Dekreu? ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Dekreu? ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 16:12

Hallo,

Even een vraag..

Wij hebben een mechelse herder reu...
Ziet er goed uit en we worden regelmatig aangesproken door andere herder eigenaren,
met de vraag of hij niet gebruikt mag worden als dekreu voor hun hond..

Wat zijn de nadelen als wij besluiten om dit te doen?..

Wordt hij erg vervelend als hij loopse teven ruikt bijv? en veranderd zijn karakter heel erg?.
Hij is getraind als politiehond, is een goede bijter en zoeker, maar een zeer vriendelijke hond en kindvriendelijk

En wat is normaal om te vragen als we besluiten hem in te zetten als dekreu.

Oja bijna vergeten..hij is HD vrij

Hierbij een foto van onze hond
Afbeelding

HorseGurl13

Re: Dekreu? ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:23

Ik heb er niet echt verstand van verder, maar bij de hond die wij krijgen gaat alles via de rasvereniging. (Al gaat daar serieus eigenlijk ook echt álles via de rasverening.) Misschien dat je daar info bij kunt inwinnen?

Ik heb hier en daar gelezen dat als reuen als dekreu worden ingezet dat per hond verschilt hoe ze zich daarna gaan gedragen. Bij wat ik heb gelezen waren honden die precies hetzelfde bleven, maar ook honden die opeens veel feller reageerden naar andere reuen. Bij elke hond anders eigenlijk.

Maarja, ik weet niet of dat allemaal klopt. Misschien kun je ook nog bij fokkers wat info inwinnen? Haha!

In ieder geval, veel succes!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:26

Net als HorseGurl13 zou ik het via een rasvereniging spelen. Die houden alles in de gaten. Behalve dat hij van gedrag zou kunnen veranderen, denk ook eens aan overdraagbare ziektes die de teven die hij zou dekken miss zouden kunnen hebben? Ook worden dekreuen helemaal genetisch binnestebuiten gekeerd, miss zit er wel een gen-defect in jullie reu wat je aan de buitenkant niet kan zien.

Nee, zou het echt alleen via een vereniging doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:28

Als je hem nu echt als hele fijne huishond hebt,zou ik hem niet laten dekken.
Ik weet niet of je wedstrijden doet omdat julie er ook mee zoeken?
Hij gaat toch meer man worden,meer zoeken naar teven en gaat zeker feller op zijn terretorium worden.

Ik vind het zeker een mooie hond.Persoonlijk zou ik mijn hond niet laten dekken.
Zit je niet in de sport heb je hem meer bij huis ,dan zou je het kunnen overwegen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 20:31

Hij zit niet meer in de sport..hij is nu een tevreden huishond.

En mensen van de politiehondenvereniging zouden graag willen dat wij hem als dekreu zouden gebruiken..
Vanwege zijn vaste bijt en zoekdrift..

Verder zitten wij niet aangesloten bij een andere vereniging

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:50

Annemeik schreef:
Ook worden dekreuen helemaal genetisch binnestebuiten gekeerd, miss zit er wel een gen-defect in jullie reu wat je aan de buitenkant niet kan zien.

Genetisch binnenstebuiten gekeerd? Ik moet de eerste genetisch binnenstebuiten gekeerde dekreu nog tegenkomen, hoor. Zover zijn we echt nog niet. De beoordeling of een reu qua gezondheid geschikt is als dekreu gebeurt over het algemeen nog altijd door te zien of hij klinische symptomen vertoont van de in zijn ras gangbare aandoeningen d.m.v. röntgenfoto's, oogtesten e.d. DNA-testen zijn nog grotendeels toekomstmuziek.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:55

Wel qua afstamming. Ze zoeken wel altijd uit of er in de achterliggende afstamming erfelijke aandoeningen zitten. Lijkt me dat je dat zelf niet volledig kunt doen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:09

Annemeik schreef:
Wel qua afstamming. Ze zoeken wel altijd uit of er in de achterliggende afstamming erfelijke aandoeningen zitten. Lijkt me dat je dat zelf niet volledig kunt doen.

Kijken of er erfelijke aandoeningen in de voorgaande generaties aanwezig waren vind ik iets anders dan 'genetisch binnenstebuiten keren'. Een eventueel vanaf de buitenkant niet zichtbaar gen-defect spoor je ook op die manier niet zomaar op. Je kijkt namelijk niet naar de genen, maar naar het feit of de voorouders aan een bepaalde aandoening leden of niet. Of ze wel drager zijn weet je niet.
Recessief verervende aandoeningen kunnen generaties lang aanwezig zijn in de vorm van dragerschap, zonder dat ook maar één van de honden aan de aandoening zal lijden. Maar maak één keer de verkeerde combinatie en je hebt prijs. En dat is zonder DNA-testen helaas nog altijd niet te voorkomen.
Vooralsnog is het proberen te achterhalen of voorouders klinische symptomen hadden echter het enige dat je kunt doen en bij veel rasverenigingen laten ze je dat nog altijd lekker zelf uitzoeken.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:33

Als je niet goed weet wat het inhoudt, niet meteen aan beginnen. Vraag advies aan je fokker, andere fokkers en de rasver. lees je goed in. Tenslotte ben jij mede verantwoordelijk voor nieuw leven dat op de wereld gezet gaat worden.