oude poes, moeite met eten..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

oude poes, moeite met eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 19:13

Vorig jaar hebben wij een poesje uit het asiel gehaald. Ze zat al een hele tijd in het asiel in winschoten, waar ze haar niet kwijtraakten en is toen naar een asiel meer bij ons in de buurt gegaan. Ze is al wat ouder, ze dachten een jaar of tien, maar zeker wisten ze het niet. Ze was heel schuchter maar is weer opgebloeid tot een heerlijke ouwe theemuts die alleen genoeg neemt met drie-sterren plekjes in de zon of op schoot.
Maargoed, nu komen er wel oude dames kwalen. Mevrouw heeft geen tanden meer, alleen wat kiezen. Dat maakt het eten van brokjes al erg moeilijk. Ze gaan wel naar binnen, maar het is lastig om ze goed weg te krijgen, ze doet er ook heel lang over. Omdat ze een dikke vacht heeft raakt ze haar ingeslikte haar niet goed kwijt, dus hebben we al een paar keer haarballen gevonden. Nu heeft ze anti-haarbal voer en dat op zich oke, buiten dat ze dus moeilijk eet. Als je de brokjes weekt kijkt ze je verontwaardigd aan, 'dat ga ik toch niet opeten?'.
We voeren haar nu elke avond een klein beetje 'vlees', gewoon uit een kuipje uit de supermarkt. Alleen de laatste dagen komt ze na het eten heel klagelijk miauwend naar boven, alsof ze erg misselijk is. Eén keer heeft ze overgegeven, verder lijkt ze alleen wat beroerd. Het is ook maar eventjes. Maar dit eet ze juist zo lekker! We hebben nu een soort laxeerspul/glijmiddel gekregen omdat we toch bang waren dat ze verstopt zou zitten (omdat ze ook zoveel last van haar heeft soms).

Hoe kunnen we onze oude poezendame verder ondersteunen? En zijn er meer mensen met katten zonder tanden, en wat voeren jullie die?

NicoleKelos

Re: oude poes, moeite met eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:34

Voor mijn bejaarde kat heb ik afgelopen week blikjes van de dierenarts gekregen (nou ja gekocht Knipoog) waar heel fijn eten in zat (ren even naar de kast om te kijken hoe het heet---->)Prescription Diet van Hills, poes werd er wild van. De dierenarts bood ook een drankje aan om misselijkheid tegen te gaan maar dat hebben we gelukkig niet nodig gehad. Ik heb trouwens ooit een kat zonder tanden én kiezen gekend die gewoon harde brokjes wegwerkte. Verder zou ik veel borstelen zodat ze zo min mogelijk zelf de losse haren binnenkrijgt. Veel succes ermee!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:36

Welke brokjes geef je nu?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 19:44

Ze krijgt nu ehh... oei, ik gooi de zak altijd weg. Een oranje zak, voor senioren-poezen en anti-haarbal. En soms meng ik er 'gewone' brokjes doorheen.

edit: IAMS, deze http://iams.nl/cat-food/Hairball-Contro ... ip-13.html

Het is ook vooral dat ik bang ben dat ze steeds minder gaat eten op deze manier. Brokjes heeft ze altijd tot haar beschikking, 's avonds krijgt ze wat vlees (heel fijn gemaakt en maar een half kuipje van het kleinst verkrijgbare soort). Nu het vlees een paar keer niet goed lijkt te zijn gevallen heeft ze daar ook al niet echt trek meer in.

Een beetje borstelen doen we wel. Het is gewoon een europese korthaar, maar op de één of andere manier is haar vacht toch een stuk dichter, ze haart ook altijd uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:31

Winschoten? Over welke kat gaat het? Grote kans dat ik hem / haar ken of hem aan jou verkocht heb. Haha! Vork

Die van mij (18) heeft ook moeite met het wegkrijgen van haar RC brokjes, daarom staat er nu ook de gehele dag AD voer voor haar klaar (aangelengd met water zodat ze het zo op kan slurpen).

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 20:37

Ik weet niet of jullie haar 'Snoes' noemden Haha! maar in Noordwolde is ze met de naam snoes weggekomen. Ik zal even een foto zoeken!
Afbeelding
en voor andere foto's zie mijn profiel
Ze heeft een beetje een plat gezicht, en een hapje uit één oor.

Misschien ken je haar inderdaad wel, dat zou wel heel leuk zijn! Wat ik heb gehoord heeft ze meer dan een jaar in winschoten gezeten en is ze toen naar Noordwolde gegaan. Daar heeft ze ook nog een paar maanden gezeten. Het was geen hele enthousiast 'ik-klim-direct-op-schoot-poes', dus ik denk dat ze er daarom lang heeft gezeten.
Laatst bijgewerkt door dovish op 30-06-08 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:41

Ik heb ook een oudere poes waar 4 weken geleden alle kiezen bij zijn getrokken ivm chronische onsteking van het tandvlees,
Voor haar heb ik ad voer van de da en daarnaast gewoon whiskas zakjes die ik nog wat fijner snijd...
Verder betrap ik haar toch met enige regelmaat bij de brokjes, die ik gewoon nog heb staan voor mijn andere poes, ze kauwt niet echt maar slikt ze vlgens mij gewoon heel door, ik houd er dan ook rekening mee dat ik niet van die hele grote brokken haal, maar een wat kleiner soort Knipoog

Verder is het bij een oudere poes toch zeker geen overbodige luxe om is en bloedje te laten trekken om de waardes van alles te laten meten, wie weet heeft ze wel een nier of leverprobleem, dat ze daar een beetje ziek van is Knipoog

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 20:45

Ja, misschien is het wel een goed idee een keer naar de dierenarts te gaan voor een algehele check-up Melanie. Ik ken wel katten met nier-problemen maar die deden toch wel een stuk zieker aan, onze kat oogt op zich ook gezond. Ze slaapt veel, maar dat doen veel katten.. Tong uitsteken Maar misschien wel goed om gewoon eens langs te gaan.
Ik verdenk haar er ook van dat ze de meeste brokjes zo hups doorslikt. Maar het doet me soms zeer als ik haar zie eten met haar kopje scheef om maar te proberen het brokje tussen die paar kiezen te frummelen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:49

Voor de haarballen heb je speciale pasta in een tube die de meeste katten erg lekker vinden: Malt-Soft van Gimpet.
Als ze de harde brokjes niet meer weg krijgt wat is er dan op tegen om alleen zachtvoer te geven?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:02

Dat is natuurlijk ook een idee. Tja, op de één of andere manier hebben wij nog nooit katten gehad die zachtvoer aten, maar het zou natuurlijk op zich wel een oplossing zijn. En dan haarbalpasta er bij geven ja..

Zijn brokjes niet nodig om die kiezen die ze nog heeft in goede staat te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:20

Senior voer, daar zit meer smaak aan Lachen
Mijn oude man heeft nog maar twee hoektanden,
lust bijna niets meer maar wel gourmet, de tinnetjes senior
van de Aldi en TC Senior....
Maar hij heeft ook een jaar slecht gegeten hoor, pijn in zn bekkie
was de oorzaak...
Een algehele check up kan nooit kwaad, mss heeft ie ook wel iets
in het mondje wat niet lekker zit...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:53

die paar kiezen die geloven het wel, harde of zachte brokjes om het even, als je kat maar lekker eet de laatste jaren van dr leven (he dat rijmt!)
Maar die check-up zou ik wel even doen bij de DA, er bestaat bij mijn DA speciaal een senioren check dan kijken ze het bloed na op typische senioren kwaaltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:45

dovish schreef:
Ik weet niet of jullie haar 'Snoes' noemden Haha! maar in Noordwolde is ze met de naam snoes weggekomen. Ik zal even een foto zoeken!
Afbeelding
en voor andere foto's zie mijn profiel
Ze heeft een beetje een plat gezicht, en een hapje uit één oor.

Misschien ken je haar inderdaad wel, dat zou wel heel leuk zijn! Wat ik heb gehoord heeft ze meer dan een jaar in winschoten gezeten en is ze toen naar Noordwolde gegaan. Daar heeft ze ook nog een paar maanden gezeten. Het was geen hele enthousiast 'ik-klim-direct-op-schoot-poes', dus ik denk dat ze er daarom lang heeft gezeten.

Je bedoelt Zuidwolde?

Hm... Vreemd. Wij wisselen nooit katten uit met Zuidwolde. Alleen de honden gaan er na de quarantaineperiode heen.

Ik ken de kat niet zo op het eerste gezicht (maar er komen natuurlijk ook duizenden katten voorbij).

Vind het wel een vreemd verhaal van die verplaatsing! Weet je zeker dat je de kat niet al langer dan een jaar hebt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:50

Gekookt water over de brokjes doen dan worden ze ze zacht, er zit dan gelijk vocht bij.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:08

Dat eten ze dan vaak niet op Knipoog

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:14

dat Prescription Diet van Hills is dat niet alleen voor katten met nierproblemen? Kan je het ook bij de dierenwinkel halen?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 13:20

Wuis schreef:
Hm... Vreemd. Wij wisselen nooit katten uit met Zuidwolde. Alleen de honden gaan er na de quarantaineperiode heen.
Ik ken de kat niet zo op het eerste gezicht (maar er komen natuurlijk ook duizenden katten voorbij).
Vind het wel een vreemd verhaal van die verplaatsing! Weet je zeker dat je de kat niet al langer dan een jaar hebt?

Achja, Zuidwolde natuurlijk, sorry! We hebben haar inderdaad al wat meer dan een jaar, ik denk nu al bijna anderhalf jaar. Ze ziet er ook niet echt opvallend uit inderdaad, kan me ook voorstellen dat je haar niet onthoud. Maar wel een vreemd verhaal dan van dat verplaatsen, zo is het ons verteld!

En de tip van de brokjes natmaken, tja, dan wil ze het niet meer eten. Gister at ze haar vlees weer niet en haar brokjes weer wel. Ik denk dat ik voorlopig maar gewoon beide steeds aanbied..

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:51

mystery1980 schreef:
dat Prescription Diet van Hills is dat niet alleen voor katten met nierproblemen? Kan je het ook bij de dierenwinkel halen?

Er zijn verschillende soorten, ik heb inderdaad voor nierproblemen meegekregen maar ook een alleen om aan te laten sterken. Ik heb nog niet bij de dierenwinkel gekeken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:55

Bij onze poes zijn een half jaar geleden al haar kiesjes getrokken omdat ze steeds tandvleesontsteking had en de tanden/kiesjes gingen los zitten. Ze heeft eerst heel veel blikvlees gegeten en we kochten Rodi lamshart (van die hamburgers, diepvries voor de hond). Na een tijdje ging ze ook wel harde brokjes eten die er voor de andere poes staan. Nu eet ze gewoon van alles: verse blokjes lamshart, blikvlees, brokjes, allerlei soorten en maten en de rodi lamshart. Ze is weer behoorlijk bijgetrokken, want ze was best mager. ze heeft ongeveer een half jaar met haar gebit lopen tobben en toen at ze heel weinig omdat ze pijn had. ze is ruim 12 nu. En ze wordt een behoorlijke muts. Loopt weer buiten, speelt met de speeltjes van onze loge-kittens. Kortom, zij is weer goed opgeknapt.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 19:00

gelukkig! Wat goed om te horen dat er veel meer katten zijn zonder tanden die zich prima redden!
Poes gaat nu een weekje uit logeren omdat wij op vakantie gaan. Dat maakt haar ook niks uit, ze gaat dan gewoon de hele dag bij mijn moeder op de bank liggen slapen in plaats van bij ons. Lief dier!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:09

Veel is al gezegd, maar ik zou toch voorzichtig zijn met aannemen dat ze niet eet omdat ze geen of minder tanden meer heeft. Wanneer katten geen pijn in hun mond hebben, kunnen ze ook met weinig of zelfs geen tanden hun voer (blik én brokjes) best eten. Het feit dat je kat niet met plezier eet zou voor mij een reden zijn om naar de dierenarts te gaan. Zeker het feit dat ze er ook bij overgeeft doen mij eerder denken aan een kat die ziek is, dan één die niet eet omdat ze geen tanden meer heeft.

Wellicht heeft ze een ontsteking in haar mond waardoor het eten van brokjes slecht gaat, of heeft ze inderdaad slecht werkende nieren (veel voorkomend bij oudere katten), waardoor ze misselijk is.
Is ze ook meer gaan drinken de laatste tijd?

Als je zeker weet dat ze verder helemaal gezond is, zijn er inderdaad veel tips om haar makkelijker aan het eten te krijgen (waaronder A/D voer zoals hierboven al genoemd wordt), ik zou hier echter pas aan beginnen als ik zeker wist dat er geen andere lichamelijke oorzaak is te vinden voor haar veranderde eetpatroon.

Leuk dat je zo'n kat nog een mooi leven biedt. Heel veel succes met haar!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:36