wie kan mij info geven over het houden van guppen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

wie kan mij info geven over het houden van guppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 16:24

hallo,

Hoe kan ik het beste guppen houden?
In een aquarium natuurlijk, maar heb je bijvoorbeeld een pompje nodig? Of een filtertje?
Hoevaak maak je de bak schoon.

Heb er al het een en ander over gelezen, maar wil graag nog wat ervaringen horen.

Groetjes en alvast bedankt

ikenindi

Re: wie kan mij info geven over het houden van guppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:44

bak schoon maken is wel handig ja Knipoog

wat veel mensen verkeerd denken is dat guppen ook in koud water kunnen. het zijn tropische vissen, dus je kan ze t beste in een warm aquarium houden ipv vissenkom.
pompje en filter enzo zou ik wel gewoon doen.

hoe vaak je de bak schoon moet maken ligt aan hoeveel vissen je hebt, hoe groot de bak is, hoe de waterkwaliteit is, en of je pomp/filter/plantjes er in hebt.

je hebt van die hele handige schoonmaakborsteltjes. met magneetje, dus kan je t glas schoon maken aan de binnenkant terwijl er water in de bak zit zonder dat je handen nat worden Knipoog
dat deed ik altijd als het glas wat viezer werd. verder kun je de bak water wat vervrissen af en toe door 1/3 water er uit te halen en dan 1/3 vers water er bij te doen./ nooit de hele bak in 1 keer leeg halen ivm schommelende waterkwaliteit dan!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:50

Bedenk wel, guppen fokken erger dan konijnen. Opzich niet zo'n probleem aangezien een aantal jongen opgegeten zullen worden, maar veel ook niet! Die 3 guppen (2 vrouwen, 1 man) zijn er al snel ruim 50! En dan is je aquarium al snel te klein Knipoog Guppen zijn nou ook niet echt in trek dat je er gemakkelijk van af komt. MP staat vol met guppy's die je gratis of voor 0.10 cent de stuk kunt afhalen. Mijn tip, neem alleen mannetjes als je denkt ze niet kwijt te kunnen Knipoog Jonge visjes zijn leuk, maar ze kwijt raken is een ander verhaal....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:56

jongen zijn helemaal niet leuk. vrouwtjes ook niet. alleen de mannetjes zijn echt mooi Lachen

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:08

Ik heb een bak van 80cm, met daarin een verwarming( die staat op 25 graden) een buitenboord filter van Eheim, een luchtbelletjes ding, 8 planten en een paar rotsen.
In mijn bak zwemmen 4 gupmannen en 8 gup vrouwen. 4 Corridoras, 1 algeneter, 2 maanvisjes,4vuurgarnalen, en een minikreeftje.
Ik voer mijn vissen 3x per dar een klein beetje, 1x daarvan met rode en gewone larven.
Vissen is een geweldige hobby, het kost alleen veel tijd en voordat je alles compleet hebt ben je wel een behoorlijk bedrag kwijt. Pompen en zo kan je beter nieuw halen, ivm met ziektes van de vorige eigenaar. Je moet de waardes van het water goed in de gaten houden en dat soort dingen. Het is niet even een paar vissen in een bak en we zijn er klaar mee! Alles behalve!! Vork

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:14

doe geen goudvissen bij je guppen Tong uitsteken die eten ze op!!! voor zover ik weet te minsten want eerst had ik drie goudvissen en ongeveer 8 guppen en ineens nog maar 3 goudvissen rarara hoe kan dit???:P

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:01

ikenindi: Ik heb hier anders een paar prachtige vrouwtjes zitten die bijna niet onderdoen voor de mannetjes Knipoog jonkies vind ik zelf persoonlijk altijd leuk om te kijken welke kleur er uit komt. maar goed, ik kan de teveel aan guppen dan ook altijd kwijt.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:26

Geen kom ofzo, in een groot aquarium, met een filter, zuurstofpompje en een verwarming, het zijn tropische vissen, wat veel mensen nog wel eens vergeten. Veel schuilplaatsen en er rekening mee houden dat ze zich heel snel vermenigvuldigen. De bak schoonmaken zou ik niet tevaak doen, guppy's zijn erg gevoelig voor een slechte kwaliteit water. Als je de bak schoonmaakt moet je ook maar 1/3 van het water verversen.
Succes!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:34

Ik zou voor een Juwel Rekord60 gaan als ik jou was, deze bak is 60 cm, op marktplaats helemaal niet duur en nieuw ook niet (zo'n 50 euro ofzo?)
Dan heb je een hele complete bak, van 60 cm lang.
Ideaal om mee te beginnen.

Nou... de bak zet je neer, daar doe je water in, en dan 3 weken niks meer.
Gewoon zonder vissen laten draaien.

In je aquarium moeten bacterieen zitten om de schadelijke stoffen van je vissen af te breken, voor je je vissen in de bak doet moeten die bacterien gekweekt worden.
Dat gaat automatisch, af en toe wat voer in je bak zonder vis gooien om te zorgen dat die bacterien iets hebben om af te breken.

Als de 3 weken om zijn heb je je zogenoemde 'pieken' van schadelijke stoffen gehad, dan is het in principe veilig om je vissen er in te doen omdat je bak dan redelijk stabiel is.

Na 3 weken ververs je een kwart van het water, en als je dat gedaan hebt kun je je water laten testen in dieren winkel.

Is het goed, dan kun je je guppies er in doen. Ik zou beginnen met 1 man en 2 vrouwen als je af en toe jongen wilt, wil je geen jongen kun je ook gewoon alleen 6 mannetjes kopen.
Als je dit laatste doet kun je er ook nog wat andere vissen bij doen. Bijvoorbeeld de corydoras, erg grappige visjes, neem daar dan een stuk of 6 van en dan een soort die niet groter wordt dan 7 cm.

Als je guppen in de bak zitten kun je om de 2 weken een kwart van je water verversen. Dit is zomaar een richtlijn, het verversen hangt ook af van de hoeveelheid vissen die je in je bak hebt.

Filter en verwarming zijn nodig.

Veel mensen nemen deze moeite niet om dit allemaal te doen voor een paar guppies, maar als het begin goed is heb je later veel minder te maken met ziekten en dode vissen en dat maakt de hobby toch veel leuker. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:37

Ik heb nog nooit verwarming gehad, maar wel mooie en gezonde vissen die idd fokte als konijnen Lachen

Een filter en zuurstof vind ik wel een must, voor de rest hebben we het heel simpel gehouden en dat ging prima Lachen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:09

Kay: rekord 60 is tegenwoord op MP al voor 30 euro, meer zou ik er ook niet meer voor geven. In de aanbieding zijn deze winkel nieuw 40 euro.

RK: Ligt er aan, op kamertemperatuur (vind ik rond de 22-23 graden) doen guppen het inderdaad ook goed. Maar 18 graden toch niet meer zo als het moet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:14

Onze kamer was ongeveer 20 graden denk ik?
Dus het water vast ook wel Lachen
En we hadden zelden zieken of doden...en de hele fam heeft guppen gehad omdat we moesten uitdunnen Tong uitsteken

Het zal vast nog wel beter kunnen, daar twijfel ik niet aan, maar gewoon goed is goed genoeg Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:57

Oww ik moet me nu echt inhouden... heb altijd een aquarium gehad en ook een aparte bak met guppen nadat die idd zich enorm hadden vermeerderd Huilen van het lachen
Zou zo nog MP afspeuren naar een bak om weer wat in huis te halen.
Zijn idd sterke dieren die goed weten te overleven in (kamertemperatuur) koud water, maar warm water en grotere rechthoekige bak is wel optimaler dan een kleine kom/bak met koud water die wekelijks word ververst... wat ik vaak genoeg zie.
Mijn broer had ook een klein bakje (ala zo'n knaagdierenvervoersbakje van de dierenwinkel zegmaar) met koud water en 4 guppen... hij vond het vreemd dat er maar geen jongen kwamen. Tsja... ik vond het niet zo gek Clown
(bakje is 'ingeruild' ondertussen Knipoog )

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:00

hmm mijn guppen, 2 nu nog, doen het prima in koud water en zonder poespas.... geen jongen inderdaad maar dat lijkt me ook moeilijk, het zijn 2 mannetjes Clown

elke week gaat de bak leeg en schoon.....

wat een bikkels Haha!

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:08

en is er iemand bekend met een luchtbelletjepompje?
de air light 1000?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:41

Luchtpomp is overbodig als er genoeg planten in staan en je een filter hebt Lachen

Heb je dat niet, er zit weinig verschil tussen de luchtpompen Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:50

Tja kan aan mij liggen maar ik had dus een grote glazen kelk.....koud water...veel planten en mooie bruine stenen...
3 mannen , 3 vrouwen......

vissen voelde zich opperbest (althans zo toonde ze de hele dag)
zwommen supervrolijk heen en weer en op en neer...
nooit geen jonkies en ze hebben het 3 jaar flink naar hun zin gehad.....
en ik heb ze volwassen gekocht!

dus ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:03

alleen al het feit dat ze geen jonkies hebben gehad zegt meer dan genoeg... Nogmaals, guppen fokken normaal nog erger dan konijnen, zo niet, dan is er iets mis

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:10

Nou de dames waren wel zwanger hoor,maar zoals ik al zei nooit geen overvolle bak met jongen
volgens mij peuzelde ze ze gewoon allemaal op Clown

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:18

nog even over dat pompje
Ik heb dus de air light 1000 gekocht en maar hij doet niks. wat die ik verkeerd? hij wordt nmelijk ook warm

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:36

Kinky: Zit er een ''kraantje'' op? Het kan zijn dat ie dan dicht staat.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:38

Je pakt een bak,.
doet er water in
wat steenen uit de tuin
wat onkruid
vis vangen
vis in bak

vis+ bak = klaar Haha! Clown

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:38

Chikkie96 schreef:
wat onkruid

Wat moet onkruid in een aquarium? Clown

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:39

Planten Huilen van het lachen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:41

Dana01 schreef:
hmm mijn guppen, 2 nu nog, doen het prima in koud water en zonder poespas.... geen jongen inderdaad maar dat lijkt me ook moeilijk, het zijn 2 mannetjes Clown

elke week gaat de bak leeg en schoon.....

wat een bikkels Haha!

Heel de bak leeg is echt niet goed voor je vissen... Gewoon 1/3e water verversen per week Lachen