Ik heb sinds deze week 2 jonge konijntjes, vrouwtjes gekocht. De kleinste (2 maanden oud) zijn we dinsdag gaan halen, de grootste (3 maanden oud) woensdag. De kleinste heeft dus 1 dag in het hok gezeten, en we hadden de grootste met de kleinste laten kennismaken buiten het hok, in de ren. De kleine begon haar direct te rijden (haar fokker zei dat dit een teken van dominantie kon zijn) en toen de grootste het niet meer toeliet, begonnen ze te vechten. Nu zitten ze beiden in het zelfde hok, maar met een scheiding ertussen. Ze mogen om beurt naar buiten.
De grootste is nu nog bang, hoewel ze zich al wat meer op haar gemak voelt. Ze zit natuurlijk wel in het hok van de kleinste (die had er al een dag gezeten), en daar voelt ze zich blijkbaar nog wat onwennig in. Zaterdag aanstaande wordt er een nieuw hok voor haar gebouwd, zodat ze elk hun eigen hok hebben. De kleinste is ook de dominantste van de twee, heel erg actief en niet bang. De grootste is heel rustig, eet niet zo heel veel, rust veel en is bang (je mag haar nog niet wrijven).
Kunnen deze 2 nijnen nog samengezet worden? Of is dit een verloren zaak? (een apart hok krijgen ze zowieso), maar dan kunnen ze samen in de ren zitten, anders wordt deze opgesplitst. Ze kunnen nu wel snuffelen aan elkaar in het hok, en als de kleinste in de ren zit, en de grootste zit in het benedendeel van het hok, kunnen ze ook snuffelen en elkaar zien.
Ik heb het gevoel dat de grootste een beetje overdonderd was door hun eerste kennismaking, en ik wil haar niet nog eens angstiger maken omdat de kans groot is dat ze weer gaan vechten als ik ze weer samenzet.
Hoe hebben jullie 2 vreemde konijnen samengezet? Is dat ook niet vlotjes verlopen? Of is dat, na veel snuffelen en een tijdje gescheiden te zitten, toch goed gekomen?
Mijn DA raadde aan om ze nog even gescheiden te laten, zodat ze aan elkaar kunnen wennen (snuffelen en zien), de staleigenaar die vroeger ook konijnen had, zei dat moeren altijd vechten met elkaar, dat je ze niet samen kan zetten.
Alvast bedankt

Groetjes,
Janne