Lijnzaad voor jong eendje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

Lijnzaad voor jong eendje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 19:56

Ik heb vanmiddag een jong eendje opgevangen die duidelijk verstoten is van zijn moeder.

Hij heeft nou een bakje met kroost en een bakje met water en brood. Maar hij eet nog niet.

Ik heb hier een zakje lijnzaad staan(vogelvoer). Waar ik zelf lijnzaadolie van maak voor mijn paard.

Kan ik dit voeren aan het eendje?

Morgen halen we ander voer, maar hij zal nu ook wat moeten eten.

Ik heb hier ook nog konijnenvoer waar ik eventueel graan uit kan zoeken. Is dit ook wat?

Commentaar over dat ik hem naar de opvang moet brengen hoef ik niet. De opvang hier vind ik zo dusdanig slecht geworden dat ik hem/haar daar niet met een gerust hart heen breng.

En mijn buurvrouw heeft bij de opvang gewerkt, maar zij is nou aan het werk. En bedacht mij net dat ik lijnzaad hier heb(staat normaal in mijn eigen huis).

paardje2005

Re: Lijnzaad voor jong eendje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:50

Niemand Huilen

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:53

Misschien wat brood om mee te beginnen? Vraag anders eens aan bokker Nickeltje, die heeft er vast meer ervaring mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:56

morgen bij e welkoop/boerenbond een zak eenenvoer halen.
Ze hebben speciaal eenden voor voor eendenkuikens.
Moet je een papje van maken.

ps. Als hij verstoten is heb je een redelijke kans dat er wat mee aan de hand is.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:00

Brainless schreef:
morgen bij e welkoop/boerenbond een zak eenenvoer halen.
Ze hebben speciaal eenden voor voor eendenkuikens.
Moet je een papje van maken.

ps. Als hij verstoten is heb je een redelijke kans dat er wat mee aan de hand is.

Ja wij dachten ook dat hij wat met zijn pootje had, want hij viel de hele tijd om.
Hij zit nou in een groot konijnenhok en lijkt nu prima te lopen.

Ik voer hem, en zie wel wat het word. Als ik hem volwassen krijg, dan breng ik hem naar het hertenkamp waar ik vrijwilliger ben. Dan kan hij daar lekker wonen, en krijgt hij elke dag te eten. Dan kan hij zelf uiteindelijk kiezen of hij wil blijven of voor de vrijheid kiest.

Ja morgen gaan we voer halen, maar daar heeft hij nu niet zoveel aan.

Hij heeft net al een beetje bij het kroost gezeten, maar aan het brood komt hij niet(in een schaaltje met water)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:15

Hoe klein is het eendje?
Een eendje van 1 dag oud moet soms nog wel eens geholpen worden met eten, als je dan met je vinger in het bakje roert en hem er bij betrekt en snaveltje wat vochtig maakt, wil hij wel een mee gaan doen.
Ook kan het zijn dat hij niet eet omdat hij te koud zit. Ook daarom dus de vraag hoe oud hij is en of hij onder een lamp zit ofzo...
Lijnzaad is moeilijk verteerbaar dus ik denk zelf dat het eendje er erg weinig mee kan.
Wij geven in één bakje kuikenmeel (voor kippenkuikens) droog en dan in een ander bakje water met kroos en daar soms wat brood in ofzo...

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 08:08

Helaas is hij de nacht niet doorgekomen.

Hij/zij was denk ik een week/ 2 week oud.

Hij zat buiten, dat kon prima volgens de buurvrouw, het was warm zat. Ik heb hem wel een kruik gegeven. Maar hij lag in het nachthok in het stro.

We hebben hem/haar nog zien eten van het kroost.

Hij was helemaal kaal op de voorkant van de hals, is dat normaal?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:00

Dat klinkt niet echt normaal...
Jammer dat hij het niet gehaald heeft, maar dat hij verstoten is, is vaak al een slecht teken.
Persoonlijk zou ik het voor een jonge zieke eend vannacht buiten te koud gevonden hebben. Maar dat had hem niet gered denk ik...