Ik wil graag een kip!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Ik wil graag een kip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 22:35

Hee, ik wil heel erg graag een kip Bloos
ik heb het altijd al leuke beestjes gevonden, en nu krijgen de kippen van de eigenaar van mijn vzpony binnenkort kuikentjes en ik zou er eentje mogen hebben!
Alleen.. mijn ouders vinden het niet goed.
Ik snap eigenlijk niet goed waarom niet maar ze willen er niet echt op in gaan, want dat vinden ze zeuren.
Heeft iemand hier kippen en kan daar wat meer over vertellen? Haha!
Het ras dat ik zou kunnen krijgen zijn goudpennen (dus niet zo'n grote)
Het is de bedoeling om ze dan als kuikentje handtam te maken en overdag los in de tuin, s'nachts op stok. (liefst samen met mijn konijn als dat goed gaat)
En ik zou graag willen weten hoe jullie ze houden (en in de winter?) en of het goed samen gaat met andere dieren.

_Sanne

Re: Ik wil graag een kip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:28

Wij hebben ze in grote rennen zitten. Ze zitten soort bij soort. 3 á 4 kippen bij elkaar. Bij 1 ren zitten zelfs 2 pauwen en 2 eenden Tong uitsteken
Ze hebben allemaal 1 hen en 2 á 3 kippen.
Ze lopen gewoon altijd lekker rond, krijgen brood en andere resten en natuurlijk kippenkorrel en water. Savonds gaan ze naar binnen in hun hok om op stok te zitten.
In de winter geldt het zelfde

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:32

Als je een kip overdag door de tuin laat lopen gooien ze de hele tuin om, op zoek naar wormpjes in de aarde. Dat scharrelen ziet er erg gezellig uit, maar ik kan het me voorstellen dat je ouders dat niet zo zullen waarderen. Een ren zou uitkomst bieden. Lachen

Mijn ouders hebben kippen, ook toen ik nog thuis woonde. Ik weet niet superveel ervan, maar de meest praktische zaken wel. Als je wat wilt weten kun je het beste een pb sturen, dat mis ik geen vragen in het topic. Lachen

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:39

Wij hebben ook drie kippen thuis, maar wij hebben er ook de ruimte voor. Niet dat we op een boerderij wonen, maar we hebben wel een grote tuin. We hebben ze snachts in een hele grote ren zitten, en overdag lopen ze in een stuk waar ze kunnen scharrelen. Maar wat vind je zo leuk aan een kip ? Ze geven trouwens wel lekkere, verse eitjes. *LOL*

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:00

Een kip hoort niet alleen in een hokje, maar zeker met z'n tweeën of met meer kippen.
Lekker scharrelen in de tuin vinden ze super, maar ze laten geen spaan van je tuin over.
Je zult dus al een ruime ren moeten hebben.
Verder moeten ze een tochtvrij en droog nachthok moeten hebben. Uiteraard kippenvoer en schoon water.
Ik denk wel dat je ze met een konijn kunt houden.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:06

Wil je onze kippen hebben? Ik word gek van die krengen. Ze zijn hartstikke leuk hoor, handtam ook... Echte schootkippen, maar ze maken overal een rotzooi van en ze staan voor je het weet weer bij de buren.. Ze zijn alle drie gekortwiekt, en we hebben overal gaas gespannen zodat ze niet weg kunnen, maar iedere dag weer moet ik ze bij de buren wegplukken of van de kant van de weg ( hoe ze door onze met gaas bedekte poort komen, geen flauw idee ). Jammer genoeg wil m'n vader ze niet kwijt, maar die zit op zee en heeft er dus geen last van -_-".

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:07

wij hebben der een aantal die los over het terrein lopen en ik persoonlijk vind het poedersuiker Tong uitsteken Ze lopen altijd samen en ik denk niet dat ze in hun eentje kunnen. verder gaan ze prima samen met andere dieren(behalve met mijn paard want die jaagt ze altijd op) en we hebben elke dag lekkere verse eitjes. rond augustus beginnen wij met 's nachts opsluiten en dan het licht in stal aanlaten, want anders stoppen ze in de winter met eitjes leggen..

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:10

Wij hebben 3 chinese zijdehoentjes..2 kipjes en 1 haan.. Nagelbijten / Gniffelen
We dachten dat het 3 kipjes waren maar 1 ervan werd toch wel heel erg groot en kreeg echt teveel kleuren Nagelbijten / Gniffelen
ze kunnen bij ons zelf naar binnen en buiten lopen.. In de schuur is hun binnenhok en met een trappetje kunnen ze zelf beslissen wat ze willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:16

Mijn ouders hebben 4 kippen (Antwerpse Baardkrielen), de oudste is daar ooit terechtgekomen met haar moeder omdat ik graag kippen wilde hebben Clown

Vooral die oudste is heel erg leuk, die hebben mijn zusjes en ik destijds veel in handen gehad, dus die is heel erg tam.

Ze lopen elke dag los in de tuin, de schade valt heel erg mee. Dat vind zelfs mijn moeder Knipoog Ze lopen ook niet weg. Maar een grote ren is ook een optie natuurlijk, ook veiliger als er bv. veel katten lopen. 's Nachts gaan ze het hok in (op stok) en dan doen we het deurtje dicht, overdag staat het altijd open zodat ze eten en drinken kunnen en kunnen schuilen bij regen.
In de winter hetzelfde verhaal, alleen doen we ze dan al tegen 3 uur het hok in, anders gaan ze in de boom zitten.

Met andere dieren gaat het goed, onze honden en katten laten ze gewoon rustig lopen en bij het konijn kunnen ze ook prima zitten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:21

Kippen lijken mij ook wel leuk, maar we hebben al zoveel dieren..........zouden ze ook bij minivarkentjes in kunnen? Haha!

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:28

Kippen kunnen makkelijk bij konijnen. Onze buurman heeft de kippen, het konijn en cavia samen in één hok. Het gaat prima samen, behalve dat de kip er achter is gekomen dat konijnenvoer ook best lekker is Tong uitsteken

En wij krijgen ook kippen! Eindelijk Bloos

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:31

Bluebontje schreef:
Een kip hoort niet alleen in een hokje, maar zeker met z'n tweeën of met meer kippen.
Lekker scharrelen in de tuin vinden ze super, maar ze laten geen spaan van je tuin over.
Verder moeten ze een tochtvrij en droog nachthok moeten hebben. Uiteraard kippenvoer en schoon water.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Kippen zijn echt groepsdieren. Neem er dus in elk geval niet eentje alleen, maar dan in elk geval nog 2...
Mocht je je ouders overhalen, onze opvang zit op dit moment proppie vol en we hebben echt heel veel kippen in allerlei kleuren ne maten zitten.
Ook hennen met kuikentjes... Duivel

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:35

Hou je er rekening mee dat wanneer je de kip los laat in je tuin ze de hele tuin omspaaien en alles onderpoepen?

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:48

Nickeltje schreef:
Bluebontje schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Kippen zijn echt groepsdieren. Neem er dus in elk geval niet eentje alleen, maar dan in elk geval nog 2...
Mocht je je ouders overhalen, onze opvang zit op dit moment proppie vol en we hebben echt heel veel kippen in allerlei kleuren ne maten zitten.
Ook hennen met kuikentjes... Duivel

Maar daarom is het ook een beetje, mijn konijn is dus alleen en hij kan wel een maatje gebruiken.
Je kunt hem echt bij álle dieren plaatsen hij vind het allemaal even prachtig.
Dus het is dan een beetje de bedoeling dat de kip bij het konijn (en cavias?) in de ren komt dus dan is hij niet helemaal alleen..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:49

Ik zou er wel een mede-kip bij zetten en niet alleen een konijn.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:14

Een kip heeft een soort genoot nodig. Kippen en konijnen zijn wel erg verschillend.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:41

Bluebontje schreef:
Een kip heeft een soort genoot nodig. Kippen en konijnen zijn wel erg verschillend.

Precies!
Zelfde vergelijking als een mens. We hebben er ergens eentje zitten in zijn eentje op een eiland. Om hem/haar gezelschap te houden zetten we er ook nog maar een geitje bij, zijn ze allebei niet alleen...
Nee ze zijn inderdaad niet alleen, maar allebei hebben ze toch hele andere behoeften die ze van een partner verwachten. En dan doen ik niet alleen op samenzijn met een partner van het andere gelsacht, maar in elk geval al een gesprek kunnen voeren in elkaars taal of samen van (voor jou of voor het ene dier) lekker eten te kunnen genieten...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:01

Bluebontje schreef:

En daarbij hebben ze een heel ander ritme

Ze schijten wel heel je tuin onder, houd daar rekening mee *LOL*
Ze moeten uit de tocht (kunnen ze heel slecht tegen!!) kunnen
Een ren is ook een optie, zorg er ook voor dat andere dieren niet bij het kippenvoer kunnen (hier kapen de kraaien al het voer weg..)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:51

ik heb al jaren kippen met konijnen samen en dat gaat prima.
ik zou inderdaad dan minstens 2 kippen nemen.
als je hoofdzakelijk grote planten in je tuin hebt kunnen ze prima loslopen,ze helpen je dan ook met onkruid wieden.
er zijn tegenwoordig voersilo's met een plateau er voor dat als de kip erop gaat staan de voerbak open gaat,zo voorkom je dat er andere vogels of ratten en muizen van je voer eten.(die zijn te licht, gaat de bak niet van open).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:57

Wij hebben 2 Hollandse krieltjes in de tuin lopen. Ik vind het reuze gezellig om naar ze te kijken. Ze zijn klein en maken niet veel kapot. Maar grote kippen kunnen je tuin behoorlijk omploegen. Ze kunnen gewoon in een hok s nachts, op een beschutte plaats. Harstikke gemakkelijke dieren in onderhoud. Vers water, vers voer, bakje grit. Gek op spagetti (lijkt op wormen). Schoon hokje elke week.

http://www.kippengrabbelton.be/ziekten/ziekten.htm
dit is een hele handige site voor kippenziekten.
http://www.kleindierplaza.nl/modules.ph ... age&pid=89 voor de verzorging

http://www.kippenforum.nl/phpBB3/ En net als je bokt forum voor paarden hebt, heb je ook een kippenforum

veel leesplezier

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:58

Wij hadden ook altijd kippen.. en Brammetje (nou ja Bram) de haan
Ze liepen eerst altijd lekker overal rond te scharrelen.. maar ze poepten alles onder .
Toen is er maar een flinke ren gebouwd met een paar hokken eraan haha

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:45

Wij hebben een grote ren met 3 kippen en een haan. Ontzettend leuk om te zien Lachen
De verzorging vind ik ook wel meevallen.
Maar bij een konijn hoort een konijn en bij een kip hoor een kip/haan. Ze kunnen elkaar geen gezelschap houden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:59

Ik weet niet hoe jullie tuin eruit ziet, maar denk er wel om dat ze, zoals gezegd, zelfs gekortwiekt nog weleens naar de buren willen hoppen / in bomen waar je niet meer bij kunt om ze in het hok te doen.

Ze letten niet echt op waar ze poepen, en je buren zijn misschien niet echt blij met kippengeluid van de buren (die hier maken niet veel lawaai, maar je hebt gewoon mensen die er helemaaaaal niet van houden)

Ze moeten tochtvrij kunnen zitten, dus een hok heb je sowieso nodig. Zeker ook zo handig om evt. marters / vossen / katten weg te houden.

Winter of zomer: het is overdag buiten (evt. in ruime ren als je niet wilt dat ze de tuin omploegen), 's nachts binnen

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:56

Ik ga verhuizen en bij het nieuwe huis zit een grote kippenren en kippenhok
Mijn ouders willen wel kippen enzo en ik ook wel maar eigenlijk ben ik heel bang voor kippen Bloos
Nu dacht ik als we nou een paar kuikens nemen, want die vind ik natuurlijk niet eng, dan wen ik er aan en 'ken' ik de kuikens en vind ik ze ook niet meer eng als ze gewoon grote kippen zijn.

Maar nu wil ik eigenlijk wel hele lieve kippen die niet zo schigtig enzo zijn dus niet zo heel de tijd met hun vleugels slaan rare snelle bewegingjes maken en dat soort dingen (want dan ben ik dus bang)...
En eigenlijk wil ik ook niet te grote kippen maar gewoon lieve kipjes Knipoog

Heeft iemand tips van rassen die leuk zijn en dus beetje rustig en die een eitje leggen om te eten Tong uitsteken
Mijn tante heeft brahma's en zegt dat dat wel lieve kippen zijn (knuffelkippen:P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:04

llittlellady schreef:
Ik ga verhuizen en bij het nieuwe huis zit een grote kippenren en kippenhok
Mijn ouders willen wel kippen enzo en ik ook wel maar eigenlijk ben ik heel bang voor kippen Bloos
Nu dacht ik als we nou een paar kuikens nemen, want die vind ik natuurlijk niet eng, dan wen ik er aan en 'ken' ik de kuikens en vind ik ze ook niet meer eng als ze gewoon grote kippen zijn.

Maar nu wil ik eigenlijk wel hele lieve kippen die niet zo schigtig enzo zijn dus niet zo heel de tijd met hun vleugels slaan rare snelle bewegingjes maken en dat soort dingen (want dan ben ik dus bang)...
En eigenlijk wil ik ook niet te grote kippen maar gewoon lieve kipjes Knipoog

Heeft iemand tips van rassen die leuk zijn en dus beetje rustig en die een eitje leggen om te eten Tong uitsteken
Mijn tante heeft brahma's en zegt dat dat wel lieve kippen zijn (knuffelkippen:P)

Sebrights zijn misschien wel wat voor je. Zijn hele kleine ieniemienie kipjes.
Of zijdehoenders. Ook niet van die druktemakers.