Hier ook een rattenfan!
Ik heb er op dit ogenblik 3, vind ik zelf een ideaal groepje. Ik heb voor vrouwtjes gekozen omdat die iets actiever zouden zijn dan mannetjes. Mannetjes liggen meer te pitten. Als mijn dames uit de kooi zijn, willen ze alles gezien hebben, en het liefst allemaal op hetzelfde ogenblik.
De kooi moet redelijk groot zijn. Liever hoger dan breder. Minimum een hoogte van 60cm, en minstens 1 verdiep. Hoe groter, hoe beter natuurlijk. En een kooi kan voor ratten nooit vol genoeg hangen. Buizen, mandjes, verdiepjes, hangmatjes, huisjes, klimtouwen,... ze vinden alles geweldig.
De bodembedekking moet stofvrij zijn (of toch zo goed als) Ik gebruik zelf Aubiose, ben ik heeeel tevreden over.
Als voeding geef ik Science Selective (altijd beschikbaar) en Deli Nature (3 keer in de week, en ze krijgen pas nieuw als het helemaal op is) aangevuld met groenten, fruit, nootjes, hardgekookt eitje, stukje vis of vlees (niet te veel dierlijke eiwitten geven. jonge beestjes hebben het nodig, maar oudere kunnen er niet meer zo goed tegen), pasta, rijst... ik kijk eigenlijk gewoon wat ik in huis heb, en ze krijgen dagelijks iets anders.
Het is inderdaad beter om ze uit een rattery of rattenopvang te halen. Dierenwinkel beestjes zijn niet altijd even gezond.
Een rat is in ieder geval een diertje waar je relatief vaak mee bij de dierenarts zit. Hou daar dus rekening mee.
Als ze vaak niezen, of je hoort ze pruttelen: dierenarts! Zelfde als ze een scheef kopje hebben (middenooronsteking) of een bultje hebben (is vaak heel makkelijk weg te halen)
Al bij al zijn het geweldige beestjes
en o zo schattig en lief. Ze zijn ook heel intilligent. Ze kennen elk hun eigen naam, zijn zijn zindelijk, komen als je roept, je kan ze mee naar buiten nemen als het mooi weer is,...