Kitten zonder moeder, leeftijd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Kitten zonder moeder, leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:31

Mijn vader heeft een moederloze kitten gevonden en in huis gehaald.. Hij is nu 5 dagen in huis en drinkt en slaapt goed.

Het gekke is dat hij wel al kleine tandjes heeft, maar zijn ogen nog niet open doet. Volgens verschillende website's zou hij na een paar dagen al zijn ogen open moeten doen en pas na een paar weken tandjes moeten krijgen..
Heeft iemand ervaring met kittens zonder moeder en is het normaal dat de ogen nog niet open zijn?

Pluttersput

Re: Kitten zonder moeder, leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:33

Oogjes kunnen dichtzitten door viezigheid ofzo? Even mee langs een dierenarts gaan, die kan je wss vertellen hoe oud t ding is Lachen
Succes ermee!
Groetjes, mij

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:37

Heb je er toevallig een foto van, dat maakt het ook een stuk gemakkelijker om a.d.h.v. de grootte van de kitten en andere zaken de leeftijd te beoordelen. Zoals pluttersput al gezegd heeft kunnen de oogjes gewoon dichtgeplakt zijn door de viezigheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:40

na 10 dagen gaan de oogjes normaal gesproken open toch?
denk idd even langs de dierenarts gaan.
wat voer je het kitten nu?

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:41

de oogjes kun je schoonmaken met gekookt water(AFGEKOELT)
idd moesten de oogjes allang open zijn. wat voor melk geef je hem? en waarmee? geef je hem speciaal kattenmelk(geen kittenmelk uit dedierenwinkel!)
even een foto plaatsen misschien? kun je meestal wel zien hoe oud ie is

(wij vangen van de dierenbescherming+asiel kittens op vandaar)
als je wil heb ik ook nog wel een tabel met hoeveelheid melk wat ie moet hebben etc.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:44

Ik heb een foto gevraagd, dus hopelijk heb ik die zo. Mijn vader woont op de Fillipijnen en een dierenarts is daar iets lastiger te regelen dan hier, anders was hij al wel geweest Lachen
Hij heeft de eerste dag soyamelk gekregen en daarna kittenmelk. Merk is een Fillipijns merk, dus kan er niet veel over zeggen helaas.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:45

Je moet bij kittens kijken hoeveel ze wegen en daarop de hoeveelheid melk en hoevaak je het doet afstellen. je moet ze voeren met een flesje(niet al te grote speen, met een echt kleine opening zodatze zich niet verslikken) met speciaal poeder voor kittens(aangemaakt met water), de melk moet lou zijn (lichaamstempratuur).

Kittens hebben per dag minstens tien procent van hun lichaamsgewicht in ml nodig. dus bijv. een kitten van 300 gram moet MINSTENDS 30 ml melk krijgen.

een tabel over de hoeveelheid voeding:

Gewicht kitten Hoeveelheid* Frequentie
100 gram 10 ml per dag 12 voedingen - om de 2 uur - hele nacht door
200 gram 20 ml per dag 8 voedingen - om de 3 uur - hele nacht door
300 gram 30 ml per dag 5 voedingen - om de 4 uur - 's nachts 1 voeding doorslapen
400 gram 40 ml per dag 5 voedingen - om de 4 uur - vast en vloeibaar afwisselen laat en vroeg voeden (24:00 en 7:00)
500 gram 50 ml 5 voedingen - om de 4 uur -meer vast dan vloeibaar en laat ze aan brokjes wennen (eventueel geweekt in water of kittenmelk)
600 gram 60 ml 5 voedingen - om de 4 uur -helemaal overgaan op vast voedsel
700 gram 70 ml 4 voedingen - om de 5 uur -vast voedsel
800 gram 80 ml 4 voedingen - om de 5 uur -vast voedsel
meer eten mag altijd!! dit is wat ze minstends moeten hebben.

Vaste verzorgers
Het is beter om één of twee vaste personen de jonge kittens (tot drie weken) te laten flessen. De kitten zal onrustig worden (stress) als het telkens moet wennen aan nieuwe handen, geuren en manieren om te flessen.
De kitten mag naar behoefte drinken
De kittens mogen altijd meer en vaker drinken als ze dat willen. Ze kunnen zich niet overeten. Dwing de kitten echter niet om te drinken, hij zal zich verslikken en de melk kan in de longetjes komen. De kitten zal per voeding verschillende hoeveelheden drinken.
Laat de kittens op hun buik drinken
Zet de voorpootjes op je hand waar je ook de fles in hebt (zo kunnen ze trappelen op je hand). Houd het kopje met je andere hand een beetje vast. Dit kan op schoot of op een tafel. Draai de kittens tijdens het voeden niet op hun rug. Dat is een onnatuurlijke houding (met kans op verslikking). In het begin hebben kittens vaak moeite om de slag te pakken te krijgen; na een paar voedingen gaat het helemaal vanzelf...
Neem de tijd en de rust om kittens te voeden
Overhaast flessen is gedoemd te mislukken. Zeker in het begin heeft de kitten tijd nodig te wennen aan de speen ('wat een vreemde tepel...') en voeding door (en in) mensenhanden. De meeste kittens hebben de smaak snel te pakken en drinken probleemloos aan de fles.
Niet wakker maken om te eten
Probeer de voedingen af te stemmen op de 'natuurlijke behoefte' van de kittens. Als de kittens heerlijk liggen te slapen, maak ze dan niet wakker om te voeden (rust is belangrijk). Natuurlijk moet er rekening worden gehouden met de benodigde frequentie van het voeden (zie voerschema), dit komt echter niet aan op een halfuurtje. Let wel op met kittens die ziek zijn of een verslechterde conditie hebben! Deze kittens zullen veel slapen omdat ze zich slecht voelen en zich niet melden voor de voeding.
verder zorg ervoor dat ze bijv. een mandje in een bench. een fijn plekje hebben waar ze lekker kunnen liggen etc.

verdere vragen kun je mij altijd mailen. wij hebben thuis altijd meerdere nestjes met jonge kittens(db/asiel)

(uit een ander topic wat ik een x getypt voor haar had)

edit: zoals ik zei, kittenmelk is niet goed voor hun, zit niet alles in. je kunt beter even naar de dierarts melkpoeder halen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 16:55

Hij schijnt heel regelmatig te eten en te slapen en ook wat dikker te worden, dus volgens mij zit dat wel goed! Zal het overzicht opsturen, dank je..
Hij gaat de oogjes schoonmaken (durfde er niet aan te komen) en een foto maken. Ik weet niet of ze kitten of kattenmelk hebben, ik denk dat je daar al blij moet zijn als je IETS hebt Knipoog

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:21

Afbeelding
4 dagen geleden, helaas geen heel duidelijke foto..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:01

Hmm.. dat lijkt me toch echt nog wel een hummeltje... Ik zou dr toch even mee langs de DA proberen te gaan, of iig de DA even opbellen... En desnoods bel jij jouw dierenarts even op ofzo?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:04

batje schreef:
Afbeelding
4 dagen geleden, helaas geen heel duidelijke foto..

Het is een vrouwtje btw Knipoog

Ik hou je topic in de gaten, het is wel een schatje!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 19:54

Pluttersput schreef:
Hmm.. dat lijkt me toch echt nog wel een hummeltje... Ik zou dr toch even mee langs de DA proberen te gaan, of iig de DA even opbellen... En desnoods bel jij jouw dierenarts even op ofzo?

De dichtsbijzijnde DA schijnt 2 uur met de bus te zijn.. volgens mij doen ze 'm geen plezier met 4 uur in een stikhete bus, helemaal omdat hij gewoon goed eet, slaapt, plast en poept. Zou ook niet weten wat ik de DA nog zou moeten vragen na al jullie info Haha!
Ze gaan een weegschaaltje kopen, de oogjes zijn na het schoonmaken helaas niet open gegaan..

MarcoBorsato schreef:
Het is een vrouwtje btw Knipoog

Hoe zie je dat?? Lachen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:56

Het is een lapjespoesje, alle lapjes zijn vrouwtjes of hele zielige onvruchtbare mannetjes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:58

Het is belangrijk dat de oogjes open gaan omdat:

De oogleden kunnen zelfs opbollen of bomberen als ze niet los van elkaar gaan. Als de oogleden open gaan gaat de druk eraf en kun je het oog gaan behandelen. Echter als het oogje niet open gaat moeten de oogleden door een dierenarts van elkaar gehaald worden om het oog te kunnen behandelen.
Als er te lang een pussend oog blijft bestaan kan het hoornvlies van het oog blijvend beschadigd raken. Vroeg ingrijpen en behandelen is daarom zeer belangrijk.

Hier meer info: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... eking.html

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:07

ik heb mijn kat als kitten gehaald (lang verhaal maar ze waren er slecht aan toe zonder moeder), deze was net zo groot als de jouwe alleen hadden die van mij hun oogjes al wel open. Waren nog wel 'blind'.
De DA heeft die van mij toen op 3 weken geschat. Ik heb ze elke 2u eten gegeven, tot ze wat sterker waren. De een is helaas overleden, en de ander is nu klein (8 jaar later), maar wel 5kg schoon aan de haak Nagelbijten / Gniffelen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:07

Ik geef een schatting van 3,5 tot 4 weken hooguit!
En idd zouden de oogjes dan toch wel open mogen zijn..

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 20:17

Net een update binnen, een van de oogjes is open, ze gaan nu de andere ook weer proberen. Het ziet er niet erg geinfecteerd uit Lachen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:07

batje schreef:
Net een update binnen, een van de oogjes is open, ze gaan nu de andere ook weer proberen. Het ziet er niet erg geinfecteerd uit Lachen

fijn Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:15

dat is mooi!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:00

Poesje moest vandaag mee naar 'n bruiloft omdat ze geen oppas konden vinden.. daar is ook het tweede oogje voor een groot deel open gegaan en ziet er ook schoon uit.
Volgens mij gaat het best goed met deze kleine Lachen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 01:08

Ziet er inderdaad uit al 3 a 4 weken op de foto wel een scheetje hoor.
Alleen van het voedingsschema hierboven klopt helemaal niks.
Een kitten van 300 gram heeft veel te weinig aan 30ml per dag dat moet zo rond de 100ml zijn.
Meer info over flessen: http://www.geocities.com/turbo502002/flessen.html

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:49

Leuk dat het ene oogje al is opengegaan!
Klonk al ernstig toen ik las dat ze heel veel moeite ermee hadden. Nu hopen op een goede afloop en ook dat het andere oogje open gaat zonder al te veel navolgende problemen.
Mooi katje trouwens!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 18:20

Afbeelding
Oogjes open Lachen
Eten, plassen en slapen gaat goed..

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:36

kijk die ziet er goed uit!!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:52

moet zeggen dat ik ook wel blij ben! vind het wel schattig dat mijn vader zo fanatiek met een klein hummeltje aan de slag is.. Knipoog