Ik heb een tijdje terug een mechelse herder reu opgevangen. Een ontzettend lieve hond. Hij kende alleen de kennel en schreeuwen toen hij bij ons kwam. Nooit was hij eens lief behandelt. Hij mocht bij de vorige eigenaars alleen onder de tafel liggen of in de kennel. Hij kende ook geen commando's en was helemaal hyper.
Het was een typisch geval van mensen die niet weten waar ze aan beginnen.
Nu ben ik al een tijdje met hem aan het trainen en hij komt ook eindelijk op gewicht (hij was broodmager).
Alle trainingen gaan goed. Hij kan zitten, af, apport, zoek en blijf begint ook te komen.
We zitten alleen met 1 ontzettend megagroot probleem. Hij is ontzettend gefixeerd op mijn katten. De vorige eigenaar had een hekel aan katten en heeft hem dusdanig opgejut dat hij die van mij als lopende karbonaadjes ziet. Ik krijg het er niet uit. Hoe hard ik ook train.
Hij doet ze niets omdat het niet mag van mij. Maar hij zit te trillen op zijn poten, zo graag wil hij er achter aan.
Ik kan het leven van mijn katten niet op het spel zetten en dus besloten om hem te herplaatsen.
Met pijn in mijn hart omdat het verder een geweldige hond is.
Nu heb ik iemand gevonden die wel oren naar hem heeft. Het klinkt allemaal supergoed. De meneer in kwestie is afgekeurt en daardoor hele dagen bij de deur. Ook wil hij serieus met de hond de sport in. Voor deze mechelaar zou dat geweldig zijn want hij wil echt voor je werken.
Ik wil dat de hond het beter krijgt dan bij mij anders gaat hij niet weg en als hij gaat wil ik een contract opstellen voor de volgende eigenaar.
Hier moet in komen te staan dat de hond niet verhandelt mag worden en als de nieuwe eigenaar besluit dat hij er niet mee overweg kan of hem op de een of andere manier niet goed kan verzorgen de hond weer terug moet naar ons.
Heeft iemand enig idee of er bestaande contracten zijn die ik hiervoor kan gebruiken of zal ik er zelf 1 op moeten zetten?
Of misschien is er iemand die hier ervaring mee heeft en me kan helpen zo'n contract op te zetten?
Bij voorbaat dank.
Voordat ik half bokt over me heen krijg, deze hond is een opvanghond, ik heb hem uit een zeer beroerde situatie gehaald en het was al niet de bedoeling dat hij bleef. Maar ja, je raakt toch aan zo'n hond gehecht en ik heb er moeite mee om hem te herplaatsen.