Hoe hiermee omgaan ( duitse herder ?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Hoe hiermee omgaan ( duitse herder ?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 11:05

Hallo,

Sinds eergisteren hebben mijn vriend en ik een duitse herder gekocht, een reu van nu 1 jaar oud.
De vorige baasjes hebben hem weggedaan omdat ze te weinig ruimte hadden ( en dat klopte ook ).

Hij heeft puppycursus gedaan + basiscursus ( en daarvoor zijn diploma's behaald ).

Nu merk ik dat de hond bij mij veel meer uit probeert ( denk aan : trekken aan de riem, tegen mij opspringen, tegen mijn been op willen rijden)

Wat ik er nu aan doe :
trekken aan de riem: Even klein beetje terug trekken en stil gaan staan.
tegen mij opspringen: wegduwen en me omdraaien ( van hem weg )
tegen mij op willen rijden: ook wegduwen en hem streng toespreken.

Nou weet ik wel dat hij bij zijn vorige baasje ( de vrouw ) ook meer mocht.
Zoals tegen haar opspringen enz. Maar bij de man probeerde de hond het niet.
Nu dacht ik dat dit geen problemen zou gaan geven, maar toch wel.
Bij mijn vriend dit hij dit allemaal niet, maar bij mij wel ( misschien omdat ik ook een vrouw ben ?)

HELP!

Sientje

Re: Hoe hiermee omgaan ( duitse herder ?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:14

He, wat flauw van 'm dat ie onderscheid maakt tussen jou en je vriend. Knipoog Je kunt het nog even aankijken, maar ik zou me eigenlijk als ik jou was opnieuw inschrijven voor de basiscursus. Voor hem is dat misschien wel voor de tweede keer, maar het is een leuke, leerzame manier om elkaar te leren kennen en om bovendien de verhoudingen duidelijk te krijgen. Nu is hij kennelijk van mening dat hij zich dominant naar jou toe kan opstellen, en dat is in mijn beleving wel iets waar je zo gauw mogelijk wat mee moet doen met zo'n jonge hond.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:18

Ik ben het helemaal eens met Sientje.
Hij zit nu in zn pubertijd, en zal nog meer gaan uitproberen.
Een cursus is niet alleen voor de gehoorzaamheid, maar ook voor jullie band samen erg goed

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 11:28

Daar had ik ook al aan zitten denken, maar ik dacht dat het gek was om zoiets te gaan doen met een hond die het al gedaan heeft Bloos
Ik probeer echt duidelijk te zijn naar hem toe, maar kennelijk heeft hij zoiets van " het zal wel"

Ik ben maar 1.60 en weeg ongeveer 53 kilo, dus als meneer begint te trekken vlieg ik zo een paar meter verder.
Sowieso vind hij alles en iedereen interessant en is dus af en toe een beetje TE enthoussiast.
Hij wil naar iedereen toe, en dus ook naar de mensen die niks van hem moeten hebben...

Hij heeft ook echt wel momenten dat het super gaat, zoals gisteravond.
Dat hij super op mij reageerd, en als ik "volg" zeg dat hij dat ook echt doet, maar vanmorgen had hij er weer schijt aan.. Clown

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:29

Klinkt als een echte puber. Haha!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 11:33

Haha Haha!
Ach hij mag van mij best wat streken uit halen hoor, maar hij moet wel luisteren op het moment dat ik hem wat vraag.

Ik durf met hem zo niet door een drukke winkelstraat te lopen, want aangezien meneer alles en iedereen leuk vind, zou dat geen succes worden.

Misschien handig om erbij te zetten : hij is nog niet "geholpen".
Weet niet of dat er wat mee te maken heeft.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:41

ik zou al ik jou was, zoals er al meer zeggen, de basiscursus gaan doen...
En raar is het helemaal niet. Jij en je hond kunnen leren met elkaar om te gaan.
Het is ook vooral leuk om te doen. voor jezelf en je hond...

Suc6 en veel plezier met je hond

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:42

Hihi, inderdaad, een overenthousiaste puber. En gewoon doen hoor, al heeft je hond tien diploma's, het gaat er toch om dat jíj ook met hem overweg kunt..?
En ook voor je hond is het goed om duidelijkheid te hebben. Hij zal deels speels en onbezonnen zijn, maar is natuurlijk intussen ook gewoon een grote reu die gezien zijn leeftijd telkens weer zal kijken waar de grensjes liggen. Zeker omdat hij nog niet 'geholpen' is.

Dan is het voor jou als baasje, die hij ook nog eens ondersteboven kan trekken aan de riem, fijn als je wat handvatten hebt waardoor hij zich ook in jouw aanwezigheid zal gedragen. Uit ervaring weet ik hoe fijn dat is - heb hier in huis een bijna tienjarige zeer dominante (blinde) Schotse Collie, die ik heb gekregen toen hij vijf was en die van grenzen nog nooit had gehoord.......

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:45

Probeer met het lopen aan de riem wel superinteressant te zien. Dus praat met m / verleid m met een speeltje / klein koekje. En corrigeer m als ie er in een keer vandoor springt.

Zoals je het nu in je openingspost neer hebt gezet, klinkt erg diervriendelijk, maar bij een overenthousiaste puber kun je wachten tot je een ons weegt voordat ie doorheeft dat ie maar beter gewoon mee kan lopen.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:49

Die basiscursus is inderdaad handig en leuk om nog een keer te doen.
Met tegen je aan springen heb ik geleerd om je knie op te trekken zodat hij met
zijn borst tegen je knie aan springt, dat is niet leuk voor hem dus dan laat hij het wel.
En hem natuurlijk op dat moment toespreken dat dat niet mag, bijvoorbeeld NEE zeggen.
Korte commando's zijn het beste en zijn duidelijk voor het beestje.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:55

Probeer ook goed met je vriend af te spreken dat jullie beiden dezelfde commando's gebruiken. Let op dat je zoals Lakiesha zegt, korte commando's blijft gebruiken en stamp dat echt in je hoofd.

Veel mensen maken de fout om tegen hun hond te praten als ie iets doet wat ie niet mag. "Nee hond, dat moet je niet doen, dat vind ik niet leuk" enz enz.

Kort en duidelijk vermanend toespreken met altijd dezelfde commando's. Helderheid scheppen in dat puberbrein.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 11:57

Bedankt voor de tips !!
Het klopt ook wel, hij heeft dan wel diploma's, maar dat wil niet zeggen dat ik met hem kan omgaan.
Geloof mij, het is een geweldig dier ! Hij blijft ook goed bij je als hij los loopt ( dan is er trouwens ook niks aan de hand), maar aan de riem moet hij natuurlijk even uittesten hoe ver hij met mij kan gaan.

Toen straks kwamen wij een man tegen ( op krukken ), ik had al zoiets van " oh jeej" en die man riep al " hou hem maar goed bij je !! " .
Nestor begon dus te trekken en ik werd een klein stukje meegetrokken, heb toen wel even wat harder NEE geroepen ( waar hij trouwens van onder de indruk was ) Haha!

Ben nu naar hondenscholen aan het kijken in omgeving, maar... bijna allemaal is het op zaterdagochtend, en laat ik nou net in de zorg werken en dus ook af en toe op zaterdag Verdrietig

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:58

trekken aan de riem: resoluut omdraaien en de andere kant oplopen.
opspringen: knietje (zoals lakiesha zegt) en een boze NEE (of een ander woord wat je gebruikt als hij iets niet mag).
tegen mij op willen rijden: Dan zou ik toch een heel harde NEE in zn oor brullen en het hem verder uit laten zoeken, geen aandacht aan hem besteden even.
Vooral heel duidelijk zijn in wat wel en niet mag. Doet die iets wat niet mag, meteen afstraffen maar er niet lang over door blijven gaan. (Gewoon negeren werkt dan nog het beste.)
Een woord/brul op het juiste moment kan al voldoende zijn. Verder heel veel dingen juist leuk houden, ieder dingetje wat die goed doet uitgebreid belonen, een fout is weer een NEE en vervolgens weer verder gaan met waar je gebleven was.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:14

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 12:28

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:33

sunshine schreef:
Bedankt voor de tips !!
Het klopt ook wel, hij heeft dan wel diploma's, maar dat wil niet zeggen dat ik met hem kan omgaan.
Geloof mij, het is een geweldig dier ! Hij blijft ook goed bij je als hij los loopt ( dan is er trouwens ook niks aan de hand), maar aan de riem moet hij natuurlijk even uittesten hoe ver hij met mij kan gaan.

Toen straks kwamen wij een man tegen ( op krukken ), ik had al zoiets van " oh jeej" en die man riep al " hou hem maar goed bij je !! " .
Nestor begon dus te trekken en ik werd een klein stukje meegetrokken, heb toen wel even wat harder NEE geroepen ( waar hij trouwens van onder de indruk was ) Haha!

Ben nu naar hondenscholen aan het kijken in omgeving, maar... bijna allemaal is het op zaterdagochtend, en laat ik nou net in de zorg werken en dus ook af en toe op zaterdag Verdrietig

Vaak kun je de lessen wel inhalen.
En zo als hierboven al staat, als hij naar links gaat, ga jij naar rechts. Maar onthoud wel, als meneer dan mee naar rechts gaat is hij braaf! Dit mag (moet) gezegd worden. Neemt ook een beloning mee (een koekje) en ga daarmee werken. Je moet de verlijding minder leuk maken. Dus zie jij iets waarvan je denkt; daar sringt hij op af, ga je hem 'verleiden' en de aandacht teru naar jow brengen. Dit doe je mede door een snoepje en een vrolijk stem.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:47

Als hij tegen je op springt gewoon een flink knietje geven en een harde NEE!
Klinkt zielig maar dit heeft een gedragstherapeut ook bij de mijne gedaan. 2x en het was meteen afgelopen.

als hij trekt, direkt de andere kant op gaan. volgt hij en hangt de lijn los dan is hij braaf. dit kan je gewoon een paar keer achter elkaar doen. ook al trekt hij niet. paar x onverwachts naar links, paar x naar rechts, paar x stoppen of bijv. blij roepend stukje achteruit rennen. hierdoor gaan ze beter op je letten. zodra hij braaf is koekje erin.
wat erg belangrijk is is dat je je hond niet kort beet gaat houden als er iets aankomt. dus als er iemand met een hond aan komt lopen of bijv. die man op krukken en je bent bang dat hij daar tegenaan springt of erop af gaat, niet korter/strakker gaan houden. daarmee bevestig je voor hem alleen maar dat er "iets" is. je maakt ze dan alleen maar feller.
mijn hond werd uit voorzorg door mijn vader bijv. altijd korter gehouden zodrag er een fietser of zo langs kwam. met als gevolg dat mijn hond nu in de steigers staat zodra er een fietser aan komt.
je moet ervoor zorgen dat jij altijd belangrijkste bent. dus wat er ook aankomt, hij moet op jouw letten. dit kan je bijv. thuis oefenen door een zakje met koekjes of bijv. stukjes worst/kaas bij je te dragen en hem heel vaak naar je toe te roepen. koekje erin. je kan gaan let-oppen met hem. dus let op zeggen en zodra hij naar je kijkt, koekje erin. dit steeds langer vast proberen te houden. als er dan buiten wat is dan is het even let op, en de aandacht is bij jouw en niet bij de ander.

verder zou ik inderdaad kijken voor hondentraining. honden (en vooral duitse herders) zijn gewoon superslim en als je eenmaal iets toestaat dan maken ze daar gebruik van. echt super concequent zijn. nee is nee. en niet nee en af en toe toch ja.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:07

Een basiscursus is nooit verkeerd, al heeft hij die bij de vorige eigenaar al gehad.
De curusen zijn ook voor de baas, en je kunt er alleen maar van leren niet waar Lachen

Verder duidelijk blijven wat wel en niet mag, hij is aan het puberen en zal dit dus nog even extra doen omdat hij "nieuw" is.

succes met de trainingen Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:12

Er zijn al veel goede tips gegeven. Ik ben ook begonnen met een iets oudere hond, die ook veel tegen ons opsprong in het begin, en niet gewend was netjes aan de riem te lopen. Het was in het begin heel simpel, ik was gewoon heel streng voor hem en heb hem als NEE zeggen niet hielp hem ook wel eens bij zijn nekvel gepakt en op de grond gelegd als hij tegen me opsprong. Daarna was alleen NEE zeggen voldoende en kort daarna deed hij het niet meer. Daarnaast ben ik ook met hem op cursus gegaan, niet alleen om dingen aan te leren aan hem en mij maar juist ook om een vertrouwensband op te bouwen. Bij de cursus heeft hij trouwens het netjes lopen aan de riem geleerd, middels de hier al genoemde aandacht-oefening.

Jij geeft aan dat hij niet geholpen is, imo zou dit niet uit moeten maken. Die van ons was namelijk wel geholpen toen hij bij ons kwam

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:10

Ik ben het er niet mee eens dat je maar hard NEE moet brullen en een knietje moet geven. Dit klinkt als een hele erge puber, en een cursus zou idd geen kwaad kunnen, want hij stond misschien wel bij de vorige eigenaren onder appel, maar dat wil niet zeggen dat hij het bij jou ook allemaal maar zo doet.

Nee, heeft geen zin om te zeggen als hij niet weet wat het betekend. Dit kan je hem dus leren, en dan bedoel ik niet door maar keihard nee te brullen in zijn oor, maar dat is een oefening die je op een goeie hondenschool heel goed kan aanleren (als je hulp wilt, mag je me ook pben, ik heb de opleiding hondentraining en oplossen probleemgedrag gedaan)
Verder kan je het beste als hij tegen je op springt omdraaien en dan verder lantaarnpaaltje spelen, of als dat niet werkt, een waterpistooltje pakken en als hij springt hem even natspuiten.
Geef hem daarna geen aandacht, maar als hij weer met 4 poten op de grond staat, dan beloon je hem uitgebreid.
Voor het rijden, dat kan een rangordeconflict zijn, maar ook gewoon omdat hij nog niet gecastreerd is.

Waar ik echt heeeel erg tegen ben is een hond in zijn nekvel pakken. Dit is een hele dominante straf en als je rangorde verhoudingen niet goed zijn, dus als de hond boven jou staat, kan dit voor de hond een straf zijn van iemand die lager staat als hij.
Dit pikken ze niet allemaal, en hij vind dan dat hij het volste recht heeft om jou te corrigeren, dus dat hij jou eens even bijt ofzo.
Ik wil je graag meer advies geven, dus pb me als je er interesse in hebt.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:14

idd, met jou samen weet op puppycursus en goed je grenzen aangeven.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:17

Goed van je dat je het probleem ziet en er mee bezig wil.
Zo voorkom je dat hij de leiding overneemt en straks weer een ander baasje kan gaan zoeken.
Het is al vaker gezegd maar ik zou ook op cursus gaan. Neem je vriend meteen mee zodat jullie op één lijn zitten.
Nog een tip voor trekken aan de riem: de andere kant oplopen.
Zodra hij begint te trekken, trek je hem de andere kant op en loop je die kant op.
Na een paar keer zal hij zich echt meer op jouw richten. Dan natuurlijk belonen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:19

Je kan ook als hij trekt gewoon stil gaan staan, dat scheelt heen en weer lopen, en dan zullen de buren misschien iets minder snel een busje bellen om je op te halen, omdat je steeds heen en weer loopt voor de deur.

Verder kan je het wandelen zonder trekken ook aanleren. Is ook iets wat ze op een goeie hondenschool als oefening aanbieden.
Dit is gewoon met een commando eraan koppelen.
Helemaal niet moeilijk, maar als je zelf nog nooit een cursus hebt gedaan, weet je ook niet hoe dat werkt.
Een hond weet niet dat hij niet mag trekken als je hem dat niet aanleert, zoals met alles eigenlijk.