Welke verzorging heeft een geit nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_mbvd_

Welke verzorging heeft een geit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 22:40

Ik ben vanplan een geit aan te schaffen bij mijn pony,
als gezelschap.

Alleen wil ik er wel graag op voorbereid zijn zodat ik weet waar ik aan begin.

En kan een geit het hele jaar door gewoon buiten lopen?
Er is wel een schuilstalletje..

Ook zal mijn pony is het begin over enthosiast zijn, en daarom
misschien wat onvoorzichtig met de geit omgaan..
Kan dit kwaad?

En wat zou beter zijn bij een pony een vrouwtje of mannetje? Tong uitsteken
ik heb niet zoveel verstand van geiten..

Alvast bedankt Haha!

Air

Re: Welke verzorging heeft een geit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:43

Als je een geit wil aanschaffen voor bij een pony, NIET doen Lachen
Paarden horen bij paarden, geiten horen bij geiten Lachen

Overigens vreten ze vaak de staart en manen van je pony op.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 22:49

er mag sowieso geen andere pony bij mijn pony.
En ik wil wel graag iets gezelschap voor hem..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:24

Geiten kunnen prima het hele jaar door buiten. Ze zijn alleen nogal gevoelig voor regen en wind. Ze moeten dus wel een goede schuilstal hebben.

Geiten eten alles. Het is dus handig om iets te maken waardoor hij of zei z'n brokken niet eet bij de pony of de pony z'n brokken bij hem. Tenzij je geen brokken voert, dan heb je geen probleem. Hooi moeten ze wel altijd hebben.

Geiten moeten 4x in het jaar ontwormt worden en ongeveer elke 8 a 10 weken bekapt. Dit is allebei goed te leren.
Let wel op dat je een heel goed hek moet hebben. Het is waar wat ze zeggen van geiten. Ze gaan vaak en veelvuldig aan de wandel.

En het verschil tussen een bok of een ooi/sik? Bokken zijn wat rustiger en zeker gecastreerd zijn ze veel gelijkmatiger kwa karakter, ze tolereren andere dieren ook wat makkelijker. Maar on gecastreerd stinken ze redelijk en in het dekseizoen behoorlijk (hoewel als je er dagelijks tussen loopt je het niet meer ruikt, je omgeving des te meer).

Een geit is wat pittiger. Maar ze stinken niet.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:27

En geiten kunnen uit de wei ontsnappen als er niet genoeg gras staat en doen zich dan tegoet aan de bloemen van de buren....Dat was onze ervaring met geiten.... Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:40

Ik zou toch voor een mini gaan. Kost net zoveel, is leuker voor je paard en je hebt er veel minder werk aan.
Geiten zijn alles eters, kunnen HEEEEL goed klimmen en springen en maken daar ook erg graag gebruik van. De omheining van je paard moet al vele malen hoger voor een geit, en lint ook op de onderkant.Ze kunnen het hele jaar door buiten, maar moeten absoluut een goede warme en vooral beschutte stal hebben. Kou en tocht is vaak funest voor een geit. Speelopjecten om te klimmen horen zeker in de wei te staan.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:52

Wij hebben een tijdje een dwerggeit bij onze paarden gehad. Dit ging heel goed samen, het geitje mocht mee eten met de paarden. Als je bang bent dat de pony iets te enthousiast is in het begin, is het misschien beter ze eerst een tijdje apart naast elkaar in de wei te houden zodat ze alvast aan elkaar kunnen wennen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:58

een geit is geen paard en een paard is geen dier om alleen te houden daar wordt hij doodongelukkig van ook al doe jij nog zo je best.
Wat weten jouw ouders van paarden, weten ze van het belang van meerdere paarden bij elkaar ?
Laatst bijgewerkt door garny95 op 14-07-08 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:04

garny95 schreef:
een giet is geen paard en een paard is geen dier om alleen te houden daar wordt hij doodongelukkig van ook al doe jij nog zo je best.
Wat weten jouw ouders van paarden, weten ze van het belang van meerdere paarden bij elkaar ?

Sorry vond het vetgedrukte best wel grappig Clown
Ik ben ook geen voorstander van een geit bij een paard, ik zou eerst opzoek gaan naar een andere oplossing...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:07

giet is geit geworden Clown

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:09

Mijn ouders liggen hier buiten,
Het probleem is dat er van de eigenaar van het weiland geen paard bij mag..

Bedankt voor de info, misschien evt. ook een ander dier waar jullie ervaring mee hebben bij paarden?

Ps, ik ga het toch nog eens vragen aan de eigenaar, de vorige keer zei ze dat ze het niet wil, maar misschien met een beetje opdringen verandert ze van gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:18

Anders kun je misschien beter gewoon op zoek gaan naar andere stalling.. Lachen

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:59

hier in de buurt is er dan haast geen mogenlijkheid om weiland te krijgen + dat ik dat ook niet kan betalen..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:06

Als je er een geit bij zet die elke keer ontsnapt...en geloof mij die ellende ga je krijgen...dan ben je sowieso je weiland kwijt en moet je een andere oplossing zoeken voor..niet alleen een paard..... maar ook een geit! Haha! Haha!
Ik zou toch maar even overleggen met de eigenaar van het land.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:07

Nou sorry, dan ga je toch naar een andere stalling. Paarden zijn kuddedieren. En dan geen kudde met geiten.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:24

Maar een geit mag er dan wel bij? Beetje krom Nagelbijten / Gniffelen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:44

Ik denk dat het wel duidelijk is dat een geit geen ideaal gezelschap is, maar bedenk ook dat een paard ook geen gezelschap is voor een geit. Geiten en paarden hebben andere omgangsnormen, dus het zou een beetje hetzelfde zijn als jou in een kamer opsluiten met een orang-oetan. Als er dan toch iets bij moet komen: liefst twee geiten dan, anders is het best zielig voor de geit, die er net zo weinig aan heeft als je pony!

Gecastreerde bokken zijn inderdaad het rustigste.

Als hekwerk hoop ik dat je redelijk fijnmazig gaas hebt, want dat zul je nodig hebben. Zeker als het een kleiner geitje is; ze gaan overal proberen tussen te komen wat dat betreft, en voor je ze er weer uit hebt (en dan hopen dat het heelhuids is)

Zorg in ieder geval voor genoeg hooi erbij geiten hebben -eigenlijk net als paarden- constant ruwvoer nodig. (je hebt het al) een schuilstal voor hem / haar, want ze HATEN regen en wind. Hiervoor moet je ABSOLUUT zeker weten dat de verf geen kwaad kan, want ze bijten letterlijk op alles.

Als je bomen hebt in de wei, zorg ajb dat dat goed afschermd is, liefst met PVC, ze eten meestal de hele bast kaal, en dan is het weg boom. Ook uitkijken wat er gaat gebeuren met de staart van je pony, want dat is ook een geliefd snackje.

Je moet zeker weten dat er geen dingen rondslingeren, geen halster of halstertouw, geen emmertjes, geen zakjes, helemaal niets in de buurt van de geit leggen. Ik heb al veel borstels / singels / halsters / zwepen... / wat eigenlijk niet zien verdwijnen door malende geiten tanden Knipoog

Verder kunnen ze meestal iets langer op de hoeven doorgaan dan paarden. Het beste zou zijn de smid dus ook tussendoor voor de geit te laten komen (en trouwens, niet alle paardenhoefsmeden doen geiten). Mocht het niet gaan, zou je evt. dan nog maar kunnen wachten tot de volgende keer dat de smid komt.

Daarnaast zijn de darmen van geiten heel anders dan die van paarden, dus ze hebben ook andere voedingsstoffen nodig: ander voer dus.

Ontwormen moet natuurlijk ook, dit kun je met pasta voor geiten doen, even vaak als je je paard zou doen.

Vergeet niet dat je de geit er misschien als 'gezelschap' bij zet, maar dat een geit alleen met een pony dus net zo min ideaal is voor allebei. Een geit is iets compleet anders dan een paard ook al hebben ze allebei hoeven Knipoog

Goed dat je je vantevoren in wilt leven. Ik wil je dan ook alleen maar tips en 'wijsheden' geven!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:58

Ontwormen kan trouwens ook met een prikje, is ook heel gemakkelijk. Let goed op de oormerken trouwens, die willen snel ontsteken. Een schaap is qua dier bij je paard een veel makkelijker dier.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 11:25

De pony zelf probeert ook vaak te ontsnappen dus daar zijn we al voorbereid op.

Maar als ik het zo hoor, kan ik er eigenlijk dan beter niets bijzetten..?

** Bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ik ben ook even op internet aan het kijken voor een echt mini paardje ( 60/70 cm) ofzo, ik snap het zelf ook niet echt helemaal van de eigenaar.. omdat een geit wel mag en een pony niet. Maar misschien weet ik haar te overtuigen als ik een mini paardje aanbiedt Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:10

Tja, er niets bij zetten... het blijft gewoon geen ideaal gezelschap. Ik kan me heel goed indenken dat je er wel 'iemand' bij wilt hoor!

Wat voor hek heb je trouwens? De ervaring leert dat (mini) geitjes met het grootste gemak over een gaashek van 1.20 komen.

Ik zal straks eens voor je mee proberen te kijken naar mini paardjes. Waar staat je paardje? Misschien wel zo gemakkelijk om in de buurt te zoeken bedoel ik he...