Zoutblokje voor konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

el1986

Zoutblokje voor konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:49

Ik heb een vraag.

Ons konijn begint zodra je in de buurt komt of hem aait aan je armen te lekker.
Kan het zo zijn dat hij een 'zoutblokje' nodig heeft?
Of heeft iemand hier een ander idee over?
Ik hoor het graag....

Groetjes

Lolleke

Re: Zoutblokje voor konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:51

Vaak vinden ze de smaak van je armen / vingers gewoon lekker en doen ze het ook als ze een zoutblokje hebben.
Toch kan een mineralenblokje, of zoutsteentje nooit geen kwaad en wordt het zeker aangeraden.
Misschien dat het likken dan minder word.
Maar vaak hangt er gewoon een lekkere smaak aan Knipoog

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:53

Ik dacht dat je die dingen juist beter niet in je hok kon hangen...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:56

knaagstenen zijn slecht voor konijnen, niet doen dus
het volgende komt van www.konijnen.nl

Knaagstenen/likstenen/zoutstenen zijn bij dierenzaken te koop. Op de verpakking schrijft de fabrikant dat het goed en gezond is voor knaagdieren en konijnen.. Knaagstenen zouden ook nodig zijn voor het goed afslijten van de tanden.

Niets is minder waar!

Tanden van een konijn slijten niet op een knaagsteen. Als de tanden van een konijn goed staan, slijten de ondertanden op de extra stifttandjes die speciaal voor dit doel achter de boventanden zitten. De boventanden vallen een stukje over de ondertanden, en slijpen zichzelf terwijl het konijn op voedsel kauwt.
Als het konijn een verkeerde beet heeft blijven de tanden doorgroeien, al geef je nog zoveel knaagstenen. Tanden door de dierenarts laten afslijpen of laten verwijderen is dan de enige optie.

De zogenaamde gezonde mineralen, die grotendeels uit calcium bestaan, zijn ronduit gevaarlijk voor de gezondheid van je konijn. Er is bijvoorbeeld vaak tot 20% Calcium toegevoegd terwijl een konijn beslist niet meer calcium mag dan de hoeveelheid die al in het groen- en droogvoer zit. Zelfs bevatten veel droogvoeren al teveel calcium en kunnen blaasproblemen veroorzaken.

Extra calcium verlaat, in tegenstelling tot bij andere zoogdieren, direct via nieren en blaas het lichaam, en slaat als een dikke drab neer in de blaas. Blaasstenen (klik voor foto's) worden gevormd, en na verloop van tijd kan het gebeuren dat je konijn niet meer kan plassen. Grotere ellende kun je je bijna niet voorstellen. Een spoedoperatie kan nodig zijn.

Dus:
1. Een knaagsteen zorgt niet voor afslijting van de tanden
2. Een knaagsteen kan wel grote blaasproblemen veroorzaken.

Als je konijn je lief is geef je het nooit een knaagsteen. Had je al een knaagsteen gegeven voordat je dit las, gooi die dan liever direct in de vuilnisbak.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 26-06-08 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:57

Cyntje schreef:
Ik dacht dat je die dingen juist beter niet in je hok kon hangen...

ligt eraan, als ze er obssesief aan gaan likken moet je toch eens naar de DA. Maar verder kunnen ze geen kwaad.
Ze krijgen toch niet zo'n gevarieerd dieet als in de natuur, en vaak doen ze ook lang met zon blok (zoutblok kunnen die van mij rustig aantal maanden mee doen)
Mineralensteentjes minder lang, maar die hebben een smaakje en zeker als ze m lekker vinden doen ze daar 1/2 maandjes mee en dat is niet zo ok.
Maar zoutblokje is altijd handig, ook voor op wat warmere dagen als ze wat meer drinken.

mystery1980 schreef:
knaagstenen zijn slecht voor konijnen, niet doen dus
zie http://www.konijnen.nl en zoek maar eens op knaagstenen

http://www.konijnen.nl/zijsprong/knaagstenen.htm

en dan is het een knaagsteen, dat is anders dan een zoutblokje. Knaagstenen zijn zijn vaak met smaakjes en *goed voor de tanden* als ze m in stukken op gaan eten. Zoutblokjes word vaak alleen maar aan gelikt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:59

Ik heb wel een knaagsteen voor mijn cavia's maar geen zoutsteen....

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:04

Cyntje schreef:
Ik heb wel een knaagsteen voor mijn cavia's maar geen zoutsteen....

Ik heb het juist andersom Knipoog

BTW, ik ben voor een zoutblok bij een konijn, maar onder de voorwaarde dus inderdaad dat het ding niet levend opgevroten word.
Dan krijg je verhoogde kans op blaasgruis. Maar zolang het dus gewoon af en toe likken is en hij redelijk op vorm blift kan het geen kwaad.

Knaagstenen zitten vol met toegevoegde zooi en smaakstoffen, en zo krijgen ze stoffen binnen in grote hoeveelheden. En als ze een knaagsteen lekker vinden gaat ie er inderdaadin brokjes aan. En dat is niet goed.
Liksteen en knaagsteen maakt dus ook verschil.
Liksteen gaat langzaam en daar likken ze maar af en toe aan "als ze er lust aanhebben"
Eten ze ze letterlijk in stukken op, dan moet je verder gaan kijken dan elke week een nieuwe steen, denk aan DA.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:05

Mijn konijn doet dat ook! Heb d'r een zoutsteen gegeven, maar de doet het nog steeds. Denk dat ze het gewoon erg lekker vindt! En daarbij komt dat mijn konijn het ook doet als ze aandacht wil. Ze likt dan aan m'n armen en handen en duwt haar hoofdje onder m'n hand om haar te aaien Lovers

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:06

Maar aan die knaagsteen word amper geknaagt,... dus hoef ik me verder ook geen zorgen te maken denk ik...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:10

zout blokje zou ik zelf niet doen maar dat is ieder zijn eigen.. door het zout is de kans heel groot dat de konijn en zelf knaagdieren niersteentjes kan krijgen of last van de nieren.. het is niet altijd het geval maar de kans is er wel om te komen.. en sneller met een zoutblokje Knipoog

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:14

Cyntje schreef:
Maar aan die knaagsteen word amper geknaagt,... dus hoef ik me verder ook geen zorgen te maken denk ik...

nee, maar dan krijgen ze het ook niet in gigantische hoeveelheden binnen die schadelijk zijn.

salsaentango schreef:
zout blokje zou ik zelf niet doen maar dat is ieder zijn eigen.. door het zout is de kans heel groot dat de konijn en zelf knaagdieren niersteentjes kan krijgen of last van de nieren.. het is niet altijd het geval maar de kans is er wel om te komen.. en sneller met een zoutblokje Knipoog
]
Nahja, zoals ik al zei als het sporadisch is (die van mij doen het af en toe met warm weer, heb t blokje 2 mdn geleden gekocht, hij is alleen een beetje rond bij de randjes) is die kans niet mega vergroot.
Dan krijgen ze van ander extra voer, zoals knaagstangen etc. meer schadelijke hoeveelheden binnen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:42

De dingen zijn gewoon nutteloos en kunnen wel schade veroorzaken, daarom snap ik nooit dat mensen ze er toch inhangen. Bijv. knaagstenen tanden slijten gewoon als ze op de juiste manier staan. Is dat niet zo helpt een knaagsteen ook niet. Likstenen zijn ook nergens voor nodig, ik zou ze dus niet er in hangen, kost alleen maar geld en een konijn kan beter zonder dan met.

Overigens was er laatst een konijn in de kliniek die een knaagsteen had en er af en toe heel af en toe aanzat, maar wel nierstenen had. Nu kan het zijn dat die gevoeliger er voor was, maar het is nergens goed voor. Dus beter eruit dan erin Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:04

Lolleke schreef:
Cyntje schreef:

nee, maar dan krijgen ze het ook niet in gigantische hoeveelheden binnen die schadelijk zijn.

salsaentango schreef:
]
Nahja, zoals ik al zei als het sporadisch is (die van mij doen het af en toe met warm weer, heb t blokje 2 mdn geleden gekocht, hij is alleen een beetje rond bij de randjes) is die kans niet mega vergroot.
Dan krijgen ze van ander extra voer, zoals knaagstangen etc. meer schadelijke hoeveelheden binnen.

knaagstokjes zijn ook niet supper nee.. want te veel suiker is weer slecht voor suikerziekte.. klinkt wat oudbollig maar het is natuurlijk ieder zijn eigen keuz.. en het is ook niet dat na 1 klein likje van de zoutblok dat ze al meteen ziek worden.. ik heb er verder ook niks op tegen maar zelf geef ik het mijn eigen diertjes niet.. Lachen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:07

ga naar de bossen. zoek een blok hout. is wat natuurlijker en knaagt voor de konijnen ook fijn. dit hebben wij altijd.
( overigs, valt een konijn niet onder de groep knaagdieren)
mijn hamster krijgt het wel. anders knouwde hij de tralies af. ik heb liever dat hij knaagsteen binnenkrijgt als dat geverfde plastic om het ijzer.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:09

Jolandaa_ schreef:
ga naar de bossen. zoek een blok hout. is wat natuurlijker en knaagt voor de konijnen ook fijn. dit hebben wij altijd.
( overigs, valt een konijn niet onder de groep knaagdieren)
mijn hamster krijgt het wel. anders knouwde hij de tralies af. ik heb liever dat hij knaagsteen binnenkrijgt als dat geverfde plastic om het ijzer.

Dat kan inderdaad ook helpen voor sltijage van de tanden, ik gooi er altijd wilgenstokjes in vinden ze ook heerlijk.
Moet eerlijk zeggen dat ik hier niet zomaar naar het bos ga en een stuk hout pak, word te veel mee gezooid.
Maar van de wei of een stuk hout van de boom bij de buren doe ik ook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:12

Een konijn is wel een knaagdier. Knipoog
Hun tanden groeien door, dus om problemen te voorkomen moeten ze afslijten.

Die van ons hebben geen liksteen, deden ze ook niets mee en ik heb ook gelezen dat het niet goed voor ze is, dus heb ze meteen weggegooid. Knagen mogen ze op diverse takken/stronken die ik hier uit het bos haal. Niets mis mee, er zitten ook zat konijnen daar. Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:14

appelboomtakken vinden die van mij heerlijk!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:14

een konijn is geen knaagdier, zeker weten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:19

Nadya schreef:
Een konijn is wel een knaagdier. Knipoog

Nee, een konijn is geen knaagdier.
Wikipedia: Het konijn (Oryctolagus cuniculus) is een zoogdier, behorende tot de orde der haasachtigen (Lagomorpha). Hoewel het oppervlakkig op een knaagdier lijkt, behoort het konijn dus niet tot de knaagdierenorde. Het is de enige soort uit het geslacht Oryctolagus.

Zout- en knaagblokjes kunnen, zoals vermeld, zorgen voor problemen aan het urogenitaalstelsel. De voeding moet compleet en van goede kwaliteit zijn, dan zijn dit soort dingen niet nodig.
Omdat de tanden doorgroeien hebben ze wel iets nodig om te knagen, een natuurlijk product zoals bijvoorbeeld een wilgentak is hiervoor uitstekend geschikt.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:20

konijn valt niet onder de categorie knaagdier Knipoog
het verschil zit 'm in de tanden, 'n konijn heeft sterkere tanden dan 'n knaagdier, knaagdieren moeten knagen om hun tanden kort te houden.
de tanden van 'n konijn groeien willes waar ook door, maar deze slijten grotendeels af doordat ze op de stifttandjes afslijten en natuurlijk door 't voedsel wat ze eten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:22

Heb het opgezocht en jullie hebben gelijk. Ze behoren er niet toe, maar zijn wel nauw verwant met de knaagdieren, lees ik. Knipoog
Hoe dan ook, de tanden groeien door en moeten door afslijting in toom gehouden worden. Knipoog

Overigens knagen mijn konijnen graag aan hun houten hok. Haha!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:22

Door gewoon hooi te voeren slijten de tanden ook heel goed en de kiezen bovendien ook (want ook die groeien door en kunnen voor haakjes zorgen). Takken zijn ook heel geschikt voor het afslijten van de snijtanden.
Zoals al eerder gezegd, zoutblokken en knaagstenen zijn absoluut overbodig en zeker schadelijk! Hou het liever zo natuurlijk mogelijk, dat is het beste Lachen! Dus neit al die rotzooi uit de dierenwinkel, nergens voor nodig.
Gr.
Naatje

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:34

konijnen zijn haasachtigen.. doordat ze niet 2 voortanden hebben maar 4.. (oke als je kijkt zie je 2) maar achter de voortanden zitten nog 2 kleintjes.. zo kan de konijn beter hun voer eten Knipoog.. ja geleerd op school haha doe wel mijn best (A)

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 19:45

Sorry dat ik zolang niet heb gereageerd. maar in ieder geval bedankt voor jullie opmerkingen/ tips Lachen ik ga haar dus geen knaag/liksteen geven maar zal eens kijken voor inderdaad een stuk hout ofzo.