Ziek duifje; Wat te eten geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Ziek duifje; Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 09:20

Gisteren tijdens een buitenrit kwam ik een verplukt duifje tegen. Er zit een rare bult op zijn vleugel ( het lijkt net een soort gezwel) en hij kan niet vliegen.

Hij staat nu in een ruime doos, met water, en kippenvoer (gemengd graan, en legkorrel Huilen van het lachen ) maar dat zal vast niet zo goed zijn. Huilen van het lachen

Hij heeft nog niets gegeten/gedronken en is nogal schuw. Het is namelijk geen tamme duif!

Heeft iemand ervaring met die beestjes, en wat tips voor mij? Lachen

Myrano

Re: Ziek duifje; Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:24

Je kan ook maiskorrels geven.
Ik denk dat de vleugel dan over is. Is er geen duivenkenner in de beurt en is de duif geringt?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:30

Ik denk dat die vleugel ofwel gebroken is, ofwel gekneusd. Ik zou hem naar een vogelopvang brengen.. Houtduiven doen vaak niets, die stressen meer dan dat ze aan zichzelf denken. Verder kan de vogelopvang uitzoeken wat er met de vleugel is, en of ze er wat mee kunnen..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 09:32

Er zit hier geen vogelopvang in de buurt, maar ik zal rondkijken.
Wat kunnen zij dan voor hem doen?

Bedankt voor de reacties. Lachen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:33

Is het een postduif?

Edit: grapje ik ben dom laat maar Huilen van het lachen Het staat al in je tekst, ik zou hem gewoon wat broodkruimels en water geven, ooit was er hier een postduif die hebben we gewoon vogelvoer en water gegeven, kan geen kwaad denk ik. Haha!

Succes! En ik hoop dat die snel beter word, en het is idd verstandig om misschien even naar de vogelopvang te bellen! Haha!
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 21-06-08 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 09:35

Haha, oke wat zei ik. Haha! Ik keek net naar hem, en wat doet die smiecht! Eten! Clown Haha.

Als een vleugeltje gebroken of gekneusd is hangt het toch? Lachen Dat is niet het geval.

@ Pistache: Nee, het is geen postduif denk ik, die zijn toch groter/tammer?

Ik zal zo een foto maken. Ja

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:37

Ik ben benieuwd wat voor duif het is Lachen Die vleugel, die hoeft niet per se te hangen. Wij hebben hier een stadsduif die permanent inwoont, die kwam ook met een vleugel met een knobbel erop, maar trok hem wel nog gewoon op. Wat het ook was, het is nu wel over, want hij heeft de ruimte om te vliegen en doet dat dus ook Lachen

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:38

Wij hadden eerst hier ok een duifje gevonden en toen zei de schilder (die toevallig ons huis aant schilderen was) dat je brood in water heel soppig moet maken, en t dan in t beestje zijn bek duwen en pas de bek loslaten als er een slikbeweging is gemaakt. Klinkt zielig maar anders gaat die waarschijnlijk dood van de honger.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:38

Ja postduiven zijn best wel tam, wij hadden hier een paar weken geleden een postduif en daar kon je gewoon dichtbij gaan zitten.

Altijd zo zielig, die gewonde beestjes, meestal wil ik ze helpen maar willen ze het zelf niet Ach gut

En trouwens ik denk er nu aan,bij de dierenarts kan je voor dieren critical care halen, het is poeder en dat moet je vermengen naar pap. en dan in zo'n spuit en in ze bek spuiten. Misschien kan je dat bij de dierenarts of winkel halen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:40

Als hij hard voer eet kan je trouwens gewoon duivenvoer ergens halen Lachen Bij menig dierenwinkel zullen ze dat wel hebben denk ik Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:44

Ik kan helaas geen site vinden, maar ik weet niet wat duiven lusten qua voer verder maar anders kan je ook babyvoeding nemen. Ik zou toch even een DA bellen en misschien kan je daarvan zoiets als dat critical care krijgen, bij ons konijn hielp het heel goed.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:45

ik denk ten eerste dat de vleuge gebroken is als er zo'n bult op zit.
daarbij kan een vogel al dood gaan door alleen de stress.
bij goede dierenwinkels heb je ook speciaal duivenvoer.
maar als ik eerlijk ben denk ik niet dat ie gaat eten

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:49

Ik heb het even aan mijn man gevraagd , die heeft vroeger zelf ook duiven gehad.
Het kippenvoer is voor nu wel even goed maar het is het beste als je even naar de dierenwinkel gaat voor duivenvoer.

Als zijn vleugel gebroken is kan je hem spalken met een sok.
Je knipt de tenen er van af, dan schuif je hem over de duif, maakt gaatjes voor de pootjes en zijn poepgat en laat hem dan gewoon lopen, dan leggen zijn vleugels strak tegen zijn lijfje.
Dan kan zijn vleugel weer goed aangroeien als je zijn vleugels goed heb gelegd, dit is natuurlijk alleen als die gebroken is.

Is het niet gebroken dan weet hij het ook niet van hieruit en zal je even naar de da moeten gaan om dat zeker te willen weten, als je dat wil doen natuurlijk.

Wil hij niet eten en drinken, spuit dan een beetje water met een spuitje in zijn krop, voor het voer een beetje gesopt bruin brood.

Nou ik hoop dat je er een beetje wat aan hebt, veel succes ermee. Knipoog

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:51

Pistache, ik weet niet welke babyvoeding je bedoelt maar melk producten zijn niet goed voor een duif.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:58

Waarom breng je hem niet gewoon naar een vogelopvang. Daar krijgt hij de beste zorg.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:05

bijoekimmie schreef:
Pistache, ik weet niet welke babyvoeding je bedoelt maar melk producten zijn niet goed voor een duif.

Nee, maar ik bedoelde echt voor nood. Het is eigenlijk ook helemaal niet goed, je kan hem het beter naar de vogelopvang brengen daar weten ze alles het best Lachen

Edit : ik kom op HK dit topic tegen, misschien kunnen zij je meer vertellen?

[BB] [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:14

Vogelopvang ben ik ook niet zo te spreken over hoor, maar dat is hier in rotterdam, gaat alleen maar over geld(subsidies) , voor dat je je omgedraait heb en de deur uit ben dan is dat beest zijn nek al omgedraaid of het gaat naar een vogelhandelaar(ook die krijgen subsidie), lekker krom geregeld hier.

Houtduiven en turkse tortels is geen probleem dat zijn inheemse vogels die worden wel geholpen mits het te erg is maar postduiven zijn ze niet happig op. Ze noemen het hier vliegende ratten omdat ze een plaag kunnen zijn, pffff

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:16

Pistasche schreef:
bijoekimmie schreef:

Nee, maar ik bedoelde echt voor nood. Het is eigenlijk ook helemaal niet goed, je kan hem het beter naar de vogelopvang brengen daar weten ze alles het best Lachen

Edit : ik kom op HK dit topic tegen, misschien kunnen zij je meer vertellen?

[BB] [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Leuk topic , volgens mij wel iemand met hart voor de dieren. Pling

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:16

Niet elke vogelopvang is zo...

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:20

Nickeltje schreef:
Niet elke vogelopvang is zo...

Daarom schrijf ik er ook bij in rotterdam, anders zou ik iedereen over 1 kam scheren en dat ga ik zeker niet doen. Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:23

bijoekimmie schreef:
Vogelopvang ben ik ook niet zo te spreken over hoor, maar dat is hier in rotterdam, gaat alleen maar over geld(subsidies) , voor dat je je omgedraait heb en de deur uit ben dan is dat beest zijn nek al omgedraaid of het gaat naar een vogelhandelaar(ook die krijgen subsidie), lekker krom geregeld hier.

Houtduiven en turkse tortels is geen probleem dat zijn inheemse vogels die worden wel geholpen mits het te erg is maar postduiven zijn ze niet happig op. Ze noemen het hier vliegende ratten omdat ze een plaag kunnen zijn, pffff

Ah, bah. Dat is wel vervelend, wij hadden ooit op het plein een buurman en toen was ik nog best jong, die had postduiven. Hij ving ook zieke duiven op en als je zag hoe hij ervoor zorgde, zo mooi. Ik mocht samen met mijn buurjongetje altijd helpen, en eitjes kijken.

Ik denk echt dat er ook heel veel mensen zijn die het met gevoel doen Lovers

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 11:01

Bedankt voor jullie reacties. Ik zei net al, dat hij nu wel eet! Haha! Ik ga zo naar de da om duivenvoer te halen. Ja

Ik denk niet dat zijn vleugel gebroken is. Hij gebruikt 'm wel enzo, en is er ook erg sterk mee. Hij laat de vleugel ook niet hangen. Die bult is wel vreemd. Het is iig geen bot ofzo dat uitsteekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:06

als je toch naar de DA gaat, kan je hem dan niet even meenemen? kunnen ze even naar hem kijken..
wij hebben hier een zieke postduif gehad, hadden ze met 30 graden zijn eerste vlucht laten vliegen.. onze kat kwam er mee aanzetten.. die hebben we een soort vloeibaar spul gegeven (weet de naam niet meer) uit een spuitje, en water ook met een spuitje.. hij heeft het helaas niet gered, maar kon ook niet meer recht blijven zitten, dus die zat tussen 2 koude flesjes water met een doek erom heen.. erg sneu, maar voor t beestje was het beter dat hij ging..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 11:10

Ahem, ik bedoelde uiteraard de dierenwinkel. Clown Ik geloof dat ik nog niet helemaal wakker ben! *LOL*

Eten toedoenen met een spuitje ga ik hem maar niet aan doen, hij begint zich namelijk net iets meer op zijn gemak te voelen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:12

in jou geval hoeft dat ook niet, omdat hij al zelf eet, dit beestje was te zwak om zelf te eten, en zelfs om zelf rechtop te zitten (wat wil je ook, jong beestje die met 30 graden zijn eerste vlucht moet vliegen, arm beest) later konden we het met een lepel doen, helaas redde hij het dus niet.. en de eigenaars waren er niet rouwig om, kon niet eens een bedankje af dat we het toch nog hadden geprobeerd..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-08 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt