Tips voor Jack Russel met plotselinge angst..?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Tips voor Jack Russel met plotselinge angst..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:57

Allereerst even wat punten duidelijk maken..

Ras: Jack Russel
Leeftijd: 3 1/2 jaar
Geslacht: Reu (gecastereerd)
Opleidingsniveau: Goed. Alle cursussen gedaan, inclusief een stukje hondenpsychologie. Ook behendigheid.

En dan nu het probleem

Mijn honden (naast m'n jack heb ik ook nog een boomertje) gaan 's avonds altijd mee naar de slaapkamer. Zolang wij ze al hebben.
Ze slapen niet bij ons op bed, maar voor de Jack staat er een mandje en voor de boomerhondje een bench.
Dit gaat al zo vanaf dag 1, en dit ging altijd prima.
Niks aan de hand, rangorde is duidelijk.

Nu sinds kort durft mijn Jack niet meer naar boven. En ik probeer van alles te veranderen maar ik snap niet waar hij de angst weghaalt.
Laatste optie is natuurlijk dat hij in Bench blijft beneden.
Er staat een mand beneden wat beneden zijn plekje is. Los beneden is geen optie.
Zodra hij door heeft dat het bedtijd is, kruipt ie in z'n mand en trilt hij als een rietje.
Ik neem hem vriendelijk mee, ik zet hem onder appèl of ik til hem mee. Alles geprobeert.
Het is en blijft een drama.
Onze Jack is bang voor de stofzuiger. Is bekend, dus managen we dit altijd. Hij naar buiten of op de gang als ik stofzuig. Boven bij de trap stond een stofzuiger. Ik dacht misschien ligt het daaraan? Die weggehaald, probleem bleef.
Bench van Boomerhondje was verplaatst, die weer terug naar de oude plaats, helaas probleem bleef.
Clickertraining zijn wij beide bekend mee, maar dat gaat niet werken. Boven weigert hij voedsel, zelfs zijn meest favoriete speeltje, de BAL! Dat is voor een Jack toch echt wel het allerbelangrijkste.
Zelfs geprobeerd of hij op bed wil liggen, maar misschien door de negatieve aandacht wat hij opdat moment krijgt, dat z'n angst bevestigd wordt, maar hij blijft werkelijk waar trillen als een rietje.. Ach gut Arme hond.

Ik hoop dat jullie misschien ideeën hebben voordat ik bij m'n laatste redmiddel kom, en dat is de Jack beneden in de bench doen als wij boven slapen.
Ik zelf vind dat geen fijne gedachte, maar dat is natuurlijk niet anders.

Ideeën, suggesties? Tips? Graag!!
Alvast bedankt.

Biepmiep

Re: Tips voor Jack Russel met plotselinge angst..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:42

Je zou de hond toch lekker beneden kunnen laten? de veilgiste plek voor hem, gevoelsmatig is een holletje, dus je zou voor dichte bench kunnen gaan. Verder zou ik dit gedrag gewoon negeren.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 18:56

Je hebt helemaal gelijk hoor. Negeren is stukken beter dan hem ook nog die negatieve aandacht geven.
Maar ik snap het niet? Hij liep altijd in wilde vaart de trap op, sliep daar net zo fijn als beneden en kon zelfs prima uitslapen zeg maar. Nu gaat de wekker van m'n vriend en staat de Jack al gelijk bij de deur..
Ik denk ook dat de volgende stap is beneden slapen.

O en weet je wat nog veel gekker is??? Dan gaat hij 's ochtends met m'n vriend mee naar beneden. Maar ja, ik slaap dan nog wel even. Even later zit hij op de trap te piepen, en als ik hem dan roep komt hij dolenthousiast de slaapkamer binnen. Spelen, koekje van de avond dervoor geen probleem.
Ik snap 't gewoon niet

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:12

Negeren is niet altijd stukken beter, het kan ook helemaal verkeerd uitlopen. Als de hond daadwerkelijk echt een angst heeft dan kan het hem geen zak schelen of jij nou de vogeltjesdans doet die angst is veel en veel belangrijker dan jij op dat moment (tja, sorry). Bedoel, als jij aangevallen word door 10 mannen met zwaarden die het (blijkbaar) op jou hebben gemunt, ga jij dan luisteren naar je vriend die zegt "ach kom maar, tis al goed" .. ik ren weg hoor! laat mijn vriend maar voor wat ie is ik ren me wel de benen uit het lijf. Heel simpel, een hond reageerd op op zijn instincten en denkt niet als een mens... nooit niet.. das onzin. Wel is het zo dat je ze niet moet gaan troosten als er helemaal niks is, er is een verschil tussen zielig doen en echt bang zijn.

Maar ik vind het vreemd, zo wie zo ben ik geen fan van honden mee naar de slaapkamer (daar is waar jij en de andere alpha liggen en daar is geen plek voor de hond) Als je hond echt bang is en hij niet naar boven wil, laat hem eens een avondje beneden en kijk eens wat er gebeurd. De stress en angst die het hem bezorgt naar boven te moeten is al helemaal niet goed voor je hondje dus daar schiet je ook helemaal niks mee op. Die hond voelt zich niet veilig, en ook niet als het samen met jou is (angsten leer je af door hem te leren dat hij altijd maar dan ook ALTIJD op jou kan rekenen. Eerst laten zien dat hij steun krijgt, dan ga je laten zien dat het niet eng is .. vandaar dat het negeren geen drol helpt) dus het helpt niet hem steeds onder druk naar boven te slepen.

Trouwens, hij wil s'avonds niet naar boven... en overdag wel? heb je daar wel eens op gelet?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 11:24

Zo even uitgeprobeerd Benfan.
Hij wil wel met mij mee de trap op, bovenste tree twijfelt hij wat. Als ik dan joel en gek doe krijg ik hem wel nog een tree hoger, maar de slaapkamer gaat hij nu niet meer in.
Wel de de logeerkamer rent hij zo naar binnen als ik zeg kom dan.. (logeerkamer ligt vanaf de trap gezien rechts van de slaapkamer).
Vanavond maar even proberen los in huis beneden, daar staat ook mandje.
Gaat ie aan de sloop of haalt ie wat uit, dan mag mnr beneden voortaan in de bench.
Maar zoals jij het zegt, is dat dan maar het proberen waard.
Alhoewel het tegen m'n eigen ingaat, ik wil weten waar die angst vandaan komt. Die was er nooit..

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:08

Mm mijn honden (Jacks') slapen beneden, eentje los, een oudere, ander in de bench anders komtze naar boven, negeren mijn man al is hij uren op en loopt rond, naar buiten enz., (hij staat heel vroeg op altijd ivm werk,) maar zodra ik boven naar de badkamer ga staan ze al bij de voordeur te piepen want ze weten als ik beneden ben gaan ze naar buiten met mij.
Ze reageren dus op mijn gedrag wat ze goed kennen.

Misschien reageert jouw hond ook daarom zo?