wat te doen met agressieve honden eigenaar??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

wat te doen met agressieve honden eigenaar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 15:47

ik liep vanmiddag met m'n hond (duitse herder) in het park. het is een losloopgebied dus ik gooi hem los. net op dat moment komt er een paar 100 meter verderop een man en een vrouw met een aangelijnde jack russel aan lopen. mijn hond doet niets maar is wel nieuwsgierig dus ik gooi express nog een bal de andere kant op om z'n aandacht af te leiden. hij rent richting het hondje om te gaan kijken maar bedenkt zich halverwege omdat de bal veel leuker is. vrouw was intussen al helemaal aan het panieken omdat er een hond op hun af kwam en ik riep nog 2 x dat hij niets deed. ik loop langs de mensen en kreeg als eerste een opmerking van de man of ik wel helemaal snugger was omdat ik m'n hond los liet terwijl hun daar aankwamen. nogmaals gezegd dat de hond niets deed en dat ze hier los mogen lopen. ik loop verder en meneer komt vrij agressief achter mij aanlopen. of ik wel wijs was en zo. hij begon steeds verder dichterbij te komen en zich lekker breed te maken en hij zei een paar x dat ik maar moest komen met m'n stoere gedrag???? dacht echt dat ik een paar klappen voor m'n bek zou gaan krijgen, zo kwam hij op mij af. z'n hondje was bang en of hij kon ruiken dat mijn hond niets deed. heb toen gezegd dat ik geen ruzie wilde en of hij normaal kon doen. hij begon nog te dreigen dat hij m'n hond wel wat zou doen als hij langsliep. ik riep hem (liep ergens op het gras te snuffelen) en de man wilde hem in het voorbij gaan een trap verkopen. de volgende keer zou hij hem in de sloot donderen.
kon daarna wel janken, zo was ik geschrokken. durf hem daar dus ook niet meer los te laten. wat moet ik hiermee en hoe kan ik hier het beste op reageren?? ben bang dat ik de volgende keer wel klappen zal krijgen en ik weet zeker dat als hij mijn hond "pakt" dat mijn hond hem zal grijpen. en dan hebben we echt een probleem. wie heeft er tips??

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: wat te doen met agressieve honden eigenaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:51

Lekker dan...Scheve mond

Volgens mij is die man met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo. Heb je hem vaker gezien daar? Anders zou ik gewoon ergens anders heen gaan. Maar aan de andere kant moet het ook niet nodig zijn om ergens anders heen te gaan alleen maar omdat je bang bent om die man tegen te komen. Het is een losgooi gebied zeg je, staat dat ergens aangegeven? En waren er nog meer honden los? Ik zou anders de volgende paar keren een vriendin meenemen ofzo zodat je iig niet alleen bent...kan mij voorstellen dat je geschrokken bent, zoiets verwacht je niet...Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:52

tja wat moet je doen, ik vind dat je het goed hebt opgelost...... en als er een volgende keer komt moet je gewoon precies hetzelfde doen, en misschien even melden dat je aangifte van bedreiging gaat doen ofzo.

Ik ben duidelijk een ander type dan jij, want ik ga er vol in als iemand zo tegen me doet, zeker als het onterecht is Haha!

Maar ik vind dat je het netjes opgelost hebt hoor!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:55

Je kan je hond daar gewoon losgooien, hoor. Als hij jouw hond wat aandoet en je hond grijpt hem, is je hond niet degene die fout zit. Dan is het zelfverdediging. (Weet niet precies hoe dat zit met dieren, maar die man begaat dan dierenmishandeling.) Overigens kun je een aangifte bij de politie doen wegens bedreiging.

Ik zou zelf overigens pis- en pisnijdig worden als iemand mijn hond zonder reden een schop verkoopt. Ik zou diegene echt aanvliegen. Ik heb zelf ook wel eens een hond een schop gegeven, maar die sprong op me af toen ik langsfietste en greep naar mijn been, dus ik schopte hem van me af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:00

Een heel klein beetje heeft die man wel gelijk.Maar hij kan zich wel normaal gedragen natuurlijk.Mijn honden lopen ook los ,ik heb ook een DH die niets doet.Maar als ik zie dat iemand zijn hond aan de lijn houd roep ik mijn honden bij en maak ze vast.Tot de mensen weg zijn.

Ik weet niet waarom een hond aan gelijnd loopt.Het kan zijn dat de hond wegloopt,maar ook omdat de hond agresief is.En dan is het niet zo prettig als je hond, die argesieve hond vriendelijk komt begroeten daar heeft zo'n aangelijnde hond geen boodschap aan.

Ik zou er gewoon lekker gaan wandellen en als je een hond aangelijnt ziet maak je die van jou ook even vast.Neem je Gsm mee voor als je nog eens zo'n argesieve man tegen komt.Want zijn gedrag is niet fatsoenlijk.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:06

Er bestaan erg vreemde mensen! Ik zou mijn hond lekker los laten lopen hoor! En als het weer gebeurd gewoon aangifte doen van bedreiging! Jij doet toch helemaal niks fout (en je hond ook niet) Ach gut

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:56

En reageerde die vrouw dan niet eventjes op het gedrag van haar man? Vreemd.. Algemeen is het gedrag van die man totaal onaanvaardbaar, en heeft hij waarschijnlijk nog veel geluk dat jij een heel brave hond hebt. Onze honden zijn bv ook superbraaf, maar als een vreemde man tegen mij begint te roepen, staat er toch een hond tussen ons beide naar die man te grommen.

Persoonlijk zou ik eventjes mijn hond tien meter verder neergelegt hebben, zodat die man hem toch al niets kan doen. Vervolgens gewoon zelf rustig blijven, zelf niet beginnen roepen, zelf niet onbeleefd worden.. Dat lokt alleen nog maar meer 'agressief' gedrag uit. Rustig meneer zijn naam vragen als zijn scheldtirade gedaan is, anders heel goed onthouden hoe hij en zijn vrouw eruit zien, en vervolgens meteen naar de politie stappen met het verhaal. Kans is heel groot dat daar niets uit verder komt, maar meneer zal hoogstwaarschijnlijk wel een waarschuwing krijgen van de politie en in het vervolg wel een beetje meer oppassen.

Daarnaast wil ik ook wel eventjes vermelden dat ik er ook niet zo van gediend zou zijn als ik mijn hond aangelijnt heb, en er komt een vreemde (grote duits) hond naar me toe gelopen. Daar ga ik wel in mee met Silvana.. Als ik mijn hond zou aanlijnen, dan is dat met een reden (namelijk dat mijn hond nogal agressief kan reageren naar andere grote reuen). Als er dan een grote hond komt afgelopen nijp ik hem toch ook eventjes, vermits ik geen vechtende honden op een halve meter afstand van mij wil.
Zelfs in een losloopgebied vind ik het een algemene omgangsregel om je hond bij je te houden als je andere honden tegenkomt, tenzij je uitdrukkelijk toestemming hebt van de andere eigenaar.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:01

Ik zou denk ik ruzie maken aangezien ik erg snel pissig word bij zulke dingen maar ik snap de man wel als hij daar met zijn aangelijnde hond loopt moet je er gewoon voor zorgen dat jou hond er niet in de buurt komt.Ook al is het niet slim om dan met een aangelijnde hond in een losloop gebied te lopen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:29

Je hond aanlijnen, zo voorkom je gewoon problemen met die man. Tis er jammer maar je kan toch niets doen, aangiften hier over zal ik zeker doen! als er namelijk nog meer klachten lopen over die man dan kan de politie wat ondernemen.

@ukiee, nope, als de hond bijt is de eigenaar schuldig. Een huishond mag nooit en te nimmer bijten (vind ik persoonlijk bullshit)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:33

Ik vind zeker dat jij in je recht stond, aangezien het een los laat gebied was.

Ik kan er zelf persoonlijk alleen niet zo goed tegen als iemand zegt: ja maar die van mij doet toch niets?!
Nee maar mss die van de andere wel.

Maar in dit geval: jij liep in een gebied waar je de hond los mag laten.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:54

@nicci88, moet je daar wel gelijk in geven. Zelfde geld had die jack russel wel gegrepen. Als er gevraagt word of je je hond bij je wilt houden begin dan niet met "die van doet niks" ikzelf kan daar namelijk best kwaad van worden.

Maar meid, verder goed gehandelt Lachen dat moet ik je wel meegeven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:35

silvana schreef:
Een heel klein beetje heeft die man wel gelijk.Maar hij kan zich wel normaal gedragen natuurlijk.Mijn honden lopen ook los ,ik heb ook een DH die niets doet.Maar als ik zie dat iemand zijn hond aan de lijn houd roep ik mijn honden bij en maak ze vast.Tot de mensen weg zijn.

Ik weet niet waarom een hond aan gelijnd loopt.Het kan zijn dat de hond wegloopt,maar ook omdat de hond agresief is.En dan is het niet zo prettig als je hond, die argesieve hond vriendelijk komt begroeten daar heeft zo'n aangelijnde hond geen boodschap aan.

Ik zou er gewoon lekker gaan wandellen en als je een hond aangelijnt ziet maak je die van jou ook even vast.Neem je Gsm mee voor als je nog eens zo'n argesieve man tegen komt.Want zijn gedrag is niet fatsoenlijk.

Bij ons op de dijk mogen de honden ook los, maar de meeste baasjes hebben de honden aan de lijn. Dus ik moet mn honden vastmaken op een plek waar ze los mogen omdat andere mensen hun honden niet willen laten loslopen? Beetje omgekeerd of niet. Wij hebben altijd 1 of 2 maanden een loge, maar hij is stokdoof. Die loopt dus ook aan de lijn, niet omdat hij agressief is of wegloopt maar puur omdat hij niet luistert Haha!
Ik merk vaak dat wanneer een hond vastzit ze agressiever reageren dan wanneer ze loslopen, bovendien kunnen ze dan rennen mocht een andere hond hun grijpen. En niet luisteren of weglopen is toch echt een opvoedingsprobleem.

TS ik had die eigenaar (denk ik, ligt een beetje aan zn postuur Bloos ) de huid volgescholden, eikel wie denkt hij wel niet wie hij is.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:40

Hier in de buurt lopen ook dat soort mensen.

Gewoon negeren en door lopen.

Jouw hond mag daar los, en als hij of zn vrouw of hondje zo bang is voor andere honden moet ie maar niet in n losloopgebied gaan wandelen.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:23

Je hond mag er inderdaad los, maar ik kan me wel voorstellen dat als jij je hond aan de lijn houdt, dat je het dan niet op prijs stelt als er een andere hond op je komt afgerend. De reactie van de man was natuurlijk not done, maar als jij ziet dat een hond aangelijnd loopt, kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en je hond bij je roepen. Je weet tenslotte niet waarom de hond is aangelijnd (agressief, loops, ziek,...) en voor je het weet zit je met meer problemen dan wanneer je je hond gewoon even vast houdt.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:35

Bij ons op strand is ook een stuk losloopgebied. Moest iedere keer dat ik een hond zie aankomen hem bij me roepen, dan kan hij eigenlijk gewoon weer aan de lijn... Er lopen er echt soms 20 op een stuk los. Dan moet die man maar niet in een losloopgebied gaan wandelen als hij geen hond wil tegenkomen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:12

In eerste instantie wou ik niet reageren, maar kan het niet laten.

Dit is geen aanval naar de ts, maar een post voor bepaalde andere posts die geplaatst zijn.

Die man had zeker op een andere manier kunnen reageren, maar kan zijn standpunt ook wel een beetje begrijpen.
Ook al loop je met je hond in een losloopgebied dan nog heeft je hond onder appèl te staan en niet zomaar naar andere honden te gaan. Dus omdat die man zijn hond aangelijnt heeft zou hij daar niet mogen lopen omdat er honden zijn die loslopen?

Ik heb zelf geen problemen met honden die loslopen, maar ze moeten ook echt niet op die van mij af komen stormen. Prima dat je je hond loslaat ongeacht of 'ie wel wat doet of niet, maar als je hond niet luistert gooi hem dan ook niet los.
Mijn honden lopen ook los in gebieden waar het mag, maar mijn honden talen gelukkig niet naar andermans honden en gaan ook nooit naar andere honden toe. Regelmatig heb ik hier ook prutsmuts omdat men zijn honden niet bijhoudt en ik m'n reu half in de lucht op moet hangen zodat hij geen kans heeft om te grijpen.

Niet alle honden kunnen samen en ook al heb je 2 goedzakken die elkaar tegenkomen, dan nog kan het fout gaan. De één hoeft maar iets te doen wat de ander irriteert en dan heb je de poppen aan het dansen.
En wat heb je eraan???....helemaal niks.

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:25

kamatz schreef:
In eerste instantie wou ik niet reageren, maar kan het niet laten.

Dit is geen aanval naar de ts, maar een post voor bepaalde andere posts die geplaatst zijn.

Die man had zeker op een andere manier kunnen reageren, maar kan zijn standpunt ook wel een beetje begrijpen.
Ook al loop je met je hond in een losloopgebied dan nog heeft je hond onder appèl te staan en niet zomaar naar andere honden te gaan. Dus omdat die man zijn hond aangelijnt heeft zou hij daar niet mogen lopen omdat er honden zijn die loslopen?

Ik heb zelf geen problemen met honden die loslopen, maar ze moeten ook echt niet op die van mij af komen stormen. Prima dat je je hond loslaat ongeacht of 'ie wel wat doet of niet, maar als je hond niet luistert gooi hem dan ook niet los.

.

Helemaal mee eens... Die man had echt heel anders moeten reageren want dit slaat helemaal nergens op wat hij deed naar jou toe....

Ik zelf heb ook een jack, een herplaatser.. Na de nodige problemen gaat het redelijk goed maar op plaatsen met meer honden loopt hij aan de riem. Waarom?? Hij is zooo bang van de meeste honden dat hij ze grijpt als ze hem willen besnuffelen.. Hij duikt eerst helemaal in elkaar en als ze doorsnuffelen wordt hij echt heel bang......Als ik hem dan los zou hebben gaat hij er vandoor en komt echt niet meer terug.

Toch wandel ik regelmatig door de bossen waar andere honden los mogen. De meeste mensen die zien dat ik hem aan de riem heb houden dan netjes hun hond bij zich en dan paseren we zonder problemen.... Ik vergeet dan echt niet om ze te bedanken dat ze dat doen!!!!
Maar sommige mensen laten hun hond rustig met een noodvaart naar de mijne toe rennen met de tekst.... Hij doet echt niets..... Pffff daar wordt ik woest van want als de mijne uit angst wel grijpt wat doet die andere dan?????

Los lopen is oke maar dan moet de hond wel!!! onder appél staan........

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 17:09

Benfan schreef:
@nicci88, moet je daar wel gelijk in geven. Zelfde geld had die jack russel wel gegrepen. Als er gevraagt word of je je hond bij je wilt houden begin dan niet met "die van doet niks" ikzelf kan daar namelijk best kwaad van worden.
Maar meid, verder goed gehandelt Lachen dat moet ik je wel meegeven.

HAD hij maar gevraagd of ik hem vast wilde maken, dan had ik het direkt gedaan. maar dat deden ze niet. ze lopen langs, gaan vervolgens spastisch doen omdat de hond in de buurt komt, ik roep hem en ga er voorbij en vervolgens krijg ik een hele tirade over me heen dat ik hem vast moet houden en of ik wel wijs ben Verward
roep dan even of je hem a.u.b. bij je wil houden omdat het hondje bang is. dan doe ik dat meteen.
voorbeeldje: mij hond is aan de lijn werkelijk een monster als hij andere honden moet passeren. ik ga dan ook expres niet in een losloopgebied voor honden lopen als ik hem aangelijnt wil houden en als ik een loslopende hond tegen zou komen dan vraag ik of ze hem even bij hun wil houden omdat ik niet weet wat hij doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:16

als jou hond naar je luisterd, dan vind ik dat je hem los kunt doen, zo niet, dan vind ik dat je hem moet aanlijnen, jou hond doet niets, maar wat als je hond tegenkomt, die wel agressief reageerd? het hoeft niet aan jou hond te liggen..
ik kom, als ik mijn hondjes uitlaat, vaak een stuk of 8 (het worden er steeds meer) boomers tegen, die élke keer weer op mij af komen, en gaan staan blaffen naar mijn honden.. ik leer ze andere honden te negeren, en irriteer me mateloos aan die beesten. ik kan niet normaal rustig met mijn hondjes lopen, of daar komen die keffers weer aan.. élke keer weer.. ze luisteren totaal niet naar de baas, en lopen dus een heel eind achter mij aan.. laatst weer.. en toen was de vraag: kan je niet even wachten?? .. ben doorgelopen,en heb net gedaan of ik haar niet hoorde.. ben het spuugzat.. ben ik daar met mijn bijrijfries aan het wandelen of rijden, precies hetzelfde..
ook loopt er hier een agressiefe jack russel, los.. als ik ze voorbij ga, zegt de eigenaresse: niet laten snuffelen hoor, hij bijt! doe je hond dan vast..
volgende keer als die boomers weer achter me aan gaan, dan loop ik een pas harder, en ga de wijk in.. sneu voor de hond, maar ik houd mijn hondjes aangelijnd, omdat ze anders enthousiast naar andere honden gaan, en ik wil niet dat iemand anders last van mijn honden heeft. ik verwacht van een ander, dat ik dan ook geen last van hun honden heb..
ik heb 1 van die honden ook wel eens met mijn been weggeduwd, toen we stafford nog hadden. ze leren er niet van, en iedereen heeft er last van, ze blaffen, luisteren totaal niet, en zijn gewoon vreselijk irritant. ik ben er nu klaar mee. s'avonds hoor je precies waar ze zijn..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:32

waar ik persoonlijk dan het meeste last van hebzijn niet luisterende, loslopende honden in gebieden waar ze aan de lijn moeten. (helaas nog te veel in belgië maar kom). De meesten doen de moeite om dit toe te passen, maar telkens zijn er mensen die het aan hun laars lappen en wandelen of doen zelf gewoon verder zoals ze geen hond bij hebben. Zo zit er laatst een overenthousiaste, behoorlijk dominante labrador bij, stormt naar mijn cockertje die meteen op z'n rugje gaat liggen. Maar dan stopt het niet, labrador begint z'n poten erop te zwiepen en echt hard te duwen. Ik sleur zowat de mijne verder, mevrouw van de labrador leest rustig verder op de picknick tafel. Boos! Daar zou je inderdaad agressief van worden. Eigenlijk heb je in mensen 3 categoriën = de mensen die hun hond altijd los hebben en er niet om kijken, hij loopt maar wat. Dan heb je de mensen die hun hond los hebben en als er andere mensen of honden aankomen de hunne proberen bij zich te roepen, die er de moeite voor doen of zich tenminste exuseren als het niet direct lukt. En tot slot diegene met een perfect luisterende hond die automatisch bij hen blijft en slechts bij toestemming gaat spelen met andere honden.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:24

nou, hoe dan ook, van twee kanten bekeken, en alle meningen over wel of niet bij je roepen, wel of niet aan de lijn,

Die man spoort niet, wat een ongelovelijke eikel.
Respect dat je zo rustig bent gebleven, ik had dat niet gekunt.

GEK he? dattie zo'n bange hond heeft, heeft ie hoogstwaarschijnlijk zelf gecreeerd met z'n achterlijke gedrag.

Bij ons in de buurt lopen er ook precies 2 van die russels rond, gelukkig wel met een normale eigenaar aan de andere kant van de riem.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:55

Wat te doen tegen een agressieve man?
Daar kan ik je niet mee helpen, een cursus zelfverdediging? Het zal je een stuk zekerder maken en hierdoor zal je het misschien zelfs niet hoeven gebruiken.

Verder zou ik het niet weten; ik hoef er zelf niet zo heel erg bang voor te zijn; ten eerste lijn ik mijn honden aan als ik aangelijnde honden zie, maar ik kan begrijpen dat het bij jou op een ongelukkig moment gebeurde. Daarnaast heb ik een hond die, hoe zal ik het zeggen, indien nodig meehelpt aan het verdedigen van zijn roedel.

Ik kan wel begrijpen dat de man het niet prettig vond dat jou hond op zijn aangelijnde hond afrent. Zou ik persoonlijk ook niet fijn vinden want als ik mijn honden aan de riem heb in een losloopgebied heb ik daar zo mijn redenen voor. En ik heb geen behoefte aan troubles omdat mijn hond een andere hond heeft beschadigd omdat deze het nodig vond naar hem toe te vliegen (de laatste keer had ik een loopse teef en een hele reu aan de lijn, je kunt je enigzins voorstellen dat mijn reu niet gedient was van andere reuen Knipoog )
Als mensen hun hond onder controle hebben, dwz dat hun hond geen aanstalten maakt om naar de naar de mijne toe te lopen, vind ik het geen probleem dat-ie los is.