konijn heeft abces

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamaartjeee

konijn heeft abces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 19:32

Mijn konijn is nu 6 jaar en heeft weer een abces.
Hij had er 4 jaar geleden ook 1 en is er toen aan geopereerd en na veel zorg weer de oude geworden.
Maar nu heeft hij er weer 1 en willen mijn ouders hem niet naar de DA laten gaan, omdat het heel duur is en je moet telkens terug en we gaan bijna op vakantie en willen ze niet iemand met al die zorg opzadelen.

Poky is altijd ook wel een zorgenkindje hij heeft altijd last van zijn ogen want hij is allergisch voor stof en dan gaan zijn ogen lopen.
Buiten word het ook niet minder, het is een binnenkonijn.
Waarschijnlijk doordat hij niet goed kan zien viel hij snel aan en is nogal angstig, vooral vroeger was het heel erg.
Maar nu is hij wel heel lief vooral voor mij omdat ik altijd met hem bezig ben.
Maar mijn ouders zijn helemaal niet zo gek van hem en ook niet geweest doordat hij nog steeds weleens aanvalt en nogal fel is.
Toen we hem net hadden ging hij ook vaak sproeien en omdat hij binnen staat heb je er ook veel last van dus hebben we hem ook laten castreren wat ook allemaal toen goed is verlopen.
Dus hij heeft eigenlijk al een heleboel geld gekost.

Maar ik vind dit allemaal gewoon heel erg dat ik weet dat hij er over een jaar niet meer zal zijn.
En dat ik weet dat hij snel dood zal gaan.
Ouders ompraten heeft geen nut.
Zelf betalen kan niet want ik heb geen geld.

Wat vinden jullie hiervan?

L4A

Re: konijn heeft abces

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:24

Tsja, een typisch mij-manier zou met het konijn op schoot gaan zitten (met één (het allerliefst beide natuurlijk) van je ouders in de buurt) en dan een potje gaan janken Bloos. Lekker kinderachtig, maar ik weet natuurlijk niet hoe jou ouders zijn. In ieder geval, ik begrijp je ouders, maar ik vind het wel zielig voor je konijntje en eigenlijk wel een beetje suf van je ouders. Mijn tip is je ouders gewoon laten weten dat je ontzéttend veel van hem houdt.. maar dat zul je ongetwijfeld al gedaan hebben.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:26

Vragen hoe hun het zouden vinden als ze een abces hadden maar ze niet naar het ziekenhuis mochten.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:27

L4A schreef:
Tsja, een typisch mij-manier zou met het konijn op schoot gaan zitten (met één (het allerliefst beide natuurlijk) van je ouders in de buurt) en dan een potje gaan janken Bloos. Lekker kinderachtig, maar ik weet natuurlijk niet hoe jou ouders zijn. In ieder geval, ik begrijp je ouders, maar ik vind het wel zielig voor je konijntje en eigenlijk wel een beetje suf van je ouders. Mijn tip is je ouders gewoon laten weten dat je ontzéttend veel van hem houdt.. maar dat zul je ongetwijfeld al gedaan hebben.

heb ik al gedaan, en ze zeggen als hij pijn heeft willen we hem best laten inslapen en je mag ook wel een nieuw konijn..
Zeg ik: ik wil geen nieuwe ik wil deze!
maar dat had ook al geen nut..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:28

vanwege vakantie en niet iemand anders de zorg willen opzadelen weet ik een oplossing. je mag hem/haar tijdelijk best bij mij brengen... zorg wil ik echt wel geven... kosten kan ik je niet bij helpen alleen... mijn eigen leven is helaas duur zat Knipoog

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:30

ikenindi schreef:
vanwege vakantie en niet iemand anders de zorg willen opzadelen weet ik een oplossing. je mag hem/haar tijdelijk best bij mij brengen... zorg wil ik echt wel geven... kosten kan ik je niet bij helpen alleen... mijn eigen leven is helaas duur zat Knipoog

je moet elke keer terug naar de dierenarts en elke keer schoonmaken (echt een heel vies werkje maar je hebt het voor je beessie over).

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:31

tamaartjeee schreef:
L4A schreef:

heb ik al gedaan, en ze zeggen als hij pijn heeft willen we hem best laten inslapen en je mag ook wel een nieuw konijn..
Zeg ik: ik wil geen nieuwe ik wil deze!
maar dat had ook al geen nut..

En als dat nieuwe konijn dan een abces krijgt?
Je weet maar nooit, ons konijn is al zo'n 7x onverwacht naar de DA geweest.. alle keren toch mooi 125..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:36

ah.. jaa.. dat is héel rot ja. Mijn konijn heeft dat ook gehad.. maar haar hebben we helaas moeten laten inslapen Verdrietig bij mijn konijn moest 't eerst open gesneden worden en moest ik 't steeds opnieuw open prutsen en leeg laten lopen (ik zal de details weg laten) uiteindelijk was 't wel weg.. kwam 't weer terug... (binnen zeer korte tijd) en toen was het zóoooo groot.. dat er niks meer aan te doen viel. En bij konijnen heb je vaker dat 't terugkomt etc.

Tjah.. en zelf betalen etc is geen optie?
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 18-07-08 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:41

Als je wat dichterbij woonde had ik alle zorg op me willen nemen. Heb vaker abcessen behandeld en prik ook zelf duplocilline, maar ik woon vrij ver weg. Ik zou inderdaad is zeggen hoe zij het zouden vinden als ze een abces hadden en niet naar het ziekenhuis mochten.

Waar zit het abces?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:57

Zijn de verzorgkosten bij de dierenarts zo hoog? als je hem daar bv laat verzorgen tijdens de vakantie. Ik weet bij ons op de kliniek is dat een kleine 7€ voor een week. Kost nu niet extreem veel geld. Waar heeft hij/zij het abces? en door wat wordt het veroorzaakt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:03

als je het abces openmaakt kun je het zelf toch wel schoonhouden? gewoon zoutoplossing met gekookt water erin spuiten,met een injectieding(zonder naald),en erom heen wat jodium doen,en dat 2x daags...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:08

idd dit heb ik ook nog gedaan. abces is genezen. zal wel niet helemaal correct gegaan zijn maar het is iig niet meer teruggekomen. dit was wel door een bijtwondje. Het hangt dus af wat de oorzaak is. een tand bv die doorgroeit, dan komt het probleem altijd terug.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:14

@ Geerke: Maarja, dat lost natuurlijk het vakantieprobleem niet op!!

Pff, ik zou zo graag iets willen doen voor dit konijn (heb toch 3 hele dagen vakantie Tong uitsteken ) maar ik heb geen idee wat... Nagelbijten / Gniffelen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:34

Is er geen konijnen opvang in de buurt die je advies kunt geven ? of even langs gaan ?

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 21:36

Maartje1990 schreef:
ah.. jaa.. dat is héel rot ja. Mijn konijn heeft dat ook gehad.. maar haar hebben we helaas moeten laten inslapen Verdrietig bij mijn konijn moest 't eerst open gesneden worden en moest ik 't steeds opnieuw open prutsen en leeg laten lopen (ik zal de details weg laten) uiteindelijk was 't wel weg.. kwam 't weer terug... (binnen zeer korte tijd) en toen was het zóoooo groot.. dat er niks meer aan te doen viel. En bij konijnen heb je vaker dat 't terugkomt etc.

Tjah.. en zelf betalen etc is geen optie?

nee ik heb geen geld..
met 10 euro ga je het niet redden vorige keer waren mijn ouders dik 120 euro kwijt

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 21:37

Faniek schreef:
Als je wat dichterbij woonde had ik alle zorg op me willen nemen. Heb vaker abcessen behandeld en prik ook zelf duplocilline, maar ik woon vrij ver weg. Ik zou inderdaad is zeggen hoe zij het zouden vinden als ze een abces hadden en niet naar het ziekenhuis mochten.

Waar zit het abces?

bij zijn wang

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 21:40

zitake schreef:
Zijn de verzorgkosten bij de dierenarts zo hoog? als je hem daar bv laat verzorgen tijdens de vakantie. Ik weet bij ons op de kliniek is dat een kleine 7€ voor een week. Kost nu niet extreem veel geld. Waar heeft hij/zij het abces? en door wat wordt het veroorzaakt?

Ja telkens terug komen was al dik 120 euro dus als je hem daar laat en als hun nog voor je verzorgen is het denk ik nog duurder.
Hij had 4 jaar geleden een kies die ingroeide en die hebben ze er gelijk helemaal uitgehaald maar toen zeiden ze al dat er een kans bestaat dat het terug zou komen en dat kon binnen een jaar zijn maar ook langer of helemaal niet.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 21:42

geerke schreef:
als je het abces openmaakt kun je het zelf toch wel schoonhouden? gewoon zoutoplossing met gekookt water erin spuiten,met een injectieding(zonder naald),en erom heen wat jodium doen,en dat 2x daags...

maar het is toch hele dikke prut dus krijg je dat met een naald eruit? en doet dat dan niet ontzettende pijn bij hem?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:42

Ik sta nog niet eens te kijken van 120 euro. Ik ben wel eens dik 200 a 300 kwijt geweest aan het behandelen van het abces en konijntje is nog dood gegaan ook. Maar nu ik zelf duplocilline kan prikken is het gewoon een stuk voordeliger. Kan de dierenarts je dat niet leren.
En hoe kan het abces bij de wang komen? Heeft die haakjes op de kiezen?

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 21:43

Mist schreef:
Is er geen konijnen opvang in de buurt die je advies kunt geven ? of even langs gaan ?

weet ik eigenlijk niet...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:43

Idd als het op zn wang zit , heel grote kans dat het weer een tandprobleem is. Eerlijk gezegd, dan ziet het er niet zo goed uit. Of je laat weer foto's nemen, opereren eventueel en abces verzorgen, of het wordt de andere mogelijkheid. zo laten is geen oplossing. Uiteindelijk zal het zo groot worden, zo'n pijn doen, openbarsten, geweldig stinken, kans dat er vliegen opkomen is in de zomer groot. Dus moet jij eens goed gaan nadenken. Als je ouders geen behandeling willen betalen, wat het beste is voor je konijntje. Even niet alleen aan jezelf denken maar puur aan hem. grote kans dat het probleem zal blijven terugkomen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:45

tamaartjeee schreef:
geerke schreef:

maar het is toch hele dikke prut dus krijg je dat met een naald eruit? en doet dat dan niet ontzettende pijn bij hem?

Het beste is onderaan openen, zodat het makkelijk kan uitlopen, maar idd bij konijnen kan het hele dikke etter zijn die erin zit, dus met een spuitje zul je dit er niet kunnen uittrekken vrees ik.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:46

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 23:06

zitake schreef:
Idd als het op zn wang zit , heel grote kans dat het weer een tandprobleem is. Eerlijk gezegd, dan ziet het er niet zo goed uit. Of je laat weer foto's nemen, opereren eventueel en abces verzorgen, of het wordt de andere mogelijkheid. zo laten is geen oplossing. Uiteindelijk zal het zo groot worden, zo'n pijn doen, openbarsten, geweldig stinken, kans dat er vliegen opkomen is in de zomer groot. Dus moet jij eens goed gaan nadenken. Als je ouders geen behandeling willen betalen, wat het beste is voor je konijntje. Even niet alleen aan jezelf denken maar puur aan hem. grote kans dat het probleem zal blijven terugkomen.

Wanneer het pijn gaat doen zal ik beslissen om hem in te laten slapen maar tot nu toe doet het geen pijn je kan er gewoon aankomen en het maakt hem niet uit.
Hij eet voor de rest goed en is voor de rest gezond.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:24

tamaartjeee schreef:
ikenindi schreef:

je moet elke keer terug naar de dierenarts en elke keer schoonmaken (echt een heel vies werkje maar je hebt het voor je beessie over).

dierenarts woont bij mij aan het einde van de straat, en vieze werkjes ben ik niet vies van Knipoog heb op een melkveebedrijf gewerkt en dat is ook niet schoon. en ik heb ook dieren, en ook 1 met een abces gehad. als je hem kan komen brengen als jullie met vakantie gaan is dat probleem opgelost. dat van dat zorg opzadelen. ik biedt het vrijwillig aan. dus dat excuus kunnen ze niet meer gebruiken...
da kosten zijn dan wel voor je ouders, maar ze hebben toch niet gezegd dat t geld een probleem is? dan zou ik t raar vinden dat ze wel weer een ander konijn voor je willen kopen. dieren kunnen nu eenmaal ziek worden...