Beestjes redden, of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Beestjes redden, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 11:22

In de natuur geld de gouden regel; Enkel de sterksten overleven.

Maar wij mensen hebben nog al sterk de neiging om regels aan ons laars te lappen, dus ook deze. Zo kwam ik het laast iemand tegen die behoorlijk extreem reageerde op een vogeltje wat uit het nest was gevallen. Blijkbaar kunnen mensen het niet aan om dat diertje aan zijn lot over te laten, en zetten we het maar in het eerste beste nest neer wat we tegen komen. Ongeacht wat voor nest het is en wat voor vogeltje je in je hand hebt.

Wat zou jij doen? De held uit hangen, of je kat een lekker maaltje gunnen?

_Stephanie

Re: Beestjes redden, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:24

ik vind het altijd heel zielig, ik probeer altijd alle diertjes te redden! vind het zo zielig als ze anders dood gaan.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:28

ik zou ze zowieso niet zo snel meenemen als je echt zeker weet dat ze niet meer verzorgt etc worden zou ik ze pas meenemen. als ze dood gaan: jammer maar mijn honden moeten ook eten(zij krijgen rauw vlees geen brok)
ook als ik bijv. een dode duif zie bij de elektradraden, neem ik hem zo mee en geef ik het aan mijn honden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:30

een vogel die uit het nest is gevallen, zet ik op een veilige plek, in de buurt van de ouders neer, dan redden die zich er wel mee, een volwassen dier, dat bijv. is aangereden laat ik niet aan zijn lot over, daar bel ik de dierenambulance voor.
wij hebben hier wel vogels gehad, die door de katten gepakt waren, die proberen we wel op te lappen, en laatst hadden we een spitsmuisje, dat hier ook echt niet veilig was, die heben we op een veilige plek uitgezet.
jonge wilde vogels overleven het niet als je ze thuis neerzet (vaak niet iig) ze hebben een grotere kans als ze gevoed worden door de ouders.
(wij hebben gister nog een mus proberen te vangen op stage, die kon de weg uit de passage niet meer vinden, dus hebben we hem net 2 netten uit de passage 'gejaagd'.)

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:34

Als je het zo zegt de kat een lekker maaltje gunnen, nee. Dat zal ik niet doen. Maar een vogeltje terug in het nestje zetten werkt niet. Dan heeft het vogeltje jouw geur en kan de moeder hem afstoten.
Maar ik weet niet of ik hem daar dan zou laten liggen.

Maar als er vb een dier is aangereden dan bel ik ook de dierenambulance. We hebben hier al een paar keer wat dieren opeens in de tuin gehad of rond ons huis. Zo een keer een kitten die was gedumpt die erg slecht verzorgt was, honden die waren ontsnapt en zelfs een keer twee shetlanders die op de weg liepen. Dan is het van zelf sprekend dat je deze dieren niet laat rondlopen.

Maar als mijn kat met een muis thuis komt en er achter komt dat ze toch niet zo'n honger heeft en hij zit vb in de tuin. Ja, meestal zijn ze al in shock. Dan kan je niet veel voor ze doen, ze kunnen zichzelf dan ook niet warm houden enzo.
Maar ik zet ze meestal wel weer buiten ons terrein dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:58

ik vind het van de geur een beetje onzin, wij hebben een vogeltje bij de paarden gehad, die in de garage zat, wij de garage overhoop gehaald, beestje in de struiken gezet, en hij heeft het gered, moeder accepteerde hem gewoon, jonge duiven in onze voliere pakken wij ook op, op school ook (dan zijn ze nog kaal) en ouders accepteren ze nog gewoon hoor.
hetzelfde met jonge muizen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:13

Tja... wat zal ik zeggen. Heb thuis een vogelopvang. Alles wat hier aan het hek komt en te redden is, lappen wij op.
De natuur zijn gang laten gaan is inderdaad een mooi idee.
Maar hoeveel is er nog echt natuurlijk in Nederland.
Autoslachtoffers, raamslachtoffers, mishandeling door kinderen, door katten gepakt vind ik namelijk niet heel erg natuurlijk...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:23

idd vaak zijn ze gewond door niet zulk natuurlijke oorzaken

krijgen wij een kadootje van de kat (vaak letterlijk) in onze schoot geworpen
dan zullen we proberen deze te redden

een aangereden dier dan ligt het er aan
bij een wild dier kijk ik of het uberhaubt te redden valt
zoniet haal ik m liever direct uit zijn lijden
(niet dat ik daarna een boterham naar achter krijg maar dat vindik minder erg als iets langzaam laten dood gaan zo ook bij mixematose slachtofffers die geef ik "graag"een klap achter de oren)

een tam (huis) dier zal ik bij de da brengen
tegen de tijd dat de dieren ambulance er is
als ze al komen ben je vaak een behoorlijke kostbare tijd verder

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:18

Dat vogeltjes verstoten worden als je ze aangraakt hebt, dat is onzin, vogels ruiken namelijk bijzonder slecht.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:22

als er bijv. een vogel uit het nest is gevallen leg ik ze in een hoekje waar de ouders het jong terug vinden maar katten en dergelijk niet bij kunnen, zo kan die nog wel groot worden maar niet opgegeten.
maar als er een kat op de straat of waar dan ook ligt probeer ik hem wel uit zijn lijden te verlossen.. (dit geld bijna voor elk dier/tje )

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:27

Ik geloof niet dat de natuur zo humaan is, lijden vind ik niet nodig.
Het hangt er vanaf wat de conditie is van een dier, als het niet te redden valt krijgen ze van mij een klap in de nek.

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:28

Black_White schreef:

Maar wij mensen hebben nog al sterk de neiging om regels aan ons laars te lappen, dus ook deze. Zo kwam ik het laast iemand tegen die behoorlijk extreem reageerde op een vogeltje wat uit het nest was gevallen. Blijkbaar kunnen mensen het niet aan om dat diertje aan zijn lot over te laten, en zetten we het maar in het eerste beste nest neer wat we tegen komen. Ongeacht wat voor nest het is en wat voor vogeltje je in je hand hebt.

Bij de dierenambulance krijgen we ook vaak telefoontjes over vogels die uit het nest gevallen zijn, dat komt gewoon omdat het de tijd is om te leren vliegen, als je hem terug zet in het nest, dondert hij er even hard weer uit.
De held uithangen of je kat een lekker maaltje gunnen, tsja.. als de kat nou honger had, maar die zou er waarschijnlijk alleen mee spelen omdat hij zijn buikje vol kan eten thuis. Ik zou in ieder geval het vogeltje op een plek proberen te zetten waar hij het meest veilig zit.
Mensen bellen ook vaak over pijltjes, dat moedereend er eerst twaalf had en nu twee, of we ze niet kunnen ophalen. Mama-eend krijgt er niet voor niets zo veel Cool . De natuur zijn gang laten gaan is het beste, maar tot op zekere hoogte natuurlijk.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:29

Black_White schreef:

Ligt eraan wat het is, een vogeltje heb ik geen moeite mee, als het wat anders word vind ik het alweer moeilijker.
En ligt aan de conditie van een dier, als het al half uit elkaar ligt, mogen ze het van mij hebben, of geef ik er zelf een laatste handeling aan.
Ik was laatst op weg naar mijn pony, zit daar midden op het bruggetje een fazantenkuiken van een dag of 2.
Ik hem in de berm gezet, even gekeken of ik ergens moeders zag, maar nee.
Ben daarna naar mijn pony gegaan, ongeveer dik een uur daar geweest en toen terug naar huis gefietst.
Toen ik daar langs fietste, zat hij daar nog, en heb ik hem meegenomen.
Thuis bleek dat hij niet zelf at, dus wel van alles geprobeerd, maar zo'n beestje overleefd het niet, maar ik kan het dan niet laten het gewoon te proberen. Lachen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:22

Black_White schreef:

Als we deze regel aan onze laars zouden lappen, moeten we ook het menselijke deel van; alleen de sterkste overleven regel aanhouden. Kinderen die te vroeg geboren zijn laten overlijden, miskramen niet voorkomen maar gewoon hun gang laten gaan, mensen die niet zwanger kunnen raken, ook gewoon maar zo laten, etc.
Is toch ook niet wat je wilt?

Dus waarom wel de mensenlevens redden, maar die van een vogel niet?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:51

mijn oom had eens een hert aangereden. hij heeft het volledig doodgemaakt, naar de slager gebracht en nu ligt dat beest in de diepvries.
Ik zou dat hert naar de DA hebben gebracht, maar ja ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:13

Dorienn schreef:
mijn oom had eens een hert aangereden. hij heeft het volledig doodgemaakt, naar de slager gebracht en nu ligt dat beest in de diepvries.
Ik zou dat hert naar de DA hebben gebracht, maar ja ..

als er niets meer aan gedaan kan worden, dan is het soms beter om hem uit zijn lijden te verlossen.