Oudere kat blaasstenen, ervaringen gevraagd!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oudere kat blaasstenen, ervaringen gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:13

Onze poes van 18 heeft waarschijnlijk blaasstenen zijn de dierenartsen vandaag eindelijk achtergekomen. Eerst zeiden ze dat het blaasontsteking was (zonder de urine te testen trouwens, erg vreemd, heb vandaag uit eigen initiatief urine langsgebracht en het bleek geen ontsteking te zijn).

Vanmorgen bijvoorbeeld plastte ze gewoon goed en ook zonder pijn, maar een ander moment zit ze weer ineengekrompen van de krampen en reageert ze niet eens goed op ons, want voor haar echt HEEL vreemd is (ze doet altijd 'rrr' als wij langslopen of iets tegen haar zeggen).

Ik ben vrijwilligster bij het asiel dus heb een flesje tolfedine in huis wat ik haar kan injecteren en dat werkt erg goed tegen de pijn.
Ook geef ik haar nu dridase.

Ik heb voor een korte periode nu een betaalde baan in het asiel dus moest vandaag ook werken, belt mijn moeder dus dat de kat weer met enorme krampen zit. Heb haar gezegd dat ze dus een spuit met tolfedine moest geven maar dat mislukte haar en bijna alles ging ernaast (grrr zo moeilijk kan een injectie geven toch niet zijn, ze is ook nog eens zo makkelijk want wij kunnen alles met haar doen Rolleyes )

Maargoed nu moeten we haar maandag dus naar de dierenarts brengen, ik zie daar VRESELIJK tegenop, want ze kan simpelweg niet zonder ons, wanneer wij er niet zijn is zij niet zichzelf, en helemaal al niet in een vreemde omgeving. Huilen

Nu gaan ze een scan of echo maken, en als het slecht is, dan misschien een operatie? Ik ben zo bang. Huilen

Ze is 18 jaar. Verdrietig Ik moet zeggen dat ze er nog wel prachtig uitziet en in goede conditie is, als je haar ziet heb je niet iets van 'jeeeee, wat een oude kat!'...

Maar nu wilde ik dus vragen of er meer mensen zijn met soortgelijke ervaringen. Wat voor manieren zijn er om die stenen weg te kunnen krijgen? Is er niet iets waar ze van oplossen en zodoende uitgeplast kunnen worden o.i.d.??

Zucht... Huilen Huilen Huilen

nowornever

Re: Oudere kat blaasstenen, ervaringen gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:17

Wat voor gruis is het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:19

Ik heb geen idee?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:21

Dat is wel belangrijk om te weten of het struviet of oxylaat is. Dit heeft te maken met zuurgraad wat je wil veranderen in een dieet

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:25

Struviet komt het meeste voor bij katten en is oplosbaar met een dieet maar komt vooral voor bij jongere katten de calciumoxylaat komt gelukkig veel minder vaak voor maar is niet oplosbaar door een dieet. Maar komt wel vaker voor bij oudere katten. Hoe plast ze op dit moment?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:28

De ene keer goed, maar een andere keer gaat ze dus steeds weer zitten en heeft ze echt pijn en krampen, dat merk je aan alles.
Ik neem aan dat ze met die echo dus kunnen zien wat voor stenen het zijn? Verdrietig

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:30

Onze kat heeft tot 2 keer toe blaasgruis gehad, dat hij niet meer kon plassen. Hij krijgt nu speciaal voer tegen blaasgruis en tot nu toe *klopt af* gaat het goed.
Hij is er overigens 2 keer voor geopereerd, omdat het gruis in z´n plasbuis terecht was gekomen.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 04-07-08 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:30

Dat hadden ze moeten zien onder de microscoop. Maar hou je kat heel goed in de gaten dat ze echt blijft plassen. Als ze niet meer kan plassen vergiftigd ze zichzelf en dan is het einde verhaal ik vind wachten tot maandag ook erg lang. Heb je wel een dieet voer gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:32

Nee we hebben geen dieetvoer gekregen.

Wat hadden ze moeten zien onder de microscoop? Als het gruis is?

Ja ik weet ook niet het kon niet eerder ofzo dan maandag. Huilen Huilen

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:34

Welk gruis het is. En ik zou haar toch echt zo snel mogelijk op een dieet zetten. Maar wat heeft de dierenarts gezegd over de urine die je heb gebracht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:36

Ze zeiden dat er geen ontsteking in zat, en ook geen bloed. En daarom dachten ze (omdat ie ook pijn heeft), dat er steentjes in de blaas zitten.
Dat hebben ze gezegd zegt mijn moeder....

Ik ga direct bellen of ik haar direct op een ander dieet kan zetten. Dat zou ik morgenvroeg direct bij het asiel kunnen halen dan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-08 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:39

Oke ze hebben niks gevonden in de urine. Oke dan zou ik even wachten tot de scan met het dieet. Maar wel heel goed in de gaten houden of ze blijft plassen. Maar hoe vaak en hoeveel tolfedine geef je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:44

Ik heb net gebeld naar de dierenarts en ze zei dat ik er eventueel wel mee kon beginnen (Royal Canin Urinary).

Het was de bedoeling om om de dag tolfedine te geven, en dan injecties van 1.5 ml.
Bij erge pijn (dus in noodgeval) kon ik het elke dag geven (in principe doen we dit in het asiel bij een kat die net geopereerd is, we hebben bijv. nu een kat met geamputeerde staart die al tien dagen elke dag tolfedine krijgt). Ik heb gister en eergister dat dan ook gegeven, want toen had ze echt duidelijk pijn.
Vanmorgen leek het goed dus heb ik niks gegeven, vanmiddag werd het weer erger en heeft mijn moeder dus een poging gedaan om een spuit te geven, waarvan uiteindelijk maar een heel klein beetje in het lichaam beland is.
Op dit moment heeft ze geen pijn en ligt ze rustig te slapen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:48

Urinary is een goeie werkt voor allebei. En de tolfedine geef je ook goed. Want het is ook heel pijnlijk voor het beestje. Ben benieuwd maandag wat eruit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:51

Ik ook, alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:58

Hey Wuis, ik heb ook een kat met blaasgruis...maar die heeft ook een nierconditie dus staat o niervoer ipv blaasgruisdieet. Ik weet niet of blaasstenen echt voorkomen bij katten (in de zin van dat ze te groot zijn om uit te plassen en dus operatief verwijderd moet worden...maar ik neem aan van wel) voor wat betreft een operatie van een 18 jarige kat...dat heb ik al wel vaker meegemaakt, aangezien ik alle kneusjes van het asiel meeneem Haha! en ik heb daar eigenlijk nooit complicaties mee ondervonden, ook al waren ze niet in goede conditie, met gasnarcose komt het wel goed. Ik heb daarmee ook angstige tijden beleefd aangezein het vaak "erop of eronder" was met als enige optie een operatie, maar het is altijd goed gegaan. Wat je wel vaak ziet is dat die oudjes na 2 dagen of langer in de kliniek vaak terug komen met iets van niesziekte...aangezien er nergens zoveel bacterien en virussen heersen als bij een een dierenkliniek.

Wel een tip (weet niet of je dat al hebt) maar ondanks het feit dat ik HELEMAAL GEEN TUINMENS BEN ben ik bezig een vijver aan te leggen, want die stomme katten drinken het liefst uit een bakje wat al 10 dagen buiten staat, of de kraan...maar vijvers met waterval is helemaal geweldig, en veel drinken is goed voor blaasgruis en nierziekten Knipoog je hebt vast wel een plekje op je landgoed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:14

Klopt die van ons heeft gewoon een bakje water staan, maar drinkt vrijwel altijd uit de vijver, of uit een emmer met regenwater die buiten staat (we zorgen altijd dat deze tot de rand gevuld is, dan kan ze er net bij, een erg komisch gezicht Haha! ). Ze drinkt gelukkig goed. Lachen

Maar bedankt voor het positieve bericht! Dat doet me goed, het stelt me weer een beetje gerust (zat vanmiddag al te huilen op het treinstation, kon me niet meer inhouden toen ik naar huis ging van het asiel Bloos ).

Ik hoop maar dat het gewoon op te lossen is met voer. In ieder geval, mócht een operatie toch noodzakelijk zijn, dan zei de dierenarts in ieder geval dat ze Noeska daar echt wel goed genoeg voor vond. We hopen er maar het beste van.

Mijn lieve, lieve diertje... Lovers

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:17

Wij hadden toevallig hetzelfde met onze kat vorige week.

Blaastenen hoeven niet geopereerd te worden is mij verteld in tegenstelling tot bij honden.
Met speciaal voer lossen de stenen op en daarna moeten ze hun levenlang op speciaal voer blijven.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:25

Pensionnetje schreef:
Wij hadden toevallig hetzelfde met onze kat vorige week.

Blaastenen hoeven niet geopereerd te worden is mij verteld in tegenstelling tot bij honden.
Met speciaal voer lossen de stenen op en daarna moeten ze hun levenlang op speciaal voer blijven.

Succes

Nou ze hebben het bij deze DA constant over ene operatie! Huilen
Krijg zelfs een beetje de indruk dat het ze alleen om het geld te doen is. Huilen

Vooral n.a.v. het volgende (ik quote mezelf even van een ander forum):

Citaat:
Wat ik trouwens wel vreemd vind (ik ben natuurlijk vanalles op internet erover aan het opzoeken), ik heb nog speciaal gevraagd of ze dus met de urinetest en het bekijken onder de microscoop niet konden zien of het blaasgruis was. Nee zeiden ze, dat kun je met de microscoop niet zien.

Nu lees ik net een reactie van een meisje die bij een dierenarts werkt, en die zegt dat ze echt wel met de microscooop kunnen zien of het blaasgruis is ja of nee.

Ik heb gister ook nog gebeld of het misschien verstandig was om direct al op ander voer over te stappen. Toen zeiden ze dat dat wel kon, maar dat ik ook wel kon wachten tot na de operatie.

OPERATIE? OPERATIE? HOEZO, operatie.

Hierdoor krijg ik het gevoel dat er voor hun al vast staat dat ze geopereerd wordt. En waarom zeggen ze dat je gruis niet kunt zien met de microscoop en zegt een ander van wel??
Ik krijg nu alweer het gevoel dat het ze alleen om het geld gaat. Terwijl deze dierenartspraktijk (noord nederland veendam) toch als erg goed bekend staat.

Ik weet het niet meer..

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:40

Je kunt struviet oplossen met een dieet maar calcuimoxylaat niet ook niet bij katten. Er wordt eerder in dit topic gezegd dat alleen honden moeten worden geopereerd maar dat komt omdat daar vaker calciumoxylaat te zien. Maar ik blijf het vreemd vinden dat ze niks hebben gevonden in de urine. Dat kan soms maar dan vindt ik het wat voorbarig om te roepen operenen.
Maar het zou nooit zo mogen zijn dat dierenartsen het te doen staat om het geld met blaasgruis. Ik ken ze in ieder geval niet.
Maar hoe gaat het nu met je beestje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:43

Ja het gaat goed met haar, ze loopt hier gewoon vrolijk rond. Ze kan eventueel aan het eind van de dag nog tolfedine krijgen van mij, mocht ze erge pijn krijgen (godzijdank ben ik dit weekend vrij).

Ik sta stijfuit van de stress, kan alleen maar huilen en piekeren, heb de hele nacht ook niet geslapen door wat diegene aan de telefoon tegen me gezegd heeft.

Maar deze praktijk (noord nederland veendam) staat wel als goed bekend. Maar ik heb er een vreemd gevoel bij, waarom de hele tijd praten over een operatie, en zeggen dat er uit het onderzoek is gekomen dat er geen ontsteking is gevonden maar dat ze verder met een microscoop niet kunnen zien of het blaasgruis is...

Misschien moet ik toch maar gewoon alvast ander voer kopen....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:12

De mijne heeft in Belgie een grondig onderzoek gehad.
Via de urine kunnen ze twee zaken testen:
Wat voor infectie ze evt hebben en of er kristallen in de urine aanwezig zijn.
Dit doen ze dmv van een blaaspunktie.
Verder kunnen ze dmv foto's of scan zien of er stenen aanwezig zijn.

Bij mij is duidelijk gezegd dat een operatie bij katten niet hoeft.
Maarja ik ben geen dierenarts...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 06:39

Ze probeert nu al drie kwartier te plassen en er komt niets. Dit is dus een noodgeval. Ik ga nu iedereen wakker maken en de dierenarts bellen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:16

Hoe gaat het nu met haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:21

Ik heb gebeld en als het goed is worden we teruggebeld.

Het gaat nu weer redelijk, de krampen zijn even over. Maar de blaas moet wel leeg kunnen natuurlijk.

Ik ben benieuwd wat ze straks gaan zeggen.