cavia wassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

cavia wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 18:14

hoi

mn cavia's hebben een soort roos.

is het dan verstandig om hem te wassen. en met welke shampoo ed.

salsaentango

Re: cavia wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:58

hoe zit dat eruit.? echt witte schilfers.? of zwarte pikjes Tong uitsteken
als er schilfers zitten moet je goed kijken of er ook rode (open) wondjes zitten..

ik was mijn caafs altijd met babyshampoo.. maar dat is ieder voor zich.. en is dat op doe ik het gewoon met shamppo en goed uitsp\oelen Lachen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 19:03

nee het zijn echt een soort kleine velletjes laat maae zeggen. het lijkt er een beetje op of tie aan het vervellen is net als wat wij hebben .

er zitten geen wondjes

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:10

als ik jou was zou ik ff naar DA gaan. wassen kan raar uitpakken.. heel raar..( cavia kan door kou doodgaan, of door stress omdat ie t eng vind..)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 19:14

als ik ze ga wassen gaan ze zowizo in de handoek tot ze helemaal droog zijn. maar ga daar niet voor naar de da want ze hebben er geen last van. allebei even vrolijk eten en drinken goed

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:17

ik heb op school idd ook cavia's gewassen,,
alleen die eruit zien als een borstel vonden het niet zo fijn
(zoals je merkt heb ik noch verstand noch intresse in cavia's Knipoog)

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:28

ook niet mee naar de da gaan.. dan kan je voor elk dingetje heen gaan en geld is al duur genoeg Tong uitsteken

als je ze gewassen hebt kan je ze ook van een afstand fohnen.. ik doe mijne ook altijd fohnen.. zet ze op de handoek in de badkamer en ga vanaf ongeveer een meter met de fohn erbij langs en lekker dat mijne dat vinden hahaha

het water moet ook niet koud zijn.! gewoon lauw.. en als het iets te koud is gaan ze nog niet dood hoor Lachen dus geen zorgen maken.. ze kunnen er verkouden van worden maar meteen dood gaan nee hoor Lachen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 19:30

dus een beetje koud/lauw water

lijkt me namelijk niet dat je t breessiee in warm/heet water gaat zetten

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:30

dat jij er wel met je handen in kan.. dat het voor jou gewoon lekker is haha Tong uitsteken

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:35

Toen ik mijn cavia net had had he nest-schurft toen waste ik haar altijd met een speciale shampoo die ik bij de dierenwinkel had gekocht. Weet niet meer hoe het heten eigelijk.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:20

ik spreek uit ervaring, mijn cavia is dood gegaan aan wassen. (en ja, goed afgedroogt, alleen buikje erin gezet.. volgende dag dood) Maargoed, tis maar een tip:)

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:53

zal wel niet door het wassen komen.. zal wel kunnen maar wassen is niet schadelijk verder.. ik had ook een paar keer cavia's hun nagels geknipt (van mij en een ander) maar die waren erna ook dood gegaan.. dus nu best bang om ze te knippen maar ik weet dat het niet daar aan ligt..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:54

tsjah het zijn erg gevoelige beestjes soms:)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:56

Ik was mijn cavia's ook eens in de zoveel tijd, vooral degene die deels wit hoort te zijn Knipoog
Meestal in de gootsteen met lauw water en zwitsal zonder zeep (van die babyshampoo). Erg leuk vinden ze het niet, maar denk wel dat het zo af en toe goed voor ze is.
Daarna lekker in handdoekje wikkelen en knuffelen Lachen

Mijns inziens kan het dus echt geen kwaad, al zijn er natuurlijk (zoals altijd) uitzonderingen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:57

Je kan bij de dierenwinkel knaagdiershampoo halen Ja
Hebben wij nu ook, ons konijn had een beesjte last van vlooien dus we hebben hem gewassen en daarna zo'n geval in ze nek gedaan.

Naar de DA gaan voor wassen zou ik niet doen, gewoon voorzichtig wassen en daarna lekker warm ergens neerzetten en goed afdrogen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:09

je kan hem denk ik het beste of zonder shampo wassen of speciaal voor knaagdieren shampo wassen. Aangezien de shampo's voor mensen echt voor mensen bedoeld is en niet voor dieren!
en inderdaat niet te kout of te warm water.
gewoon een beetje lauw water. Ik was mijn konijn ook altijd in de zomer (zie mijn profiel voor bewijs Clown ) ze vind het echt heerlijk!
ik denk dat je het beste kan wassen als het warm echt heel erg warm weer is!! (rond deze tijd... behalve als je in zeeland woont waar je vandaag blij was dat het niet zo warm was Tong uitsteken ) zodat je lekker met je cavia (die natuurlijk wel ingewikkeld is in een handoek) buiten kan zitten om op te laten drogen! ik denk namelijk dat het beter en minder stress is dan met de fohn Knipoog

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:16

Ik was ze met een vlooienshampoo voor honden(op aanraden van de DA),ze vinden het niet erg,ik was ze alleen in de zomer,omdat ik ze buiten hou.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:46

nathalie_v hier vinden ze de fohn lekker dus hier geen gestress haha misschien ook net wat ze gewend zijn.. als je ze hier naar buiten had gedaan met dit weer waren ze gebakken.. zo warm was het hier.. boven de 30 graden nou ja dan is het ook weer
te heet voor die diertjes hihi

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:49

nee natuurlijk niet te warm Knipoog een graad of 20/25 !!

dan heb jij geen cavia's Tong uitsteken haha nee grapje... ik heb op school altijd geleerd dat cavia's hard geluid eng vinden... en een fohn is nou niet echt stil Tong uitsteken

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:16

haha nee daarom reageer ik hier hahahaha

ligt eraan welke geluiden Tong uitsteken bij mij zijn ze de fohn al gewend en de stofzuigen enzo maar zoals in de opvang natuurlijk niet.. ze zijn daar wel een radio gewend en tondeuse hahaha

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:21

Dat kan zeker wel door het wassen komen. Cavia's zijn erg stress gevoelige diertjes....

Gewoon er eventjes mee naar een DA gaan. Als je dat niet kan betalen, had je ook geen dieren moeten kopen. Klinkt misschien heel banketstaaf. Maar dat heet ook zorgen voor...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:34

tempratuur, heel simpel lauwwarm water.
wassen en stress?
als het warm is zet in die van mij in een emmer met een laagje water (tot het buikje) en maak ik ze nat, nog nooit een konijn of caaf aan doodgegaan en ik heb 6 cavia's, als ze er aan dood gaan zijn ze wel heel weinig gewend... of die van mij zijn abnormaal maar ik denk het niet.
echt ik stop gerust mijn konijnen en cavia's in bad.
zelfs mijn hamster die toen hij van de ellende op zijn plateau van de hitte sliep in een hoek van zijn hok heb ik lekker in de wasbak in een laagje water gezet en nat gemaakt, daarna met keukenrol beetje afgedroogt heerlijk vond hij het.(het was toen écht extreem heet op mijn kamer.)
je moet gewoon uitkijken dat er geen water in oren komt, bij mij zijn ze nog nooit doodgegaan in ieder geval.
ze zijn niet van suiker maar het ligt er wel aan, als je er nooit naar omkijkt en niks mee doet en je propt ze inneens in bad.. ja dan zou dat stress kunnen zijn.

alleen wel goed opletten dat je de shampoo heel goed uitspoelt, anders gaat het jeuken en krijgen ze weer schilfers. Clown

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 09:36

pubelia schreef:
Dat kan zeker wel door het wassen komen. Cavia's zijn erg stress gevoelige diertjes....

Gewoon er eventjes mee naar een DA gaan. Als je dat niet kan betalen, had je ook geen dieren moeten kopen. Klinkt misschien heel banketstaaf. Maar dat heet ook zorgen voor...

ik heb het geld ervoor. maar ik ga niet voor elk wissewasje naar de DA dat doe je zelf ook niet neem ik aan ? en ze hebben er geen last van . hebben ze dat wel dan ga ik natuurlijk wel naar de DA. dus vind het een beetje een rare reactie want ik heb nooit gezegt dat ik er het geld niet voor heb....

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:02

helemaal mee eens quera.. dan blijf je heen en weer gaan.. cavia's zijn inderdaad stresgevoelig maar meteen dood gaan bij een wasbeurt is niet 100% dat het bij elke gebeurt.. ik heb nu al zovaak en zoveel cavia's gewassen en nog geen een is ziek of dood gegaan.. dus misschien een erg vervelend iets maar dit geld lang niet voor alle caafs.!

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:05

Zelf kan je hem gerust wassen in een lauw bad met baby shampo.
en afdrogen en met de feun droog maken.
Ze kunnen veel springen enzo maar gewoon laten doen en doorwassen sommige vinden het eng.