Ratten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miiej

Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:02

Ik wil na de zomer denk ik 2 ratjes, maar nou wil ik wat meer informatie.
Dus wie heeft er ratjes en kan mij er meer over vertellen.
Over het voer hok aandacht geslacht etc/

Melvern

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:24

Wij hebben sinds kort ook een ratje, leuk en lief diertje.
Wij hebben een mannetje in een redelijk groot hok met 3 verdiepingen kan hij zich goed vermaken. die van ons komt van school af en is dus gewend er heel veel uit te zijn. hij zeurt dan ook erg om aandacht.

maar ze zijn super leuk Haha!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:55

@ammygek; jij hebt je dus niet goed verdiept, anders had je geweten dat een rat in zijn eentje gewoon een soort van dierenmishandeling is.

@Miiej; Zelf had ik 6 ratten, waarvan er nu nog 4 leven. Ratten worden helaas niet oud. Zo'n gemiddeld 2, met soms uitschieters van 3 jaar ertussen. Ook krijgen veel ratten kanker. Dit kunnen behoorlijke gezwellen worden, waardoor je voor de keus moet staan om een operatie te laten doen, of hem te laten inslapen.
Verder wordt er afgeraden om ratten uit dierenwinkels te halen. Dit zijn doorfok ratten waarbij de kans op kanker nog groter is.

Over je rat zelf. Ratten vragen veel aandacht, is mijn ervaring. Het hok moet geregeld worden verschoond. Ook heb je hier speciaal spul voor nodig (dus geen zaagsel) omdat ratten erg slecht tegen stof kunnen. Dit is vaak ook weer duurder dan gewone bodembeddeking.
Een grote kooi is aan te raden. Mijn 4 mannen wonen in een voliere. Ook zijn het vaak echt sloopers.

Ook hebben veel ratten last van hun luchtwegen. Dit kan duurde DA bezoekjes worden.
Houd hier dus allemaal rekening mee.

Als je nog wat weten wil, kan je het gerust vragen.
Fijn dat je je informeert voordat je eraan begint!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:01

Wij hebben 6 ratten gehad.
Elke keer 2.
Zijn hele leuke dieren, wij verschoonde ze ongeveer een keer in de 3 dagen het vieze spul eruit en 1x in de week goed Haha! .
Die van ons zijn gemiddeld 3/4 geworden en onze laatste zelfs 5!

Wij lieten ze er elke dag uit in de woonkamer, wel onder toezicht want ze waren lekker ondeugend dus snel weg haha Haha!
In de zomer mochten ze naar buiten op het gras met een ren met verdiepingen erin en sommige hielden ook van zwemmen.

Zijn echt hele lieve dieren, als je ze in een grote kooi hebt beleef je er zelf ook véél meer plezier aan.
Lekker veel speelplekken en slaapplekken erin en het is echt heel leuk te zien hoe ze zich daarmee vermaken.

Ik vind het nog altijd hele leuke dieren maar wij hebben nu konijnen Haha! . (ook aan te raden)

En nog over de DA; daar moet je bij elk dier voorbereid op zijn.
Bij ons zijn de gemiddelde kosten van een onverwachts bezoek 140 euro. (en die zijn er bij ons best veel geweest)
Met onverwacht bedoel ik dingen zoals verstoppingen in maag, lange kiezen (dat is meer bij konijnen) enz enz.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:32

belangrijke dingen zijn gewoon dat je nooit 1 rat moet nemen maar 2 of meer.
ook moet een rat een grote kooi hebben met veel klim mogelijkheden.
Als voer gebruik ik Reggie Rat. en voor de bodem gebruik ik CareFresh. Ratten hebben gevoelige luchtwegen dus moet je ervoor zorgen dat de bodembedekking niet stoffig is.

en een waarschuwing, je wilt er altijd meer haha! begon met 2 en heb er nu 6.

nog vragen PB me gerust. en word lid van ratten forums!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:54

Haha ik begon er met 2 en heb er nu 5.
Koop je ratten nooit bij een dierenwinkel, maar bij een opvang of een goede Rattery.

Neem altijd minimaal 2 ratten, want 1 is echt zielig.

Meld je anders eens aan bij een rattenforum, daar kun je ontzettend veel informatie vinden.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:45

ratten zijn geweldig leuke dieren, idd wat ze hier al zeggen nooit 1 nemen altijd meer.. wat wel is is dat mannetjes meer stinken en je de vrouwtjes eigenlijk niet ruikt, dat komt simpelweg omdat de mannetjes hun teretorium afzetten. Neem wel een grote kooi want aan een kleine kooi heft een rat niets. Ze hebben behoefte aan ruimte en veel speelmateriaal in de kooi. Ook kan je iedere week de kooi wat anders inrichten
Veel plezier met je ratten Lachen Je zult er geen spijt van krijgen

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:11

Hier ook een rattenfan!

Ik heb er op dit ogenblik 3, vind ik zelf een ideaal groepje. Ik heb voor vrouwtjes gekozen omdat die iets actiever zouden zijn dan mannetjes. Mannetjes liggen meer te pitten. Als mijn dames uit de kooi zijn, willen ze alles gezien hebben, en het liefst allemaal op hetzelfde ogenblik.

De kooi moet redelijk groot zijn. Liever hoger dan breder. Minimum een hoogte van 60cm, en minstens 1 verdiep. Hoe groter, hoe beter natuurlijk. En een kooi kan voor ratten nooit vol genoeg hangen. Buizen, mandjes, verdiepjes, hangmatjes, huisjes, klimtouwen,... ze vinden alles geweldig.
De bodembedekking moet stofvrij zijn (of toch zo goed als) Ik gebruik zelf Aubiose, ben ik heeeel tevreden over.
Als voeding geef ik Science Selective (altijd beschikbaar) en Deli Nature (3 keer in de week, en ze krijgen pas nieuw als het helemaal op is) aangevuld met groenten, fruit, nootjes, hardgekookt eitje, stukje vis of vlees (niet te veel dierlijke eiwitten geven. jonge beestjes hebben het nodig, maar oudere kunnen er niet meer zo goed tegen), pasta, rijst... ik kijk eigenlijk gewoon wat ik in huis heb, en ze krijgen dagelijks iets anders.

Het is inderdaad beter om ze uit een rattery of rattenopvang te halen. Dierenwinkel beestjes zijn niet altijd even gezond.
Een rat is in ieder geval een diertje waar je relatief vaak mee bij de dierenarts zit. Hou daar dus rekening mee.
Als ze vaak niezen, of je hoort ze pruttelen: dierenarts! Zelfde als ze een scheef kopje hebben (middenooronsteking) of een bultje hebben (is vaak heel makkelijk weg te halen)

Al bij al zijn het geweldige beestjes Haha! en o zo schattig en lief. Ze zijn ook heel intilligent. Ze kennen elk hun eigen naam, zijn zijn zindelijk, komen als je roept, je kan ze mee naar buiten nemen als het mooi weer is,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:19

De belangrijkste dingen zijn al wel genoemd door voorgangers Lachen

Ik heb zelf 5 ratten (vrouwtjes) en ben hartstikke gek op ze. Het zijn heel leuke, gezellige en aanhankelijke diertjes. Ze kosten wel veel tijd (zowel het schoonmaken/houden van de kooi als de ratten er regelmatig uithalen), maar dat zijn ze helemaal waard.

@ Ammygek: Ik hoop dat jij wil overwegen om een maatje voor je rat aan te schaffen, zoals al is gemeld kan een rat alleen echt niet.

Edit: Nog een linkje, misschien ook wel leuk: [HK] Het RattenTopic