Wat moet ik hier nu mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Wat moet ik hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 17:22

Ik zit met een moreel dilemma. Kan wel wat goed advies gebruiken.

Iets meer dan een maand geleden verkocht ik 2 geiten lammeren aan een hobbyhouder. Had ooit wel eens eerder geiten gehad.

Na 3 a 4 weken bleken de lammeren wormen te hebben. Het zou kunnen dat ze dat hier op onze weides hebben opgelopen. We weide continu dus er is een snelle besmetting (we ontwormen ook vaker).

1 van de lammeren overleed aan de wormen besmetting. Ik voelde (en eigenlijk voel) me super verantwoordelijk voor wat er gebeurd is. Al is het alleen maar omdat ik niet gezegd heb dat ze ze goed moest ontwormen.
Dus ik bood aan hun geld terug te geven of een nieuw lam bij een collega te kopen. Ze kozen voor het laatste.

Dus ik daar veel moeite voor gedaan. Super mooi lam ook(en wel een stuk duurder dan mijn eigen lammeren), maar wat bangig. Verder niks mis mee. Heeft hier op stal gestaan en was hardstikke lief. Deed niks tegen het lam wat ik er bij heb gezet en het ergste wat ze deed was met d'r poten door het boven rek gaan staan.

Vanmorgen hebben ze haar opgehaald. Een uur later belde ze al op dat er niks mee te beginnen was. Ze bokte naar de andere geit en de honden. Sprong over het hek. Ze hebben haar appart gezet en wilde haar meteen terug brengen.
Ik heb gezegd dat ik vond dat ze het gewoon nog moesten proberen omdat ze moet wennen (ze kunnen nooit langer dan een half uur samen in de wei hebben gestaan).

Maar nu twijfel ik, mochten ze haar terug brengen. Ben ik dan weer verantwoordelijk voor een nieuw lam en wat als ze die dan weer niet bevalt? Zo kan ik toch wel aan de gang blijven? Of moet ik dan maar zeggen, hier is je geld terug en ik wil niks meer van jullie horen...

Ehona

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:26

Er was een probleem dat niet bij jou lag en tóch heb je dat netjes en vriendelijk opgelost. Je hebt de mensen zelfs nog twee keuzes gegeven. Dat ze daarna besluiten dat de oplossing toch niet is wat ze willen, tsja, jij het gedaan wat je kon en het probleem hiervoor netjes opgelost. Nu moeten ze dat dan maar zelf doen. Ook inderdaad heeft de geit misschien tijd nodig om te wennen, zoals je zelf al aangaf, dus dat is in ieder geval een reden om het dier nog minstens een week daar te houden. En als dat dier over het hek heen is gesprongen, moeten ze maar een hoger hek aanschaffen. Want alle geiten springen, dus als je weer een andere voor ze haalt, springt die misschien wel weer over het hek. Laat ze het maar lekker met deze proberen en mocht het echt niet gaan, zijn ze zelf blijkbaar mondig genoeg om bij een andere boer o.i.d. de geit om te ruilen.

Veulen84

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 17:37

Ukkiee schreef:
Er was een probleem dat niet bij jou lag en tóch heb je dat netjes en vriendelijk opgelost. Je hebt de mensen zelfs nog twee keuzes gegeven. Dat ze daarna besluiten dat de oplossing toch niet is wat ze willen, tsja, jij het gedaan wat je kon en het probleem hiervoor netjes opgelost. Nu moeten ze dat dan maar zelf doen. Ook inderdaad heeft de geit misschien tijd nodig om te wennen, zoals je zelf al aangaf, dus dat is in ieder geval een reden om het dier nog minstens een week daar te houden. En als dat dier over het hek heen is gesprongen, moeten ze maar een hoger hek aanschaffen. Want alle geiten springen, dus als je weer een andere voor ze haalt, springt die misschien wel weer over het hek. Laat ze het maar lekker met deze proberen en mocht het echt niet gaan, zijn ze zelf blijkbaar mondig genoeg om bij een andere boer o.i.d. de geit om te ruilen.

Eigenlijk is dat ook allemaal wel zo. Maar ik ben erg bang voor me reputatie. Fok goede geiten en dit is toch wel een behoorlijke smet. 'T zal me in ieder geval wel leren om geen geiten aan leken te verkopen.