Sinds vorig jaar heb ik twee cavia's, Chip en Dale. Twee mannetjes, broertjes uit hetzelfde nest. Dit is altijd goed gegaan, er is eigenlijk nooit ruzie. Ze zijn nu ongeveer een jaar oud.
Sinds een week klimt Chip constant bovenop Dale, alsof hij wil paren. Dit gebeurt niet af en toe, maar dit gaat constant door. Ik was vanmorgen vanaf 6 uur beneden, en het is tot kwart voor 7 doorgegaan tot ik naar bed ging. Ook overdag gaat het aan 1 stuk door. Dale is er totaal niet van gediend, die begint te "bokken" met z'n kont, net zolang tot Chip er vanaf is, maar zodra hij eraf is, rent hij knorrend een rondje en begint het hele gedoe weer overnieuw. Ik haal Dale nu regelmatig uit die kooi, om hem een momentje rust te geven, maar begin onderhand te denken dat ik beter een muur in die kooi kan metselen

Heb nu tijdelijk een huisje in de kooi gezet, zodat Dale zich kan verweren door in het huisje te gaan zitten, hierdoor gaat het beter, maar de cavia's zijn nog niet zo tam als ik zou willen en als er een huisje staat, komen ze er niet meer uit!
Heb zelf enkele dingen bedacht die de oplossing kunnen zijn, maar vraag me af of er niet iets anders aan de hand is:
-meer speelgoed in de kooi, misschien is het verveling?
-castratie, vanwege hormonen?
Herkent iemand dit, en weet iemand wat ik hier mee aan moet?