Fietsen met hondje is zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Fietsen met hondje is zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 15:56

Hoi,

Een hele stomme vraag hoor..
Maar van het weekend dacht ik "Goh laat ik eens gaan fietsen met Bobby!" .
Dus fiets gepakt, hond vastgemaakt aan riempje en daar gingen we.
En hij vond het super leuk, was hartstikke braaf! Normaal wilt ie wel eens trekken en doen, nu helemaal niks..
We kwamen voorbij andere honden, langs katten/vogels en hij bleef lekker naast me lopen.
Hij wilde telkens wel wat sneller gaan maar verder was ie super braaf.
Nu ben ik niet meer dan 10 minuutjes weggeweest, wil het rustig aan opbouwen.

Maar nu kwam ik dus iemand tegen die zei dat ie het super zielig vond dat ik met hem ging fietsen, want het is een klein hondje.. Ik werd gewoon uitgemaakt voor mishandelaar Verward
Misschien is er iets dat ik niet weet, waardoor het zielig voor hem zou zijn, maar ben me van geen kwaad bewust. Nu zou ik dat wel willen weten, want als het slecht is voor hem doe ik het natuurlijk niet!

Nu is het ook niet zo dat ik gelijk uren ga fietsen, ik bouw het rustig op Ja
Ook gaan we eerst even naar een veldje waar hij los kan en waar hij zijn behoeften kan doen, aan het einde gaan we daar ook weer even naar toe en dan rent ie alsof we net beginnen Nagelbijten / Gniffelen ..

Hij heeft een super conditie.. Lachen

Is het zielig om met een klein hondje te fietsen?

Sorry voor de stomme vraag!

Groetjes Jacyntha & Bobby.

Anoniem

Re: Fietsen met hondje is zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:58

nee hoor is helemaal niet zielig!
als je niet ineens een uur met hem gaat fietsen kan dit prima.
je hond kan zijn energie kwijt, en als hij het leuk vind, dan zie ik het probleem niet, niets van aantrekken dus!
(let je wel op zijn kussentjes, als je ineens een stuk gaat fietsen, kunnen zijn kussentjes stuk gaan)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:58

nee hoor zolang het hondje het zelf ook leuk vind is het niet zielig.
Het is een ander verhaal als je het hondje meetrekt Knipoog

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:00

Goed op je hond letten dat ie niet te moe wordt, maar zo te horen doe je dat prima! ik fiets ook wel eens met een hond en als ze er geen zin meer in heeft (wij moeten dan echt van A naar B, dus wel doorgaan) dan stap ik af en ga een stuk met 'r lopen totdat ze weer uitgerust is.
Volgens mij ben jij gewoon goed bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:01

Als het niet warm is, je hond in goede conditie is en je niet een meer dan een half uur ofzo fietst moet het in principe te doen zijn. Alleen moet je wel rekening houden met de spieren etc van de hond. Het tempo ligt natuurlijk hoger dan wandelen en ook een hond is niet gewend aan lange afstanden rennen. Bouw het dus goed op. Mijn vader ging vroeger hardlopen met onze hond tot de hond een pees scheurde. Toen wij naar een speciale DA gingen ervoor raadde hij dingen als te vaak en te lang mee hardlopen of fietsen af. Denk er ook aan dat veel honden doodlopers zijn, ze gaan gewoon door terwijl ze lichamelijk eigenlijk niet meer kunnen. Dus als je hond nog lekker rent en het lijkt dat hij het nog leuk vind hoeft het niet altijd ook zo te zijn.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:02

Ik vind het geen stomme vraag hoor.
En vind het ook gewoon kunnen. Ik ga ook vaak met mijn Jackrussell fietsen en ook die vind het helemaal geweldig. Is wel eens ondeugend en gaat dan onderweg ook nog met de riem lopen spelen, terwijl ik dan al denk van nou nu moeten we maar stoppen.
En idd wat Dees_Daan al zei opletten met de voerkussentjes.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:03

Iedereen denkt altijd dat het voor de hond leuk is om mee te lopen aan de fiets.
Dat het zelfs goed voor ze zou zijn.
Helaas is dat vaak niet waar. Honden kunnen niet zelf stoppen, want de baas gaat ook verder. Kunnen vaak niet rustig even snuffelen.
Ook is het voortdurend rennen (in paarden worden; de galop) slecht voor zowel voeten (kussentjes) als voor de gewrichten.
Draven daarin tegen is veel beter voor de hond. Maar ook dit mag niet te lang. De hond moet genoeg rustpauzens hebben aan het begin (wat ik me kan herinderen; 1 minuut draven, 1 minuut stappen en dit opbouwend)
Dus ik kan me er iets bij voorstellen dat dat tegen je gezegd is. Voorral als de hond aan het rennen was.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:04

Zo zielig..
Ga zo drekt ook fietsen me me hond Knipoog
Nee hoor zo lang je rekening houd met je hond en kijkt naar wat je hond aangeeft no problem Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:04

Fietsen kan geen kwaad, mits je de afstanden en het tempo aanpast aan de hond en altijd in draf. Rennen naast de fiets is wel snel te zwaar.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:07

Maakt toch niks uit, als je maar rekening houd dat het een klein hondje is dus geen kilometers maken. Maar het blijft een hond en hoe groot of klein dan ook, honden willen bewegen, dus is het toch geweldig dat je tenminste ervoor zorgt dat hij lekker zijn energie kwijt kan.
Deden meer mensen dat maar.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:08

Nikki__ schreef:
Iedereen denkt altijd dat het voor de hond leuk is om mee te lopen aan de fiets.
Helaas is dat vaak niet waar. Honden kunnen niet zelf stoppen, want de baas gaat ook verder. Kunnen vaak niet rustig even snuffelen.
Ook is het voortdurend rennen (in paarden worden; de galop) slecht voor zowel voeten (kussentjes) als voor de gewrichten.
Draven daarin tegen is veel beter voor de hond. Maar ook dit mag niet te lang. De hond moet genoeg rustpauzens hebben aan het begin (wat ik me kan herinderen; 1 minuut draven, 1 minuut stappen en dit opbouwend)
Dus ik kan me er iets bij voorstellen dat dat tegen je gezegd is. Voorral als de hond aan het rennen was.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens Bloos En dan met name dat ik wel eens honden zie naast de fiets die eigenlijk willen stoppen om ergens te snuffelen en dat dan niet mogen. Dan lijkt het me lekkerder voor de hond om een uur los te lopen in het bos. Dan kan hij snuffelen, zijn eigen tempo bepalen en krijgt hij ook voldoende beweging Haha!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:09

Dankjulliewel!

Dees_Daan: Ja daar dacht ik ook al aan Ja Maar hij is wel gewend om over straat/tegels te lopen, al doe ik natuurlijk wel voorzichtig!

SteffiiY: Nee ik trek hem niet mee Lachen Hij is geneigd om het andersom te doen, hij wil mij meetrekken.. Al snapte hij de 2e keer fietsen dat hij naast de fiets moest lopen! Lachen

Mendi: Ik let er idd op dat hij niet te moe is, maar als ik hem na een stuk fietsen los laat op het veld dan gaat ie weer rennen. En hij is wel zo dat als ie moe is hij gaat liggen, of iig wat rustig lopen.. Lachen

Miss_Montana: Dankjewel! Wat vervelend van jullie hondje, is het wel goed gekomen?
Juist voor de spieren wilde ik het idd opbouwen. Een conditie heeft ie al, als ik een paar uur met hem loop en hij is los (dus rent veel) is ie daarna nog steeds niet moe, nou ikke wel! Tong uitsteken
Maar voor de spieren wilde ik het rustig aan opbouwen Ja
Het tempo ligt niet heel hoog, aangezien ik ook wil dat ie rustig "stapt" en "draaft" en dat ie niet heel de tijd in "galop" zit (tsja je moet het een naam geven, he! Tong uitsteken )..
Maar als we wandelen is hij heel de tijd los en rent ie alle kanten op Ja

Irmalouise: Dankjewel! Bobby speelt niet met de riem en tot mijn verbazing trekt ie ook niet als ie iets spannends ziet! Haha!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:11

Nee hoor is niks zieligs aan. Onze hond die vond het ook helemaal te gek. En dan vooral mij in mn rolstoel trekken. De berg op dat was het leukst! En als die dan beloond werd begon die helemaal te kwispelen. En natuurlijk harder willen als jij met de fiets dus ik fietste me helemaal uit de naden en dat beest maar rennen en je zag m gewoon kijken: ga dan nog wat harder! Zullen we s kijken wie hier hardste kan!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:13

Jennyxx schreef:
Nikki__ schreef:

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens Bloos En dan met name dat ik wel eens honden zie naast de fiets die eigenlijk willen stoppen om ergens te snuffelen en dat dan niet mogen. Dan lijkt het me lekkerder voor de hond om een uur los te lopen in het bos. Dan kan hij snuffelen, zijn eigen tempo bepalen en krijgt hij ook voldoende beweging Haha!

Helaas is hier geen bos, wel een veldje en een parkje.. Op het veldje mogen ze los (mits ze daar bekwaam voor zijn en geen andere honden "lastig" vallen of er geen andere honden aan de riem lopen.), in het parkje moeten ze aan de lijn.
Nu heb ik al zo'n 5 meter rollijn, maar hij wil gewoon rennen..
En zie het niet zitten om zelf flink te gaan hard lopen Nagelbijten / Gniffelen

Als ik op stukken fiets waar hij los zou kunnen lopen (hij luistert super hoor Lachen ) dan gaat ie ook los.. Op dat veld, in de polder, enz.
Maar ook dan blijft ie naast de fiets rennen (of een stuk vooruit).. Echt snuffelen doet ie nergens.. Dat doet ie sowieso niet als ie aan de riem zit Lachen
En daarvoor laat ik hem een kwartiertje/twintig minuutjes voor en na het fietsen even los lopen op het veld..

De fiets staat ook regelmatig in z'n 1 en dan sukkelen we wat, stappen wilt ie dan niet hij wil hard hard hard!
Maar als ik het "vraag" (klinkt raar Clown ) doet ie dat wel.. Ja

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:13

Jennyxx schreef:
En dan met name dat ik wel eens honden zie naast de fiets die eigenlijk willen stoppen om ergens te snuffelen en dat dan niet mogen. Dan lijkt het me lekkerder voor de hond om een uur los te lopen in het bos. Dan kan hij snuffelen, zijn eigen tempo bepalen en krijgt hij ook voldoende beweging Haha!

Ja, ik vind het persoonlijk ook fijner om met m'n dikke billen op de bank voor de tv te zitten.. Maar een beetje lichaamsbeweging is voor iedereen gezond!

Pas je afstand en tempo goed aan aan je hondje! Hoe jong of oud en klein is hij precies? Bouw de conditie goed op en hou inderdaad de voetkussentjes goed in de gaten op wondjes. Draven is te allen tijde beter voor je hond dan galopperen! Overigens zou ik de riem niet aan je fiets binden, hou die liever los in de hand voor het geval je hond wel aan de haal gaat en je erachteraan omvalt Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:13

Nikki__ schreef:
Helaas is dat vaak niet waar. Honden kunnen niet zelf stoppen, want de baas gaat ook verder. Kunnen vaak niet rustig even snuffelen.Ook is het voortdurend rennen (in paarden worden; de galop) slecht voor zowel voeten (kussentjes) als voor de gewrichten.

als je ze daar voor uitlaat, dan zie ik het probleem niet, als ik met mijn hondje aan het trainen ben, dan mag hij ook niet snuffelen, ik bepaal wanneer hij mag snuffelen, hij niet.
ze bouwt het rustig op, ze laat de hond dus niet een half uur zijn longen uit zijn lijf rennen..
ik had onze oude hond (inmiddels overleden) ook vaak mee naast de fiets, hij ging dan mee naar de paarden, (10 min. fietsen) hij vond het echt geweldig, de terug weg liep ik het laatste stuk vaak met hem, hij ging langzamer lopen, en dan stapte ik af, en ging met hem lopen. als de hond moe is, dan laten ze dat wel merken, je moet het alleen kunnen zien.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:13

silfie35 schreef:
Nee hoor is niks zieligs aan. Onze hond die vond het ook helemaal te gek. En dan vooral mij in mn rolstoel trekken. De berg op dat was het leukst! En als die dan beloond werd begon die helemaal te kwispelen. En natuurlijk harder willen als jij met de fiets dus ik fietste me helemaal uit de naden en dat beest maar rennen en je zag m gewoon kijken: ga dan nog wat harder! Zullen we s kijken wie hier hardste kan!

Haha ja heel herkenbaar Nagelbijten / Gniffelen

Al is die van mij maar klein, dus hoef niet zo heel hard te fietsen Clown
Maar hij wil wel steeds harder! Tong uitsteken

Gelukkig luistert ie wel als dat niet mag Lachen

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:14

Als je hondje niet te jong is kan het geen kwaad hoor. Wij fietsten nooit met onze hond toen ie nog geen jaar was. Daarna maakt het niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:15

Jennyxx schreef:
Nikki__ schreef:

ach wat zielig.. als jij met je paard aan het rijden bent of wandelen bent, mag hij dan ook stoppen om een pluk gras te eten? en wat zijn de honden die op cursus zitten dan ook verschrikkelijk zielig, die moeten namelijk ook opletten, en mogen ook niet gaan snuffelen als het hun uitkomt..

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:16

ik had ook een mandje bij me op de fiets, als hij te moe was zette ik hem lekker in zijn mandje,

ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak mensen ziet met een hondje naast de fiest en dan het liefst met 30 graden en rennen maar kijk dat is natuurlijk belachelijk maar als je het rustig opbouwt en je beestje in de gaten houdt is het alleen maar leuk

met die kleine hondjes moet je wel rekening houden dat ze echt mega moeten bij rennen dus lekker rustig aan doen, en gebruik zo'n mandje, neem wat water mee

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:16

Chubby schreef:
Jennyxx schreef:
En dan met name dat ik wel eens honden zie naast de fiets die eigenlijk willen stoppen om ergens te snuffelen en dat dan niet mogen. Dan lijkt het me lekkerder voor de hond om een uur los te lopen in het bos. Dan kan hij snuffelen, zijn eigen tempo bepalen en krijgt hij ook voldoende beweging Haha!

Ja, ik vind het persoonlijk ook fijner om met m'n dikke billen op de bank voor de tv te zitten.. Maar een beetje lichaamsbeweging is voor iedereen gezond!

Pas je afstand en tempo goed aan aan je hondje! Hoe jong of oud en klein is hij precies? Bouw de conditie goed op en hou inderdaad de voetkussentjes goed in de gaten op wondjes. Draven is te allen tijde beter voor je hond dan galopperen! Overigens zou ik de riem niet aan je fiets binden, hou die liever los in de hand voor het geval je hond wel aan de haal gaat en je erachteraan omvalt Nagelbijten / Gniffelen

Hij is drie jaar (shoot me if I'm wrong! Kan ook 4 zijn, moet ik even in z'n paspoort kijken, hihi).. Het is een kruising tussen een dwergpinscher en een Jack Russel.. (voor zijn "soort" is ie wel groot.. Ja )
En hij weegt 10 kilo (goed op gewicht, niet te dik of te dun).. Ja
Verder heeft hij een conditie waar je U tegen zegt, maar voor z'n spieren wil ik het uitbouwen, en het moe tleuk blijven!
Ik kijk hem na het wandelen/fietsen/maakt niet uit sowieso altijd even na, of ie wondjes heeft of misschien teken oid.

Haha nee aan de fiets vast binden zou ik ook niet durven, stel ik val dan moet hij weg kunnen Ja
Ik heb de riem gewoon vast, kan ik hem ook corrigeren als dat nodig is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:18

Jasia schreef:
Miss_Montana: Dankjewel! Wat vervelend van jullie hondje, is het wel goed gekomen?
Juist voor de spieren wilde ik het idd opbouwen. Een conditie heeft ie al, als ik een paar uur met hem loop en hij is los (dus rent veel) is ie daarna nog steeds niet moe, nou ikke wel! Tong uitsteken
Maar voor de spieren wilde ik het rustig aan opbouwen Ja
Het tempo ligt niet heel hoog, aangezien ik ook wil dat ie rustig "stapt" en "draaft" en dat ie niet heel de tijd in "galop" zit (tsja je moet het een naam geven, he! Tong uitsteken )..
Maar als we wandelen is hij heel de tijd los en rent ie alle kanten op Ja

Ja met hem is het uiteindelijk goed gekomen Lachen Zo te horen is die van jou ook een beetje een doodloper, dus pas ajb erg goed op. Ze laten het nl echt niet zien ook al zitten ze er lichamelijk doorheen. Maar zo te lezen ga je er wel verstandig mee om. Moet zeggen dat ik ook wel eens tegen iemand heb gezegd dat hij niet zo slim bezig was met z'n hond naast de fiets. Die idioot liet zijn hond 'lekker' rennen naast de fiets toen de zon lekker fel scheen en het boven de 20 graden was Gestoord Dat arme dier z'n tong hing bijna op de grond en hij stond echt op instorten. Dat vind ik dan echt niet kunnen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-08 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:19

Als ik onze hond uitlaat loopt ie gewoon naast me meestal los en dan kan ie overal ruiken en snuffelen. En als die ergens wil snuffelen en ik heb m aan de riem gaat ie gewoon een stuk zachter waarna ik de riem loslaat en dan komt ie vanzelf wel weer achter me aan!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:19

Snuffelen kan hij doen als ie los is.. Lachen

asfact schreef:
ik had ook een mandje bij me op de fiets, als hij te moe was zette ik hem lekker in zijn mandje,

ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak mensen ziet met een hondje naast de fiest en dan het liefst met 30 graden en rennen maar kijk dat is natuurlijk belachelijk maar als je het rustig opbouwt en je beestje in de gaten houdt is het alleen maar leuk

met die kleine hondjes moet je wel rekening houden dat ze echt mega moeten bij rennen dus lekker rustig aan doen, en gebruik zo'n mandje, neem wat water mee

Haha nou om eerlijk te zijn zie ik het ZELF niet echt zitten om met 30 graden te fietsen! Tong uitsteken
Als ik Bobby dan zie rennen word IK al moe Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen
Maar snap wat je bedoelt hoor..

Ja ik fiets gewoon rustig zodat we, tsja een beetje kunnen rond kijken.. Snel fietsen doe ik wel als ik haast heb Clown (zonder hondje, dus)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:19

In principe moet je (als roedelleider) een hond altijd toestemming geven om te snuffelen. Dus is het echt niet zielig als hij niet kan snuffelen, dat doet hij dan maar als jij dat goed vind.