Kitten nemen met kanarie in huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Kitten nemen met kanarie in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 17:50

Oke, eerst maar even de situatie schetsen:

Ik woon in een huisje waar nu binnen helemaal geen deuren aanwezig zijn. Ik heb sinds kort een kanarie omdat deze tegen ons raam aangevlogen is en ik dat diertje natuurlijk niet op straat kon laten liggen. Ook hebben we een jackrussel terrier in huis. eeen heel rustig en vriendlijk dier dat niet om kijkt naar de kanarie.

Ik ben opgegroeid in een huis met katten en mis dit vreselijk in huis. Nu hebben wij op stal een aantal kittens. Een van hen vind ik vanaf het begin af aan al geweldig. Het is een diertje met een vreselijk zacht karakter en hij is enorm gek op knuffelen. Het is het enige kitten dat vaak gaat spinnen als je hem aait. Hij gaat er zelfs voor op zijn rug liggen! de kittens zijn nu od zat om weg te gaan van stal en een aantal hebben al een nieuw huisje. Hj is er echter nog steeds en ik zou hem zo enorm graag in huis willen nemen... maarja, we hebben een kanarie.

Gezien zijn karakter en hoe hij reageerd op bewegende dingen denk ik dat hij het kitten is dat het makkelijkste zal wennen aan in huis zitten en bij kleine dieren zal kunnen. Echter heb ik toch heel erg mijn twijfels of dit wel een goede combinatie is.

Zijn er meer mensen met een (kleine) vogel en een kat? Hoe gaat dit?
Ik moet eerst weten of het kans van slagen heeft voor ik mijn vriend over hal om het te proberen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

absque_dubio

Re: Kitten nemen met kanarie in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:52

Zolang de kanarie in zn kooitje zit, is het echt geen probleem! Kitten dus snel mee naar huis nemen dus! Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:03

Toen ik nog bij mijn ouders woonde hadden wij ook parkieten en katten in huis. Parkieten zijn natuurlijk iets brutaler dan kanaries... maar bij ons is het altijd goed gegaan, ook als ze los mochten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:25

Oei, het is natuurlijk een gok of het kitten de vogel met rust laat. Als het katje wat ouder wordt, heb je grote kans dat ze zich toch op de vogel stort. Kooi zo veilig mogelijk wegzetten, zodat de kat er niet bij kan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:27

ik heb nu een kitten nog in huis, en een parkiet. gaat goed, maar vertrouw ze niet als ik er niet ben. dan zitten ze allebei opgesloten....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 22:44

Tja, ik zit er dus een beetje mee dat ik de kat niet in een aparte kamer kan doen als ik weg ben.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:46

Kleine vogel hebben wij dan niet, maar wij hadden een kaketoe (papegaai) en 2 katten, dit ging prima, ze deden de papegaai niks, dus! Moet kunnen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:47

dat kan prima hoor! alleen moet je de eerste tijd er wel veel bij zijn met de plantenspuit (om de kitten uit de koooi te sproeien) en zorgen dat de kitten de kooi niet om kan trekken als ie erin gaat hangen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:48

Ik zoe als ik jou was kiezen om de kanarie weg te doen naar een huisje waar hij maatjes heeft, en het kitten de ruimte bij jou, zonder opgesloten moet worden etc.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 23:06

Ik ben niet zo goed in dieren weg doen... beestje is zo gezellig in huis en ik ben zo blij dat hij er helemaal bovenop is gekomen. Ik heb er wel aan gedacht de buurvrouw voor te stellen dat zij hem zou nemen... die heeft ook een kanarie alleen zitten. Maar als ik dan naar de deur loop om even bij de buurvrouw aan te kloppen twijfel ik alweer.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:09

Wij hebben 2 parkieten, kat en een hond. Gaat prima, zolang je toezicht houd.
Want onze kat wil nog welleens op het hok gaan zitten! Nagelbijten / Gniffelen
En als je weg gaat kun je eventueel je kat in een andere kamer doen, of buiten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:09

Tja dat is vaak lastig, maar blijf denken om het dier..
en niet alleen aan jezelf (wat je natuurlijk niet prbeert maar uiteindelijk heeft iedereen zo'n zwakpunt en dat is niet negatief bedoeld)
maar je zou ook als het kitten er goed mee omgaat en geen (!) mogelijkheid heeft de vogel aan te raken etc. een tweede vogels erbij nemen.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:10

Je kunt het op zijn minst proberen, gaat het niet goed, kan er altijd nog één weg.. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:19

MiSs_vOsj schreef:
Je kunt het op zijn minst proberen, gaat het niet goed, kan er altijd nog één weg.. Knipoog

dat vind ik een beetje qru. of hoe je dat ook schrijft of zegt... je neemt een dier niet om vervolgens weg te doen. als je voor een dier gaat vind ik dat je er alles aan moet doen het dier goed naar zijn zin te laten hebben. je hebt een hele verantwoordelijkheid dan. het is niet een ding dat je even koopt en weg doet als t niet bevalt...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 00:23

twistermahoi,

Ik zeg dat mezelf ook elke keer hoor dat ik niet alleen aan mezelf moet denken. Maar het diertje lijkt het ook wel naar zijn zin te hebben. Ik heb er inderdaad wel over zitten denken er een kanarie bij te nemen.
Misschien dat ik het gewoon moet proberen met het kitten en dat ik kuiken (zo heb ik de kanarie genoemd omdat hij de eerste keer net een kuiken was met zijn opgezette donsveren) eventueel toch nog weg doe.... Aan de andere kant heb ik alle spulletjes voor hem van mijn moeder gekregen voor mijn verjaardag. Dat was zo lief, en 'plakt' ook aan dat vogeltje. (Was het echt toeval dat hij tegen het raam vloog?)

ikenindi,

Als het aan mij lag had ik nooit een kanarie gehad. Hij vloog tegen het raam aan en ik laat dat diertje ook niet op straat liggen voor de katten. Vandaar dat ik nu een kanarie heb. Bloos

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:33

Malenka schreef:
twistermahoi,

Ik zeg dat mezelf ook elke keer hoor dat ik niet alleen aan mezelf moet denken. Maar het diertje lijkt het ook wel naar zijn zin te hebben. Ik heb er inderdaad wel over zitten denken er een kanarie bij te nemen.
Misschien dat ik het gewoon moet proberen met het kitten en dat ik kuiken (zo heb ik de kanarie genoemd omdat hij de eerste keer net een kuiken was met zijn opgezette donsveren) eventueel toch nog weg doe.... Aan de andere kant heb ik alle spulletjes voor hem van mijn moeder gekregen voor mijn verjaardag. Dat was zo lief, en 'plakt' ook aan dat vogeltje. (Was het echt toeval dat hij tegen het raam vloog?)

ikenindi,

Als het aan mij lag had ik nooit een kanarie gehad. Hij vloog tegen het raam aan en ik laat dat diertje ook niet op straat liggen voor de katten. Vandaar dat ik nu een kanarie heb.
Bloos

twas ook niet tegen jou hoor, maar meer omdat ze er erg makkelijk over LEEK te doen... kan natuurlijk niet ruiken wat ze echt bedoeld of meent...

kun je je kanarie niet nu gelijk al weg doen dan? vogelopvang ofzo?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 00:40

Nee, dat kan ik niet zomaar... ik vind het diertje inmiddels wel erg leuk eigenlijk. Alleen niet zo leuk als een kat. Al denk ik er dus serieus over geen kat te nemen omdat ik een kanarie in huis heb. Dat zegt voor mij echt al heel wat want ik ben gek op katten. Maar als het samen zou kunnen zou dat helemaal geweldig zijn!

vandaag het kitten nog eens 'getest'. Ik heb met de kitten sgespeeld en het gedrag vergeleken. Alle kittens renden als een bezetene achter alle bewegende dingetjes aan en pakten het. Hij bleef rustig liggen en snapte volgens mij niet helemaal waarom de rest zich nou zo druk maakte. Als ik het bewegende 'iets' bij hem in de buurt hield stak hij wel even zijn pootje uit maar daar bleef het ook bij. waar de rest dus echte jagers zijn reageerd hij heel relaxed.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:48

mag ik wat vragen?
Hoe staat de kanaie erbij?
hangt de kooi, staat die voor het raam etc? is het een ronde kooi ??
Je hebt altijd uitzonderingen kwa kittens wij hadden ook vogels in de woonkamer staan en 1 kitten sprong op de kooi terwijl de andere juist niks ermee deden, we hebben de vogels dus wel verplaatst vanwege dat ene kitten.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:14

ikenindi schreef:
MiSs_vOsj schreef:

dat vind ik een beetje qru. of hoe je dat ook schrijft of zegt... je neemt een dier niet om vervolgens weg te doen. als je voor een dier gaat vind ik dat je er alles aan moet doen het dier goed naar zijn zin te laten hebben. je hebt een hele verantwoordelijkheid dan. het is niet een ding dat je even koopt en weg doet als t niet bevalt...

Zoals ik het er neer heb gezet, zal dat ook wel zo overkomen, maar ik bedoel, wij kunnen advies geven maar bij de één gaat het wel goed en bij de ander niet, en dat is toch uitproberen, je weet van tevoren niet of het goed gaat of niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 11:06

Nu staat de ronde kooi bij het raam. Deze zal dan echter verplaatst worden. Ik wil hem voor de veiligheid ophangen op een plek waar er niet in gordijnen of kasten naar boven geklommen kan worden. Hij kan dan nog steeds naar buiten kijken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:15

[quote="Malenka"]Nee, dat kan ik niet zomaar... ik vind het diertje inmiddels wel erg leuk eigenlijk. Alleen niet zo leuk als een kat. Al denk ik er dus serieus over geen kat te nemen omdat ik een kanarie in huis heb. Dat zegt voor mij echt al heel wat want ik ben gek op katten. Maar als het samen zou kunnen zou dat helemaal geweldig zijn!

vandaag het kitten nog eens 'getest'. Ik heb met de kitten sgespeeld en het gedrag vergeleken. Alle kittens renden als een bezetene achter alle bewegende dingetjes aan en pakten het. Hij bleef rustig liggen en snapte volgens mij niet helemaal waarom de rest zich nou zo druk maakte. Als ik het bewegende 'iets' bij hem in de buurt hield stak hij wel even zijn pootje uit maar daar bleef het ook bij. waar de rest dus echte jagers zijn reageerd hij heel relaxed.[/quote]
dat wil helaas niets zeggen. maar opzich als je ze alleen bij elkaar in 1 ruimte laat als jij er bij bent met een plantenspuit in de buurt, en als je de kamer verlaat de kat in een andere ruimte laat (rest van het huis, maar niet de kamer waar de vogel in zit) dan KN je het proberen... maar ik weet niet hoeveel stress het die arme vogel kan gaan geven...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:41

Ronde kooi gelijk weg doen, is totaal niet fijn voor het beesie, voor het raam is ook niet geschikt, de vogels moet een hoekje hebben waar die zich veilig voelt.
een maatje is toch echt belangerijk, jij zou zelf ook niet bij alleen maar (bijv. Huilen van het lachen ) hamsters willen leven.
Ik zou toch kiezen om de vogels een ander huis te bieden, dit is niet de prettigste leefomgeving, en volgens mij heb je nog niet zoveel kennis van vogels, wat natuurlijk helemaal niet erg is maar de vogel mag daar niet onder 'lijden'.
hoe K*t het ook is, het is wel het beste voor de vogel, en kiss ook wel voor de kitten.
groetjes, en hopelijk vat je het niet negatief op. Lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:28

Op zich is een kitten wel te leren de vogels met rust te laten hoor. Een vriendin van me liet haar 2 kittens direct wennen aan haar vogels en ratten, nooit last gehad.
Onze eigen 3 poezen hadden weinig interesse voor de vogeltjes die we hier binnen hebben. (De voliere buiten is een ander verhaal!)

Ik ben van mening dat je een kitten op kan voeden; niet bij de vogelkooi komen is wel te leren.

Wat betreft de kanarie; ik ga met twister mee over de verbeterpunten. Wat mij betreft kan je 'm absoluut houden, maar zorg wel voor een betere kooi, een goed plekje en een maatje.

Je noemt nog dat je de kitten niet in een aparte kamer kan zetten. Heb je geen enkele andere kamer waar je de kanarie veilig kan zetten, als je zelf weg bent?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 13:40

Wat betreft kanarie en kooi; hij staat half voor het raam dat alleen smorgens en savonds laat zonlicht vangt. Het is erg rustig en hij lijkt het prachtig te vinden om naar buiten te kijken. Of dat ronde kwaad kan; dat weet ik inderdaad niet. Ik heb niet het idee dat het veel verschild. Zouden jullie me een bron kunnen geven die het tegendeel bewijst? (dan wordt het absoluut aangepast!)
Ik heb speciaal een kooi gekocht die verticale tralies heeft. Ook heeft hij vogelzand, een waterbad, water, mineralensteen, kanarievoer, snoepstok... Zo slecht heeft hij het denk ik niet. Een grote kooi kan ik nu niet kwijt. Die komt als we hier wat verder zijn met het huis als hij er dan nog is. Dan zal er ook een extra kanarie bij komen. Nu neem ik hem geregeld even mee naar buiten (als het weer het toe laat), krijgt hij af en toe een druif of iets anders (bijvoorbeeld de pit van een nectarine) waar hij zich mee kan vermaken maar waarvan hij niet te veel kan eten. Ik denk dat er zat vogels zijn die het minder hebben. Diertje is de hele tijd aan het 'kletsen' en is lekker levendig (behalve savonds natuurlijk!).

En ik heb inderdaad geen andere kamer... we hebben geen binnendeuren. Knipoog

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:51

Hoi ik had een kennis en die hadden een parkiet opgevangen (was ook binnen gevlogen). Later namen ze er nog een kitten bij dit ging allemaal prima parkiet zat zelfs op dat beest zn hoofd. De kat was heel rustig lag eigenlijk altijd te slapen. Parkiet zat in een kooi (als ze weg gingen). Tot een jaar of 5 later de kat op de een of andere manier de kooi van het plafond had getrokken. Toen ze thuis kwamen lagen er alleen nog een paar veertjes.
Kat heeft toch instinct het kan goed gaan maar ja wil je het risico nemen?
Groetjes