honden voor de sport en wat zijn de kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

honden voor de sport en wat zijn de kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 13:03

Goedendag,

Ik vroeg me af wat jullie zo gemiddeld kwijt zijn per maand aan jullie hond?
'T liefst incl trainingen (agility/behendigheid).
En wat voor hond vinden jullie het meest geschikt voor agility?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-06-08 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Re: kosten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:07

Lastig.
Ik heb 2 molossers. Daar ga je niet gauw dat soort trainingen mee doen, dus de kosten daarvan weet ik niet. Beiden krijgen speciaal voer. 60 euro per zak. Daar doen ze een maand mee. En DA kosten kunnen best oplopen... Is niet van te voren te zeggen hoe veel.

Je zou eerst een keuze moeten maken over het type hond en dan kun je eigenaren met dezelfde soort hond deze vraag stellen. Dan wordt het een stuk concreter.
Het is dus helemaal afhankelijk van het soort hond.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 13:11

een middelgrote hond bijv. mechelaar, duitser, border collie, cattle dog, kelpie, australian shepherd.
Dus echte werkhonden zeg maar.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:13

Als ze volwassen zijn, maakt het niet zo veel uit welk voer je geeft. Je kunt dan gerust het goedkopere voer geven. maar als pup moet je wel goed voeren en dat is vaak duur.
Mechelaar zijn heel gemakkelijk met voeren en hun gezondheid. Op stal is er 1 en die krijgt gewoon Aldivoer en doet het prima. Hoor er weinig ellende van, tenzij je natuurlijk net een pechhond hebt. Op zich een sterk ras.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:14

Ik heb een jack russel pup. Gemiddeld ben ik 18,- kwijt aan voer per maand (eukanumba, Royal Canin). En dierenartskosten (inenten, ontwormen) en zo af en toe iets lekkers en speelgoed (kun je zelf duur maken). Voor de kosten kun je info halen via google, is verschillend per regio.
Kijk wat voor soort hond je trekt. De meeste rassen vind ik wel geschikt voor agility/behendigheid het ligt aan de karakter en of ze het zelf leuk vinden. Sommige rassen springen eruit, maar met de juiste training kun je bij de meeste honden wel ver komen met zulke trainingen. Succes.

moonsparkle

Re: honden voor de sport en wat zijn de kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 13:17

Maar het verschild wel qua ras wat ook het uithoudingsvermogen natuurlijk is, wij hebben thuis 2 malthezers die zijn natuurlijk niet echt gemaakt voor de sport en dat is ook wel te merken. Ze pikken oefeningen wel op maar het duurt allemaal een stuk langer voor ze de dingen aan elkaar koppelen. Ook zijn het honden die niet echt makkelijk geconcentreerd blijven bij hun baas. Natuurlijk is dit door trainen te verbeteren maar ik ben dus aan het kijken van wat zijn nou echte sporthonden en wat kost dit gemiddeld.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:19

ik heb een Friese Stabij. Deze is pas een jaar geworden. Ik volg er cursussen gehoorzaamheid mee en sluit nu bijna de 3e af. Op het moment betaal ik voor de cursus geloof 35 euro voor 10 lessen. Dit is alleen wel heel goedkoop omdat ze daar met vrijwiligers werken. Bij andere hondenscholen zal de prijs waarschijnlijk hoger liggen Lachen Verder kwa voer doe ik denk ik 1,5 maanden met een zak van 60 euro. Dus 40 euro per maand aan voer en 14 voor cursus is 54 euro. Daarbij geef ik hem af en toe een blikje voer, of een speeltje of een kluif. dus laten we zeggen dat wij toch wel 60 euro in de maand kwijt zijn.
Laatst bijgewerkt door Frances op 27-06-08 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:20

Ik heb drie boxers waarvan er een agility helemaal geweldig vind, maar laat ik het nou helemaal niks vinden Tong uitsteken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik per keer 10 zakken voer tegelijk koop ivm de korting die ik dan krijg dus ik heb eigenlijk geen idee hoeveel ze bijv. per maand eten. Ik gok per hond een zak per anderhalve maand/ twee maanden. Het voer dat ze bij mij krijgen is ook speciaal en kost in de winkel zo'n 50 euro per zak van 12 kilo. Agility is vaak goedkoper bij een kynologenclub waar je lid van wordt en dan een bepaald bedrag per seizoen voor de training betaald. Even googlen op het net of even bellen met de plaatselijke club vertelt je veel. Voor de jaarlijkse cocktail betaal ik zo'n 48 euro per hond. Dan nog de extra koekjes/botjes wat je natuurlijk zo gek kan maken als je zelf wilt. Momenteel is er echter eentje onder behandeling van de orthomanueel therapeut en dan ben je al snel 200 euro verder Knipoog.

Verder zou ik eerst kijken wat voor hond het beste bij jou past voordat je je helemaal vastpint op het agilitygebeuren. Bovendien hoeft het helemaal niet zo te zijn dat dat ene speciale hondje van het door jou gekozen ras (uitgeselecteerd op agility vermogen) ook agility leuk vind Knipoog. De kans is natuurlijk wel groter bij bepaalde rassen, maar ik zou eerst echt gaan voor een hond die ikzelf leuk vind. Heb je dan een goede band met je hond dan vindt bijna elke hond alles leuk wat ie met de baas kan doen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 13:28

Ik ga nog geen hond aanschaffen hoor. Mijn moeder is allergisch voor bepaalde honden dus we kunnen nu alleen nog malthezers en poedels nemen (deze verharen niet). Ben gewoon wat aan het informeren Knipoog .

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:31

een friese stabij is trouwens een jachthond. Maar ik doe er op het moment alleen gehoorzaamheid mee. Omdat ik het gewoon belangrijk vind dat mijn hond goed luisterd en ik het leuk vind iets samen met mijn hond te doen. Ik ben er wel over aan het denken om behendigheid te gaan doen, want dat kan daar ook Lachen In principe kun je met elke hond behendigheid doen hoor Lachen van mijn hond weet ik zeker dat die het leuk gaat vinden want dan kan die zich lekker uitleven Tong uitsteken

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 13:34

Is bij de friese stabij het jachtinstinct er wel grotendeels uitgefokt door de jaren heen? Dat is natuurlijk ook hoe je je hond opvoed maar sommige honden zit het instinct er nog erg in.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:51

Er zijn wel meer niet verharende rassen waarme je eventueel ook prima kunt sporten; Portugese waterhond, Spaanse waterhond, Lagotto Romagnolo, Ierste waterspaniel, Leeuwhondje, enz.

Dit zijn allemaal honden met een lange vacht. Je hebt ook nog ruwharige rassen die ook niet niet verharen, maar die wel geplukt moeten worden. De oude vacht wordt er dan in een keer uitgeplukt. Bij terri"ers zie je dit veel, maar er zijn ook verschillende jachthondenrassen met zo'n vacht. Keus genoeg dus.

De vaste kosten hangen voornamelijk af van de grootte van de hond. Van duurder voer hoef je minder te voeren, omdat het beter verteerbaar is, maar een grote hond eet natuurlijk een stuk meer dan een klein hondje. Qua spullen kan je het net zo duur maken als ze zelf wil.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:55

Nou bij mijn hondje zit het jachtinstict er nog aardig in hoor Nagelbijten / Gniffelen hij wil maar al te graag achter de vogels en konijnen aan Nagelbijten / Gniffelen op training is dat niet altijd even handig, maar hij begint nu steeds beter te luisteren Ja Dat is ook gewoon een kwestie van opvoeding zoals je zelf al zegt. Maar het instict zit er nog wel in.

In het bos is het wel ideaal hoor. Ik kan hem gewoon los laten als ik ga hardlopen, dan rent die vrolijk mee. Dat is dan wel weer leuk Haha!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 13:55

Dus die honden kun je ook gewoon nemen als je allergie hebt?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 13:56

XjolitaX schreef:
Nou bij mijn hondje zit het jachtinstict er nog aardig in hoor Nagelbijten / Gniffelen hij wil maar al te graag achter de vogels en konijnen aan Nagelbijten / Gniffelen op training is dat niet altijd even handig, maar hij begint nu steeds beter te luisteren Ja Dat is ook gewoon een kwestie van opvoeding zoals je zelf al zegt. Maar het instict zit er nog wel in.

In het bos is het wel ideaal hoor. Ik kan hem gewoon los laten als ik ga hardlopen, dan rent die vrolijk mee. Dat is dan wel weer leuk Haha!

Als je dan in het bos gaat hardlopen en hij zit een konijn komt hij dan wel weer terug of word de hond zeg maar 'blind'.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:58

Dat verschilt denk ik van persoon tot persoon hoe allergisch diegene is. Ik denk dat je dat gewoon uit moet proberen door naar iemand toe te gaan die die honden heeft.

Mijn buurman is ook allergisch voor honden, maar hij is wel gewend aan zijn eigen hond. Als hij in contact komt met een nieuwe hond dan reageert hij eerst allergisch, maar als zo'n dier blijft dan is hij er na een paar weken aan gewend. Dat kan dus ook nog. Alleen kan je op zo'n manier natuurlijk niet aan een hond beginnen om hem vervolgens weg te doen als het toch niet lukt Knipoog

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:00

Ik weet trouwens niet of je een reutje of teefje wil nemen.. maar bij mij op training in mijn groepje zit nog een Friese Stabij toevallig en dat is een teefje. Daarbij lijkt het jachtinstict wel minder, die is echt gefocust zegmaar op de baas. maar dat kan ook toeval zijn Tong uitsteken

Als ik met hem in het bos loop gaat hij nergens achteraan Nagelbijten / Gniffelen hij blijft wel soms ergens kijken ofzo maar komt daarna gewoon weer achter me aan gerent Ja Degene die mij les geeft op cursus heeft ook zo'n hond gehad en die kon er ook super mee overweg in het bos Ja

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:02

Bij stabij's valt het jachtinstinct meestal wel mee. Als je ze van jongs af aan leert op de paden te blijven dan krijgen ze zoiezo niet de kans om achter wild aan te gaan. Bij de meeste honden geldt dat ze de kick van het jagen erg leuk gaan vinden als ze het eenmaal hebben ervaren, dus dat voorkomen is de beste remedie.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:03

Mijn moeder heeft wel in erge mate allergie, als ze bij iemand in huis komt met een hondenras dat wel verhaard krijgt ze gelijk allerlei allergische reacties. Die spaanse waterhond zien er ook wel leuk uit, ook de karakter beschrijving op internet klinkt aantrekkelijk. Maar zeker niemand hier heeft er toevallig één? Want het word dus inderdaad wel lastig van kan m'n moeder er wel of niet tegen. Wij hebben dan 1 volle malthezer en 1 kruising malthees x bolognees en daar heeft me moeder soms ook al last van.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:06

dat klopt wat je zegt eveline_b, als je ze goed opvoed hoef je er niet veel last van te hebben Lachen

Een labradoodle kan toch ook voor allergische mensen dacht ik?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:09

moonsparkle schreef:
En wat voor hond vinden jullie het meest geschikt voor agility?

Honden die graag voor je werken en actief zijn. De meeste herdershonden, collie's, terriers en veel jachthonden zijn heel geschikt.
Houd er wel rekening mee dat zulke honden vaak heel veel beweging nodig hebben en dus echt elke dag minimaal een uur flink moeten lopen omdat ze anders vervelend worden.
Uiteraard kunnen ook andere honden agility doen, eigelijk zijn er maar een paar rassen die niet of minder geschikt zijn, denk aan bv bulldoggen en heel kleine hondjes.

Ik kan je wel een lijstje geven van wat mijn hond kost maar dat is niet echt vergelijkbaar met jouw situatie aangezien ik een extreem grote hond heb en er geen agility mee beoefen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:11

Ik had voorheen nog nooit van dat ras gehoord, maar die zijn idd ook geschikt voor allergische mensen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:11

als je een echte agility hond wil, zie je vaak de border collie en de australian shepherd. Die hebben idd veel beweging nodig Tong uitsteken

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:12

nou ja ik ken het ras omdat ik die een keer heb getrimt op een van mijn stages. Het is gewoon een kruising tussen een labrador en een poedel. en aangezien ze een beetje een poedel vacht hebben... Ik vind poedels helemaal niet leuk. Maar dit vond ik toch wel een leuke hond Ja

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:16

Heel veel honden waar allergische mensen tegenkunnen vind ik qua vacht idd erg op elkaar lijken...kort gekruld of een kleine hond met stijle vacht
kort gekruld: poedel zelf, waterhonden en die labradoodle komt daar ook in de buurt
kleine hond lang stijl: malthezers, leeuwhondjes...