Wie kan mij informeren over Gerbils?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Wie kan mij informeren over Gerbils?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:10

Mijn vriend en ik wonen pas samen en we willen eigenlijk wel een huisdier hebben (huisje, boompje beestje Haha! )
En toen zijn we op het idee gekomen om gerbils aan te schaffen, maar eigenlijk weet ik daar heel weinig over.

Dus heb ik een paar vragen voor de mensen die ook deze diertjes hebben

- Waar kan je deze diertjes het beste kopen, dierenwinkel of hobbyfokker?
- Is het beter om ze als jonkies te kopen of een oudere?
- Wat voor soort kleuren heb je allemaal? Welke komt het meest voor en welke is zeldzaam?
- In wat voor omgeving moeten ze zitten? Een bak met zaagsel? Wat voor attributen vinden ze leuk en wat mag er juist niet in? (misschien is zo'n hardloop-rad slecht voor ze?)
- Hoe maak je een gerbil het beste hand tam?
- Kunnen ze ook gewoon los rond lopen in de kamer?
- Wat voor voer eten ze? Zijn ze makkelijk te onderhouden? Zijn ze heel schoon van zichzelf of juist niet?

Misschien zijn er nog meer andere dingen over ze te vertellen? Brand los! Haha!

Laura_x_

Re: Wie kan mij informeren over Gerbils?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:14

Ik kan je een paar antwoorden geven. Heb zelf ook een schuur vol knaagdieren maar gerbils heb ik alleen in de winkel gezien Bloos

- Waar kan je deze diertjes het beste kopen, dierenwinkel of hobbyfokker?: Fokker
- Is het beter om ze als jonkies te kopen of een oudere?: Jonkies
- Wat voor soort kleuren heb je allemaal? Welke komt het meest voor en welke is zeldzaam?: ?
- In wat voor omgeving moeten ze zitten? Een bak met zaagsel? Wat voor attributen vinden ze leuk en wat mag er juist niet in? (misschien is zo'n hardloop-rad slecht voor ze?): In de DW zaten ze gewoon op zaagsel
- Hoe maak je een gerbil het beste hand tam?: Met voer
- Kunnen ze ook gewoon los rond lopen in de kamer?: denk het niet
- Wat voor voer eten ze? Zijn ze makkelijk te onderhouden? Zijn ze heel schoon van zichzelf of juist niet?: Speciaal gerbil voer

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:25

Voer kun je bij de casper in noord-scharwouden haalen of bestellen.
Ik heb mijn gerbills vaak loslopen.
Natuurlijk wel de deur dicht.
Ik heb ze op hennep in een groote voliere ik heb een looprad maar je moet er wel een hebben waarbij de zijkanten vrij zijn want ze springen er graag in alls er 1tje aan het rennenin met ijzer aan de zijkant is dat gevaarlijk deze heb je ook bij de casper ik heb ze bij een opvangcentrum gehaald maar de fokker is ook prima.
Ze knagen overal doorheen ze zijn zelfs door mijn laminaat gegaan maar alls je ze hazelnooten geeft de eenige nooten die ze mogen doen ze dit niet meer hier zijn ze verzot op.
Het is ook goed voor ze om ze takken van een fruitboom of van een wilg te geven anderen takken mogen ze niet
Hieronder nog een paar linkjes van perfecte gerbil spullen.
http://www.fretten.nl/b_3310.jpg
http://www.fretten.nl/b_742.jpg
http://www.fretten.nl/b_2813.jpg
http://www.fretten.nl/b_3155.jpg
Dit is het adres van de webwinkel
http://www.fretten.nl/N_frame.html?http://www.fretten.nl/N_home.html
En dit van de gewoone winkel
http://www.casper-dierenspeciaalzaak.nl/
Ze zijn erin gespeciaaliseerd en ik bestel all mijn spullen daar super winkel is het

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:33

gerbils zijn heel schoon, tenminste ik had een vetstaartgerbil en die leven in droge gebieden dus ze scheiden heel weinig urine uit. erg makkelijk! Haha!

die van mij had ik op zilverzand, hij vond het zo leuk om te graven en te rollen dus woonde hij op zand, gewoon zo'n zak van 3.75 voor 25 kg, met een dot van die watten, dat was zijn bed Vork
i know het schijnt gevaarlijk te zijn maar hij eet er niet van ofzo.
die molen, nou hij hééft er wat versleten! Haha!
en dan zo hard in die molen dat je over de kop slaat en er uitrolt.. en je dan nog eens stom aankijken ook.
ik had er 1 van 15 euro, een geruisloze (hij stond op mijn slaapkamer) maar die ging kapot binnen een week Clown nieuwe gekregen, 3 dagen later weer kapot, toen hebben we maar wat gehobbyt en m met een moer vastgezet...
ook had hij zo'n houten huisje en een partij stenen, voerbakje drinkflesje klaar. Vork

trouwens dat molentje die daar staat in die post, die maken me toch een herrie! die piepen...
die ik heb is op een standaart met 1 kant dicht en de rest open.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:36

Ik vind het wel meevallen ik heb er zong een om de pootjes heb ik een rubbertje en ik heb er nauwlijks last van mij hamster maakt meer lawaai.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:38

Evy schreef:
Mijn vriend en ik wonen pas samen en we willen eigenlijk wel een huisdier hebben (huisje, boompje beestje Haha! )
En toen zijn we op het idee gekomen om gerbils aan te schaffen, maar eigenlijk weet ik daar heel weinig over.

Dus heb ik een paar vragen voor de mensen die ook deze diertjes hebben

Misschien zijn er nog meer andere dingen over ze te vertellen? Brand los! Haha!

Beiden.
Maakt niet uit, piepjong zou ik niet doen, maar te oud ook niet.

- Wat voor soort kleuren heb je allemaal? Welke komt het meest voor en welke is zeldzaam?
Varïerend van blond (meest voorkomend), tot wildkleur (blond bruin), en zelfs zwart. (heb ik nog niet vaak gezien)

- In wat voor omgeving moeten ze zitten? Een bak met zaagsel? Wat voor attributen vinden ze leuk en wat mag er juist niet in? (misschien is zo'n hardloop-rad slecht voor ze?)
Wij hadden een groot terrarium voor onze gerbil, en we hebben een buizendoolhof lichtjes ingegraven. De rest deed ze helemaal zelf, ze begon met een mooi vlak oppervlak dat iedere dag van relïef veranderde (echte heuvels) Dit deed ze 's nachts zelf, dan zag je haar met mondjes vol zaagsel rondrennen. Dus in principe zijn het hele actieve beestjes; veel actiever dan hamsters en een looprad is niet noodzakelijk.

Door ze in de hand te nemen, ze iedere dag aandacht te geven, kortom gewoon laten wennen.

Kan, maar met kabels etc niet zo handig, een afgesloten bak (bv. 4 houten wanden van 2,5 x 2,5 m is het beste) of een hamsterbal.

- Wat voor voer eten ze? Zijn ze makkelijk te onderhouden? Zijn ze heel schoon van zichzelf of juist niet? Gewoon voer voor kleine knaagdieren, maar met knabbelstrips en stukken hout in hun verblijf geven ook veel plezier.

Verder is vers water uitaard belangrijk, genoeg vermaak (dus bv een buizenstelsel) en het is ook belangrijk dat je ze iedere dag een bakje schoon zand ter beschikking stelt, hierin rollen ze zich; als het ware om zich te wassen, huidverzorging dus. Ook is iedere dag aandacht geven erg belangrijk, gerbils kwijnen namelijk weg als ze geen aandacht krijgen. Ik hoop dat je hiermee genoeg info hebt, onze gerbil is welgeteld 6,5 jaar geworden met onze zorg en is toen aan een hartstilstand van ouderdom gestorven..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:43

Ik had ze eerst in een terarium met de omlijsting van de bovenkant van hout van ongeveer 10 cm dik en daar waaren ze met een week doorheen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:56

Ramona_T schreef:
Ik had ze eerst in een terarium met de omlijsting van de bovenkant van hout van ongeveer 10 cm dik en daar waaren ze met een week doorheen

Nja dat van ons was een meter hoog, het diende als terrarium maar was in feite een ex-aquarium. Daar komen ze niet zo makkelijk uit. Tong uitsteken

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:04

Ok ik begreep uit je post dat er hout in zat verwerkt ik dacht al.
Die van mij gaan door elk soort hout heen ze hebben zelfs toen ze ontsnapt waaren een gat door men bed geknaagd

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:06

er zijn ook heel veel sites op google te vinden Knipoog
typ gerbil en enter Knipoog zo heb ik ook veel gevonden maar weet het nu even niet

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:29

- Waar kan je deze diertjes het beste kopen, dierenwinkel of hobbyfokker? Koop nooit je dieren in een dierenwinkel, die verkopen vaak slechte en zieke dieren
- Is het beter om ze als jonkies te kopen of een oudere?Als je jonkies koopt kan je ze goed tam maken, of de oudere moeten al tam zijn
- Wat voor soort kleuren heb je allemaal? Welke komt het meest voor en welke is zeldzaam?Zwart zie je vaak, creme, wit, tja, vanalles eigenlijk
- In wat voor omgeving moeten ze zitten? Een bak met zaagsel? Wat voor attributen vinden ze leuk en wat mag er juist niet in? (misschien is zo'n hardloop-rad slecht voor ze?)Zaagsel kan, je kan ze ook op Corbokorrels zetten, zand gaat snel stinken. Ze houden van buizen en klimmateriaal. En als je een looprad wil nemen neem dan de juiste maat en zorg ervoor dat ie dicht is, dus dat ze er niet met hun pootjes tussen kunnen, een te klein rad kan zorgen voor rugproblemen
- Hoe maak je een gerbil het beste hand tam?met voer en veel met je handen in de kooi, zodat ze in gaan zien dat ze geen gevaar vormen
- Wat voor voer eten ze? Zijn ze makkelijk te onderhouden? Zijn ze heel schoon van zichzelf of juist niet?
In de winkel kan je speciaal gerbilvoer kopen. Onderhouden is vrij makkelijk, kooi kan 1 keer in de 2 weken schoongemaakt worden, liefst natuurlijk 1 keer per week. Ik vind gerbils vrij schoon van zichzelf

Verder kan je denk ik op internet nog veel meer informatie over ze vinden.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:56

Ik heb mijn gerbils in een grote glazen bak met een deksel van nertsengaas.
Aangezien ze graag graven, zou ik niet zo'n kamervoliere kopen, zoals ik hier ergens op een foto zag.
Mijn gerbils komen uit de winkel en waren nog erg jong, maar wel goed zelfstandig.
Ik geef ze speciaal gerbilvoer en heb er geen radje in.
Daar kunnen ze met hun staartje in komen, of je moet een dichte nemen.
Gerbils zijn erg nieuwsgierig en de mijne zijn niet handtam, maar komen wel iets lekkers uit mijn handen eten.
Los lopen doen ze bij mij niet, ik krijg ze nooooiiit weer te pakken.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:26

ik heb 4 gerbils gehad in een groot aquarium met gaas er boven.
ik had er een dikke laag witte krullen in waarin ze heerlijk konden graven.
verder had ik er allerlei buizen en huisjes edg, in.
er werdt wel regelmatig wat kapot geknaagt maar dan kocht ik wer wat anders .
wat ze ook heel leuk vinden is lege toiletrolletjes of keukenrollen.
daar kruipen ze doorheen en knagen het helemaam aan stukjes.
als ik mijn bak schoon moest maken zat er altijd 2 keer zoveel als in het begin door de snippers van de rolletjes.
ik had er geen ratin schijnt niet veilig te zijn voor gerbils omdat hun staart er tussen kan komen.
ik liet ze niet los in de kamer maar wel bij me op de bank en over me heen laten lopen.
gerbilvoer kan je in elke dierenwinkel kopen volgens mij.
ik denk dat je via marktplaats wel aan gerbils kan komen bij een hobby fokker.
ik vind het heerlijke actieve beestjes waar ik uren naar kon kijken als ze lekker aan het rennen en spelen waren.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:15

Dierenwinkels kopen soms dieren van hobbyfokkers aan, dit kun je navragen. Hobbyfokkers zijn vaak wel beter, maar ook die fokken niet altijd inteeltvrij. Hobbyfokkers hebben vaak ook meer keus uit kleurtjes.
Dat hangt maar net van jouw voorkeur af. Lachen Gerbils mogen met 6 weken uit het nest, haal geen dieren als ze ze een stuk jonger verkopen. Ze mogen ook nooit alleen gehouden worden, maar groepjes kunnen gaan vechten. 2 dieren is het beste. Lachen
Zwart, wildkleur, en algerijn (oranje/gelig) komen het meeste voor. Je hebt ook siamees, burmees, wit, varierende grijstinten (van duifgrijs tot cp agouti), roodoog, zwartoog.. echt heel veel. Lachen Gevlekt komt ook vrij veel voor.
Het beste kun je ze op zaagsel houden. Hier altijd hooi bij geven, dit is nestmateriaal, maar ze eten er ook van. Wcpapier vinden ze ook heel fijn om een nestje van te maken icm hooi. Wcrolletjes vinden ze prachtig om weg te knagen, ook ander karton kan (pas wel op voor lijmresten). Verder houten attributen, geen plastic. Geef ze ook een flinke laag zaagsel (15/25cm) omdat ze graag gangen graven. Een aquarium is het meest praktisch om ze in te houden, door dat graven zou een traliekooi veel rommel geven. Deze moet minimaal 60x30x30 zijn. Lachen Ik heb zelf 80x35x40 wat ik een mooi formaatje vind, mooier dan 60x30. Lachen
Een looprad is niet slecht, dit vinden ze erg leuk zelfs, maar neem een rad waar ze niet met de pootjes/staart tussen kunnen komen (dus niet dat klassieke metalen wiel met enkel horizontale spijlen) en ga uit van minimaal 20cm doorsnee. 15 wordt vaak aangeraden, maar hierin lopen ze krom.
Het is ook handig om een glazen plateau (of een redelijk hoog huisje met plat dak) te hebben om voer/water/zandbakje op te zetten, anders graven ze dat onder.
Veel geduld! Gerbils zijn razendsnel en vaak erg schichtig, dus erachteraan jagen met je handen heeft geen zin. Hand in de kooi leggen, en wachten tot ze naar jou komen. Echte knuffeldiertjes komen maar weinig voor, maar handtam zijn ze zeker te krijgen.
Dat kan, maar let op voor holletjes waar ze in kunnen kruipen (en jij er niet meer bij kunt Knipoog ) en losse snoeren e.d. Dat zou ik ook pas doen als de diertjes jou niet meer eng vinden.
Er is speciaal gerbilvoer te koop, Xtravital en Gerri Gerbil zijn prima. Voeg hier wel wat kattenbrokjes aan toe, ze hebben namelijk ook dierlijke eiwitten nodig. Meelwormen zijn ook mogelijk. Trosgierst vinden ze erg lekker, maar dit is erg vet dus met mate. Als traktatie zijn rozijntjes en zonnepitjes erg populair. Vers fruit/groente kan, maar zelden en dan weinig. Dit is namelijk erg vochtig, waardoor ze er diarree van kunnen krijgen. Banaan is hier erg in trek, die kun je overigens ook gedroogd geven. Geef ze geen melkproducten, dus ook geen yoghurtdrops. Gerbils hebben namelijk lactose intolerantie.
Gerbils zijn schone diertjes doordat ze vrij weinig urineren, 1x per maand verschonen is voldoende.
Geef ze altijd een zandbadje, chinchillazand is hier goed voor. Hiermee houden ze hun vacht schoon, en ze gebruiken het als toilet.

Volgens mij ben ik nu redelijk volledig. Bloos
Laatst bijgewerkt door Tenshi op 20-06-08 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:19

Ik heb een gerbil gehad. Mn ouders hadden haar gekocht bij de dierenwinkel. Ze was blauwgrijs met het puntje van dr staart was wit. Ze was handtam en liep los op mn bed, maar mn ratten die ik daarna gekocht heb kon ik veel meer dpoen. Gerbils zijn leuk om naar te kijken, maar wil je echt spelen of knuffelen dan kan je beter ratten nemen. Ik heb daar veel meer plezier van gehad. Sproet is 4 1/2 jaar geworden. Gerbils blijven toch een stuk 'wilder' dan andere knaagdieren. (hetzelfde geld voor chinchilla's)
Ik had haar in onze oude caviakooi, maar ze kon er zo uitspringen en wurmde zich door de tralies die bovenop lag. In de kooi zaten houtsnippers, omdat ze slecht tegen stof kunnen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:25

ik zou ze ook op zand of zaagsel zetten, korrels lijken me niet echt prettig voor ze omdat ze inderdaad graven en bouwen. wat ik nog t belangrijkste vind en hier niet lees of ik moet t gemist hebben is dat je goed moet opletten hoe je ze pakt! je kunt ze bij hun staart optillen maar dan helemaal tegen het kontje aan oppakken want anders laten ze hun taart "los" en das niet fijn weet ik uit ervaring Bloos en inderdaad wc/keukenrollen vinden ze tegek en die van mij waren ook stapel op de takjes van een tros druiven! ik hield ze ook overgins in een oud groot aquarium met een eigengemaakte deksel van gaas. succes Knipoog

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:27

Heb er zelf in totaal 7 gehad. in 2 groepen

Ik heb ze allebij de keren in een dierenwinkel gehaald.
Beter jonkies die kun je beter tam maken. En het is dan makkelijker om beestjes vanuit verschillende nestjes bij elkaar te zetten.
Je hebt ze zo'n beetje in alle kleuren. ik heb witte gehad met een grijze staart, grijze met witte vlekjes, wildkleur van alles wat!
Een hardlooprad is wel goed voor ze alleen kunnen ze er met hun staart in blijven hangen.
Ik had een rad die hing (tussen 2 tralies) (geen mogelijkheid dus om vast te zitten) en hier hebben ze dankbaar gebruik van gemaakt.
Owja een staart van een gerbil kan afbreken (bijv. bij gevaar of als je erop gaat staan ofzo Bloos , ze leven dan wel gewoon verder alleen ja met een korte staart)
Ze zijn super tam te maken, doordat ze heel nieuwsgierig zijn.
Ik heb van begin af aan 's ochtends eten gegeven vanuit me hand.
Als ik de kooi open maak kwamen ze al meteen naar me toe.
Zou ik niet doen. Ze zijn moeilijk te vangen en ze knagen ECHT ALLES kapot.
Speciaal gerbil voer, af en toe wat fruit. Ik had ze op zaagsel staan. (trouwens niet op stro dat kan ik de oogjes komen) Met een bakje chinchilla zand erin (nemen ze heel dankbaar gebruik van) uitgebreid in rollen (heel leuk om te zien). En het zijn vrij schone beestjes. Doordat het woestijndieren zijn drinken ze niet veel en plassen dus ook niet veel.

Gerbils zijn wel groepsdieren dus je moet er wel minstens 3 aanschaffen.
Denk er ook aan de gerbils echte knaagdieren zijn. Ik had een hok helemaal rondom tralies. (dus ook op de bodem).
Ik vind t echt super leuke beestjes. En ze zijn makkelijker tam te maken dan bijv hamsters en bijten ook niet zo snel. (eigenlijk nooit)

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:30

Groepen gerbils hebben een verhoogd risico op vechten. Als je niet dondersgoed weet waar je mee bezig bent gewoon verstandig 2 dieren houden.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:34

Ik heb ze ook gehad. Had ze bij de dierenwinkel gekocht, maar ik zou toch aanraden om wel even goed te kijken of het gezonde diertjes zijn! Dus droge oogjes en neus, mooi glad vachtje, enz.

Qua kooi had ik een oud aquarium bij de kringloop weg. Hierin deed ik dan houtsnippers, zaagsel, stro, hooi, zand.. Wat ik maar kon vinden. Ik zorgde altijd voor heel veel afwisseling, verschillende delen van het aquarium met andere bodembedekking enzo.
Wat ook heel leuk was was om een soort vaas te pakken, hoog genoeg voor ze om over het randje te springen en er in/uit te komen, maar ook hoog genoeg om te zorgen dat bodembedekking er niet in kwam, en daar deed ik dan van dat witte zand voor kanaries in, en daar gingen ze zich dan in wassen. Verder waren holle kokosnoten, oude sokken, wcrolletjes, pcbuisjes, enveloppen ook altijd een groot feest!

Als huisjes gebruikte ik bloempotjes waar ik een gat in geslagen had.

Ik vond het ideale beestjes. Weinig last van, leuk om naar te kijken (zijn vaak actief overdag) en ik had er 2, uiteindelijk ook nog een paar nestjes gehad e.d.

Touwen ophangen vonden ze ook altijd heel leuk! Van die dikke gedraaide touwen!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:26

Ik heb zelf even een vraagje tussendoor.
Via internet ben ik erachter gekomen dat gerbils alleen takken van een wilg of fruitboom mogen.
Maar er is nergens te vinden waarom dit zo is.
Dus weet iemand waarom ze geen tak van een anderen boom mogen hebben om op te knaagen?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:26

Fruitbomen en wilgen zijn niet giftig. Dus zouden andere niet giftige takken ook kunnen. Het is goed voor hun tanden en een lekker tijdsverdrijf.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:09

vergeet niet dat gerbils hele gevoelige diertjes zijn. Ik zou dus alleen die wlgen en/of fruitbomentakken geven

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:53

Ja dat is waar dat ze gevoelig zijn.
Ik zit alleen nu met het probleem dat ze normaal een groote boomtak met zijtakken hebben en die is nu op maar mijn oom waar deze vandaan komen is momenteel tot en met eind augustus op vakantie

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:48

Wauw, wat een super informatie zeg!
Nu moet het helemaal gaan lukken denk ik Ja
We kennen nog iemand met een oude aquarium die we mogen gebruiken, en als we die eenmaal hebben ga ik 2 gerbils zoeken Lachen