Zindelijk maken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Zindelijk maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:44

Hallo Bokkers,

Sinds vorige week donderdag heb ik een puppy: een Shih-Tzu. Hij is nu 11 weken oud, en natuurlijk nog niet zindelijk. Het is niet dat hij dat nu meteen al moet wezen, maar ik zou graag wat advies willen. Schijnheilig

Toen we hem ophaalden had hij geleerd op van die matjes te plassen, dat zijn van die matjes voor incontinente mensen. Nou, dat deed ie heel erg netjes. Maar nu doet hij het alleen nog maar in huis, en buiten op het matje. Maar het laatste matje was op en nu wil hij niet meer buiten plassen wat hij eerst dus wel deed, maar dan op het matje. [Weet niet of jullie het nu nog snappen] maargoed, onder het uitlaten plast hij ook niet. Poepen dan weer wel..

Het probleem is dus nu, dat als we hem mee naar buiten nemen als we het idee hebben dat hij moet plassen, hij gewoon even gaat spelen buiten & dan later weer mee naar binnen. Binnen loopt hij dan naar het matje van de achterdeur, en daar gaat hij plassen. Of hij doet het gewoon in de woonkamer.

Heeft iemand misschien advies/tips over het zindelijk maken? Aangezien hij het dus vertikt om buiten te doen, en het gewoon binnen doet ook al komt hij net buiten weg.. We straffen hem nooit, we negeren het gewoon. & belonen hem op de stem als hij het goed doet..

Anoniem

Re: Zindelijk maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:54

Daarom heb ik dus ook zo'n hekel aan pups 'krantzindelijk' maken.

Toch geduld hebben en net zo lang wachten tot ie wat doet buiten. En dan uitbundig belonen..

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:56

je moet een pup na elk slaapje elke keer spelen elke keer eten of drinken buiten zetten... dan gaat hij/zij het op een gegeven moment echt wel buiten doen en je moet heel veel geduld hebben gewoon blijven wachten tot hij uiteindelijk wat doet, kan lang duren maar het is het waard en als hij wat gedaan heeft buiten, uitbundig belonen natuurlijk...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:57

Ja inderdaad, maar dat doen we nu dus steeds al Knipoog Mijn moeder heeft vandaag een halfuur met hem buiten gezeten, als het niet langer is.. En toen deed hij niks, toen ze inmiddels binnen waren heeft hij wel geplast, binnen dus.

Elke keer na het eten/drinken, slapen & spelen doen we hem ook naar buiten & belonen hem ook. Maar het is net alsof het alleen maar erger wordt met de ongelukjes in huis.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:00

mocht hij het wel binnen doen is negeren ook niet altijd de beste oplossing, wij hebben vaak de hond even in het nekvelletje gepakt en met de neus BOVEN de behoefte gehouden en dan even een strenge stem opzetten... je mishandeld hem niet maar hij weet wel dat hij het fout heeft gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:01

Je moet blijven volhouden buiten. Al moet je er langer dan een halfuur zitten.

Als hij dan uiteindelijk plast kun je proberen er een commando aan toe te voegen zodat hij uiteindelijk ook ''op commando'' wat kan doen.

@Stephanie87: Dat heeft dus totáál geen zin. Helpt niks en je hondje snapt er niks van, wordt alleen maar bang.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:04

nou bij ons heeft het wel geholpen en de honden zijn er niet slecter van geworden hoor en totaal niet bang
dat is gewoon een mening dat het geen zin zal hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:06

Het is een mening dat het wél zin heeft.

Ok misschien wordt ie er niet bang van. Maar het helpt absoluut níet. Zo'n achterhaalde manier...

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:07

hoezo is dat achterhaald? het is jou mening dat het niet werkt want hier is het een feit dat het wel geholpen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:11

Zucht....

Niet elke pup wordt snel zindelijk, ook als hij steeds op tijd naar buiten wordt gelaten. Dat zou te mooi zijn om waar te zijn. Dus komt het er op aan opvoedkundig te werk te gaan en het diertje te helpen. Als het al is gebeurd: onze hond heeft zich niet "netjes" gedragen toen hij alleen werd gelaten, heeft het weinig zin om hem aan zijn verstand te brengen dat hij iets heeft gedaan wat ongewenst of verkeerd was. Daarom hoeft hij niet bestraft te worden, omdat er tussen vergrijp en straf te veel tijd is verstreken. Hij kan het verband tussen beide niet meer begrijpen. En het helpt ook echt niet om hem met zijn neus in zijn eigen drek te drukken, hoewel dat nog steeds in gebruik is. Waarschijnlijk doen mensen dat om hun eigen frustratie kwijt te raken. Afgezien van het feit dat deze methode vies is, bereiken we nooit het gewenste doel, tenzij door toeval.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:13

ik heb nooit gezegd dat ze hem met zijn neus erin moet duwen dat hebben wij ook niet gedaan, er stond duidelijk ERBOVEN!!! en je moet het ook alleen doen als je erbij bent als de pup het doet dus niet als je thuiskomt en je vind iets, dan is de pup het allang vergeten...

maar je hoeft niet gelijk zo verveeld te doen --> ZUCHT...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:15

Nee straffen ga ik ook zeker niet doen. Ik negeer het gewoon en dat blijf ik doen. Hij snapt het toch niet, en denkt er alleen maar door dat hij z'n behoefte niet meer mag doen in ons bijzijn & dan gaat ie het uiteindelijk wel doen als we er niet bij zijn.

Ik denk dat het gewoon maar even geduld moet hebben. Maar op commando is ook niet altijd goed toch?

Graag even gewoon aardig doen tegen elkaar Lachen

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:16

het lijkt me idd ook niet goed om je hond op commando te laten plassen en poepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:16

Erboven houden is hetzelfde als erin drukken. Het heeft geen effect. Beestje kan de link niet leggen.

Maargoed.. Jij zal het wel beter weten. Knipoog

Succes met de opvoeding van je volgende honden! Huilen van het lachen

Edit: Ach jee, nu je je gelijk niet kan krijgen moet je maar zeggen dat wat ik zeg, een commando aanleren, slecht is?
Hahaha.. Geweldig dit. Huilen van het lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-08 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:17

ik zal het idd hetzelfde doen, als bij deze... onze honden doen nooit meer iets binnen...

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:19

Negeren lijkt me niet het goede idee. Wij hebben ook een puppy en die krijgt wel degelijk op z'n donder als wij zien dat ie binnen plast. En zéker weten dat ie dat door heeft. Hij weet het dan donders goed.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:20

Nou , klaar met de discussie dames? Lachen Hier heb ik dus niks aan, dan liever even via PM uitvechten graag.

Ik zeg niet dat een commando slecht is, maar het lijkt me niet dat dat het beste is.

@ micha, ik lees toch overal dat je het beste kunt negeren inplaats van straffen. Aangezien hij het dus anders kan doen waar je niet bij bent & hij bang kan worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:21

_Micha_ schreef:
Negeren lijkt me niet het goede idee. Wij hebben ook een puppy en die krijgt wel degelijk op z'n donder als wij zien dat ie binnen plast. En zéker weten dat ie dat door heeft. Hij weet het dan donders goed.

Je hond legt dan de link >> Als ik plas en ze kijken/ zijn bij me worden ze boos. Ik kan dus beter niet meer gaan plassen als ze naar me kijken/ bij me zijn.

Met als resultaat dat je uiteindelijk uren met je hond aan de riem staat omdat ie niet durft te plassen omdat jij er bij bent of kijkt.

Niet de meest handige manier dus. Lachen

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:23

Daar ben ik het inderdaad mee eens Wuis. Lachen Ik zal toch moeten proberen nog meer geduld te hebben , en dus maar gewoon doorgaan met wat we nu doen » Na eten/drinken, spelen & slapen naar buiten nemen en 'm goed in de gaten houden wanneer hij draait ..

Het punt is dus dat hij het pas weer doet als we alweer binnen zijn. Verdrietig En daar wil ik de oplossing voor. Niet wat nou beter is, hem straffen of negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:24

De enige oplossing is geduld. En uiteindelijk is het misschien te vermakkelijken met een commando.

Succes! En vooral... Sterkte! Haha! Haha!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:26

Wuis schreef:
_Micha_ schreef:

Je hond legt dan de link >> Als ik plas en ze kijken/ zijn bij me worden ze boos. Ik kan dus beter niet meer gaan plassen als ze naar me kijken/ bij me zijn.

Met als resultaat dat je uiteindelijk uren met je hond aan de riem staat omdat ie niet durft te plassen omdat jij er bij bent of kijkt.

Niet de meest handige manier dus. Lachen

Ja onze 5 honden zijn vast een uitzondering geweest Ja
Hij weet précies waar hij wel en waar niet mag plassen

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:34

Wuis, haha dankjewel. Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:43

Rianne_ schreef:
Het punt is dus dat hij het pas weer doet als we alweer binnen zijn. Verdrietig En daar wil ik de oplossing voor. Niet wat nou beter is, hem straffen of negeren.

Doet hij het als jullie meteen terug binnen zijn? En heb je daarbij vaak de kans om hem te betrappen? Meestal zie je het wel aankomen dat je pup zich 'zet' om zijn plasje te doen.. Op die moment neem je hem op en zet je hem buiten. Ook als hij al begonnen is aan zijn plasje: oppakken en buiten zetten. Als je hem niet kan betrappen heeft dat natuurlijk geen zin Lachen.

Je zegt trouwens ook dat je hond begint te spelen als je hem mee naar buiten neemt voor het plasje. Ook daar zit een probleem. Je hond mag mee naar buiten, leuk spelen, en als hij dan een plasje heeft gedaan gaat hij weer naar binnen. Hond legt het verband tussen zijn plasje en het naar binnen moeten gaan... Zolang hij zijn plasje niet doet, mag hij spelen. Dus zet eventjes een stop op het spelen voordat hij zijn plasje heeft gedaan. Neem hem aan de leiband mee naar buiten, ga naar de plaats waar hij zijn plasje moet doen, en blijf daar staan. Geen aandacht geven, niet spelen, niet loslaten, gewoon blijven staan. Als hij dan uiteindelijk zijn plasje wel doet, kan je hem superfel belonen en pas DAN kan je uitbundig met hem beginnen spelen... Op die manier legt hij het verband tussen zijn plasje en spelen, inplaats van plasje-naar binnen.
Net hetzelfde als het gaat om een wandeling. Je gaat eerst in alle rust naar zijn plas-plaats, en de wandeling start pas als hij zijn plasje gedaan heeft.

Ik zou trouwens niet weten waarom een bevel aan het plassen plakken slecht zou zijn Nors opkijken. Alleen maar handig zou ik denken... Het is niet zo dat je hond niet meer zal plassen zonder bevel als hij het geleerd heeft op bevel, hij zal het gewoon wél doen als hij het bevel krijgt (net zoals een hond ook nog gewoon gaat zitten, zonder dat ie het bevel "zit" heeft gekregen Clown ). Bij ons op de hondenschool moeten de honden voordat ze aan de training beginnen bijvoorbeeld naar de 'plasweide', zodat ze niet op de trainingspleinen hun behoeften moeten doen. Je ziet mensen daar soms een half uur staan voordat hun hond geplast heeft, terwijl wij maar het bevel "pipi" hoeven te geven en hond staat al met zijn poot in de lucht.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:56

Heel erg bedankt tantjeuh! Hier heb ik wel heel veel aan. De hond plast meestal wel meteen als we binnen komen, of op de momenten dat we er net even niet op letten.

Ook begon hij vandaag in huis te plassen en heeft mijn vader hem opgepakt, maar plaste ie gewoon door dus zat de keuken & de hele bijkeuken eronder Clown

Maar heel erg bedankt voor de tips, ik ga dit zeker proberen!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:38

tantjeuh schreef:
Rianne_ schreef:

Doet hij het als jullie meteen terug binnen zijn? En heb je daarbij vaak de kans om hem te betrappen? Meestal zie je het wel aankomen dat je pup zich 'zet' om zijn plasje te doen.. Op die moment neem je hem op en zet je hem buiten. Ook als hij al begonnen is aan zijn plasje: oppakken en buiten zetten. Als je hem niet kan betrappen heeft dat natuurlijk geen zin Lachen.

Je zegt trouwens ook dat je hond begint te spelen als je hem mee naar buiten neemt voor het plasje. Ook daar zit een probleem. Je hond mag mee naar buiten, leuk spelen, en als hij dan een plasje heeft gedaan gaat hij weer naar binnen. Hond legt het verband tussen zijn plasje en het naar binnen moeten gaan... Zolang hij zijn plasje niet doet, mag hij spelen. Dus zet eventjes een stop op het spelen voordat hij zijn plasje heeft gedaan. Neem hem aan de leiband mee naar buiten, ga naar de plaats waar hij zijn plasje moet doen, en blijf daar staan. Geen aandacht geven, niet spelen, niet loslaten, gewoon blijven staan. Als hij dan uiteindelijk zijn plasje wel doet, kan je hem superfel belonen en pas DAN kan je uitbundig met hem beginnen spelen... Op die manier legt hij het verband tussen zijn plasje en spelen, inplaats van plasje-naar binnen.
Net hetzelfde als het gaat om een wandeling. Je gaat eerst in alle rust naar zijn plas-plaats, en de wandeling start pas als hij zijn plasje gedaan heeft.

Ik zou trouwens niet weten waarom een bevel aan het plassen plakken slecht zou zijn Nors opkijken. Alleen maar handig zou ik denken... Het is niet zo dat je hond niet meer zal plassen zonder bevel als hij het geleerd heeft op bevel, hij zal het gewoon wél doen als hij het bevel krijgt (net zoals een hond ook nog gewoon gaat zitten, zonder dat ie het bevel "zit" heeft gekregen Clown ). Bij ons op de hondenschool moeten de honden voordat ze aan de training beginnen bijvoorbeeld naar de 'plasweide', zodat ze niet op de trainingspleinen hun behoeften moeten doen. Je ziet mensen daar soms een half uur staan voordat hun hond geplast heeft, terwijl wij maar het bevel "pipi" hoeven te geven en hond staat al met zijn poot in de lucht.

Hier ben ik het ook mee eens. Wij hebben ook altijd tegen onze hond gezegt 'plasje doen' of 'poepie doen'.
En als je inderdaad ziet dat ze pup wilt gaan plassen, gewoon oppakken met de staart tussen de achterpoten tegen de buik. Dat is namelijk een plasrem bij puppen.