cavia klimt constant bovenop de ander.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

cavia klimt constant bovenop de ander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 11:17

Ik zit echt met een heel irritant probleem.
Sinds vorig jaar heb ik twee cavia's, Chip en Dale. Twee mannetjes, broertjes uit hetzelfde nest. Dit is altijd goed gegaan, er is eigenlijk nooit ruzie. Ze zijn nu ongeveer een jaar oud.
Sinds een week klimt Chip constant bovenop Dale, alsof hij wil paren. Dit gebeurt niet af en toe, maar dit gaat constant door. Ik was vanmorgen vanaf 6 uur beneden, en het is tot kwart voor 7 doorgegaan tot ik naar bed ging. Ook overdag gaat het aan 1 stuk door. Dale is er totaal niet van gediend, die begint te "bokken" met z'n kont, net zolang tot Chip er vanaf is, maar zodra hij eraf is, rent hij knorrend een rondje en begint het hele gedoe weer overnieuw. Ik haal Dale nu regelmatig uit die kooi, om hem een momentje rust te geven, maar begin onderhand te denken dat ik beter een muur in die kooi kan metselen Clown.
Heb nu tijdelijk een huisje in de kooi gezet, zodat Dale zich kan verweren door in het huisje te gaan zitten, hierdoor gaat het beter, maar de cavia's zijn nog niet zo tam als ik zou willen en als er een huisje staat, komen ze er niet meer uit!
Heb zelf enkele dingen bedacht die de oplossing kunnen zijn, maar vraag me af of er niet iets anders aan de hand is:

-meer speelgoed in de kooi, misschien is het verveling?
-castratie, vanwege hormonen?

Herkent iemand dit, en weet iemand wat ik hier mee aan moet?

Daihyo

Re: cavia klimt constant bovenop de ander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:12

Mijn cavia deed dit ook bij zijn broertje.
De oorzaak waren inderdaad hormonen. De mijne waren al te oud voor castratie, maar dat was volgens de dierenarts wel de beste oplossing.
Toch heb je kans dat het al te laat is en het niet meer helpt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:19

hmm, was ik dus al bang voor.
Ga iig eens een dierenarts bellen om te vragen of dit idd nog mogelijk is.
Is het bij jou na een tijdje nog gestopt, of is dit tot het einde der dagen door gegaan? Want dan zie ik nog wel wat in de oplossing van me vriend, om er een muur tussen te bouwen Tong uitsteken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:25

Nee, dat is gewoon doorgegaan Haha!
De ene dag wel meer dan de andere. In de winter bijna niet en in de zomer volop.
Ik heb toen ook een soort afscheiding gemaakt met aan elke kant een huisje dat ik er ook vaak uithaalde. Het schot ook, want ik vond dat ze toch wel bij elkaar moesten.
Het is even knutselen, maar werkte wel. Het hok was groot genoeg, dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:49

het is eigenlijk heel normaal.. maar snap dat je er zo op den duur gek van begint te worden.. misschien helpt parfum of deo op de kont te spuiten.?
de geur is dan hetzelfde en gaat misschien de hormoon effect wat verminderen.. maar je moet altijd er rekening mee houden dat dit gewoon hun natuur is en het soms best wel eens kan gebeuren Haha! en het niet altijd ineens over is Knipoog succes

je kan idd een schutting ertussen doen als deo of parfum niet helpt.. en csteratie te laats is..

je kunt met gaas er een tussen stukje tussen doen .. heb ik ook gehad Haha! voor foto's kan ik je altijd wel sturen Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:08

ik heb er zelf niet zoveel last van, salsaentango, maar ik merk dat Dale er niet gelukkig van word. Die is constant aan het rennen voor Chip en krijgt op deze manier echt geen seconde rust. Ik ben gewoon bang dat hij het over een tijdje zat is, en dat hij Chip straks een keer een rotbeet geeft, omdat hij het niet meer pikt.
Vind het nogal balen om er een schot tussen te zetten. Heb altijd 1 cavia gehad en vond nu juist dat ze samen horen te zitten, dus heb er na de laatste twee gekocht. Pfff....

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:03

Ik heb ook zo'n horney guinnypig gehad Nagelbijten / Gniffelen

Ik moet wel zeggen dat het steeds minder werd, misschien omdat ie wat ouder werd? Ik heb er iig niets aan gedaan, niet apart gezet of gecastreerd ofzo

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:06

ik heb dit met mijn vrouwtjes Clown betty en boob
gaat wel niet de hele dag door volgens mij, maar zin hebben ze zeker Sigaar
ze hebben een half jaar geleden ook zo'n periode gehad, en dit zal ook wel weer overgaan denk ik...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:37

misschien is dat juist goed dat hij wat van zich af gaat bijten.. niet tot bloedens toe natuurlijk maar hij mag best wel wat pit tonen aan de ander.. misschien dringt het dan door dat hij dit niet steeds wil en leuk vind Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:42

salsaentango schreef:
misschien is dat juist goed dat hij wat van zich af gaat bijten.. niet tot bloedens toe natuurlijk maar hij mag best wel wat pit tonen aan de ander.. misschien dringt het dan door dat hij dit niet steeds wil en leuk vind Lachen

Dat is leuk bedacht, maar dat kun je hem moeilijk uitleggen. De mijnen hebben 4 jaar bij elkaar gezeten en dat gebeurde vanaf hun 2e jaar.
De ene was heel dominant en de ander onderdanig. De laatste was dus de spreekwoordelijke sjaak. Maar doordat hij onderdanig was heeft hij nooit van zich afgebeten. Knipoog

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:39

ik heb ook zo´n sexueel gefrustreerde cavia.. hij heeft van die periodes dat ie niet van zn konijnen-meisje af kan blijven (en dan zit dus op haar hoofdje om te fietsen Clown )
meestal houd dit een paar dagen aan, dan houdt ie er weer een tijdje mee op.
volgens een DA had t met zn mannelijkheid te maken... er echt iets tegen doen, kan je denk ik niet (ik ben er iig nog niet achter)..
ik zou het even aanzien als ik jou was
succes ermee!!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:08

Amanda schreef:
salsaentango schreef:

Dat is leuk bedacht, maar dat kun je hem moeilijk uitleggen. De mijnen hebben 4 jaar bij elkaar gezeten en dat gebeurde vanaf hun 2e jaar.
De ene was heel dominant en de ander onderdanig. De laatste was dus de spreekwoordelijke sjaak. Maar doordat hij onderdanig was heeft hij nooit van zich afgebeten. Knipoog

tja misschien moeilijk om uit te leggen maar hij MOET ook niet van zich af bijten.. mijnen zitten allemaal appart dus heb daar geen last van maar in de opvang zijn er genoeg die van zich afbijten.. mensen denken snel dat ze vechten terwijl het maar wat gekibbel is.. misschien moet ik dat dan maar zo omschrijven.. niet dat de ts ze zo uitelkaar haald als hij wel eens van zich af zou bijten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 17:45

uit elkaar halen is echt het laatste wat ik wil, heb niet voor niets voor twee cavia's gekozen. Dan had ik er net zo goed weer eentje kunnen kiezen.
Heb ze nu vanalles om te doen gegeven: hooibergen, snoepstok, wilgentakken en heb hier nog een cocosnoot liggen (maar ben nu bij mijn ouders, dus die krijgen ze zondag of maandag).
Merk nu dat ze het vooral 's morgens doen, overdag valt het nu gelukkig mee.