Cavia met tumor, meer ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Cavia met tumor, meer ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:21

Helaas viel het mij het laatste half jaar al op dat mijn 5 jarige cavia flink aan het afvallen was.
we dachten eerst dat het lag aan het voer of de tanden, dus dat hadden we op aanraden van de dierenarts al aangepast en laten checken.
Ongeveer 2 maanden geleden voelde ik ineens een bobbeltje bij zijn buik, die sindsdien iets gegroeid is.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas dus 1+1=2, meneer heeft kanker en valt daar dus van af.

Ivm zijn hogere leeftijd, en dat ik van mening ben dat je een dier niet onnodig moet laten lijden ten koste van jezelf, is de beslissing gevallen om hem niet te laten opereren.
Van de dierenarts ook te horen gekregen dat de kans erg klein is dat hij uit de narcose komt omdat hij zo mager is en al wat ouder.
Omdat hij tot nu toe nog steeds heel vrolijk is, flink eet ( understatement, beest vreet alles wat je hem geeft Clown ) en speelt, heb ik hem tot nu toe zo gelaten en probeer ik zijn leventje lekker fijn te maken ( veeeeel lekker eten en loslopen Ja ).
Maar ja.. ik verwacht eigenlijk binnen nu en een paar weken dat het toch voorbij zal zijn voor Stitch Nagelbijten / Gniffelen
in ieder geval houden we hem goed in de gaten, en zodra hij stopt met eten of pijn lijkt te hebben, dan laten we hem vredig inslapen.

Vandaar dit topic, zijn er meer bokkers die ook cavia's hebben gehad met een bobbeltje?
Hoe snel was het bij jullie afgelopen?

flettie

Re: Cavia met tumor, meer ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:35

Willem had destijds geen kankertumor maar wel een abces in zijn neus/bovenkaak waardoor hij niet meer kon eten.
Ook hij viel heel snel af. Ik heb de beslissing genomen om hem in te laten slapen toen hij echt niks meer kon/wilde eten of drinken. Er zat geen glans meer in zijn vacht of in zijn oogjes en het enige wat hij nog wilde was heel dicht tegen mij aankruipen Ach gut Hij woog toen nog geen kilo en dat voor een cavia a la formaat van jouw Hugo.
Het inslapen was zo gebeurd. Een spuitje was al genoeg voor hem. DA wilde hem toen nog een 2e spuitje geven maar ik zei dat dat al niet weer nodig was. Willem was al weg Verdrietig
Denk dat het al met al nog geen 2 maand heeft geduurd....

salsaentango

Re: Cavia met tumor, meer ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:02

simba had ook een kleintje net boven zijn geslachtsdeel.. we dachten eerst dat het zo hoorde bij mannetjes (misschien de geslachtsdeel zelf.?) maar er werd oko vertelt dat dit niet hier hoorde en het ook een tumor kon zijn.. echt 100 % zeker hebben we het niet (het diertje is laatst net overleden)
en ik heb ook al een cavia gehad die had een hele grote abces aan zijn kaak, dit is in zijn wortels gekomen van zijn kiezen en dit kon ook niet meer weg.. hij heeft van mij ook een spuitje gehad terwijl hij nog maar 2 jaar was.. maar 2 operaties achter elkaar werd mij toch wel te gek.. hij is samen met mijn andere caafje begraven achter thuis Lachen