Wat moet ik hiermee aan...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arlette_

Wat moet ik hiermee aan...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 12:55

Nou, ik heb dus een konijn. Maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Als ik mijn hand in zijn kooi doe om hem eten te geven valt hij me aan, als hij losloopt in de kamer gaat ie aan draden lopen knagen, dan wil ik hem terug in zijn kooi '' drijven '' , gaat ie onder de tafel/kast/tvkast zitten en gaat gewoon op z`n dooie gemak aan de kabels lopen vreten. Dan krijg ik hem met geen mogelijkheid er meer onderuit. Dan moet ik maar gewoon wachten tot ie onder de kast vandaan komt ( kan wel even duren, want dan gaat ie gewoon slapen helemaal achteraan waar ik net niet bij kan Tong uitsteken )
dan komt ie er eindelijk uit, heb ik hem na 2 uur in zn kooi gekregen.

Dan wil ik hem dus niet meer in de kamer los laten lopen, maar als ik hem dus altijd in zijn kooi laat zitten flipt ie helemaal uit. Dan kan ik niet eens meer in de buurt van zijn kooi komen of hij springt al naar de hoek waar iemand staat. Daarna word ie helemaal hyper en gaat rondjes lopen rennen, dan ligt het zaagsel overal in de kamer behalve in zijn kooi.
Fijn. Dan moet ik hem weer verschonen, en dan moet ik hem wel in de kamer los laten lopen, en dan begint het weer van voor af aan.

Iemand tips zodat hij een beetje rustiger word?

Alvast bedankt Lachen

ZusJacobs

Re: Wat moet ik hiermee aan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:57

kun je hem geen rennetje geven?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:13

Je moet zorgen dat je konijn al zijn energie kwijt kan door bijvoorbeeld dingen in zijn hok te maken waar hij op op of af kan springen. Wortels ophangen en andere lekkere dingen ophangen. Als ze er maar moeite voor moeten doen. En je konijn buiten in een ren doen met dingen waar ze overheen kunnen springen bijvoorbeeld konijnenhindernissen. mijn konijnen zijn daar helemaal gek op ze springen er vrijwillig overheen in de ren.

En je konijn gewoon lekker aaien en niet meer binnen laten lopen dat zorgt alleenmaal voor problemen. En vooral moet je zoon konijn nooit proberen in zijn kooi te drijven want daarvan worden zulke konijnen ook boos.

Veel suc6 ermee mijn konijn was ook zo en is nu helemaal blij!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 15:17

oke dankjewel =)
Maar als ik de kooi schoon moet maken moet hij wel loslopen, en hoe krijg ik hem dan terug in zijn kooi zonder te drijven?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:24

oppakken? Clown je kunt 'm desnoods als die heel erg krats gewoon aan z'n vel pakken. Als je 'm goed vast hebt is dat niet erg of pijnlijk oid Knipoog

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:32

In principe zijn konijnen groepsdieren, wellicht een vriendje? Veel konijnen worden in een te klein hok gehouden, wat goed dat die van jou los mag lopen! EN: konijnen knagen, dat kun je ze niet kwalijk nemen Knipoog Ik heb voor mijn cavia's een groete ren, die kan ik met twee kanten tegen een muur aanzetten zodat ze een grote ruimte hebben om te rennen en toch niet aan kabels kunnen knagen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:35

Om te beginnen zou ik ervoor zorgen dat je konijn niet bij kabels kan komen. Zet een stuk van je kamer af dmv een ren. Bij oa de Boerenbond kun je zo'n hekjessysteem kopen dat je ook makkelijk weer kunt inklappen en opbergen.
De ren kun je ook buiten zetten zodat hij met mooi weer lekker buiten kan uitkuren?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:41

Nou de eerste stap is je konijn niet meer los laten in de kamer. Kabels zijn veelste gevaarlijk om bij te zitten. Je kunt eventueel overwegen om hem in een ren te doen. Dan kan hij wel lekker rondhupsen en kan jij hem gewoon vangen.

Zoals gezegt zijn konijnen eigenlijk groepsdieren. Zorgen voor een maatje of als dat niet kan geef hem dan minstens een knuffel, daar reageren konijnen ook vaak goed op.

Verder het hok zo inrichten dat er genoeg te doen is voor je nijn. Dan kan het voernijd waarschijnlijk ook wel wat afnemen.

Maar sowieso jou niet laten aanvallen. Dat mag gewoon niet. Dan mag je hem best een tik geven hoor! Hij moet weten dat, dat niet mag. Want nu is je nijn de baas ipv jij.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 18:01

Vriendje is geen optie, mijn moeder wil hierna beslist geen konijnen meer, en zeker geen maatje. Ik ga toch nog even doordrammen dat we sowieso buiten een ren gaan maken, vriendin van mij heeft dat ook dus die kan mij daarmee misschien wel helpen.

Maar wat bedoel je met inrichten ? Heb al wel eens speciale ' konijnen speeltjes ' voor hem gekocht in de dierenwinkel, maar die laat hij gewoon links liggen Nagelbijten / Gniffelen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:12

een ren maken? dat is niet nodig hoor. Je hebt tegenwoordig van die hekjes die je kunt kopen bij de boerenbond of dierenwinkel kun je zo buiten neerzetten en verplaatsen Knipoog

en wat dat inrichten betreft knaagstaafje ofzoiets? wortels? wat hebben ze nog meer voor dingen in de dierenzaak die je in de kooi zou kunnen leggen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:29

Dan een knuffel erbij inzetten. Dat doet het ook goed bij konijnen zoals ik al zei. Let wel op de veiligheid dus niet veel poespas gewoon een knuffel liefst met opgenaaide oogjes.

Ren kan je voor paar euro (euro of 10-20 ) al kopen. Hoef je niet moeilijks voor te doen.

Knaagstaven raad ik wel af. Die dingen zitten vol met suikers. Kan je beter gewoon wortels geven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:33

nadina schreef:
In principe zijn konijnen groepsdieren, wellicht een vriendje? Veel konijnen worden in een te klein hok gehouden, wat goed dat die van jou los mag lopen! EN: konijnen knagen, dat kun je ze niet kwalijk nemen Knipoog Ik heb voor mijn cavia's een groete ren, die kan ik met twee kanten tegen een muur aanzetten zodat ze een grote ruimte hebben om te rennen en toch niet aan kabels kunnen knagen.

Ja vaak helpt een vriendje erg goed tegen sloop-gedrag... was bij die van mij iig wel zo Knipoog
En net als met katten helpt ook bij echt hardhorende nijnen de plantenspuit ook wel Duivel

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:48

Ooh de plantenspuit dat ga ik eens proberen Duivel
Dan zal ik dalijk ook wel even een knuffel zoeken om erbij te zetten.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:00

Okee de plantenspuit werkt niet Tong uitsteken
Vind ie noujuist fijn, haha Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:01

Mijn konijn had een opstapje bij z'n hok, als die rondjes rennen door te tuin of de tuin omgraven zat was sprong die er zelf weer in. En anders stampte ik heel hard op de grond , schrok die en rende die zo z'n hok in. Ideaal.. en hij beet iedereen behalve mij (als die dat deed als ik dat bakje terugzette, ging dat bakje zonder pardon het hok weer uit voor een uur). Daaaag konijn dan niet.. dat had die erg snel door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:49

Je hebt een gefrustreerd konijn. Ik zou een vriendje nemen, een konijn alleen hoort niet, net als je een paard niet in zijn eentje houdt.
Maak een buitenren, in de winter kunnen ze, mits een goed nachthok, gewoon buiten blijven.

Geen rommel, zoals snoepjes en dergelijke uit de winkel halen, dat is vaak alleen maar suiker en helemaal niet goed voor je konijn, ook de knaagsticks niet.
Geef hem ten eerste ten allen tijde hooi. Geef hem takken van de wilg, kronkelwilg, berk of onbespoten fruitboomtakken. Ze knagen de takken helemaal kaal van de bast.

Je konijn achterna jagen om hem weer in zijn kooi te krijgen, maakt hem alleen maar angstig voor jou.

Heel eerlijk? Als je hem niet anders kunt houden dan op deze manier, bracht ik hem naar een knaagdierenopvang, want zo te horen heeft jouw konijn het niet naar zijn zin en als je geen mogelijkheid ziet, om hem zijn energie kwijt te laten raken of van een vriendje te voorzien, bracht ik hem voor zijn plezier weg.