Hond of kat in deze situatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Hond of kat in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 11:59

Het zit in de planning om op mezelf te gaan wonen in een ander deel van het land. Nu ben ik altijd huisdieren om me heen gewend geweest en vind ik het ook heel kaal zonder dieren in huis.
Daarom wil ik tegen die tijd graag een hond of kat.
Het zou dan gaan om een keuze tussen 1 hond of 2 katten.

Nu zitten er aan beide voor en nadelen. Doordat ik 8 uur per dag, onregelmatig zal gaan werken zal het dier die uren alleen zitten, waarschijnlijk zonder onderbreking tijdens een pauze (tenzij ik dat zou kunnen redden, maar dat hangt ook van de baan af).

Wat ik heerlijk vind aan een hond is dat ze lekker met je mee kunnen. Zelf zit ik in dat geval te denken aan een cavaliertje, handzaam, vrolijk, wil graag lopen en zijn hondjes die zich gemakkelijk aanpassen. Een andere optie is een volledig bastaardje uit het asiel. Daarnaast zou ik hem/haar mee kunnen nemen naar het paard en zo de aandacht en beweging kunnen combineren. Het zou sowieso een volwassen hond worden, jong of wat ouder maakt mij dan niet zoveel uit.

Een andere optie zouden 2 katten kunnen zijn. Dit zouden dan binnenkatten worden. Voordeel hiervan is dat ze gezelschap van elkaar hebben en dat ze vrij zelfstandig zijn en die 8 uur dus makkelijker kunnen overbruggen.
Nadeel is dat mijn vader niks van katten moet weten en als ik om de een of andere reden weer thuis kom wonen dat weleens problemen op kan leveren. De katten komen in ieder geval uit het asiel en het is natuurlijk niet de bedoeling ze als oud vuil daar opnieuw neer te dumpen.
Met de katten is het dan de vraag: kitten of volwassen?

Met honden heb ik ervaring, met katten/kittens alleen bij anderen.

Om een reltopic te voorkomen:
Ik wil in ieder geval even duidelijk stellen dat dit alleen nog maar gedachtenspinsels zijn en ik nu niet vraag om antwoorden als: geen van beiden, niet doen en weet ik wat al niet meer.

Ik zou graag willen weten wat jullie in dit geval het beste zouden vinden van de 2 opties.

Mocht ik eenmaal een baan hebben en verhuisd zijn zal een definitieve beslissing gemaakt worden die dus ook weleens naar huisdierloos uit kan vallen. Voor nu wil ik echter alleen weten wat jullie uit deze 2 opties zouden kiezen en waarom.

SummerRemedy

Re: Hond of kat in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:04

Ik zou voor de katten gaan, 8 uur alleen is voor een hond best wel lang vind ik. Katten redden zichzelf wel voor die tijd, zeker als je twee hebt. Een vriendin van mij heeft ook 2 (binnen)katten en die doen de hele dag niks anders dan met elkaar spelen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:05

Ik zou kiezen voor 2 katten. Geen probleem dat die 8u alleen zitten. Zitten dan in elk geval lekker samen. Kunnen ook gemakkelijk binnen leven. (Al zou ik daar zelf niet voor kiezen..) Ook erg gezellig!

Een hond heb je veel meer verantwoordelijkheid voor. Vooral als je net op jezelf gaat wonen is het denk ik belangrijker dat je eerst je ritme zelf gaat vinden (huishouden, werken, evt paardrijden etc.) dan dat je gelijk je hond er ook bij hebt. Bovendien zit deze dan lang alleen.

Als je voor katten kiest, kies dan, wanneer mogelijk, een volwassen koppel uit het asiel. Vaak zitten er wel stel die al jaren samen gewend zijn en ook liefst samen willen blijven. Die kun jij dan en mooi plekje bieden. Kittens vinden meestal hun plekje wel, dus zou dan eerder voor volwassenen gaan. Bovendien heb je dan minder gordijngehang, behanggekrab en andere gekkigheid. Kittens moet je wel degelijk opvoeden! (Was blij dat mijn beide katten volwassen waren toen ik ze kreeg.)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:06

Dit is ook de reden geweest waarom ik voor katten gekozen heb in plaats van honden. Ik heb ook 2 volwassen katten uit het asiel gehaald. Of noun ja, 1 uit asiel en 1 van MP. Maar in ieder geval geen kittens ivm opvoeden en dergelijke.
Dat ging prima! Beiden waren al binnenkatten en ik heb geen problemen gehad.
Ik werkte overigens 40 uur per week. Daarom vond ik een hond niet eerlijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:09

Ik zou voor de 2 katten gaan als je toch een van je keuzes wilt..

Ik heb zelf een hond, die ik elke dag naar de oppas breng..
en 's avonds weer ophaal...
Is duur.. aan de andere kant, heb ik het meest fantastische oppas gezin!!!!
Maar dat moet je ook maar net treffen!!!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:10

Ook wij hebben gekozen voor een kat ipv een hond omdat wij allebei fulltime werken. Een kat kan prima uren alleen zijn of zelfs een nachtje of langer.

Voor ons is een kat ideaal, ook omdat we een klein huisje hebben; een hond heeft meer ruimte nodig dan een kat. Die is al helemaal gelukkig met zijn doos Lachen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:25

Marieke, ben het niet helemaal met je eens. Katten zijn juist heel erg gezelschapsdieren. Zou er dan wel minimaal 2 willen zodat ze niet écht alleen zitten. Vooral als je ook welis een nachtje weg ben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:55

Ik heb ook 2 katten uit het asiel gehaald en die vinden elkaar haast leuker dan mij Lachen Dus ik laat ze met een gerust hart alleen. De 1 is 4 en de ander 2, heerlijk, niks opvoeden meer aan Lachen Of toch bijna niet Haha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:39

Ik werk ook onregelmatig en mijn partner fulltime overdag, wij hebben 1 hond en 2 katten, maar omdat mijn partner zijn werk ook vanuit huis kan doen zorgt hij dat hij eerder thuis is als ik een keer overdag 8 uur moet werken. Dat is ongeveer 5 keer per maand, de rest heb ik late diensten of werk ik in het weekend. De enige reden dat wij dus een hond hebben is omdat hij gemiddeld genomen maar drie keer per maand 6 uur lang alleen thuis is, als dit meer was geweest hadden we het niet gedaan.
Omdat jij alleen woont en geen ander in huis of in de buurt hebt die ook de zorg voor de hond heeft/op zich kan nemen zou ik voor de twee katten gaan. 8 uur werken is in de praktijk vaak toch langer van huis omdat je ook te maken hebt met de reistijd, het doen van boodschappen etc. En hoe groot is de kans dat je weer in huis gaat wonen? Ik zou dat geen reden vinden om geen katten te nemen. Bovendien moet je het wel hele erg treffen als je werk vind waar de hond mee naar toe kan of waar je tussen de middag naar huis kan om de hond uit te laten. Bovendien, als je een oudere hond neemt wil dat absoluut niet zeggen dat je niks meer aan training oid hoeft te doen vaak is dit intensiever als bij een pup, omdat je naast nieuw gedrag aanleren ook oud gedrag af moet leren. Katten hoef je vaak minder in te investeren qua opvoeding.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:03

katten zijn handiger als je veel werkt. Maar je weet dus nog niet wat voor werk je precies zal gaan doen? Misschien handiger dat eerst af te wachten en dan kijken in welke situatie je zit. Dan kan je beter beoordelen of je tijd hebt voor een hond of dat het handiger is om katten te nemen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:34

2 katten

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:12

alleereerst supper dat je je eerst verdiept in wat het verstandiste is, daar kunnen inderdaat heel wat nederlanders wat van leren Lachen

Ik zou inderdaat, zo als je zelf al had gedacht gaan voor 2 katten, Of dit nou kittens zijn of volwassen katten moet je zelf beslissen.

Wij hebben een aantal jaar geleden onze kat uit het asiel gehaalt, en dit bevalt me prima, we hebben heel veel plezier van het dier en andersom,

veel succes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:15

Idd erg goed van je dat je eerst bezint voor ge begint !

Ik zou ook voor de 2 katten gaan. Een hond vraagt veel meer tijd en aandacht, je hebt er dalijk naast een baan en paard ook een huishouden bij he Knipoog

Een hond is misschien naar je idee gezelliger omdat ie altijd mee kan.Maar geloof mij Haha! katten zijn net zo gezellig !

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 19:38

Dan zal ik me tegen die tijd eerst maar eens installeren, 2 katten in huis halen en dan mijn ouders op de hoogte brengen Clown

Als het allemaal kan, ga ik dan toch maar voor de 2 volwassen asielkatten.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:38

Als je wel voor een hond zou willen gaan kun je in de buurt vast informeren of er een flexibele hondenuitlaatservice is, of iemand die je hond iedere dag een keer uit wil laten.
Als ik een hele dag moet werken en mn vriend ook (we wonen niet samen) dan breng ik de hond bij hem en laat zijn buurmeisje haar uit.

Vind het super dat je voor asieldieren/herplaatsers gaat!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:03

dat laatste is een slim idee! Ja

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:00

Snap dat je graag een hond wil, alleen sommige honden kunnen echt niet zo lang alleen en dat weet je niet altijd van tevoren als je een hondje uitzoekt. Verder is een hond volgens mij een heel stuk meer werk en bij een hond is het iid wel makkelijk als je een of meerdere alternatieven hebt voor als je echt lang weg blijft, dat is met een kat een stuk makkelijker op te lossen.

Maar iid goed dat je je eerst goed orienteerd voor je een keuze maakt, daar kunnen een hoop mensen nog wat van leren.... Succes met kiezen!! Hoop dat je een dier(of 2) kunt vinden die bij je passen!!

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:00

Ik woon nu ook sinds een jaar op mezelf en heb ook altijd huisdieren om me heen gehad tijdens mijn jeugd! Ik wilde dat dus ook terug. Nooit katten gehad, altijd honden. Ik wilde ook wel graag een hond, maar ook ik werk fulltime en kan hem dus niet de aandacht geven die hij verdient. Ik kan hem niet mee nemen naar het werk of zo (ben leerkracht, zie je het al in de klas?haha!).

Ik heb daarom voor 2 katten gekozen. En ik moet zeggen. Ik vind het het heerlijk! Het zijn binnenkatten, ze zijn er dus altijd als ik thuis kom. Ze zitten dan voor de deur te wachten en ze zijn zo gezellig! Bovendien is het makkelijker in de verzorging. Zij kunnen zelf naar de wc en voeren kan voor en na het werk. 's Avonds heb je dan heerlijke vriendjes die lekker bij je komen zitten (als ze dat zelf willen, maar die van mij zijn wel van die knuffelkonten). Ik geniet iedere dag van ze!

Ik heb een volwassen kat uit het asiel gehaald, ik wilde een kat een goed leven geven dat het ergens anders niet kreeg. En ik heb een raskat van mijn oom en tante (fokkers) gekregen omdat ik altijd op hun katten pas in de zomer. Dat is een Turkse Van. Beide zijn geweldig! Voor foto's, zie mijn profiel.
Misschien helpt mijn verhaal je. In ieder geval succes met de verhuizing en met de beslissing. Goed dat je het goed afweegt.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:38

Ik vind een hond iedere dag 8 uur alleen laten zitten vrij sneu. Plus dat je de tijd buiten je werk om dan eigenlijk altijd je hond mee moet nemen enzo. Ik denk dat dat vrij intensief is.
Ik zou dus voor 2 katten gaan als ik jou was Knipoog

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:49

Mijn vriend en ik werken beide fulltime en hebben dus 3 katten. Een hond vonden we inderdaad zielig omdat ie dan veel alleen moest zijn.
Mocht je voor de katten gaan, neem dan het liefste 2 die al vriendjes zijn. Als je 2 volwassen katten bij elkaar zet die elkaar nog niet kennen wordt dat de eerste tijd vaak flink vechten.