Vraagje over fret

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Vraagje over fret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:40

Hallo,
Ik vroeg me gisteren wat af , ruikt en hoort een fret beter dan dat ie ziet?

Want mijn fretmans liep gisteren los in de woonkamer. We rolden een tennisbal, en hij reageerde niet , pas toen de tennisbal tegen de deur aan kwam huppelde hij erop af..
Wanneer ik ver langs hem heen loop lijkt ie niks door te hebben, maar loop ik dichter op hem volgt ie me direct (Lees: loopt ie onder me voeten zowat en moet ik echt uitkijken waar ik me voet plaats)
en blijft ie ook dicht achter me lopen. Dus ben er wel benieuwt naar Lachen

Voor de rest wat mogen fretten nog meer hebben dan hun eigen brokken?
Ik hoorde van de man waarvan ik hem kocht dat een hondenbrokje (carocrok hebben wij) op zijn tijd wel mag als er niet te veel eiwitten in zitten?

Groetjes Suus

Hannanas

Re: Vraagje over fret

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:42

Jehebt ontzettend veel voor fretten
Pasta's, almo nature, aplauws etv. Almo nature en aplauws is 100% vlees of vis zonder toevoeging. Maargoed, kan je het net zo goed zelf koken.

Kattenbrokjes mogen ze hebben, ik geloof hondenbrokken niet.

http://www.fretten.nl Dat is een echte aanrader. Goede webwinkel, bestellen hele forums en nooit problemen. Vaak heb je je bestelling de volgende dag al.
Ik bestel daar alleen nog maar, dierenwinkels hebben niet wat ik wil.
Bijv:
http://www.fretten.nl/N_frame.html?http ... _home.html

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:15

Klopt fretten.nl is een echte aanrader, ikzelf bestel regelmatig iets voor mijn ratten en als je aan een bepaald bedrag zit krijg je een verassing Haha!.

Even over het niet zo goed zien, ik zou even naar de DA gaan of eens navragen bij een frettenforum want volgens mij moeten fretten even goed zijn als dat ze kunnen horen/ruiken. Weet het wel niet zeker hoor.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 17:55

Oke Haha!
En nog een vraagje.. (veilige) speeltjes? Waar ze echt een tijd mee bezig zijn? Haha!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:07

Ja, een maatje Knipoog

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:00

suusiejj schreef:
Oke Haha!
En nog een vraagje.. (veilige) speeltjes? Waar ze echt een tijd mee bezig zijn? Haha!

Een maatje, belang numero 1. Fretten zijn er niet om alleen gehouden te worden.

En wederom voor speeltjes... fretten.nl.
Speur gewoon eens die site af, alles wat daar te koop is, is met zorgvuldigheid gekozen.
Vind maar eens een webwinkel/winkel met zoveel kunde over de dieren en met zoveel spullen.
Die vindt je echt niet in de dierenwinkel.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:04

Ik heb er hier 3 rondlopen, 1 albino, een vermoedelijke fruns, en een wildkleurtje. Wildkleurtje is wel oké, rustig, en alsie speelt, dan is alles gewoon zoals t moet zeg maar Lachen
Mijn albino ziet heel slecht. Als je de kamer pratend inloopt zeg maar, kan hij zich nog zo schrikken dat hij helemaal verstijfd.
Mijn fruns ziet volgens mij ook niet zoals hij zou moeten. Ook bij hem, als je de kamer inloopt, en stil blijft staan, komt hij eerst met zijn staart dik naar je toe gelopen, niet te dichtbij, dat is natuurlijk heul eng Lachen

Speeltjes, idd, gezelschap is een grote belangrijke factor eigenlijk. Ze zijn ook veel leuker met meerdere Lachen Of een balletje met een bel erin, een oude handdoek, een touwtje met een pluisje of een sok eraan, allemaal leuke speeltjes Lachen

Groetjes, mij

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 19:34

Een hangmat heeft ie,, en me honden speelt ie altijd mee en me kat gaat gezellig Ja
Hang matje heeft ie ook,, maar balletje met belletje?hebben ze dat belletje niet er snel uit?
Groetjes Lachen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:40

Nee hoor, en je moet ze toch altijd in de gaten blijven houden. Wasdroger buizen vinden ze ook geweldig net als plastic zakken (die ritsellen) een grote vuilniszak, dozen met gaten, speel muisjes, speel balletjes en alles wat maar versleept kan worden is gewoon een musthave. Niet elke fret is overgens een groepsdier Knipoog hier zijn nog hele discussies over maar ik raad het altijd wel aan (heb een opvang) een fret heeft altijd veel meer aan een mede fret dan aan een mens.

Verder kun je ze gewoon kattensnoepjes geven, die kun je gewoon halen bij de dierenwinkel. Let wel op dat niet alle kattenbrokken goed zijn voor fretten en ze ernstige gezondheids problemen kunnen krijgen als je niet de juisten brokken voerd. En verder? rauwe kip of ei, of een gekookt en en die gepelt voor zijn neus leggen! een speeltje EN je kan het eten Haha! PARTY!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 23:53

Oke Haha! Te veel eiwitten is toch niet goed?
Ik heb hem eens een flesje gemaakt met konijnenbrokken erin, dat maakte ook geluid en hij was er heeeeeel druk mee ahaha..
Verder loopt ie regelmatig los in de woonkamer of op het balkon (onder mijn toezicht!)

Ik kreeg ook mee ter informatie dat een fret niet in de kou/wind mocht omdat ze niet goed tegen de tocht kunnen?
Nu wil ik als we verhuist zijn graag een buitenhok laten timmeren door een kennis.
Ik dacht aan een bovenverdieping met het hangmatje erin en voer en water.. En dat ie via een trappetje naar beneden kon en dan automatisch buiten is ? En daar ook een drinkfles..
Is dit een goed idee? Of lopen ze niet uitzichzelf naar boven als het ze te hard tocht?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:07

Je kan ze buiten houden, maar dan moet je ze laten wennen aan de temperatuur Lachen Net als dat je ene konijn buiten zou doen, in de zomer dan naar buiten, dan kunnen de haren meegroeien. Verder lijkt me dan echt een andere fret erbij een goede oplossing, dan heeft hij iemand warm om tegenaan te liggen.. Oude dekens in het hok gooien, of handdoeken..

Over plastic zakjes: dan moet je wel even de hengsels doorknippen, want ze kunnen daarin klem komen te zitten..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:41

Oke dus in de zomer doe ik hem pas naar buiten.. Tot zolang hij in de kooi zit liever binnen omdat anders alles dan zeiknat word stel ik zit op me werk ofzo en het regend..
Als ik thuis ben doe ik hem zowieso naar buiten Haha! Zit ik zelf ook op het balkon en de andere dieren ook vind ie altijd leuk haha..
Ik zat indd te denken aan een maatje ook om wat jij net zei zodat ze elkaar warm kunnen houden maar die van mij is een mannetje.. Kan daar een mannetje bij in zonder dat ze ruzie krijgen?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:46

Als je er een maatje bij wilt hebben kun je het beste naar een opvang gaan om te kijken of het ook klikt. Het wil heel goed gaan tussen 2 mannen maar het kan bijvoorbeeld ook goed fout gaan tussen een man en een vrouwtje. Fretten kun je dus niet altijd zomaar bij elkaar zetten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:53

Neem je fretje mee naar een opvang en zoek daar een passend maatje erbij.
Een maatje is zo ontzettend belangrijk, je neemt je fret ontzettend veel af als je deze niet geeft.
Verder is inderdaad www.fretten.nl een echte aanrader.
Ik koop er ook regelmatig. Leveren heel snel en als iets niet leverbaar is nemen ze heel netjes contact daarover op.
Op die site vind je allerlei snoepjes, speeltjes etc. Je kunt je er echt uitleven Knipoog

Wat betreft beter kunnen zien dan horen. Bij onze fretten is dat niet het geval.
Vooral bij het mannetje merk je dat beter dan bij het vrouwtje.
Als ik voorbij de kooi loop volgt hij me helemaal met zijn oogjes. De afstand maakt niet uit, hij doet dit ook als ik gewoon op afstand door de woonkamer loop. Als ik hem roep, reageert hij ook en kijkt me meteen aan, dus hij hoort en ziet als de beste.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:57

Hmm daar zeg je indd wat die van mij gaat ook zitten kijken..
Misschien dat als hij hier door de kamer loopt , hij veel te geconcentreerd is op alles om hem heen?
Hij kruipt in mijn schoenen.. Gaat in de hondenmand zitten en dan springt ie als een gek rond ROFL
Overigens is hij altijd me honden aan het uitdagen.. Had hem vorige week toen het goed warm was op het balkon , ging ie op de vogelkooi zitten en voor de deur me honden zitten aanstaren die overigens helemaal gek werden omdat het raam er tussen zat hahaha..

Ik weet niet of er hier ergens in de buurt een opvang zit? En hij is niet gecastreerd he

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:26

Heb je een reden ervoor om hem niet te castreren?'

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:46

Als je geen reden hebt om hem niet te castreren zou ik hem alsnog laten castreren. Scheelt een boel voor zo'n diertje.
Opvangen moet je even op internet zoeken, er zijn er genoeg Lachen Meestal kan je dan je eigen fret meenemen om te kijken of het klikt, die mensen kunnen je ook een boel vertellen.
Als ik jouw was zou ik voor nog een mannetje erbij gaan. Die zijn vaak rustiger en vriendelijker, vrouwtjes zijn over het algemeen wat venijniger. Maar dan zou ik die van jouw toch ook laten castreren, dan heb je kans dat het makkelijker samen gaat..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:47

Daarom vroeg ik het dus ook.
Als dit geen dekfret is, vind het ik het compleet overbodig om hem niet te castreren.
Brengt alleen meer ongemak voor het beestje mee als je hem zo laat.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:41

Oke ik laat hem castreren... Pa wil er geen 2de bij maar komt wel goed Knipoog

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:42

Silence het was niet banketstaaf bedoeld hoor Scheve mond

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:34

Ik kan je wel een stuk doorsturen over effecten op langere termijn van alleen gehouden fretten.
Misschien is je pap dan overtuigd.
Als je aan een dier begint, moet je daar ook op de juiste manier voor zorgen en dus zorgen dat deze krijgt wat hij o zo hard nodig heeft. Anders vind ik dat je de dieren niet waardig bent. Niet banketstaaf naar jou bedoeld, maar meer voor je pap.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 20:52

oke.. Want ik heb me hele leven al dieren ik weet niet anders.. Maar hij vind het nogal stinken, kan ik inkomen al valt deze fret reuze mee in vergelijking met de fretten op me stage (mja dat zijn er ook meerdere die overigens wel apart zaten)

Het is hier nu ook al druk met dieren (2 husky's een katje een hamster een konijn een vogel en dan nog een pony) en daarom wil ie er niet meer bij.. Maar als we 1maal het hok voor hem hebben denk ik niet dat het hem nog erg veel uitmaakt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:12

niet alle fretten doen het beter met een maatje, wij hebben er een gehad die juist gelukkiger werd zodra hij alleen zat. Deze was opgegroeit in een groep en was alles behalve gelukkig in die situatie. Over de geur kan ik je vertellen dat dat een heel stuk minder word als ie "geholpen" is, en de manier waarop je er voor zorgt heeft er ook heel veel mee te maken. Een 2e fret zorgt echt wel voor meer werk, alleen kwa hokverzorging misschien wat minder.. reken er wel op dat er dan overal 2x zoveel van is (ja, ook frettig frustratie). Eigelijk is het gewoon iets waar je vanaf het begin rekening mee moet houden, mocht je er maar 1 dan zijn er altijd genoeg fretten die op die manier prima gehouden kunnen worden (dat hebben wij wel kunnen bewijzen met speedy) ondertussen andere fretten juist heel elendig zijn als ze alleen zitten..... dus ja, al met al. Je kan niet elke fret over een lijn trekken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:18

Nee dat niet, maar normaal gesproken heeft een fret een maatje nodig.
Wil je er maar één, dan zul je moeten kijken bij de opvang voor een fretje dat inderdaad niet met andere samen kan.
Als je er één neemt, moet je hem sowieso de kans geven of hij een maatje wil.

En wat betreft het stinken....dat is al veel minder als je ze laat helpen.
En een goed onderhoud aan zowel fret als omgeving zorgt voor weinig tot geen geurverspreiding.
Ik heb 2 fretten in een vrij kleine woonkamer, maar je ruikt er helemaal niks van.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:57

Ik heb er zelf 5 zitten en die ruik je ook niet, het ligt hem inderdaad erg in de verzorging die je erin steekt maar ook wel voer je ze geeft. Ben het helemaal met je eens dat je ze eerst een kans moet geven om een maatje te vinden en niet direct alleen te zetten. Hoewel het niet bewezen groepdieren zijn, zijn het wel dieren die graag met elkaar vertoeven (hoe scheeft dat ook klinkt)