Ingeente dieren die toch ziek worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Ingeente dieren die toch ziek worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 13:06

Komt dat vaker voor?

Onze kat is ingeent voor niesziekte, maar heeft nu alsnog niesziekte. Wat niet zou moeten kunnen geloof ik.

Marei

Re: Ingeente dieren die toch ziek worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:12

Je moet een kat regelmatig daartegen inenten.De mijne heeft het chronisch door een paar keer bezoek aan een (ras) kater Boos!
Een inenting/vaccinatie is geen garantie dat de ziekte niet door kan zetten.Het kan de ziekte tegenhouden of als deze toch doorzet,zal het iig minder erg zijn.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 13:14

katchina schreef:
Je moet een kat regelmatig daartegen inenten.De mijne heeft het chronisch door een paar keer bezoek aan een (ras) kater Boos!
Een inenting/vaccinatie is geen garantie dat de ziekte niet door kan zetten.Het kan de ziekte tegenhouden of als deze toch doorzet,zal het iig minder erg zijn.

Hij was nog geen maand voordat hij ging hoesten (heel lichtjes) hiervoor ingeent. Maar het zet nu weldegelijk door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:15

Equidea schreef:
Komt dat vaker voor?

Onze kat is ingeent voor niesziekte, maar heeft nu alsnog niesziekte. Wat niet zou moeten kunnen geloof ik.

Ze kunnen het wel krijgen, alleen is het minder ernstig.
(geld niet altijd natuurlijk, maar je hebt veeel minder kans dat het slecht afloopt.)

Net als de kinkhoest bij kinderen.
Mijn kinderen zijn geënt, maar 1 heeft wel kinkhoest gekrgen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:17

Precies, een inenting werkt niet voor 100%, maar verminderd de kans wel veel. Als het dier bijv. op dat moment een mindere weerstand heeft, bestaat de kans dat het dier toch ziek wordt Knipoog.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:32

traan_beauty schreef:
Precies, een inenting werkt niet voor 100%, maar verminderd de kans wel veel. Als het dier bijv. op dat moment een mindere weerstand heeft, bestaat de kans dat het dier toch ziek wordt Knipoog.

Klopt, maar, weet je zeker dat je kat 'schoon'geboren is?
Onze kat is geboren of heeft meteen mee gekregen bij de geboorte de niesziekte.
Onze kat is nou nog geen jaar, hij is op tijd geent, maar toen we de enting gaven, had hij het al. Onze andere kat die we ook geent hebben heeft geen verschijnselen van niesziekte, misschien is ze wel drager, omdat ze samen leeft met onze andere kat.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:29

Geente dieren kunnen ook niesziekte krijgen, en zelfs ziek worden van de enting (paar dagen loom, snotneus of koorts) maar over het algemeen zullen ze de ziekte in mindere mate doormaken dan ongeente katten.
Maar niet enten kan grote consequenties hebben, zo heb ik een 18 jarige kater opgevangen die (waarschijnlijk al jaren niet geent) zijn oog kwijt is geraakt door niesziekte. Toen ik hem in huis nam had hij niesziekte, mijn andere 5 katten werden niet door hem besmet, maar op een gegeven moment is zijn lens "ontploft" en moest het oog verwijderd worden. Nu 3/4 jaar verder is het nog steeds aan het ontsteken: advies: gewoon enten !

De kattenziekte enting is wel 100% veilig overigens.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:28

Katten die ingeent zijn tegen niesziekte kunnen inderdaad nog steeds nieziekte krijgen.
Dat komt omdat er niet 1 specifiek virus is wat het veroorzaakt het is iets wat steeds een beetje veranderd en meerder soorten heeft net als Griep bij mensen.
En kat kan dus ingeent zijn voor een aantal stammen en uiteindelijk ziek worden van een andere stam.