Katten IN de tuin houden....pffffffft !!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Katten IN de tuin houden....pffffffft !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 21:43

Pffffft , ik heb een probleem.

Het lukt me niet meer om m'n katten binnen de tuin te houden. Ik heb langs alle kanten op normale schuttinghoogte
een strook horizontaal gaas gespannen van een halve meter diep. Dit heeft een jaar lang prima gewerkt ,
als ze tegen de schutting omhoog klommen kwamen ze dat gaas tegen , mopperden even , en sprongen weer
terug op de grond waarna ze weer gewoon lekker in de tuin gingen rommelen.

Maar de laatste weken is het hier net Prison Break !

Eerst wurmden ze net zo lang totdat het gaas vanaf de schutting of rietmatten ging wijken , en dan kropen ze erdoor.
Ik alles dus om de 10 cm vastgezet zodat dat over was.

Toen kwamen ze ineens met via het schuurtje van de buren omhoog klimmen : ook daar een gaas-rand gemaakt.

Toen sprongen ze vanaf de Kliko vanuit het midden van de tuin (toch snel een metertje of 5 !! op het dak van de schuur.

Kliko uit de tuin gehaald en naast die van de buren in de brandgang gezet , ook weer opgelost.

Nu heb ik ze alweer een paar keer heel snel omhoog zien vliegen tegen de schutting / rietmatten , zichzelf als ware acrobaten
achterover doorbuigend / springend vast zien grijpen aan dat gaas , waarna dat gaas doorzakt en ze zich eraan omhoog
optrekken. Dus gaas nog iets dieper gemaakt op de kritische punten , en nog wat beter vastgezet zodat het niet doorbuigt
als er 1 of andere poezel aan hangt.

Daar was ik net om een uurtje of 8 mee klaar , ging toen naar binnen om wat te eten en zag je filmpje Knipoog

Maar op het moment dat ik je antwoorde zag ik vanuit m'n ooghoek Roytje plat gaan zitten , met z'n rooie billetjes wiebelen....
en die nam een SPRONG !! Sprong zo vanaf de grond zo hoog als die kon , kon net met een felle *hak* het gaas grijpen ,
trok zich op.....en zat op de schutting....en liep dus weer buiten op straat rond.

Als hij dat kan zo vanaf de grond dan ben ik dus klaar met dit gaas....heb weer een kussen van de bank tussen de verwarming
en het katteluikje gefrot zodat ze niet meer naar buiten kunnen totdat ik een oplossing heb.

Ik gun het ze absoluut wel om buiten de wijde wereld in te gaan hoor , maar het is gewoon te gevaarlijk , overal rijden auto's.
Woonden we nu in de polder dan mochten ze meteen de weilanden in van mij , maar hier kunnen ze alleen maar op de weg
lopen en er zijn hier al zoveel katten doodgereden...alleen van de overbuurvrouw al meer dan 10....

En daarnaast dat ik niet wil dat andere mensen last hebben van mijn katten qua poep in de tuin , en ik niet wil dat ze overal
rondscharrelen want je weet niet wat er voor gekken rondlopen en wat mensen allemaal met je kat uitspoken & voeren enzo.

En daarnaast : je weet ook niet in wat voor rommel ze allemaal zitten , ze liggen wel 's avonds bij mij in bed , dat is smerig :-P

Maar vooral omdat ik het mezelf nooit vergeef als er 1 platgereden wordt.....

Maar ik wil wel dat ze lekker buiten in de tuin kunnen....

Ben bang dat ik een heel overdreven bouwwerk moet gaan maken om ze binnen de tuin te houden...ships zeg.

Hebben jullie inspiratie toevallig voor een simpel uit te voeren kattenbarrière die ook nog niet al te lüllig staat in de tuin....?

Ik ben bang dat er geen echt nette & toch simpele oplossing voor is :-P

He jongens wat baal ik hiervan zeg , nu kunnen ze zelfs de tuin niet in.... Huilen

nieky1993

Re: Katten IN de tuin houden....pffffffft !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:45

klinkt mss heeel creu, maar een vriendin heeft dit ook met haar hond moeten doen, op het gaas een klein stroomdraadje plaatsen zodat als ze erop proberen te klimmen dat ze een klein schokje krijgen en zo proberen af te leren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:03

Als de schutting niet te laag is (hoger dan jij) zou je een nylon net ter grootte van je tuin kunnen spannen, dan zit je zelf weliswaar "opgesloten" maar als je het regelmatig controleert op doorknagen kunnen ze er niet meer uit terwijl je nog wel licht & lucht in je tuin hebt. Jammer dan als je buren het geen gezicht vinden Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:19

Stroomdraad heb ik al gehad , daar knallen ze zo door , dat schokje nemen ze dan wel voor lief Tong uitsteken

En een net heb ik overwogen maar dat vind ik zelf weer zo overdreven en gevangenis-achtig.

Maar er is een idee gekomen dat ik wel zie zitten , dus aan de slag dan maar !

Stukje gaas dat naar binnen buigt en dan op het uiteinde daarvan een ronddraaiende stok (bezemsteel-dikte) waar ze geen grip op kunnen krijgen.

Denk dat dat best wel een geniale oplossing is , heel frame maken zodat er een randje van een cm of 30 naar binnen staat , en dan op het uiteinde een draaiende stok waaraan Roy-tje zich niet meer op kan trekken..... wel weer even een klusje maar dat is wel een goede denk ik ! Staat ook netter dan dit gaas nu Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:50

ik heb van dat zwarte 'aardbeiengaas' bovenlangs mijn ren gespannen, ze kunnen daar echt niet door en valt wel mee met dat gevangenis idee hoor Lachen
zit bij mij al 4 jaar zo en ik check elke keer als ik in de tuin kom alle randen en blijft prima zitten.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:54

Waslijn van voor naar achter in de tuin (op een meter of 2) daaraan met een ring, dus schuifbaar een riempje aan een kattentuigje. Werkt perfect en ze kunnen toch de hele tuin door.

Ik moet wel zeggen super dat jij inziet dat andere mensen last kunnen hebben van jou katten!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:26

lotteElb schreef:
Waslijn van voor naar achter in de tuin (op een meter of 2) daaraan met een ring, dus schuifbaar een riempje aan een kattentuigje. Werkt perfect en ze kunnen toch de hele tuin door[/b].

Ik moet wel zeggen super dat jij inziet dat andere mensen last kunnen hebben van jou katten!

zo heb ik het idd ook, kat kan de hele tuin door, maar niet weg. van een tuigje hebben ze geen last (de kat die ik heb is zelfs ooit een wilde kat gewest en zelfs die accepteert dat tuigje) en dus kunnen ze vrij rondkuieren zonder anderen tot last te zijn. Bij mij is echter ook de voornaamste reden dat we vlak langs een drukke weg wonen. En aangezien de kat nog steeds panisch kan reageren op onbekende dingen en mensen (vanwege het feit dat ze in het wild is geboren en daar zo 4 jaar heeft geleefd en heeft geleerd dat mensen niet te vertrouwen zijn) vind ik dat veiliger. /ben bang dat ze in blinde paniek zo de straat op rent en dan is het snel klaar. ZOu het mezelf ook niet vergeven.
Laatst bijgewerkt door Rinske op 11-07-08 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gefixt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 13:37

Nee een tuigje vind ik echt geen optie. Ze moeten gewoon vrij in en uit kunnen lopen , niet dat je ze voor een bepaalde tijd vastklikt in een tuigje , dat vind ik niks. Het is het hem juist dat ze zelf lekker naar binnen en naar buiten kunnen door het katteluikje. En het zijn er 2 dus die zitten dan binnen no-time helemaal in elkaar verstrikt. Moet je ze steeds in de gaten houden... ik wil juist dat ze dag en nacht lekker naar buiten kunnen of ik er nu bij ben of niet Lachen

Heb ook buiten een zandbakje waar ze alles in doen , sinds ik die heb hebben ze de kattebak binnen niet meer aangeraakt , dus dat is ook prettig als ze dan in en uit kunnen blijven lopen Knipoog

Voor een kattenren zou ik het ook geen probleem vinden om een net erover te spannen , maar voor de hele tuin vind ik het wat anders. Is ook nogal een project zeg om dat netjes te doen want het moet toch wel hoger worden dan de 1 meter 80 die de schuttingen nu zijn.... en ik verwacht ook dat het een kwestie van tijd is voordat ze dat slopen , dan heb je dat weer.

Ik ben nu van plan om langs de hele tuin op die hoogte een plankje horizontaal naar binnen te laten steken , met op de buitenste-bovenste punt over de hele lengte een staaf bevestigd , met daaromheen een PVC-buisje dat dus vrij rond kan draaien. Op het overstek krijgen ze dan geen grip (nu haken ze hun nagels door het gaas) en mochten ze toch zo lenig zijn dat ze de rand van het plankje te pakken krijgen , dan krijgen ze er geen grip op door de draaiende PVC-buis.

En het ziet er nog een stuk netter uit dan gaas ook Lachen

Wel weer even wat werk maarja het is niet anders.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:17

foto hier zetten als je klaar bent zeker?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 17:33

Wil je dat graag dan Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:37

stroomdaad doet wonderen Haha! Haha! zet het gaas een weekje onder stroom.......... en ze gaan het echt niet meer doen Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 17:42

Het is gaas met rubber ommanteling , en aan 1 kant zit het half in de klimop verstrikt , dus dat wordt hem ook al niet Tong uitsteken

En die rooie is veels te bijdehand , als de stroom dan niet meer aanstaat is hij alsnog vertrokken , dat beest is echt linke loetje Knipoog

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:47

pmarena schreef:
Wil je dat graag dan Haha!

nou ik in ieder geval wel Knipoog
wij zitten hier met het zelfde probleem, de katten willen graag naar buiten meer het is domweg te gevaarlijk Boos!

dus ik hoor graag of dit werkt en wil er ook graag een foto van zien Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:49

en als je nou aan het uiteinde van het gaas een gladde plastice harde strook maakt die naar beneden hangt??? Kunnen ze net niet de pootjes omheen slaan en hebben er ook geen grip op???

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:13

ja, ik wil wel foto's zien, kan je alleen maar meer mensen mee helpen, heb het persoonlijk niet nodig maar je weet nooit wie er ooit nog een dergelijke oplossing voor wil. Er staat op kattenpraat een heel topic met dit soort tips, kan deze mooi bij!
http://www.kattenpraat.nl/phpbb3/viewto ... 43&t=10189

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:19

pmarena schreef:
Ik ben nu van plan om langs de hele tuin op die hoogte een plankje horizontaal naar binnen te laten steken , met op de buitenste-bovenste punt over de hele lengte een staaf bevestigd , met daaromheen een PVC-buisje dat dus vrij rond kan draaien. Op het overstek krijgen ze dan geen grip (nu haken ze hun nagels door het gaas) en mochten ze toch zo lenig zijn dat ze de rand van het plankje te pakken krijgen , dan krijgen ze er geen grip op door de draaiende PVC-buis.

En het ziet er nog een stuk netter uit dan gaas ook Lachen

Geweldig! Haha! Als ik ooit nog een tuin krijg ga ik dit ook proberen, laat je voor die tijd even weten of het bij jou werkt?