hamstervraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

hamstervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:18

Hallo,

Voor diegene die hier allemaal een hamster(s) hebben. Sinds vandaag heb ik een hamstertje, ik had er vroeger ook altijd maar dat waren tamme. Nu heb ik een probleempje; Ik wil hem zo graag tam maken, maar daarvoor moet ik hem dus oppakken. Alleen ben ik bang dat die bijt (haha ja ik weet het, ik ben echt een watje!). Mijn moeder heeft der vanmiddag wel een keertje der hand ingedaan maar toen beet die haar. Ofja, het was niet echt bijten maar meer knabbelen, want hij was toen niet boos. Nu ik dat heb gezien durf ik hem dus niet meer op te pakken, zo vervelend is dat.
Ik snap dat die eerst moet wennen omdat ik hem nog maar sinds vanmiddag heb, maar ik wil hem toch echt graag tam gaan maken. Wie heeft er tips voor mij?

Groetjes Milou

dennisje

Re: hamstervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:22

je kan hem tam maken door snoepjes te geven dan weet ze dat je haar geen kwaad wilt doen. zachtjes te aaien veel oppakken is toch wel iets wat heel belangrijk is. mijn mannetjes hamster bijt ook maar pak hem wel steeds op en ook veel aaien worden ze ook tammer door.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:25

Zelf heb ik geen hamster maar volg wel dierenzorg dus weet ik ook wel iets Haha!

Wat wij op school doen is :
Ofwel draag je een handschoen, al kan het zijn dat het er bang van gaat hebben en dus bijt.
Ofwel geef je hem smorgends geen eten (het is vacantie tijd genoeg dus) leg je eten in je hand en leg je hand in zijn kooitje.
Eerst gaat hij het waarschijnlijk pakken en weer weglopen. Maar als je je hand stil laat liggen komt hij er uiteindelijk opgekropen en kun je na een tijdje je hand eruit halen met de hamster op je hand en kan je het aaien. (neemt wel veel tijd in beslag, dus als je er iedere dag echt mee bezig bent moet het wel lukken)
Eerst haal je hem een minuutje uit zen kooi, later kun je hem langer en langer pakken.
Zorg er wel voor dat je hamster wakker is, wek hem dus eerst als hij slaapt, anders bijt hij. Lachen

Zo hopelijk ben je er iets mee Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:26

Oke, dankjewel voor je berichtje. Ik weet niet of ik een mannetje of vrouwtje heb, nog niet gekeken. Zij/hij bijtte me moeder vanmiddag niet, het was meer knabbelen maar dat vind ik ook niet fijn. Als ik 'm dan wil oppakken vind ik dat eng en dan doe ik mijn hand elke keer weg.
Ja idd, dat van die snoepjes heb ik al een paar keer gedaan. Niet elke keer een nieuw snoepje hoor, maar steeds dezelfde; zo'n joygurt snoepje.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:29

Bedankt Lithium; dat is idd ook een goede optie. Ik had het snoepje elke keer in mijn vingers zodat die eraan kon bijten, maar de volgende keer leg ik het op mijn hand zodat die erop kruipt. Dan hoef ik ook niet bang te zijn dat die in mijn hand gaat knabbelen. Ohja idd, vanmiddag schrok die wakker en toen ging die krijsen!
Ik heb ook op een dierenschool gezeten, daar ben ik een keer zo hard door zo'n grote hamster gebeten dat ik er een trauma aan heb overgehouden! Haha. Dat van die handschoen is miss ook een optie ja! Bedankt voor je bericht

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:37

Nog een tip, als je je hand in de kooi steekt zorg dan dat je vingers gesloten zijn en een beetje gebogen. Daarna stop je juist voor de bodem en zorg je dat je hamster naar je hand toe komt (eventueel een snoepje in je palm) zo leer je aan je hamster dat je hand niet bedreigend is en zal je hammie al meer naar je toe komen en minder geneigd zijn om te bijten.
Ik zou ook bijten moest er daar ineens een hand met open vingers in mijn kooi zijn die me wilt pakken ) Clown .
Een hand met open vingers kun je een beetje vergelijken met de klauwen van een kat Knipoog .
En geef maar eens een ander snoepje ook hoor, anders worden ze zindelijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:32

Wat ook kan helpen is een stuk stof wat je hebt gedragen, of hebt vastgehouden oid in de kooi leggen, gaat ie waarschijnlijk gebruiken als nestmateriaal en dan went hij tegelijkertijd aan jou geur.
Krijsen doen ze ja Haha! Klinkt leuk he ROFL
Handschoenen is een optie, maar dan wel een goede, niet te dunne, maar wel eentje waarmee je je hamstertje goed kan vastpakken zonder fijn te knijpen Clown

Wat ik deed bij mijn hamstertje die ook krijste en moeilijk te pakken was, was in een doosje laten lopen en hem dan in de ren of op een afgezet stuk zetten en er dan gewoon zelf bij gaan zitten met eten. Niet teveel lastigvallen, ga maar een boekje lezen oid. En als je hem weer terug wilt zetten, weer in het doosje laten lopen.
Is een erg lang proces en veel hamsters gaan het nooit fijn vinden om opgepakt te worden, zijn nou eenmaal geen knuffeldieren Knipoog

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:20

En hier de goude tip:

Hamsters bijten omdat je anders ruikt.. Voordat je hem oppak, moet je even het zaagsel van zijn kooi door je handen wrijven, zo heb je dezelfde geur als hem/haar en ben je in princiepe geen bedreiging.
Als je die tip combineer met de voeder tips die je heb gehad komt het wel goed Knipoog

Wat voor soort is het?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:23

Wat voor een hamster is dat?