Cavia kan niet eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Cavia kan niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 19:01

ik heb een probleem.
Mijn Cavia kan niet eten, ik vermoed dat hij een ondertandje kwijt is.
Hij kwijlt ook enorm! Hij kan dus niks hards eten, ik heb ookal gras geprobeerd, en blaadjes.
Weet iemand wat ik haar kan geven? Of mag ze melk oid?
Help!

Karlijntjee

Re: Cavia kan niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:03

Dat had mijn cavia ook. Waarschijnlijk is er iets mis met haar kiezen.

Die van mij at niks meer, en werd dunner en zwakker. Te laat naar de DA gegaan, want de dag erna was ze dood. Want die tand hersteld zich heel moeilijk!

Waarschijnlijk iets met haar kiezen, ik zou snel een bezoekje brengen aan de DA!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 19:04

Dorientjee schreef:
Dat had mijn cavia ook. Waarschijnlijk is er iets mis met haar kiezen.

Die van mij at niks meer, en werd dunner en zwakker. Te laat naar de DA gegaan, want de dag erna was ze dood. Want die tand hersteld zich heel moeilijk!

Waarschijnlijk iets met haar kiezen, ik zou snel een bezoekje brengen aan de DA!

Ja alleen het is weekend..

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:06

Ik zou direct heen gaan naar de DA. Heb ook lang zo rond gelopen met mijn cavia. Dit is echt een kwaaltje bij hun. Ook zijn tanden zijn bij mij geslepen, maar dat helpt eigenlijk helemaal niks.

Dit komt nooit meer goed hoor, de tanden kunnen ze wel slepen, maar hun achterkiezen kunnen ze nooit bij met vijlen, ik ben bang dat je afscheid moet gaan nemen..

- Dan maandag heen gaan, en nu wat proberen met een pipetje wat te voeren ( babyvoeding etc )

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:06

tja in het weekend werken de d.a. ook hoor. lijkt mij niet best als ze niet kan eten en kwijlt, beestje voelt zich dan duidelijk niet prettig. zou dus toch even bellen met een d.a. die kan je adviseren wat te doen, of je kan wachten tot maandag of gelijk moet komen. in ieder geval geen melk geven!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 19:07

trustHim schreef:
tja in het weekend werken de d.a. ook hoor. lijkt mij niet best als ze niet kan eten en kwijlt, beestje voelt zich dan duidelijk niet prettig. zou dus toch even bellen met een d.a. die kan je adviseren wat te doen, of je kan wachten tot maandag of gelijk moet komen. in ieder geval geen melk geven!

Mijn ouders zijn niet thuis, en er is geen geld in huis.. en een DA moet ook betaald worden....

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:08

dan zou ik maandag even bellen of je langs kan komen.
Ik moest van mijn dierenarts wortelpap voor baby's.

Dan moet je het papje nemen voor de jongste maanden!

Ik had toen deze:
Afbeelding

en het drinken in een bakje doen ipv een flesje

die van mij werd geopeert aan hun kiezen.
De andere cavia is al 2 keer geopeert aan hetzelfde probleem
Laatst bijgewerkt door Karlijntjee op 28-06-08 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:08

Bellen kost niets , kun je daarna altijd nog met je ouders gaan

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 19:09

Dorientjee schreef:
dan zou ik maandag even bellen of je langs kan komen.
Ik moest van mijn dierenarts wortelpap voor baby's.

Dan moet je het papje nemen voor de jongste maanden!

Ik had toen deze:
Afbeelding

en het drinken in een bakje doen ipv een flesje

Oke! Waarmee kan ik m dat het beste geven?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:09

Miracle_ schreef:
trustHim schreef:

Mijn ouders zijn niet thuis, en er is geen geld in huis.. en een DA moet ook betaald worden....

Niet voor telefonisch advies.
Zou toch even bellen, heb je iig wat advies wat je kunt doen, en dan idd maandag heengaan

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:12

Ik weet niet of het bij cavia's hetzelfde is als konijnen maar het kan heel erg snel gaan als ze niet meer eten! En als je geen geld hebt voor de DA dan red je caafje het niet meer want er moet duidelijk wat met haar gebit gedaan worden. Ik was er bij mijn konijnen voor het vijlen van die kiezen + alles wat daarbij kwam rond de €80,- kwijt Knipoog
Maargoed, probeer hem te dwangvoeren. Ik weet niet of het hetzelfde is als bij konijnen maar dit haal ik van de site http://www.konijnen.nl waar ik vaak op kijk:

Nutrilon Soya (plus). Als het konijn gedwangvoerd moet worden. Dit is babyvoeding op soya-basis zonder lactose, een konijn mag geen lactose. Nutrilon soya is verkrijgbaar bij apotheek, drogist of supermarkt. Een verpakking bevat twee zakjes van 450 gram. Bij veel dierenartsen is een kleinere hoeveelheid verkrijgbaar. Eén zakje is voldoende voor 4 dagen dwangvoeren van een konijn dat helemaal niets eet.

Potjes babyvoeding, worteltjes. Nutrilon Soya en babyvoeding blijven ongeopend langer dan een jaar goed, afhankelijk van de uiterste gebruiksdatum, dus kunnen goed in voorraad gehouden worden.

Convalescence Support (Feline) van Waltham (Concentration Instant). Convalescence Support is in principe ontwikkeld voor zieke katten. Maar ook voor zeer zieke knaagdieren en konijnen is het een hele waardevolle voeding. In de praktijk is gebleken dat konijnen waar de hoop voor opgegeven was met behulp van deze voeding er weer bovenop kwamen. Het is sterk aan te bevelen om deze voeding voor noodgevallen in voorraad te houden. Uitsluitend via de dierenarts verkrijgbaar.
NB Wel opletten dat je de vorm zonder vlees krijgt! Het moet poeder zijn, zonder brokjes er in.
Bereidingswijze: 1 eetlepel poeder op drie eetlepels warm water. Voor elke voerbeurt nieuw aanmaken. Minder kan ook aangemaakt worden, mits de verhouding altijd 1 op 3 blijft. Zorg dat er niet teveel water ineens wordt toegevoegd, wanneer het papje gaat schiften moet er nieuw gemaakt worden. Het papje moet de dikte hebben van yoghurt.
NB Veel konijnen vinden het lekkerder als er een beetje baby 1e wortelhapje (bijv. Nutricia) of baby 1e fruithapje doorheen geroerd wordt.

Supreme Science Recovery van Russel. Dit dwangvoer is speciaal voor konijnen ontwikkeld en is via de dierenarts te koop. Dit voer bevat 20% vezels en toegevoegde prebiotica en elektrolieten. Prebiotica stimuleren de werking van probiotica (=nuttige darmbacteriën)
Omdat vezels de opening van een injectiespuitje zonder naald verstoppen, is voor het voeren van vezelig dwangvoer een spuit met een veel wijdere opening nodig, maar deze is in veel gevallen moeilijk te bemachtigen. Beter kun je een 1 ml. spuitje nemen en hiervan het tuitje afsnijden, vlak voor de ronding waar het spuitje wijd wordt. Zo heb je een wijd gat, waar vezeldwangvoer goed doorheen gaat, terwijl het 1 ml. spuitje nog steeds dun genoeg is om tussen de lippen van een onwillig konijn te stoppen.

- Nog een truc om vezeldwangvoer te geven zonder het tuitje van een spuitje af te snijden: neem een beetje baby 1e wortelhapje (supermarkt) en roer daar een theelepel Recovery doorheen. Evt. een drup water erbij, de massa is nu ook met een klein spuitje goed op te zuigen: de vezels zwellen pas in het lichaam van het konijn.
NB. Wel direct voeren want als deze massa blijft staan dikt het snel in. Konijnen die wat dikker moeten worden kunnen het beste gedwangvoerd worden met Recovery gemengd met Convalescence.

Succes!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:13

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:14

Je kan het idd met zo'n spuit geven maar als je die niet hebt ook eventueel met een pipetje Knipoog Lachen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:16

cavia's MOETEN eten, als ze dat niet doen werken hun darmen niet meer en gaan ze dood.
Je kunt ze dwangvoederen. Inderdaad bv. worteltjespuree van Olvarit geven., of met speciaal voer van de dierenarts. Klein spuitje gebruiken ZONDER NAALD uiteraard.

Als een cavia niet meer eet is dit een hele goede reden om de dierenarts mee lastig te vallen in het weekend. NIET te lang wachten!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:18

Nee, ik wachtte 2 dagen te lang, met spijt, want het beestje had het niet gered, en heb er nou mee geleerd!

Zoals ik al zei, moet je dat potje kopen van dat plaatje en dan geven via de spuit! Mijn PB staat open, dus je kan altijd even terrecht!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 19:29

Mag ze ook appel babyvoeding? worteltjes was er niet in de supermarkt

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:31

Mijn caafje at eergister ook niet meer en omdat ik het een dagje aan wilde kijken heb ik nu dus geen caafje meer.. Huilen

Wacht niet te lang dus!!!!
Mijn caafje was al oud en had het waarschijnlijk toch niet gered, maar misschien jouw beestje nog wel!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:32

Gewoon naar de dierenarts gaan, geen geld in huis vraag je of het op rekening kan, dierenartsen begrijpen dat ook wel. Dat soort dingen kunnen voorkomen, maar een cavia zal toch echt moeten eten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 21:32

Ik ben naar de DA geweest, en zijn tandjes zijn geknipt, ik heb speciaal voer gekregen.
Nu afwachten en hopen dat hij het red!

Bedankt voor jullie tips!!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:43

de tandjes zouden idd te lang kunnen zijn.. omdat hij ook kwijlt.. als het nog niet over is moet je eens in de gaten houden of hij ook gaat knarsen als hij wil eten oid.. dan kunnen het best de kiezen zijn..

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:25

Ik weet niet of ik hier nog mag reageren?
Ik ben benieuwd hoe het met de cavia gaat.
De tanden kunnen wel geknipt zijn, maar heelemaal achter in hun mondje hebben ze nog kiezen. Ook deze kunnen te lang zijn. Die kunnen ze bijna niet gaan knippen en dan red je cavia het alsnog niet

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:27

Ja die werden bij mijn cavia ook geknipt onder narcose. Maar dat moest elke maand gebeuren, dus die is uiteindelijk toch maar ingeslapen Huilen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:28

assiejlover schreef:
Ik weet niet of ik hier nog mag reageren?
Ik ben benieuwd hoe het met de cavia gaat.
De tanden kunnen wel geknipt zijn, maar heelemaal achter in hun mondje hebben ze nog kiezen. Ook deze kunnen te lang zijn. Die kunnen ze bijna niet gaan knippen en dan red je cavia het alsnog niet

Ze is helaas al overleden.. Ze was veel te mager geworden, en ze was ook echt heel ziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:28

Ik heb het bij mijn hamster die is zijn tanden kwijt ..

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:31

Gecondoleerd.. Voor je caaf is dit het beste, als ze niet meer eten (ze doen normaal bijna niks anders) is het eigenlijk direct al mis. Het diervriendelijkste vind ik dan ook het in laten slapen. Als cavia's ziek worden, worden ze gewoon niet meer beter..