kattenziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

kattenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 23:34

van een nestje wilde kittens dat we met 2 weken met mammapoes hadden opgevangen als pleeggezin van de dierenbescherming zijn er vanmiddag 3 ingeslapen met kattenziekte No Cheer
poesjes werden vrij snel na de eerste enting al ziek, het vermoeden is dan ook dat de katjes al kattenziekte hadden op het moment dat ze werden ingeent, mogelijk al vanaf dat ze heel klein zijn omdat ze ook oogontstekingen hadden die terugkwamen
De vriendin bij wie de katjes zaten is verteld dat ze 2 jaar geen nieuwe kat mag hebben omdat het virus schijnbaar zo lang blijft hangen.
Nu wil het geval echter dat 1 van de katjes beloofd was als kitten voor het dochtertje van haar vriend die op het moment op vakantie is. Omdat het meisje (nog vrij klein) nu op vakantie is, is het plan bedacht om een erop lijkend katje bij mij in huis te nemen tot die iets groter is en dan naar het meisje over te hevelen; de vraag is echter een beetje of zo'n kitten wel bij mij thuis kan komen ivm besmettingsgevaar?
ik heb de kittens 2 dagen in huis gehad toen mams er nog niet bij was en de kittens 3 weken waren. Kittens hebben dus niet rondgelopen hier.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft/er meer vanaf weet?

Mist

Re: kattenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:05

Kattenziekte heeft een incubatietijd van max 2 weken, meestal zie je bij een besmetting dat ze na een dag of 5 ziek worden. Kittens kunnen het onmogelijk "al een tijdje " bij zich dragen, omdat ze dan al lang dood waren geweest.

Tot ze een week of 6 zijn worden ze door de moedermelk beschermd, en hier komt de moeilijkheid, sommige kittens zijn tot 8 of 10 weken beschermd- die moederbescherming kan de enting tegenwerken....daarom enten we 2x, voor alle zekerheid.

Het komt vaker voor dat kittens (soms doodziek) worden na een enting, dit heeft meestal met 1 vd niesziekte entingen te maken waarbij ze blaren op de tong en gehemelte krijgen, eten niet meer etc.

Als het echt kattenziekte is dan kan het virus gedood worden door alles wat een chloorverbinding heeft, dus chloor of halimid alles goed schoonmaken, meerdere keren.

2 jaar geleden hadden wij kattenziekte op het asiel, en ook thuis bij mijn opvang, het is mij wel gelukt om mijn huis virusvrij te krijgen aangezien ik later in het seizoen met succes nog kittens groot heb gebracht die niet ziek zijn geworden, maar het valt niet mee !

Wat waren de ziekteverschijnselen van de kittens ? is er sectie gepleegd ?

Als jij een kitten in huis zou nemen dat 2x geent is ( en dus minstens 12-13 wken oud is) en je wacht tot 2 wkn na de laatste enting, dan zijn ze goed beschermd tegen kattenziekte ook al heb je het virus in huis.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 09:59

er is sectie gepleegd, dus het is zeker dat het kattenziekte was.
Kittens waren ook aan het kotsen en aan de diarree, wat overeenkomt met symptomen van kattenziekte.
De mevrouw van het asiel hier was degene die dacht dat ze al kattenziekte hadden, waar het vandaan is gekomen is niet helemaal duidelijk. Ik had eigenlijk begrepen dat de enting tegen kattenziekte ook voor kittens veilig is omdat er met een dood virus wordt geent. Het kan niet zijn dat ze een hele lichte besmetting hadden?

Omdat mams een wilde kat is, is het natuurlijk wel mogelijk dat deze kittens geen afweer tegen kattenziekte van mamma hadden meegekregen.

De kitten waar het om gaat is dus nog niet geent, haar moeder is wel regelmatig geent.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:56

Enting is veilig van kattenziekte, daar worden ze ook eigenlijk nooit ziek van. Voor zover ik weet wordt meestal geent met MLV (levend virus) maar het duurt daarna nog 2 weken voordat ze beschermd zijn. Wij enten bij ons op het asiel altijd met levend virus, omdat die enting veel beter beschermt (zeggen ze) en ook een gedeelte van de moederantistoffen de baas kan.

Die wilde moeder kan het inderdaad verklaren.

Op het moment dat we kattenziekte kregen heb ik de kittens bij mij thuis ook heel snel laten enten (alles wat maar er uit zag dat het 7-8wkn oud was. Een deel waren boerderijkittens (waarvan moeder ws ook nooit geent) en een nest was bij mij geboren aangezien ik de hoogzwangere moederpoes had opgevangen. Het nest van 5 heeft het op het nippertje gehaald (dagelijks vocht ingespoten, AB en anti-braakmiddelen, dwangvoeren, quarantaine met verwisselen van kleding en plastic hoesjes voor schoenen + dagelijks heel het huis met halimid) de ex-wilde kittens zijn op een uitzondering na allemaal overleden, zo'n 5 tot 10 dagen na de enting.

Hoe de kattenziekte bij mij is gekomen ? geen idee, ik kwam express al nit meer op het asiel, kittens heb ik bij mensen thuis opgehaald dus die waren ook nooit op het asiel geweest. Misshien heeft de DA het zelfs overgebracht (ik heb DA thuis laten komen om te enten) misschien was 1 vd wilde katjes al besmet toen hij bij mij kwam aangezien het in de streek heerste.

Ik had toen nog een nest zitten met moederpoes van 2wkn oud, de moederpoes kwam ziek bij mij binnen (diarree) misshcien was zij de boosdoener, van haar 4 kittens zijn er 2 overleden op heel vreemde wijze, kropen gillend door de hele bench heen, totaal van de kaart, waarna ze dood gingen. Bij heel jonge kittens kan het op de hersenen slaan, daar hou ik het maar op.
Het was iig een rampjaar Huilen

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:43

jeetje wat naar Verdrietig en wat een klus ook
mams is in principe zonder problemen in huis geweest, gesteriliseerd en weer uitgezet, de kittens zaten al anderhalf/2 weken zonder mamma en zijn vrijwel direct na de enting ziek geworden, dus helemaal duidelijk is het me niet hoe ze het hebben opgelopen dan als van de enting bekend is dat deze ook voor kittens veilig is. Dan kan ik me inderdaad alleen voorstellen dat ze het ergens bij de DA hebben opgelopen. overigens ook een mooi verhaal, want de DA vond het allemaal wel meevallen, heeft alleen wat antibraakmiddel meegegeven. Ja, tot ze natuurlijk bijna dood waren, toen kwam ie met kattenziekte Hamer
Maargoed, ik begreep dat het voor kittens de kans op overlijden als ze het krijgen vrijwel 100% is, dus ik hou me maar voor dat het waarschijnlijk toch niet goed was gekomen Verdrietig
hoop alleen dat theemuts en terror die het nog goed doen het wel redden, die zitten ondertussen al bij hun nieuwe eigenaar (en heten nu minoes en.. ik ben het alweer vergeten, in mijn hoofd blijft ie terror heten Clown )

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:15

Je kunt dit virus ook onder je eigen schoenen meebrengen in huis zeggen ze. Het blijft gissen.

Er zijn vele DA's die blijkbaar in de overtuiging zijn dat kattenziekte niet meer voorkomt, of het gewoon niet herkennen. Wij hebben destijds ook kittens bij mensen geplaatst niet wetende dat ze al besmet waren (onze asiel DA had het ook niet door, ondanks een paar plotselinge overlijdens Boos! ) deze mensen zijn prive (degenen die het hebben laten weten) ook bij andere DA's geweest die het ook op "een virusje" hielden Verdrietig

Als ik met kittens bij een DA kom dan neem ik altijd een eigen handoek mee die op de behandeltafel gaat, en die ik nadat de kittens weer in de reismand zitten, meeneem in een plastic zak en vervolgens op 70graden was, of in een teil met halimid dompel Knipoog

Ik heb zelf nu de parvo testen in huis, mocht ik dit jaar weer verdachte kittens krijgen en ze blijken positief dan gaan ze gelijk aan AB en infuus.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 14:11

nouja, goed, telefonisch spreekuur met mijn eigen DA heeft opgeleverd dat de kittens wel degelijk van begin af aan kattenziekte gehad kunnen hebben, en ook dat de test op kattenziekte niet betrouwbaar is na enting omdat de enting zelf al zorgt voor een positieve uitslag.
Zij is van mening dat als ik mijn huis ontsmet en een kitten uitzoek die zijn eerste enting al gehad heeft ik weinig risico loop.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:54

Op de bijsluiter van de tests staat dat enting geen vals positief resultaat kan geven Clown

Maar ik zou idd een geent kitten nemen, maar wel 2wkn wachten zodat de enting aan heeft kunnen slaan.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:13

Wij vangen ook kittens op voor het asiel en in 2004 kregen we een nestje van 6 stuks zonder moeder. eentje overleed aan een hersenbloeding en de andere 5 werden langzaam ziek; diarre, overgeven, niet willen eten. Dus ook katteziekte. Gossie wat een ellende. Eentje is er nog gewoon overleden. Twee andere waren slecht, dus naar de DA. Met een kleine test kwam er dus katteziekte uit. Die zijn ingeslapen. Toen hadden we er nog 2. die zijn de volgende dag getest en die hadden ook katteziekte. Dus ook een spuitje. Tjonge wat hebben we daar een verdriet van gehad. En het hele huis moest schoongemaakt worden. Ze zeiden bleekwater is goed genoeg. Dus de huiskamer en keuken en bijkeuken, alles is uitgesopt met bleekwater. Het rook naar zwembad. gelukkig hebben we plavuizen en een leren bank. maar goed. Een half jaar later kregen we weer kittens en die waren met een week ziek zwak en misselijk. Dus de katteziekte zat nog in ons huis. Ook deze zijn ingeslapen en weer konden we alles uitsoppen en nu mochten we 2 jaar geen kittens meer hebben. pas later hoorden we dat we alles hadden moeten ontsmetten met halamid o.i.d. Vorig jaar kregen we eindelijk weer kittens en toen die op een dag ziek werden had ik de schrik goed te pakken. Gelukkig was er niets, gewoon een virusje. Dit jaar (momenteel dus) hebben we kittens en ons klein katertje werd vorige week ziek. HELLUP! Niet willen eten of drinken, koorts. Naar de Da en we moesten de rest in de gaten houden, want als die ook verschijnselen kregen was het misschien wel katteziekte. Gelukkig viel het weer mee. meneertje is gewoon opgeknapt. Ik kreeg in die tijd wel van de DA een heel stuk info mee over katteziekte, dat het virus anderhalf jaar in leven blijft, dat je het mee kan nemen aan schoenen en hoe besmettelijk het wel niet is. Ik denk dat je heel goed moet nadenken of je wel een kitten in huis kan nemen. inderdaad als hij ge-ent is en dan twee weken later. Maar voor die tijd misschien je huis goed ontsmetten en uitsoppen. ik weet uit ervaring hoe ellendig het is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:57

waarom al die rompslomp op je hals halen met alle risico's van dien om een klein kind een katje te laten krijgen, denk je echt dat dat kind het besef heeft waar het katje vandaan komt, die heeft alleen maar oog voor het diertje? waarom geven jullie niet een draai aan het verhaal en haalt de kitten gewoon op bij zn moeder vandaan rechtstreeks?? (of heb ik nou de situatie verkeerd begrepen)
Laatst bijgewerkt door cissy op 03-07-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:08

idd cissy, zo dacht ik ook...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:14

wat ik begrepen heb is dat de plaats waar het kitten komt ook de plaats is waar het nest aan kattenziekte dood is gegaan...maar misschien heb ik het verkeerd begrepen ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:17

Citaat:
De vriendin bij wie de katjes zaten is verteld dat ze 2 jaar geen nieuwe kat mag hebben omdat het virus schijnbaar zo lang blijft hangen.
Nu wil het geval echter dat 1 van de katjes beloofd was als kitten voor het dochtertje van haar vriend die op het moment op vakantie is.

lijkt alsof de vriendin de katjes had en die zijn nu dus dood en haar vriend die nu op vakantie is heeft een dochtertje waar ze een ander katje voor hebben geregeld. Lijkt me dus dat die vriend en vriendin niet samenwonen?? Maar ik ben blond dus geen garantie voor juiste interpretatie!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:47

en ik ben net zo blond Haha! dus misschien kan TS uitkomst bieden ?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 09:22

cissy schreef:
lijkt alsof de vriendin de katjes had en die zijn nu dus dood en haar vriend die nu op vakantie is heeft een dochtertje waar ze een ander katje voor hebben geregeld. Lijkt me dus dat die vriend en vriendin niet samenwonen?? Maar ik ben blond dus geen garantie voor juiste interpretatie!

nummertje 4 van de 5 is nu ook ziek. Vriend en vriendin wonen inderdaad niet samen, en het 'vervangende' kittentje komt uit een ander nest en zou dus gezond moeten zijn.
Persoonlijk had ik het kind gewoon verteld dat het beestje dood is gegaan, hoort er nu eenmaal bij in het leven, maar dat is niet mijn beslissing; ik wou alleen weten of ik een gezonde kitten gezond kon houden gezien de besmettelijkheid van het virus. Het kind had het katje al eens gezien, dus het moest een katje zijn wat er enigszins op leek. Intussen is er een lookalike opgehaald en in een kattenziekte vrije zone geplaatst waar ze blijft tot een week na de eerste enting terwijl ik mijn huis in het sop steek. Helaas kan kittentje niet tot 2 weken na de enting op dit adres blijven, daarom komt ze na die week dus hierheen en blijft ze hier tot twee weken na de tweede enting, waarmee ze volgens DA genoeg resistentie zou moeten hebben om haar ook ergens waar een kat kattenziekte drager is zonder problemen neergezet te kunnen worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:58

arm kitten, zo vaak achter elkaar verhuizen (als ik goed tel 3 x) en steeds nieuwe mensen/stress van vehuizen, kan nooit bevorderlijk zijn, maar goed dat is jullie beslissing.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 18:13

klopt, is heftig voor r... maar ze is nog jong Lachen en met een beetje geluk krijg je er een kat van die iets makkelijker met veranderingen om kan gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:55

of eentje die zich nooit meer happy voelt bij mensen, ik hoop voor je dat het jouw optie wordt. Lekker vertroetelen en verder maar afwachten.
en sop ze!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:10

Hou er wel rekening mee dat de stress van het verhuizen en de stress van de enting soms wel eens rare reakties kan geven. Zijn ze toch iets bevattelijker voor ziektes en infecties.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 00:55

cissy schreef:
of eentje die zich nooit meer happy voelt bij mensen, ik hoop voor je dat het jouw optie wordt. Lekker vertroetelen en verder maar afwachten.
en sop ze!

wel heel dramatisch hoor Knipoog het is ook weer niet alsof ze mishandeld wordt..
Stress van de verhuizing en de invloed ervan op de weerstand heb ik inderdaad over nagedacht, maar er zit genoeg tijd tussen enting en verhuizingen om ervan bij te komen naar mijn mening.. overigens zijn we aan het kijken of het poesje kan blijven zitten waar ze nu zit zodat ze een verhuizing en besmettingsrisico minder heeft. Het komt allemaal wel in orde met dit katje.. hoop alleen dat theemuts en terror het redden.. Ach gut