poes plast in huis kater niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

poes plast in huis kater niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 16:09

Hallo
Wij hebben 2 katten.
1 ongecastreerde kater en 1 gesterreliserde poes.
Die kater loopt overal in huis en piest nooit ergens !!!
Maar dat vrouwtje, piest echt alles er onder.
Als wij niet thuis zijn MOET ze gewoon naar buiten.
Als we dat niet doen, stinkt het als we terug komen naar kattenpies.
Wat kan dit zijn en is dit af te leren ( wel moeilijk want we zien nooit dat ze het doet)
Wel weten we zeker dat het vrouwtje dat doet, want de kater zie je 1x in de 2 week een keer en dan is ie weer weg.

hoor het wel

Mist

Re: poes plast in huis kater niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:18

Bij geholpen poezen is de oorzaak van binnenplassen vaak medisch, blaasontsteking of blaasgruis. Laat dat eerst even onderzoeken !

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:40

Als het een ongecastreerde kater is en je ziet hem maar 1 keer in de 2 weken, wordt het vast tijd voor een bezoekje aan de DA voor een castratie. Erg leuk, maar zo komen er wel weer een heleboel kleine ongewenst katjes op de wereld. en er zijn er al genoeg. Wij vangen voor het asiel kittens op die zijn gevonden. Soms met een moeder, maar ook zonder. Die worden gewoon ergens in een schuur gevonden. Dat komt toch wel een beetje door al die mensen die de moeite niet nemen om hun kat te laten helpen. Misschien wordt de kater ook wat huiselijker als hij gecastreerd is. En hij heeft geen reden om te vechten.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:44

Eerst uitsluiten of er een medische oorzaak is.
Als er niets medisch is... poezen plassen ook als ze niet lekker in hun vel zitten. Is er iets veranderd bij jullie sinds dat ze het doet?
Wij hebben heel veel baat gehad met Feliway en onze plassende poes.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:04

hmm van Feliway ging onze poes juist meer plassen op vreemde plaatsen..
Heb zelf 4 poezen waren allemaal zwerfkatten nu leven ze alleen binnen bij ons (wil ze niet buiten hebben) 1 is al gesteriliseerd de andere 3 moeten nog,, eentje van hun plast weleens op kleding (als je die laat liggen) maar alleen als ze krols is..

Beetje vreemd je kater zo weinig te zien zeg :S

denk dat het bij de poes idd medisch is hoelang doet ze het al?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:08

Mist schreef:
Bij geholpen poezen is de oorzaak van binnenplassen vaak medisch, blaasontsteking of blaasgruis. Laat dat eerst even onderzoeken !

idd, heel makkelijk te doen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:32

Idd even naar de DA.

Verder kunnen er heel veel redenen zijn waarom een poes binnen plast. Sproeit of plast ze trouwens? Want dit zijn 2 heel verschillende problemen!
Op internet kun je er veel over vinden en ook veel oplossingen. Dit is een vaak voorkomend probleem bij katten, zeker als ze binnenshuis leven, en veel mensen krijgen het niet afgeleerd. De eerste truc is om je vooral niet kwaad te maken en niet te straffen.

Alvast wat tips:
Meerdere kattenbakken (voor 2 katten heb je er best 3) die je dagelijks 2x schoonschept is aan te raden.
Varieer de kattenbakvulling eens.
Koop eens een hoekmodel kattenbak.
Varieer met de kap erop of eraf, deurtje erin of niet.
Zet de kattenbak op een rustige plaats. Nooit zomaar verhuizen!!!! Maximum 50cm per week verzetten en dan echt als het echt nodig is.
Alle losse spulletjes gelijk opruimen: schoenen, tasjes, kleren, kussentjes, ...
Geen wasverzachter gebruiken en poes niet op bed laten.
De plekken goed uitwassen met biotex of ecodor, dit zijn voor zover ik weet de enige middelen die de plek en de geur volledig wegkrijgen. Geen bleekwater gebruiken.
Eten en kattenbak niet in dezelfde ruimte zetten.
Eten zetten op plekken waar poes plast.
Zilverpapier op zetels leggen als ze daarop plast.
Omgeving zo stressvrij mogelijk maken.

...

Veel succes, het is een vervelend probleem!

Edit: en ik kan er niks aan doen maar ik vind het een schande dat mensen ongeholpen katten nog vrij buiten laten lopen Boos!
Laatst bijgewerkt door poes op 20-06-08 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:38

Wij krijgen in het asiel vaak katten binnen die zogenaamd onzindelijk zouden zijn. We testen ze dan meteen op blaasgruis en in 98% van de gevallen heeft het inderdaad een medische oorzaak...

Ik zou het dus snel laten testen!!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:01

oke ik bel mrogen dan gelijk de dierenarts wel
want ik wil natuurlijk niet dat er iets ernstigs is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:18

kan ook dominantie van die poes zijn (of juist angst voor de kater), zeker als hij maar 1 x per 2 weken eens binnen komt wandelen, dan ruikt hij waarschijnlijk heel anders en dat kan dus angst of dominantie van die poes veroorzaken.

Als mijn poes gedekt moet worden en dan 3 dgn bij de kater is geweest en dan weer thuis komt dan zijn mijn andere katten een week overstuur hoor, ze stinkt dan.... niet meer 'eigen' zeg maar.
Waarmee maak je de piesplekken schoon? als je het verkeerde middel gebruikt kan het ook wel eens dat piesen uitlokken omdat ze het lekker vindt ruiken.

Maar ga eerst maar eens naar de DA om medische problemen uit te sluiten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:01

En hoe gaat het nu? Lachen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:03

we zijn bij de dierenarts geweest maar die kon niks vinden.

ik weet verder ook niet wat het is, ze is verder ook heel aanhalig.
er lag een schoen op de grond en die geeft ze de hele tijd kopjes enzo. en heel erg miauwen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:06

O hemel, het is net onze poes Nagelbijten / Gniffelen

De gordijnen staan stijf van haar gesproei, ook niets medisch maar waarschijnlijk door de aanwezigheid van onze kater getriggerd. Als de kater dood is (hij is 18) zal het sproeien waarschijnlijk ophouden.
Meerdere kattenbakken hielp niet, omdat ze sproeit en niet plast.
Onze remedie? De hele nacht naar buiten laten zodat ze daar naar hartelust kan sproeien en dan valt het overdag wel mee.

Ook spuiten wij op haar vaste sproeiplekken no-stress spray van cattitude (bij de dierenwinkel te verkrijgen). Je betaald er wel rond de 30 euro voor, maar het helpt goed! Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:07

Verlatingsangst? Ik heb jaren geleden een flat gedeeld met een huisgenootje dat twee katten had, broer en zus uit hetzelfde nest, allebei 'geholpen'. Op een gegeven moment begon de kater in huis te plassen en altijd als wij weg waren. Op een gegeven moment merkte ik dat-ie het ook ging doen als een van ons zat te studeren of computeren met de deur dicht. Hij kon ons dan niet zien of horen, ging lopen mauwen, zenuwachtig lopen doen en vervolgens liet hij alles lopen op het laminaat. Zijn zusje probeerde voortdurend te ontsnappen, die moest gewoon naar buiten toe. Op een gegeven moment heeft mijn huisgenootje besloten dat de katten beter af waren bij iemand die ze meer aandacht kon geven en waar ze naar buiten konden (wij woonden op een flat). In zijn nieuwe huis plaste de kater alleen nog op de bak, we hebben dus een donkerbruin vermoeden dat het een uiting van stress is geweest.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:10

Welshcobfan schreef:
O hemel, het is net onze poes Nagelbijten / Gniffelen

De gordijnen staan stijf van haar gesproei, ook niets medisch maar waarschijnlijk door de aanwezigheid van onze kater getriggerd. Als de kater dood is (hij is 18) zal het sproeien waarschijnlijk ophouden.
Meerdere kattenbakken hielp niet, omdat ze sproeit en niet plast.
Onze remedie? De hele nacht naar buiten laten zodat ze daar naar hartelust kan sproeien en dan valt het overdag wel mee.

Ook spuiten wij op haar vaste sproeiplekken no-stress spray van cattitude (bij de dierenwinkel te verkrijgen). Je betaald er wel rond de 30 euro voor, maar het helpt goed! Lachen

bedankt, ze plast idd niet maar ze sproeit
ik denk dat ik dat spul maar op ga halen, want het stinkt heir

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:12

Het zijn gelukkig ook maar bepaalde perioden dat ze sproeien en niet het hele jaar door, maar gek wordt je er wel van!
(en van die lucht...).

Onze onderlaag van het laminaat is er al aangegaan en wij kunnen binnenkort weer opnieuw verfen Nagelbijten / Gniffelen
Plinten laten ook al los....

Maar gelukkig is het met dat spul bijna over!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:13

bahbah
vreselijk

ik ga dat spul zeker kopen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:19

WinSel schreef:
we zijn bij de dierenarts geweest maar die kon niks vinden.

ik weet verder ook niet wat het is, ze is verder ook heel aanhalig.
er lag een schoen op de grond en die geeft ze de hele tijd kopjes enzo. en heel erg miauwen

Met dat kopjes geven, geeft ze gewoon haar geur af aan je schoenen, hetzelfde als sproeien dus.

Heb je al wat tips uitgeprobeerd?

Je kunt met een watje langs haar klieren gaan (kat kopjes laten geven aan watje) en deze op de ergste sproeiplekken leggen, elke 3 a 4 dagen zeker verversen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:28

oke dat is ook een goeie tip
bedankt dat ga ik zeker proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:23

Je zou feliway ook eens kunnen proberen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:34