ding dat tussen de voorpoten loopt en aantrekt naar mate de hond trekt vind ik drie keer niks.
Ik heb niet het idee dat zo´n ding werkt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:20

Ik ben heeel erg anti halti en gentle leader, er is helemaal niks gentle's aan.
Een halti of gentle leader zit om de neus. Als je een beetje hondengedrag begrijpt, zoals honden onderling met elkaar omgaan begrijp je waarom.
Het is namelijk een hele erge dominante handeling om een hond om zijn neus te pakken, dus als je hem uitlaat met zo'n ding om zijn neus, zit je hem dus eigenlijk constant dominant te corrigeren, OOK als hij gewoon naast je loopt, want het zit er nog steeds omheen. Ik zie eigenlijk alleen maar honden met stress lopen als ze zo'n ding om hebben, want als ze braaf meelopen, worden ze in hun ogen nog steeds bestraft, terwijl dat dier totaal niet begrijpt wat hij nou fout doet.
Ik zou dus het liefste al die "hulp" middelen op een grote brandstapel gooien en verbranden. Hetzelfde met antitrektuigen. Nog zoiets waar ik echt de kriebels van krijg als ik dat zie.
Zo'n tuig trekt strak onder de oksels, dit is voor een hond dus echt heel erg irritant met lopen, en het gaat ontzettend schuren en snijden, dus kunnen ze wonden krijgen onder hun oksels.
Ik ben overigens ook anti slipketting en alles wat maar geen normale halsband is.
Trekken is heel goed af te leren met een oefening en is het nou echt zo moeilijk om een paar brokjes in je zak te stoppen als je gaan lopen met je hond.
Zo kan je als hij netjes bij je blijft je hond belonen, wat meer resultaat zal hebben als een of ander ding om zijn neus.

Door een beloning leert hij ook gelijk dat het ontzettend leuk is om bij de baas te lopen, dus heb je al die onzin niet meer nodig.
Ook merk ik dat heel veel honden die zo'n halti of dergelijks om hebben nooit los komen, gek he dat een hond dan aan de riem trekt, dat beest moet toch ergens zijn energie kwijt.
Als je een hond neemt, leer hem dan dat hij los ook bij je terug komt, dus ga naar een goeie hondenschool, waar ze dus niet aankomen met werktuigen als halti's enzo.
Ik vind elke hondenschool die dat aanraden bij voorbaat slecht.

Misschien reageer ik heel erg fel hierop, maar ik train ook honden en ben bijna gedragstherapeut, en ik zie echt geen positieve dingen aan dit soort tuigen.
Ze zijn niet bepaald bevorderlijk voor je relatie met je hond.
Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen, maar dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit, niet als het hierom gaat.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:53

Ik ben niet voor al die hulpmiddeltjes. Tegenwoordig zitten van de gentle toestanden al standaard in het puppy pakket geloof ik, wat is er mis met je hond gewoon op te voeden?

Hier in de buurt hebben we zo'n dwaas Martin Gaus cenrum, die knopen al zo'n gentle leader aan puppy's van tien weken oud (zelf gezien!!).

Maar ik heb het gevoel dat de laatste tijd de hype hier wat aan het overwaaien is, en de meeste mensen weer overgaan op een gewone halsband, gelukkig.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:56

Echt belachelijk dat zelfs een Martin Gaus centrum al zulke dingen om pups hangt, het gaat echt helemaal nergens meer over.
Het schijnt echt heel moeilijk te zijn om een hond op te voeden tegenwoordig. Ik snap het echt niet, als je je een beetje in je hond verdiept en verplaatst zijn ze zo makkelijk te begrijpen. Je kan aan een hond altijd zien hoe ze zich voelen, ze zijn doodeerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:57

Nou, ik ben het helemaal met je eens hoor Rockwitch Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:59

Ik vind die Halti's vreselijk, naar mijn mening is een hondennek er niet op gemaakt om aan z'n hoofd teruggetrokken te worden. Bij onze hond gebruikten wij een simpel tuigje die onder z'n borst door liep, ipv een halsband. Dit werkte veel prettiger en het trekken stopte automatisch erdoor.