Wild konijntje gered van de dood!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Justnon

Wild konijntje gered van de dood!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 09:28

Gisteravond zaten ik en een vriendin en nog een stalgenootje + moeder niets vermoedens op stal nog wat te kletsen. we zaten met z'n vieren rond een tafeltje en het werd al laat. Sinds een tijdje hebben we een kat op stal, die is van de overburen maar hij vind het op stal veel leuker. Die woont dus bijna inmiddels tussen de paarden. Nou kwam deze dus gisteravond heel blij langs gehuppelt met iets in z'n bek. Wij kijken en ja hoor, hij had een konijntje gepakt. Hij had het beet in het nekvel en liep er zo de trap mee op de kantine in. Stalgenootje en ik er achteraan om te kijken of het beest al dood was. Dat bleek dus niet het geval, de kat had het beestje los gelaten en die zat bang tegen de muur te wachten op z'n dood. (aan de ene kant tja is het de natuur maar zover ik kon spieken had het beestje niks dus ik kon het niet over mijn hart gekrijgen op mijn rug toe te keren en het te laten)
Dus stalgenootje de kat weggehouden en ik het bange beestje opgepakt. Ik kon het zo pakken aangezien het volgens mijn z'n leventje al had opgegeven. Eerst zat ik nog te denken om het weer gelijk vrij te laten maar het zag er zo bang en verlaten uit dat als ik het had losgelaten dat het gewoon zou blijven zitten en weer een hapje zou worden voor de kat.
IK heb het diertje dus in een emmertje gedaan met een handdoek en heb het mee naar huis genomen.
Toch met het idee dat het iederegeval op dit moment een grotere overlevingskans had dan als ik het had losgelaten.
Ik had nog een oud hok staan (ik heb namelijk ook zelf twee konijnen waar we een groot stuk van de tuin voor hebben afgezet professioneel met gaas enzo en huisje in het midden) maat ik durfde het daar niet bij te zetten. Flink wat hooi erin, water en wortel/voer.
Eigenlijk ging ik er vanuit dat het beestje zo in shock zou zijn dat het de nacht niet zou halen maar toen ik vanmorgen ging kijken, was het al een stuk fitter en hipte door het hok heen.
Aan de ene kant wil ik hem wel weer vrijlaten in de omgeving waar het vandaan komt maar aan de andere kant, zowiezo ruikt het nu naar mens, het is ook vrij jong, en bij mij heet het een grotere overlevingskans als daar. Ik wil ook eerst nog kijken of het een mannetje of een vrouwtje is, dan misschien proberen om als het wat groter en wat meer gewent is tussen de andere te doen (als het uiteraard geen herrie wordt) en anders een konijntje (van het zelfde geslacht) erbij te kopen, mocht dat werken.
Ik ben er nog steeds over aan het nadenken, wat vinden jullie?

(ik zal straks even wat foto's plaatsen van het konijntje)

mirror666

Re: Wild konijntje gered van de dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:31

wilde konijnen naar een opvang brengen waar ze opgelapt worden, en later vrijgelaten worden
niet zelf gaan houden, en tam willen maken..
ze blijven bijzonder wild..
weet niet waar in nl je woont?
kan je evt wel een telefoonnummer van een opvang geven.
hoe groot/zwaar is hij?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:34

Niet bij jezelf houden. Dat is echt geen goed idee, want zo'n konijntje krijg je nooit helemaal tam. Ik zou idd de dierenopvang bellen, en dan daarnaartoe brengen. Stuur anders Nickeltje even een pb-tje, die heeft een vogelopvang, maar die krijgt volgens mij ook andere beesten...

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:13

Ik wil het ook absoluut niet tam maken, dat was ook helemaal niet de insteek die ik had op het moment dat ik het gered had. Maar ik weet niet precies waar de kat hem gevangen heeft, het ruikt nu ook naar mens en plus het feit dat als ik het wil loslaten, ik het weer moet vervoeren in de auto etc en dan is het beestje weer in shock. De kans dat het dan gepakt wordt door de kat/ hond etc is dan heel groot. dan heeft het een grotere overlevingskans bij mij.
Het gaat mij echt niet om het hebben van een konijntje, ik heb zelf al twee konijnen en was het een volwassen konijn geweest is het ook alweer anders. Maar ik kan het gewoon niet over mij hart verkrijgen om het aan z'n lot over te laten. Voor het zelfde geld red het beestje het wel bij mij, ik heb ten eerste de ruimte, alles voor konijnen is aanwezig, dus de vraag bij mij is dan, waarom zou ik het niet proberen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:19

Omdat het een wild beestje is en wilde beestjes horen in het wild. Gewoon even iets van een knaagdierencentrum inschakelen, die zorgen er beter voor jij zodat het weer verwildert en vrij kan zijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:59

Ik zou als ik jou was een opvang inschakelen, je bent nu namelijk strafbaar bezig. Als particulier mag je niet zomaar een wild konijn of haasje (wat het ook nog kan zijn) in gevangenschap houden. Diverse opvangen hebben daar wel de bevoegdheid voor en zullen ze wanneer het kan weer uitzetten.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:05

Weet je hoe oud het konijntje is? (schatting).
Als het nog erg jong is heeft hij de melk van zijn moeder nodig en had je hem beter terug kunnen zetten op de plaats waar die vandaan kwam. Zoals je zelf al hebt gezien was die na de nacht al over zijn shok heen. En over de geur hoef je je geen zorgen te maken dat loopt wel los.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:18

Je zou ook stichting "BunnyBin" even kunnen bellen voor advies.Zijn hele lieve mensen die heel veel van konijnen afweten.Verder begrijp ik precies wat je bedoeld,heb een jonge merel opgevangen maar die was zo opgeknapt dat ik hem makkelijk weer los kon laten.Maargoed een vogel is geen konijn natuurlijk.Lief van je dat je het konijntje een kans hebt gegeven.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:48

Ik zal het konijntje ook naar een opvang brengen die hem opknapt en dan weer vrijlaat, dat is het beste voor het diertje.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:52

ik zou hem niet naar een opvang brengen, die dingen zitten echt bom en bomvol. Vriendin van mijn zus had ook twee wilde konijnen vroeger, de meest trouwe en aanhankelijke beestjes die ik ooit gezien heb. Je kon je oppakken en aaien, en als ze wegliepen kwamen ze gewoon weer terug.

Hij is al gewend aan de mens, sterker nog, hij is erdoor van de dood gered. Ik denk dat het beessie al te veel vertrouwen heeft inmiddels.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:00

Ik weet eigenlijk niet goed wat het beste is voor het diertje, maar het lijkt mij ook de natuur. Ik zou het even aan een opvang vragen, en hun antwoord volgen.. Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:20

volgens mij kun je zo'n konijntje prima houden hoor. Je kunt welzeggen strafbaar bezig, maar hoeveel jonge konijntjes overlijden er niet in het wild? Als jij dr een goed plekje voor ehbt en geen problem vindt om te houden, gewoon doen. Opvangen zitten overvol en van een wild konijntje minder 'in het wild' zal de populatie heus niet uitsterven hoor!

bij het volgende zet ik wel mn vraagtekens:

Justnon schreef:
en anders een konijntje (van het zelfde geslacht) erbij te kopen, mocht dat werken.

konijnen kunnen nl niet samen met het eigen geslacht. je kunt dus het beste koppelen als ram met een voedster (en dan uiteraard de ram laten castreren)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:22

Zijn je eigen konijnen ingeènt?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:36

Jaimyliefje schreef:
ik zou hem niet naar een opvang brengen, die dingen zitten echt bom en bomvol. Vriendin van mijn zus had ook twee wilde konijnen vroeger, de meest trouwe en aanhankelijke beestjes die ik ooit gezien heb. Je kon je oppakken en aaien, en als ze wegliepen kwamen ze gewoon weer terug.

Hij is al gewend aan de mens, sterker nog, hij is erdoor van de dood gered. Ik denk dat het beessie al te veel vertrouwen heeft inmiddels.

zo ver denkt dat dier echt niet hoor...

blijf erbij dat je het beste een opvang kunt bellen, zij kunnen je advies geven, en ik denk dat je hem het beste daarheen kunt brengen, misschien kunnen ze hem/haar inscharen in een groepje en mee loslaten, of kunnen ze hem daar eerst in een uitwenkooi oid plaatsen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:44

Zoals TS hier boven schrijft, is dus met zekerheid te zeggen dat dit konijntje door een kat gepakt is.
Misschien zijn er geen duidelijke wondjes te zien, maar de kat heeft hem in de bek gehad. De kans op een bloedvergiftiging door kattenspeeksel is enorm groot. Het kan heel goed zijn dat dit konijntje goed lijkt te herstellen om vervolgens na 3-5 dagen dood te gaan door die bloedvergiftiging.
Mijn advies is om allereerst te beginnen met een antibioticumkuur.
Of hem naar een opvang brengen waar ze hem dat kunnen geven.
Daarnaast is belangrijk uit te vinden hou oud het diertje is en of hij nog bijvoeding moet hebben of alles zelf al eet...

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 16:53

Bedankt voor de vele reacties/adviezen!

Ik begrijp ook zeker de mensen die zeggen dat ik het beestje naar de opvang moet brengen.
Alleen zoals iemand anders al zegt, die zitten ook bomvol. Ik heb contact gehad met mijn dierenarts en die vertelde mij hem melk te geven, ik heb ook een binnenhok vanmiddag aangeschaft en hij staat nu op een rustig warm plekje in huis en krijgt nu 4 x per dag speciale melk.
Mijn vriend komt zo thuis en die heeft een nieuw baterijtje mee voor onze keukenweegschaal dus dan kan ik het beestje ook wegen. Ik zal straks van de volgende voeding wat foto's schieten en dan zal ik gelijk even laten weten hoeveel het beestje weegt!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:47

Ik ben eerlijk gezegt wel benieuwd naar de foto's Lachen
Ik wacht nog even af met het advies geven van de foto's Knipoog

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 18:14

Het beestje weegt 255 gram, nav een tabel op www.konijnenmelk.nl geeft dat aan dat ze ongeveer 4 weken oud is.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:20

Justnon schreef:
Ik wil het ook absoluut niet tam maken, dat was ook helemaal niet de insteek die ik had op het moment dat ik het gered had. Maar ik weet niet precies waar de kat hem gevangen heeft, het ruikt nu ook naar mens en plus het feit dat als ik het wil loslaten, ik het weer moet vervoeren in de auto etc en dan is het beestje weer in shock. De kans dat het dan gepakt wordt door de kat/ hond etc is dan heel groot. dan heeft het een grotere overlevingskans bij mij.
Het gaat mij echt niet om het hebben van een konijntje, ik heb zelf al twee konijnen en was het een volwassen konijn geweest is het ook alweer anders. Maar ik kan het gewoon niet over mij hart verkrijgen om het aan z'n lot over te laten. Voor het zelfde geld red het beestje het wel bij mij, ik heb ten eerste de ruimte, alles voor konijnen is aanwezig, dus de vraag bij mij is dan, waarom zou ik het niet proberen?

als het konijntje gezond is zou ik het gewoon los laten op stal, nu is ie nog wilt en heeft ie een overlevingskans hoe langer je hem bij houd hoe moeilijker het word.
en een konijn neemt zijn jongen nog gewoon aan als het naar mensen ruikt.
een wild konijn blijft een wild dier zal je nooit tam krijgen.
dus laat het los mits het gezond is en anders naar de dierenopvang.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:22

je zegt dat hij nu binnen staat?
Dat is niet goed voor een konijntje dat voorheen 24/7 buiten leefde, ivm het grote temperatuurs verschil.

Ik denk dat je beter advies kan vragen aan een dieren arts ofzo wat je het beste kan doen.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:17

love_lady1 schreef:
Dat is niet goed voor een konijntje dat voorheen 24/7 buiten leefde, ivm het grote temperatuurs verschil.

Ik denk dat je beter advies kan vragen aan een dieren arts ofzo wat je het beste kan doen.

Ik denk niet dat het zoveel kwaad kan hoor Knipoog Zoveel temperatuur verschil is het niet denk ik. En beter van buiten naar binnen dan van binnen naar buiten. Ik zou hem nu wel binnen houden ja Knipoog Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:20

Justnon: Heb je nog aan de tip van Nickeltje gedacht over de antibiotica?

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 22:53

love_lady1 schreef:

Zoals aangeven in een eerdere reactie van mij, heb ik het beestje binnengehaald op advies van de dierenarts. Aangezien het nog vrij jong is en normaal warm tegen de andere familieleden aanligt, is het buiten in z'n upje veels te koud.

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 22:58

Iris82 schreef:
Justnon: Heb je nog aan de tip van Nickeltje gedacht over de antibiotica?

Ja zeker, (bedankt voor deze belangrijke tip trouwens Nickeltje Knipoog ) Ik ga morgen even langs de dierenarts hier in het dorp, even een stel pipetjes halen en dan zal ik het gelijk even aankaarten dat van de antibiotica.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:02

Heb je nou eigenlijk een foto van het diertje? Bloos