hoe voed je een kitten op?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne1988

hoe voed je een kitten op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 16:39

wij staan op het punt een kitten aan te schaffen, maar hebben hier nog geen ervaring mee...

om alles zo goed mogelijk aan te pakken, wil ik graag wat info inwinnen.

als de kitten komt, moet je dan 24/7 erbij zitten, of hoe gaat dat in zijn werk?
kan je hem een aantal uren alleen laten, of maakt hij dan van alles kapot (denk aan gordijnen)

hoe leer je een kitten zijn behoefte te doen in de kattenbak?

een krabpaal komt er sowieso, zodat hij zeker zijn nageltjes bij kan werken.

alvast bedankt,

groetjes

Zilfstar

Re: hoe voed je een kitten op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:41

Tip: Koop een boek! Bij de meeste dierenartsen heb je een "Over Dieren" serie. Als het goed is zit daar ook 1 bij over de aanschaf en verzoring van een poes. Gewoon heel basis. Niet heel duur en toch kwalitatief goed.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:01

dat ben ik sowieso van plan...
heb ook het internet al afgestruind, maar daar staat weinig verschillende info op.

wanneer je een kitten in huis haalt, is het dan noodzakelijk de hele week ieder uur van de dag thuis te zijn?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:04

Nee, maar als je regelmatig van huis bent zou ik zeker aanraden 2 kittens te nemen of een jonge goed opgevoede kat uit het asiel erbij..

www.kattenplaza.nl vind ik een goede informatieve site met uitgebreid forum..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:06

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:06

ik heb ook een kitten,en als ik thuis ben is hij bij me en zo niet zit hij op mijn kamer met speelgoed eten/drinken en een kattenbak.Of mijn zus neemt hem even als ze thuis is.Als ik dan thuiskom ligt hij meestal languit op mijn bed te slapen.Elke keer na het eten zet je hem even op de kattenbak,en als je merkt dat hij wat doet goed belonen,dan hebben ze het zo door,heb die van mij wel 40 keer per dag op de bak gezet,maar hij is nu wel zindelijk!verder heel veel zijn/haar naam roepen dat de kat eraan went.als je tv kijkt ofzo gewoon lekker op schoot nemen.(niet te veel melk geven dan gaan ze aan de diarree of ze spugen het uit)maar voor de rest zorgen dat er eten/drinken is.die van mij heeft tot nu toe niks kapot gemaakt als ik weg was,maar dat kan ook nog een keer komen Tong uitsteken in iedergeval veel plezier en succes ermee als er een kitten komt!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:16

Nee hoor! Beessie zou gek van je worden. Hij heeft ook rust nodig!
Ik begrijp dat het voor het eerst is. Dus geen andere huisdieren in huis?
Ik neem ook aan dat het een kitten van 8 weken betreft (eerder mag eigenlijk niet uit nest, al doen sommige mensen het wel)?

Zindelijk zijn ze dan meestal al. Als je de kitten mee neemt kun je 2 dingen doen: hele huis geven of voor de rust 1 kamer en dat rustig uitbouwen.
Zet de kattenbak waar ie moet komen te staan (WC is soms handig of keuken ofzo). Geef je hem eerst een eigen kamer dan moet je de bak daar neer zetten uiteraard. Zodra kitten thuis is als eerste op de kattenbak zetten. Dan weet ie meteen waar die is en zal van daaruit de rest gaan ontdekken.

Heeft ie een ongelukje. dan direct op de bak plaatsen. Kan even paar dagen duren. Hij moet ook aan zoveel wennen! Maar sommigen doen het meteen goed. Truukjes als slaan, meppen, met neus erin wrijven, een keel opzetten of mopperen werken ECHT NIET!

Geef hem vanaf dag 1 zijn voer waar ie het altijd moet krijgen. wil je hem niet op het aanrecht: geef het dan ook daar niet zijn eten. Consequent vanaf eerste moment. Al zijn poezen wel eigenwijs hoor. Begin met kittenvoer en laat je door een GOEDE speciaalzaak voorlichten over merk. Merkvoeding is duurder, maar zit ook meer voedingswaarde in. Dus je gebruikt per dag minder voer dan van goedkope flutmerken. Ik geef Royal Canin (ja dat is inmiddels ook voor de poes!) goed merk.

ben je bang dat ie iets kapot maakt als je er neit bent? Geef dier een eigen kamer met alleen maar spullen waar dat niet erg is. Het beste kun je hem in huis halen bijv vor een rustig weekend als je dus 2 dagen de tijd hebt de poes alle regels te leren. Doet hij iets wat niet mag: grijp hem in zijn nekvel en schudt hem ZACHTJES door elkaar. Heel zachtjes dus. (Niet dat ie alle kanten op zwiept Koe ) Dat ie het net niet prettig vind. EN zeg daarbij duidelijk FOEI!

Ik heb mijn poezen opgevoed door ook een standje te geven. Ik hef mijn wijsvinger op. Met een duidleijk krachtig FOEI. Als kitten gaf ik ze daarbij met die vinger vaak ook een KORTE KRACHTIGE MAAR ZACHTE tik op de neus. Zoiets wat een moederpoes ook doet, zo van: pats en weer weg. Ik spreek dus als moederpoes. Nu zijn ze 10 en 4 en mijn opgeheven vinger werkt heel duidelijk! Ik kan zo zelfs ruzies met buurtkatten ondermijnen doordat mijn kat naar mij luistert. Maar ik ben dan ook vanaf baby met poezen opgevoed en ben nu 35.

Poezen kun je opvoeden maar anders dan een paard of hond dus.

Als je dan na die paar dagen weer weg moet overdag: zorg voor genoeg speelgoed (muizen, balletjes etc) en zorg ervoor dat de omgeving zo veilig mogelijk is.

Een bench (GROTE dus) wordt wel eens aangeraden maar daar ben ik voor een poes niet kapot van. Die zijn zo lenig dat ze kunnen proberen zich eruit te wurmen met alle gevolgen van dien.

Heb je nog meer vragen... PB me of vraag het hier.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:20

helemaal top!
dit is inderdaad onze eerste kitten....!
de enige huisdieren die we hebben zijn een konijn en wat kippen.

zijn eigen plekje, waar ook de bak komt te staan, is de keuken...
dat moet dus duidelijk voor hem zijn!
bedankt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:21

nikilover schreef:
ik heb ook een kitten,en als ik thuis ben is hij bij me en zo niet zit hij op mijn kamer met speelgoed eten/drinken en een kattenbak.Of mijn zus neemt hem even als ze thuis is.Als ik dan thuiskom ligt hij meestal languit op mijn bed te slapen.Elke keer na het eten zet je hem even op de kattenbak,en als je merkt dat hij wat doet goed belonen,dan hebben ze het zo door,heb die van mij wel 40 keer per dag op de bak gezet,maar hij is nu wel zindelijk!verder heel veel zijn/haar naam roepen dat de kat eraan went.als je tv kijkt ofzo gewoon lekker op schoot nemen.(niet te veel melk geven dan gaan ze aan de diarree of ze spugen het uit)maar voor de rest zorgen dat er eten/drinken is.die van mij heeft tot nu toe niks kapot gemaakt als ik weg was,maar dat kan ook nog een keer komen Tong uitsteken in iedergeval veel plezier en succes ermee als er een kitten komt!

Neem dit aan van een dierenartsassistente: geef absoluut NOOIT koeienmelk aan katten!! (Ook niet aan egels overigens). Ze zijn er overgevoelig voor en kunnen vreselijk spugen. Als je ze iets van melk wilt geven koop dan de speciale kattenmelk. Dat is speciaal voor ze gemaakt.

Oja, katten hebben in principe alleen brokjes nodig (als ze kitten zijn kan dat al hoor, speciale kittenvoer). Vlees is voor lekker en krijgen ze slecht gebit van. In vlees zit verder weinig voedingsstof, Veel water wat er in die blikjes etc zit. Verder zijn katten nachtdieren en dus hebben ze met name 's nachts hun energieverbruik. ITT honden en paarden. Mijn katten geef ik daarom 's avonds hun brokjes. Want dat is ivm hun biologische ritme logischer. Die van mij krijgen dus 's avonds allebei een bak brokken waar ze de hele nacht van kunnen eten (en overdag als ze over hebben en zouden willen, maar zie ze dit dus nooit doen. Terwijl het lang niet altijd op is. Zeker nu niet: muizentijd en die van mij kunnen 24/7 364 dagen per jaar naar buiten (geen typefout: met oudjaar blijven ze mooi binnen!)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:31

Ik raad je heel sterk aan er iig 2 te nemen als je gewoon werkt en dsu vaak weg bent, ik plaats (via het asiel) zelfs geen kitten alleen, tenzij er al een kat aanwezig is.

Verder, als je een geent kitten neemt zoals het hoort is hij al minimaal 12 weken en dan is hij/zij al zindelijk, ongelukjes kunnen nog wel gebeuren natuurlijk.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:34

Hoe oud is het kitten als je hem krijgt?
Wij hebben momenteel ook een nestje van Britskorthaar kittens en ze mogen pas met 12 weken weg. Ze weten dan waar hun kattenbak is en zijn zindelijk als ze weg gaan. Ik ga er vanuit dat die van jou dat ook is. Hier hangen ze nooit in de gordijnen o.i.d. Als ie dat wel doen, meteen aanpakken! Met de plantenspuit of ff in het nekvel pakken. Klinkt zielig maar als je dat vanaf het begin toe laat, kom je er moeilijker vanaf.

Wij hebben vier katten en we zijn geregeld weg.
Eén kat kan heus wel even alleen zitten hoor.

Collega van mij heeft een kitten gekocht en ze mocht hem met 7wkn al ophalen. Ik vind dit echt vééls te vroeg!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:35

Mist schreef:
Ik raad je heel sterk aan er iig 2 te nemen als je gewoon werkt en dsu vaak weg bent, ik plaats (via het asiel) zelfs geen kitten alleen, tenzij er al een kat aanwezig is.

Verder, als je een geent kitten neemt zoals het hoort is hij al minimaal 12 weken en dan is hij/zij al zindelijk, ongelukjes kunnen nog wel gebeuren natuurlijk.

Nou zoals het hoort... met 8 weken mogen ze het nest verlaten en dan kun je verder zelf de vervolgvaccinaties laten doen hoor. Oja: dat zou ik dus echt ten sterkste adviseren: vaccineren die poes! En inderdaad met 2 hebben ze meer gezelschap aan elkaar. maar als je nog geen ervaring hebt meteen met 2 beginnen...? Het zijn wel handen bindertjes die eerste maanden (euh.... jaren Vork ) hoor

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:45

Informeer ook inderdaad in hoeverre de ontwormingen en entingen zijn gegeven.
Bij ons worden ze twee keer geënt voordat ze met 12 wkn weg gaan.
Heb je er ook een stamboom bij of niet?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:04

@zilfstar, wettelijk gezien mag het helaas met 8 weken ja, maar hoe langer ze bij de moeder blijven hoe beter het is voor ze ! en tuurlijk kun je zelf inenten en chippen etc. maar als ze van een goed tehuis komen (of asiel) dan is dit allemaal gedaan !

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:35

Zilfstar schreef:
En inderdaad met 2 hebben ze meer gezelschap aan elkaar. maar als je nog geen ervaring hebt meteen met 2 beginnen...? Het zijn wel handen bindertjes die eerste maanden (euh.... jaren Vork ) hoor

Als ze met 2en zijn heb je écht minder 'last' van ze hoor, dan vermaken ze elkaar ook grotendeels!

Zilfstar schreef:
Oja, katten hebben in principe alleen brokjes nodig (als ze kitten zijn kan dat al hoor, speciale kittenvoer). Vlees is voor lekker en krijgen ze slecht gebit van. In vlees zit verder weinig voedingsstof, Veel water wat er in die blikjes etc zit.

Dit mag wat genuanceerder Knipoog M.i. zijn brokjes absoluut geen geschikt voedingsmiddel. Denk maar aan álle narigheid die je momenteel ziet bij de huiskat: nier- en blaasproblemen, gedragsproblemen, allergien, etc. Een groot deel van deze problematiek is te herleiden op voeding!

Lees de website van www.voernatuurlijk.nl maar eens over gezonde voeding voor carnivoren (honden, katten en fretten). Hier wordt heel duidelijk uiteen gezet waarom een menu van vers vlees te prefereren is boven brokvoeding..

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:01

de katten worden waarschijnlijk geen dieren met stamboom. Ik heb eens gekeken, maar die prijzen zijn wel erg hoog, om gewoon als huiskat te houden.

ik ga als ik terug ben van vakantie even bij het asiel kijken of ze daar nog een leuke hebben zitten!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:29

Chubby schreef:
Zilfstar schreef:
En inderdaad met 2 hebben ze meer gezelschap aan elkaar. maar als je nog geen ervaring hebt meteen met 2 beginnen...? Het zijn wel handen bindertjes die eerste maanden (euh.... jaren Vork ) hoor

Als ze met 2en zijn heb je écht minder 'last' van ze hoor, dan vermaken ze elkaar ook grotendeels!

Zilfstar schreef:
Oja, katten hebben in principe alleen brokjes nodig (als ze kitten zijn kan dat al hoor, speciale kittenvoer). Vlees is voor lekker en krijgen ze slecht gebit van. In vlees zit verder weinig voedingsstof, Veel water wat er in die blikjes etc zit.

Dit mag wat genuanceerder Knipoog M.i. zijn brokjes absoluut geen geschikt voedingsmiddel. Denk maar aan álle narigheid die je momenteel ziet bij de huiskat: nier- en blaasproblemen, gedragsproblemen, allergien, etc. Een groot deel van deze problematiek is te herleiden op voeding!

Lees de website van http://www.voernatuurlijk.nl maar eens over gezonde voeding voor carnivoren (honden, katten en fretten). Hier wordt heel duidelijk uiteen gezet waarom een menu van vers vlees te prefereren is boven brokvoeding..

Als Paraveterinair en dietician ben ik een andere mening toegedaan. Het gaat daarbij ook om de kwaliteit van het voer (de brok dus) en zelf klaar maken is leuk. maar moet je wel even zin in hebben en kunnen en elke dag tijd voor hebben. Dat brokjes lijden tot de door jou genoemde kwalen ben ik absoluut niet van overtuigd. Gedragsproblemen door brok? Sorry daar geloof ik niet in. niet en blaasproblemen: komen vaak door OF bijvoering met niet geschikt voer (menselijk voedsel) of door goedkope merken waar te veel en foute zouten en mineralen in zitten. Allergien: gaan lang niet altijd over door over te stappen op natuurlijk voer. Heeft allemaal (alle aandoeningen) ook te maken met erfelijkheid, doorfokken en fout fokken (net als bij honden) Maar dat is verder allemaal nogal Off Topic.

Ik ben het ermee eens dat 2 katten samen plezier hebben. ik weet alleen neit zo zeker of je dat iemand moet aanraden die nooit 1 kat gehad heeft. Ligt aan de persoon en situatie en kan dat vanachter de PC niet beoordelen. Vandaar mijn opmerking dat je aan 1 kat je handen al vol hebt, laat staan aan de opvoeding van 2 van die rakkers.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:46

Zilfstar schreef:
Als Paraveterinair en dietician ben ik een andere mening toegedaan. Het gaat daarbij ook om de kwaliteit van het voer (de brok dus) en zelf klaar maken is leuk. maar moet je wel even zin in hebben en kunnen en elke dag tijd voor hebben. Dat brokjes lijden tot de door jou genoemde kwalen ben ik absoluut niet van overtuigd. Gedragsproblemen door brok? Sorry daar geloof ik niet in. niet en blaasproblemen: komen vaak door OF bijvoering met niet geschikt voer (menselijk voedsel) of door goedkope merken waar te veel en foute zouten en mineralen in zitten. Allergien: gaan lang niet altijd over door over te stappen op natuurlijk voer. Heeft allemaal (alle aandoeningen) ook te maken met erfelijkheid, doorfokken en fout fokken (net als bij honden) Maar dat is verder allemaal nogal Off Topic.

Geloof jíj er niet in of gelooft je commercieel bij brokvoeding betrokken werkgever er niet in?

Adviseer jij als dietician (is dat hetzelfde als dietist of voedingsdeskundige?) astronautenbrokvoeding voor carnivoren?

Ik vind vers vlees voeding zeker het noemen waard als iemand zich verdiept in het hoe en wat van huisdieren houden. Een beetje kritische houding naar wat 'algemeen' als normaal wordt gevonden kan nooit kwaad. En investeren in de mentale en fysieke gezondheid van je aankomende beessie is natuurlijk ook maar relatief. Er zijn manieren om op een eenvoudiger wijze toch het beste voor je diertje te kunnen doen, zonder dat je de hele dag bij de slager in de keuken doorbrengt Knipoog

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:17

Ik heb mijn kittens gewoon alleen thuis gelaten als ik aan het werk ging. Voordat ik weg ging speelde ik nog even met ze, kregen ze een snoepje en ging ik naar mijn werk. Tussen de middag ging ik even bij ze kijken, maar ze hebben gewoon best veel slaap nodig. Aan het einde van de dag speelde we weer even met de kittens en waren ze alweer snel voldaan.

Bij het opvoeden moet je gewoon streng zijn. Die van mij probeerde op de tafel mee te eten. Elke keer zetten ik ze weer op de grond neer. Op een avond gebeurde dat zo 6x, maar de aanhouder wint. Als wij klaar zijn met eten krijgen ze op de grond een stukje van mijn vlees.

Inmiddels zijn ze alle twee een jaar en gedragen ze zich voorbeeldig. Af en toe gaan ze helemaal in hun spel op en rennen ze me hele huis door en valt er wel eens wat op de grond. Maar dat is dan jammer. Ze doen het niet expres. In mijn gordijnen hebben ze nooit gehangen. Ze hebben hun krabpaal en daar maken ze altijd dankbaar gebruik van.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:59

Chubby schreef:
Zilfstar schreef:

Geloof jíj er niet in of gelooft je commercieel bij brokvoeding betrokken werkgever er niet in?

Adviseer jij als dietician (is dat hetzelfde als dietist of voedingsdeskundige?) astronautenbrokvoeding voor carnivoren?

Ik vind vers vlees voeding zeker het noemen waard als iemand zich verdiept in het hoe en wat van huisdieren houden. Een beetje kritische houding naar wat 'algemeen' als normaal wordt gevonden kan nooit kwaad. En investeren in de mentale en fysieke gezondheid van je aankomende beessie is natuurlijk ook maar relatief. Er zijn manieren om op een eenvoudiger wijze toch het beste voor je diertje te kunnen doen, zonder dat je de hele dag bij de slager in de keuken doorbrengt Knipoog

Een dietician is niet hetzelfde als dietist (dat is meer voor afvallen bedoelt in mijn opinie). Voedingsdeskundige... tsja dekt t ook niet helemaal denk ik. Misschien ook wel. Het si de nam die eraan gegeven is binnen de vetrinaire wereld. Het is zowiezo een bijcursus/ titel voor dierenartsassistenten/ paraveterinairs. Je hebt dus zowiezo alle medische (dieren)theorie/ kennis (en praktijk haha). Als dietician ben je op de hoogte van alle soorten voeding, alle soorten kwalen (mt die waar speciale dieten voor zijn zoals suikerziekte, nierfalen, blaasgruis en stenen etc) en kunt aan eigenaren uitleggen waarom een bepaald dieet voorgeschreven wordt bij een bepaald dier/ kwaal, tips voor omschakelen en aanwijzingen voor alegmkeen dagelijks leven van de dierlijke patient.

Mijn dierenarts waar ik werkte en zijn vrouw (ook dietician etc) waren absoluut niet commercieel aan 1 merk gebonden. Wel waren zij ervan overtuigd dat goede voeding beter is voor dieren dan slechte (meestal goedkope) merken. Dat was ook te zien aan patienten. Mijn dierenarts adviseerde allerlei merken, net waaarvan hij dacht hdat het beste pastte (elk merk nierdieet smaakt weer anders. Wij hadden wel 3 of 4 merken van elk dieet in huis. Zodat de klant kon proberen welke bij zijn dier past). In brokvoeding zit alles (mits goed merk!) wat een dier nodig heeft. Met zelf bereiden kom je en eind, maar bij je kat moet je toch echt genoeg taurine geven. En nog enkele essentiele stoffen in de juiste verhouding. Zeker bij opgroeiende kittens erg belangrijk dat die balans goed is. Vaak moet ej dan toch een of ander poeder toevoegen voor de juiste mineralen. Waarom dan niet brokvoeding pakken? Zit alles op de juiste wijze in en in de juiste balans. Het "in de natuur vangen ze ook zelf" gaat mi niet echt op, omdat het geen wilde dieren meer zijn. En het vlees dat wij kunnen kopen komt vaak uit de industrie en mist daardoor ook de nodige balans van stoffen e.d. Dus zou je eigenlijk zelf wild moeten gaan schieten (hoewel daar ook weer zware metalen en verontreinigingen in voor kunnen komen). Dus in mijn opinie is het met het huidige milieu en natuur en economie niet meer zo logisch zelf voedsel voor dieren te bereiden. De brokfabrikanten hebben niet voor niks hele studies naar wat een dier nodig heeft gedaan. Die weten echt wel wat ze erin stoppen.

En astronautenbrokvoeding... Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Maar er zijn inderdaad preparaten die daarop lijken (vloeibar en volop voedzaam) en zeer zeer nuttig zijn voor dieren die helemaal op zijn door ziekte of verwaarlozing. En ja dan geven wij dat dus. De brok van goede merken die je kunt kopen bevatten echt erg vel nuttige stoffen en zijn dusdanig gevormd dat het ook tandsteen tegen gaat (met zacht vlees geven een groot probleem. Dus ook met zelf bereid voedsel wat of gekookt wordt of rauw (bacterien?) Of laat jij de botten erin zitten om op te knagen?)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:25

Ik zou graag de discussie met je aangaan Zilfstar, maar we gaan er zo enorm off topic mee Haha!

Basisprincipe van vers vlees is uiteraard dat je een uitgekiend menu geeft, inderdaad inclusief botten (de katten eten hier zonder enige moeite complete haaskarkas en konijnentorso's, hele kwartels en kippenpoten, om maar wat te noemen) met voldoende lever en hart (en ander orgaan) en inderdaad: bij voorkeur van biologisch gekweekte dieren of wild, minstens 5 verschillende diersoorten.

Een góede brok bevat echt geen kwaliteitsvlees, een goede brok bevat nauwelijks vocht en een goede brok geeft geen mentale uitdaging..

Het gaat simpelweg te ver om hier uitgebreid op in te gaan, maar het is zéker de moeite waard je te verdiepen in de materie. Er zijn verschillende ontzettend goede informatieve sites en dierenartsen die inmiddels overtuigd zijn.. Uiteraard spelen erfelijke eigenschappen en andere invloeden een rol in de gezondheid van je huisdier. Maar voeding is zó belangrijk! Zeker bij jagers als honden en katten, die fysiek nog duidelijk die rol toebedeeld zijn...

En die kritische noot wilde ik TS wel even meegeven Knipoog en mocht iemand geinteresseerd zijn in deze voeding maar de kennis en kunde missen: ik ben een service aan het opzetten waarbij men complete uitgekiende menu's bij mij kan afhalen, tegen een goed tarief. Krijg je een compleet week- of maandmenu van me mee, alles per maaltijd verpakt zowel voor hond als voor kat..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:16

Mist schreef:
@zilfstar, wettelijk gezien mag het helaas met 8 weken ja, maar hoe langer ze bij de moeder blijven hoe beter het is voor ze ! en tuurlijk kun je zelf inenten en chippen etc. maar als ze van een goed tehuis komen (of asiel) dan is dit allemaal gedaan !

Ja, het gin me er meer om dat er ook mensen zijn die NOG vroeger (6 of 7 weken) uit het nest doen. En dat vind ik echt te vroeg. de wettelijke norm mag.; alles wat het later is is beter, maar je moet ook rekening houden met inprentingperiodes. Als je bijv een hond hebt en poes komt met 4 maanden van een hondloos adres heb je echt moeite om dat nog te laten wennen. Met 8 a 9 weken heb je daar betere kans op.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:20

Daarom gaan de kittens ook pas met 12wkn weg.
In de 11e week krijgen ze nog een enting namelijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:22

Chubby schreef:
Ik zou graag de discussie met je aangaan Zilfstar, maar we gaan er zo enorm off topic mee Haha!

Basisprincipe van vers vlees is uiteraard dat je een uitgekiend menu geeft, inderdaad inclusief botten (de katten eten hier zonder enige moeite complete haaskarkas en konijnentorso's, hele kwartels en kippenpoten, om maar wat te noemen) met voldoende lever en hart (en ander orgaan) en inderdaad: bij voorkeur van biologisch gekweekte dieren of wild, minstens 5 verschillende diersoorten.

Een góede brok bevat echt geen kwaliteitsvlees, een goede brok bevat nauwelijks vocht en een goede brok geeft geen mentale uitdaging..

Het gaat simpelweg te ver om hier uitgebreid op in te gaan, maar het is zéker de moeite waard je te verdiepen in de materie. Er zijn verschillende ontzettend goede informatieve sites en dierenartsen die inmiddels overtuigd zijn.. Uiteraard spelen erfelijke eigenschappen en andere invloeden een rol in de gezondheid van je huisdier. Maar voeding is zó belangrijk! Zeker bij jagers als honden en katten, die fysiek nog duidelijk die rol toebedeeld zijn...

En die kritische noot wilde ik TS wel even meegeven Knipoog en mocht iemand geinteresseerd zijn in deze voeding maar de kennis en kunde missen: ik ben een service aan het opzetten waarbij men complete uitgekiende menu's bij mij kan afhalen, tegen een goed tarief. Krijg je een compleet week- of maandmenu van me mee, alles per maaltijd verpakt zowel voor hond als voor kat..

Dan wordt je dus toch commercieel ( Knipoog ). probleem is natuurlijk ook het vers houden etc.
Maar inderdaad off topic. Het is interesant en ik heb me er zeker wel in verdiept (niet zoals jij, dat geef ik toe). Ik mis in je opsomminkje trouwens wel vis... taurine? En botten kauwen. ja ik heb al menig kippenbotje uit de keel van een hond of poes moeten verwijderen (of merelbotje... Cool Muizen gaan makkelijker schijnt Vork ) dus dat is ook iets om rekening mee te houden als je natuurlijk gaat voederen.
Maar goed, ik heb geen zin in de discussie, want eht wordt een welles nietes verhaal net als met vegetarisch ja of nee. Als je ergens van overtuigd bent moet je het zo doen. En het is prima om anderen erop te wijzen. Maar je kunt nooit mensen ertoe dwingen (niet dat ik zeg dat jij dat doet!) Mijn mening is uit kennis en kunde en ik waarschuw met name voor de gevaren van slecht goedkoop brokvoer en de slechte waarde van vlees uit blik. En jij gaat tegen de brokindustrie in. Prima. Ben benieuwd welke keus TS gaat maken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:26

Up_to_Date schreef:
Daarom gaan de kittens ook pas met 12wkn weg.
In de 11e week krijgen ze nog een enting namelijk.

Snap je ja. Maar die 11 weken enting wordt ook vaak door de nieuwe eigenaren gedaan. Die enting is niet van belang dat dat bij het nest thuis gebeurt. Inprenting is belangrijk en die periode ligt toch vroeg. Merk het zelf aan onze ene kat die met honden is opgevoed en die we pas kregen met 4 maanden. Hij praat honds (echt grappig, hij bijt onze hond in zijn neus alszijnde dominant!). Als hij tot 4 maanden niet met honden in aanraking was geweest zou hij wrs moeilijker ermee om zijn gegaan. Daar heb ik ook ervaring mee gehad. Maar dat is een klein voorbeeldje. In elk geval niet voor 8 weken!