Hond last van oor --> vol met 'troep'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Hond last van oor --> vol met 'troep'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:09

sinds vandaag 'klappert' onze labrador constant met der oren..
( kop heen en weer schudden, alsof ze uit t water komt en water van zich af schudt)

dit doet ze normaal nooit en mn moeder had voor t eten al even gekeken, maar zij kon niets zien
en vroeg mij net of ik iets kon zien.
nou, klein zaklampje erbij gepakt en even gekeken...
al had ik niet eens hoeven kijken want ik rook het al voordat ik t oor optilde ( zo'n gerriteerd/ontstoken oor heeft zo'n typisch vies geurtje.. onze andere lab heeft gevoelige oren dus in de tijd dat ze veel zwemmen spelen haar oren weer op, vandaar dat ik de geur 'herkende')..
en volgens mij is mn moeder lichtelijk blind..
want t hele oor zit vol met 'troep' ..
ik weet niet precies wat het is, kan t niet heel goed zien.. het is iig donkerder dan gewoon oorsmeer.
t lijkt een beetje op bloed maar ik kan het niet goed zeggen.
ik heb al geprobeerd het schoon te maken met een vochtig doekje en een beetje met een wattenstaafje maar dan kan ik ook nog niet goed zien wat het is.
ik weet in ieder geval dat het oor vol zit maar ik durf er niet te diep in te gaan met het wattenschijfje, ik ben geen DA en ben bang dat ik iets beschadig.
we hebben van onze andere hond oordruppels voor ontstoken oren..
maar als het bloed is wat er in zit dan durf ik die druppels er niet in te doen. (dus dat doe ik ook gewoon maar niet).

maandag gaan we even naar de DA (die is er niet in het weekend)..
maar hebben jullie nog tips voor vanavond/ morgen ?
moet ik het verder proberen schoon te maken? of moet ik het laten rusten?

Anoniem

Re: Hond last van oor --> vol met 'troep'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:13

Als ze er echt veel last van heeft zou ik even opzoeken welke DA dienst heeft zondag. Er is altijd een DA in het weekend aanwezig, mss toevallig de jouwe wel dit weekend. Anders moet je mss even naar een andere praktijk. Dan kan diegene wat tips geven of hij zegt dat je even langs kan komen. Is dan mss wel duurder maar hoe eerder je hond van die ontsteking af is hoe beter. Daar gaat het tenslotte om. Wij maakten de oren wel eens schoon met een wattenstaafje. Maar ik zou het bij jullie hond niet doen. Gezien het al zo ver is gekomen is er de kans dat je dingen beschadigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:16

Wattenstaafje duw je de troep alleen maar verder in het oor. Mijn hondje heeft het ook regelmatig en dan giet ik er wat olie in om het wat zachter te maken. Even masseren en dan kan ik de troep er zo halen. Maar die heeft van die lange haren in haar oren dus als ik de haren pluk komt de troep er gelijk mee uit (dit was trouwens een tip van de da, niet dat ik nu heel bokt over me heen krijg)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:23

Owh ik heb net geleerd wat het precies is.. Maar kan niet op de naam komen Boos!
Morgen kan je de tekst even voor je overtypen, dan weet je het bijna zeker.

Volgens mij is het zo dat de smeerkliertjes voor het oorsmeer ontstoken zijn. Maar het kan dacht ik ook door iets anders veroorzaakt worden.
Van DA krijg je meestal zalf mee die het reinigd en de jeuk stopt. Een dagje extra kan wel.

Heeft je hond veel haar ín het oor? Dan wil dit ook snel gebeuren.

Liever niet medicijnen van andere hond gebruiken voor deze hond, het is niet specifiek voorgeschreven voor deze hond en kan dus averechts werken. Wel kan je DA bellen over advies daarover, of het zou mogen Knipoog

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:23

wattenstaafje was eigenlijk nu ook alleen om te kijken wat voor soort troep t is.. soms lijkt het een beetje rood achtig..
maar verder het is zo donker (echt zwart) dat ik het niet kan zeggen..
ik zal het inderdaad maar met rust laten nu...
morgen ochtend even kijken.. maar t zal wel niet minder zijn..
we kunnen natuurlijk sowieso een da bellen voor advies..( en dan langs gaan of niet)

edit :
zijn er verschillende soorten onstekingen ?
want onze jongste lab heeft dus in de zomer met al dat zwemmen last van der oor...maar dat zag er anders uit..
en dat ging ook niet zo snel..
er zit nu echt veel troep in der oor en ze had gister avond sowieso nog nergens last van..en vanmorgen kan ik me ook niet herinneren.. ( maar kan ik niet met zekerheid zeggen)..

edit 2 : onze honden hebben overigens de afgelope week niet meer gezwommen...dus natte oren kunnen niet de oorzaak zijn

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:29

Klinkt als Otitis of oormijt. Als je echt bij geen dierenarts terecht kan dan een paar druppels zonnebloemolie in het oor en dan goed masseren. dan uitpoetsen met keukenpapier (niet met oorstaafjes). En dan zo snel mogelijk een dierenarts opzoeken daar een onsteking de gehoorgang en het gehoor kan beschadigen met alle gevolgen van dien. En met een hoop pijn gepaard gaat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:36

Er zijn idd nogal wat verschillende ontstekingen. Meestal door verschillende oorzaken Knipoog
Het kan namelijk ook een uit de hand gelopen ontsteking zijn van een vreemd object (graszaadje) ergens in het oor. Of idd wat wilawander zegt.
Als het sinds vandaag is kan je best wachten tot maandag, maar dan liever niet meer uitstellen. Klinkt wel alsof het er langer zit, maar als het mijn hond was geweest had ik gewacht tot maandag. Bellen over de andere druppels is misschien wel handig Knipoog

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:36

Wilawander schreef:
Klinkt als Otitis of oormijt. Als je echt bij geen dierenarts terecht kan dan een paar druppels zonnebloemolie in het oor en dan goed masseren. dan uitpoetsen met keukenpapier (niet met oorstaafjes). En dan zo snel mogelijk een dierenarts opzoeken daar een onsteking de gehoorgang en het gehoor kan beschadigen met alle gevolgen van dien. En met een hoop pijn gepaard gaat.

en wat als het wel echt allemaal bloed is ?
ben nogal bang dat je dan meer beschadigd/irriteert dan dat je goed doet.

edit :
ik weet niet zeker of het er al langer zit. maar wel dat ze er pas vandaag last van heeft.
maar deze hond laat het niet altijd merken als ze pijn heeft/ ergens last van heeft,
zo ben ik er wel eens pas na een dag achter gekomen (door een verdacht bloedspoor op de grond) dat ze een gapend gat in der huid had..

hond ligt nu overigens rustig te slapen/rusten. (ze slaapt niet echt)
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 28-06-08 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:39

doe die druppels van de andere hond er maar in. Dat scheelt in ieder geval in het klapperen waarschijnlijk. Wat je namelijk niet wilt is dat de hond haar oorschelp kapot klappert en een zogenaamde othaematoom of bloedoor krijgt. Dan ben je weer verder van huis.
Laatst bijgewerkt door Rosita op 28-06-08 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:43

Onze hond had ook veel troep, naar de DA geweest, en die vertelde ons slecht niet. (Ook een labrador trouwens) Onze hond heeft namelijk voor de rest van dr leven een oor dat je niet met rust kunt laten. Het is ontstoken en we moeten nu elke dag spul erin doen, en volgende week om de dag. Dan weer terug naar de DA. Als het geholpen heeft dan hoopt dat Da dat het lukt met 2 of 3 keer in de week het spul in de oren doen, maar dat durft hij niet te zeggen. Het kan namelijk ook zijn dat we het oor moeten laten spoelen onder narcose, en dan alsnog iedere dag dat spul in dr oren moeten doen. Erg belangrijk dat je dus even naar de DA gaat.. Hopen dat die van jou gewoon oormijt heeft, want daar ben je in 3 weken vanaf..
Groetjes, en sterkte!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:44

@marinh. dat is naar zeg!
hoe is dat ontstaan ?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:49

Zwitsal schreef:
@marinh. dat is naar zeg!
hoe is dat ontstaan ?

Dat kan door warmte komen, door natte oren die dan net niet goed genoeg droog zijn gemaakt, kan echt van alles zijn..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:53

Zwitsal schreef:
Wilawander schreef:

en wat als het wel echt allemaal bloed is ?
ben nogal bang dat je dan meer beschadigd/irriteert dan dat je goed doet.

edit :
ik weet niet zeker of het er al langer zit. maar wel dat ze er pas vandaag last van heeft.
maar deze hond laat het niet altijd merken als ze pijn heeft/ ergens last van heeft,
zo ben ik er wel eens pas na een dag achter gekomen (door een verdacht bloedspoor op de grond) dat ze een gapend gat in der huid had..

hond ligt nu overigens rustig te slapen/rusten. (ze slaapt niet echt)

Ze houdt dan in ieder geval om met klapperen. door het schudden kan er nog veel meer problemen onstaan. Als het bloed is dan zie je dat normaal wel. En als het opgedroogt is en geen vers bloed is dan kan je het voorzichtig weg poetsen. En vers bloed herken je denk ik wel,

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 11:16

ik denk inderdaad niet meer dat het bloed is..
gister leek het even zo .. het leek net oud bloed idd omdat het net donker rood leek.
we hebben gister avond geprobeerd om het nog even schoon te maken met een natte tissue maar dat werkte niet.
toen een beetje van die druppels erin gedaan en gemasseerd.. vanmorgen weer even geprobeerd schoon te maken maar t werkt niet..
dus maandag ochtend staan wij als eerst bij de DA voor de deur..

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:18

Ik dacht ook aan oormijt. Onze kat heeft het ook. Het is inderdaad donkerder van kleur en jeukt. Onze kat beweegt de oren ook. Ik heb er druppels voor gekregen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 11:24

ja ik denk dat t bij onze hond ook oormijt is.... t lijkt er heel erg veel op..
ik hoop t iig...oormijt is nog relatief 'onschuldig' / goed te behandelen...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:07

Laat dan ook meteen de andere hond nakijken, grote kans dat die dan de oormijt ook heeft overgenomen Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:16

Wanneer ik de begin post lees denk ik ook aan oormijt. Net als anderen zo te zien.

Toch even goed laten checken want oren zijn gevoelige plekken en zoals gezegt ook de andre hond want oormijt is best besmettelijk.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 19:19

uhuh andere hond gaat dan ook gelijk mee..Ja
die liep nu namelijk ook al te schudden met der kop..al kan dat misschien nog komen omdat we bij haar ook gelijk maar oordruppels er in hebben gedaan Tong uitsteken

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:57

Zwitsal schreef:
die liep nu namelijk ook al te schudden met der kop..al kan dat misschien nog komen omdat we bij haar ook gelijk maar oordruppels er in hebben gedaan Tong uitsteken

Hoppelijk heb je wel eerst het tuitje ontsmet? Anders besmet je van de één naar de ander.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 21:43

Wilawander schreef:
Zwitsal schreef:

Hoppelijk heb je wel eerst het tuitje ontsmet? Anders besmet je van de één naar de ander.

we hebben 2 verschillende flacons gebruikt (zijn van die mini dingen voor 1 malig gebruik).. Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:45

ah oké dan heb ik niks gezegt. Wat zei de dierenarts?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:46

die denkt idd dat het oormijt is.
we hebben druppels gekregen..dus hoop dat t snel weer over is..