Geweldig, hond bang voor de vliegenmepper. Wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

Geweldig, hond bang voor de vliegenmepper. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:25

Ik ben net weer terug van 10 dagen werken op terschellig, en vanaf zaterdag was de hond weer bij mijn moeder. Daarvoor was hij bij mijn zus.

Door de warmte en droogte krioelt het hier nu van de vliegen(en muggen). Is elk jaar zo, maar nu extreem.

Er hangen al van die charmante plakdingen en andere opties hebben we ook al geprobeerd, maar er gaat niks boven de oude vertrouwde vliegenmepper.

Maar wat blijkt, mijn hond waarvan ik dacht dat hij voor de duivel nog niet bang was, is als de dood voor de vliegenmepper.

Zodra ik hem maar pak, begint hij al te beven en te trillen en heel zachtjes te piepen. En zodra hij de kans krijgt kruipt hij bij iemand op schoot(wat helemaal niet mag). En zet je hem eraf en negeer je hem, dan gaat hij heel zielig ergens onder liggen of gaat hij dramatisch jankend rondjes rennen.

Wat moet ik hier nou mee???

Ik vind het erg zielig dat hij er bang voor is. Maar ik vind die vliegen en muggen toch ook wel tot waanzindrijvend irritant.

HELP

Mette

Re: Geweldig, hond bang voor de vliegenmepper. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:26

Gebruik een oude krant in plaats van een vliegenmepper!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:29

suus_Mette schreef:
Gebruik een oude krant in plaats van een vliegenmepper!

Ja dat hebben we ook al gedaan nadat hij we een poos gestopt waren met uitmoorden en de hond weer rustig was, maar heeft hetzelfde effect. Ik denk dat het eerder de klap is dan de vliegenmepper zelf.

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:32

Misschien kan je hem trainen met knalletjes?
Wij hebben bij onze hond geoefend (voor oud en nieuw) met knal erwten in de tuin.
Misschien kan je zoiets proberen?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:38

Leg iets lekkers op de vliegenmepper en laat het hem er af eten.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:40

Misschien zijn horren een oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:45

misschien kan je met hem trainen, is ie ook bang voor de clicker? dus jij zegt bijv. zit, hij gaat zitten, jij geeft een tikje (eerst heel zachtjes) en hij krijgt zijn beloning. dan sla je steeds iets harder, en bouw je de beloning af.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:47

monica08 schreef:

ja dat hebben we hier ook een poosje gehad, maar die werden door de katten kapot gemaakt. Lekkere krabpaal, en ze waren het er totaal NIET mee eens dat ze niet meer zelf mochten weten wanneer ze in en uit mochten lopen.

Voor onweer en vuurwerk is hij niet zo bang. Ook als je met de hand op de bank slaat is het geen probleem.

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:54

Heeft hij misschien een nare ervaring met een vliegenmepper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:54

monica08 schreef:

dat is geen oplossing vind ik. de oplossing is een manier te vinden, waardoor de hond niet meer bang is.. niet om het te vervangen..

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:56

Julia_ schreef:
Heeft hij misschien een nare ervaring met een vliegenmepper?

Hij heeft dat ding bij mij nu pas voor het eerst gezien. Ik heb hem nu een jaar, en in mijn eigen huis heb ik geen vliegen.

Hij word in september 4 jaar. En bij mijn weten heeft hij zijn 1e 3 jaar alleen op een kamertje gezeten. Maar wat er verder met hem gebeurd is weet ik niet. Hij kende niks, maar het zou maar zo kunnen dat hij er mee geslagen is.

Maar zeker niet bij mij.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:10

dees_daan schreef:
monica08 schreef:

dat is geen oplossing vind ik. de oplossing is een manier te vinden, waardoor de hond niet meer bang is.. niet om het te vervangen..

Als je horren hebt, komen er haast tot geen vliegen meer binnen en is de vliegenmepper ook niet meer nodig.. dat vind ík wel een oplossing maar zoals de TS al aangeeft kan het niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:12

dat is geen oplossing, want als hij bijv. bij iemand anders logeert, die geen horren heeft, en die een vliegenmepper gebruikt, dan zit je weer met hetzelfde probleem..
de oplossing imo, is de hond aan de vliegenmepper laten wennen, zodat hij die als een positief iets gaat zien, en er niet meer bang voor is, dan pas is het probleem opgelost, wat jij voorsteld, is het probleem uit de weg gaan..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:56

Heb jij je hond als pup? Wie weet is er iets in het verleden gebeurt waardoor die nu bang is van knallen. Een hond die ik ken is ook bang voor de vliegenmepper, maar die is daar vroeger mee geslagen, toen die nog geen 3 maand oud was.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:48

je moet trachten te zoeken of hij bang is van het geluid of van het ding zelf. ALs het van het geluid is, dan zou ik eens de vliegenmepper de hele dag bij me houden en zachte klopjes overal op geven, gewoon om de zoveel seconden/minuutjes eens kloppen. Doe dit zoalng nodig is, zodat de hond hier niet meer van trilt. Daarnaast zou ik ook een signaal eraan gaan hangen, zien of horen van mepper? = er gebeurd is leuks, geef dan brokjes, worstjes, haal z'n favoriet speelgoed uit en speel een rondje,...

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 14:20

Nee ik heb bill met 3 jaar uit het asiel geplukt. En wat er daarvoor allemaal gebeurd is met hem is niet bekent. Het enige dat bekent is dat hij alleen zat op een kamertje. En dat zijn vacht helemaal verklit was. Meer niet helaas.

Met zachtje klopjes geven op de bank heb ik geprobeerd. Maar hij is nu zo bang dat zodra ik hem op pak hij naar buiten rent en niet meer naar binnen wil.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:28

gewoon meppen, desnoods hond even in andere ruimte zetten voordat je op vliegenjacht gaat
hoeft niet meteen te betekenen dat je hond met een vliegenmepper gemept is, kan ook van de klap horen, dat hij daar bang voor is. als hij ergens anders klap mee krijgt hoort dat vaak net zo aan
leer hem gewoon dat jij hem niks doet, en gewoon vliegen meppen, went er vanzelf aan

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 14:31

Lynn_Nikita schreef:
gewoon meppen, desnoods hond even in andere ruimte zetten voordat je op vliegenjacht gaat
hoeft niet meteen te betekenen dat je hond met een vliegenmepper gemept is, kan ook van de klap horen, dat hij daar bang voor is. als hij ergens anders klap mee krijgt hoort dat vaak net zo aan
leer hem gewoon dat jij hem niks doet, en gewoon vliegen meppen, went er vanzelf aan

Het is ook wel heel typisch. Ondanks dat ik degene ben die de vliegen uitmoord en dus klap, probeert hij wel bij mij op schoot te klimmen om troost te vinden.
Zo raar.

Maar als ik met mijn hand een vlieg dood mep, dan vindt hij het weer niet eng.

zal zo eens buiten vliegen dood slaan, dan heeft hij het toch druk met van alles en nog wat. Dus misschien vindt hij het dan minder eng..

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:34

Electrische vliegenmepper, is dat geen optie?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:41

volgens mij klimt hij bij jou op schoot om zo het meppen te stoppen.
In dit geval lukt dit ook omdat jij stopt met meppen om de hond van je schoot of te krijgen...

misschien kan je proberen rustig te blijven doormeppen als hij op je schoot is geklommen? zachtjes aan beginnen zodat hij er op die manier aan went.

succes, Haha!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 14:46

Wirobelgje schreef:
volgens mij klimt hij bij jou op schoot om zo het meppen te stoppen.
In dit geval lukt dit ook omdat jij stopt met meppen om de hond van je schoot of te krijgen...

misschien kan je proberen rustig te blijven doormeppen als hij op je schoot is geklommen? zachtjes aan beginnen zodat hij er op die manier aan went.

succes, Haha!

nee het is echt troost zoeken hoor, naar mijn inziens is een hond niet in staat om op zo'n manier te denken.

Of ik ben te langszaam of de vliegen te snel. Maar met zo'n electronisch ding krijg ik ze niet te pakken. Neefjes wel Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:49

Bandje opnemen met het geluid van het slaan erop, afspelen (niet keihard zetten natuurlijk) en uitzetten zodra de hond niet meer reageert. Voorlopig iedere dag herhalen, als het kan meerdere malen per dag.

Zo helpen ze honden ook van vuurwerkangst af, dus dit zou wel eens goed kunnen werken Lachen Succes ermee!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:52

je zou er wel eens versteld van kunnen staan in hoever een hond "probleemoplossend" kan denken.
Je hond gaat daarom niet altijd bij de persoon die mept op schoot gaan kruipen...

Heb je bvb al het volgende getest:
iemand anders die het meppen start, zien wat de hond doet.
Als hij op iemands (hoogstwaarschijnlijk jou schoot) schoot kruipt moet je eens goed opletten of er gestopt wordt met meppen (al is het maar voor eventjes)
zo ja, daar heb je je resultaat.
Ze hebben maar een kleine hint nodig en klaar. HIj zal dit in het begin eens een paar keer per ongeluk gedaan hebben en heeft toen de link kunnen leggen tussen op schoot is stoppen met meppen.

Ach, ik wil alleen maar zeggen dat ze soms maar heel weinig/kleine hints nodig hebben om iets gedaan te krijgen.

laat weten als hij er vanaf geraakt is en je naar hartelust kan meppen Lachen

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:09

Mistie schreef:
Electrische vliegenmepper, is dat geen optie?

Precies! Is dit geen optie?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:16

Maak er een spelletje van! Ga samen op jacht, haha die van ons vindt dat geweldig..mijn vader kruipt dan door de kamer 'gaan we ze pakken he' en de hond begint steeds harder te kwispelen..misschien als je het heel blij doet gaat ie het zien als spelen?