Poes en kitten spelen heel erg ruw, wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Poes en kitten spelen heel erg ruw, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:23

Hoi allemaal,

Ik heb een kitten van 14 weken oud en mijn vriend heeft een grote dikke poes van 1,5 jaar.
In het begin vond de poes de kitten niet lief maar nu gaat het goed en ze blaast niet meer.
De kleine kitten vind het heerlijk om te spelen en valt de poes steeds aan, zij vind dat soms leuk maar meestal vind ze hem irritant, ze pakt hem dan vast in de houtgreep met haar voorpoten en rolt over hem heen, ze dwingt hem op de grond en gaat met haar achterpoten in zijn buikje trappen. Het ziet er echt heel zielig uit en ik ben bang dat ze hem pijn doet, ze trapt echt hard en stopt pas als ik HEEEJJJ roep. Vervolgens laat ze hem los, loopt weg en..... de kleine vliegt wéér op haar af en het begint weer van voor af aan. Een paar dagen geleden had de kleine een kras over zijn oor en het bloedde een beetje.

Mijn vraag is nu, moet ik ze laten gaan? Zal de grote poes de kleine geen schade toerichten met die trappen in zijn buik?
Zal het over een tijdje ophouden?

Groetjes en bedankt voor de antwoorden!

ikenindi

Re: Poes en kitten spelen heel erg ruw, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:25

aan de ene kant zou ik zeggen: laten gaan. dan moet de kitten maar leren...

maar met de achterpoten trappen doen ze toch om hun prooi te doden???

ik neig naar laten gaan, en juist niet ingrijpen :s je kan er toch ook niet altijd bij zijn?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:27

lekker laten gaan.............. ze vinden hun eigen weg hier wel in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:28

Ik denk dat die kleine een beetje opgevoed moet worden, en dat niemand dat zó goed kan als een oudere poes Knipoog
Ik zou ze mooi laten gaan en vooral niet ingrijpen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:29

Het ziet er inderdaad zielig uit, maar je moet eens zien hoe moederpoezen hun kittens in de laatste weken voor ze weg mogen ( 10-13 weken) aanpakken !!!

Zo word de kitten gewoon goed opgevoed, niet mee bemoeien dus.

Die kleine moet leren dat ie niet zomaar andere katten aan mag vallen, ik denk dat de volwassen poes dus heel goed bezig is met opvoeden Lachen

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:31

dit doen mijn katten ook altijd bij elkaar.
als die kleine het zat is houd die het vanzelf wel op.
je oudere kat leert je kleine poes hoe die een prooi moet doden.
je oudere kat doet hem geen pijn. gewoon laten gaan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:34

Bedankt voor de antwoorden!!!

Ik zal er dan niet meer tussenkomen en de grote poes haar 'opvoedkundige lesjes' laten geven.
Ik was bang dat ik iets verkeerds liet gebeuren door ze te laten spelen op die ruwe manier, maar ik ben nu gerustgesteld!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:36

Fijn dat je gerustgesteld bent, idd kun je het beter even uitzoeken , zodat je weet wat het betekend.

Maar hier gaat het er soms ook op hoor, twee zusjes kunnen hier ook vechten, ohh zo hard en zo lomp, en grommen bijten stampen. Even later kom ik weer kijken en liggen ze tevreden tegen elkaar te slapen.

Niet voor niks komt het woord "katten" van onze katten vandaan Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:40

Ik heb ook zo'n echte 'kattekop' hoor, die de jongste ook vreselijk op z'n nummer kan zetten. Maarrrr moet je ook even kijken wat die flikt... Die sluiptijger springt op de gekste momenten bovenop de grote poezen, klampt zich eraan vast, bijt, trappelt, etc Nagelbijten / Gniffelen

Alleen al het feit dat 'ie na jouw ingrijpen meteen weer op de grote kat springt geeft wel aan dat 'm echt geen pijn gedaan is, want dan zou 'ie wel afdruipen.

Overigens gaat het hier ook wel eens voor 't echie hoor, dan wordt de rangorde weer even opnieuw bepaald. Zolang ze niet tegen de gordijnen omhoog gaan laat ik dat ook altijd maar gewoon even gebeuren. Is doorgaans met een dikke minuut al weer over.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:44

Kattekoppen zijn het ja Lachen

Maar de kleine is ook wel een figuur apart hoor, hij slaapt in de mand bovenin de krabpaal waar normaal gesproken de grote poes slaapt (ik zag haar stiekum neidig naar boven kijken) en hij heeft zoveel honger dat hij haar weg probeert te jagen bij haar etenbak als ze natvoer krijgen (hij eet sneller). Dus die opvoedlessen zijn eigenlijk zo slecht nog niet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:48

Trappen met de achterbenen hoeft absoluut niet te zijn om een prooi te doden. Dat doen ze vooral met hun kaken en voorpoten (anders zou een muis of een vogel toch wel lastig worden Knipoog ). Het is een afweer mechanisme, voor als de kat onderop ligt in een echt gevecht.

Als er niemand schreeuwend wegrent, is er heel weinig aan de hand. Als de kitten daarna zelfs weer terug gaat en nog eens wilt spelen, wil dat volgens mij echt alleen maar zeggen dat het geen pijn deed en weinig effect had Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:48

Dat bovenin gaan liggen doet 'ie ook met een reden Knipoog Is een dominatiebepaling wat er bij jou plaatsvindt. Ik merk bij ons dat de grote poezen heel zorgzaam en tolerant zijn tov de jongste, maar dat hij soms ff stevig op 'n plek gezet wordt. Op de bovenste plank van de krabpaal (ik heb zo'n hoge tot het plafond) hoeft 'ie niet te wagen (hoogste plek = dominant) en ook met eten wordt 'ie wel eens weggemept en mag 'ie pas eten als de grote katten klaar zijn. En terecht! (ik voer overigens vanaf een groot bord als ze blik krijgen, er is dan genoeg voor allemaal en ik laat 't gewoon gebeuren, wie als eerste mag eten. Dat zijn hun regels, daar bemoei ik me niet mee zolang ze allemaal maar gezond en gelukkig zijn)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:59

Khirshanta, fijn te horen dat de grote de kleine niet wil doden met die trappen Knipoog Ik schrok even toen ik het las dat katten prooien willen doden op die manier, moet er niet aan denken dat ik de kleine een keer vind...

En Sonja, hij klimt echt helemaal bovenin de krabpaal, daar is een zacht mandje en daar slaapt hij dan in. Ik dacht dat hij gewoon het meest zachte en rustige plekje zocht, maar het is dus ook om dominant te zijn. Weer iets geleerd Lachen
En dat kattevoer op een schotel heb ik 1 keer gedaan en toen aten ze tegelijk. De grote is dus zo slecht nog niet merk ik, haha.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:46

zolang de oudere poes het niet als bedreiing ziet zal ze ook dr nageltjes niet gebruiken om die kleine op te voeden, als het echt zeer zo doen dan hoor je die kleine echt wel kermen hoor!