Honden aanlijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Honden aanlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:59

Wat een moeite..

Iedere dag, als ik over het fietspad naar school fiets, lopen en hondjes los.
Hier heb ik geen problemen mee, maar het is toch best wel rot als er weer eens poep aan je wiel hangt omdat de mensen het niet opruimen.
Meestal denk ik dan: Niet zeuren, heb je alleen je eigen mee.

Maar waar ik me wel kapot aan erger, is dat ze die honden niet aanlijnen..

Laatst kwam ik van school, schoot er een Jack Russel tussen mijn voor- en achterwiel.
Ik op de rem, haast met een stuur in mijn mond. En dan de eigenaresse (redelijk boos) :
Wil je dat nooit meer doen?! ..
Ik schrok me dood van die reactie.. Ik was er bijna overheen gereden, had mijn tanden haast opgeoffert voor die hond. Moeten ze die honden maar aanlijnen.

Iedere ochtend springt een weer een hond voor mijn wielen. En nee, ik heb niks tegen honden, wand wij hebben er zelf ook. Maar wat een moeite zeg, even een lijntje vast maken..

Het zal wel aan mij liggen.. Dromen

Ticcie

Re: Honden aanlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:02

Ik versta je wel hoor.
Ik woon vlak aan een park en mijn buurmeisje kwam gisteren ook langs en zei dat er net twee honden hadden lopen vechten, is niet niets!
Politie is nog gekomen enzo want er was hier bijna een gevecht losgebarsten!
Maar enkele dagen geleden zei mijn vriend ook dat ie zelfs tegen een hond was gereden! Maar de eigenares zei zelf dat het zijn schuld niet was!
Op straat ben ik ook wel van mening dat ze de hond(en) moeten aanlijnen, is ook best voor hun veiligheid, hoe braaf ze ook zijn en hoe goed ze ook luisteren...
Nog veel succes met het naar school fietsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:02

Irritant zeg, was echt boos geworden op die vrouw als ik jou was Nagelbijten / Gniffelen Wij lieten onze hond echt nooit loslopen naast een fietspad of weg. Alleen in het park waar geen fietsers mogen komen. Vind het ook erg dom van die baasjes, als je hond ineens oversteekt kan hij grote ongelukken veroorzaken en zelf ook gewond raken. En dan is het huilen geblazen, terwijl je zelf verantwoordelijk bent ervoor. Vraag me af of die mensen er wel bij nadenken, kennelijk niet Gelukkig kon je net op tijd stoppen zeg!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 16:04

Gelukkig nog maar een week, dan hebben we vakantie.

Als iemand zijn hond niet aanlijnt in een bos ofzo, is te begrijpen.
Maar op een druk fietspad naast een autoweg vind ik dat ze gewoon vast moeten.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:09

Ik vind het vreselijk, op een of andere manier lopen losse honde altijd bij ons de oprijlaan op. Tsjah leuk met de waakhond, met een beetje pech ben je ze dus kwijt.

Zelf hebben we drie honden waarvan twee gewoon aan de lijn moeten blijven en de derde af en toe los loopt waar het mag. Dan hou je ze aan de lijn maar komen er toch regelmatig losse honden om de hoek schieten waar ze niet eens los mogen.

Als ik het me goed kan herinneren mogen honden in de bebouwde kom alleen los als ze onder appél staan, dat staan ze dus duidelijk niet als ze voor je fiets langs schieten.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:17

ik heb zelf ook een hond en er een sch**thekel aan als ze loslopen waar het niet mag (en dus achter mijn hond aanrennen). Ik laat die van ons ook wel eens los, verder dan een halve meter loopt ze niet bij mij vandaan, want ze weet wat er gebeurt als ze dat wel doet.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:20

de mijne loopt altijd los, want ik durf hem vanwege ademhalingsproblemen geen halsband meer om te doen. Maarja dan hebben we wel een braaf hondje dat niet verder dan 3 meter bij mij weg gaat. Maar het kan idd wel vervelend zijn als andere honden denken dat ze dwars door je fiets heen kunnen Tong uitsteken

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:20

Waar ik ook altijd gek van wordt, is dat mensen hun honden dus niet aanlijnen als er een andere hond aankomt. Ze gaan er gewoon vanuit dat iedere hond wil spelen en t goed vind. Maar mijn hond houd niet zo van andere honden en ze moeten dus ook niet te dicht bij m komen. Hij zelf zal nooit naar een hond toe rennen om te vechten of iets, maar ze moeten niet naar hem toe komen. Als ik dan de mensen vriendelijk vraag of ze de hond willen aanlijnen zeggen ze "Maar mijn hond doet niks hoor!!!" Nee, maar de mijne wel.. dus ik geef duidelijk aan dat mijn hond er niet van houd.. toch eigewijs zijn en de hond loslaten lopen, komt die hond naar mijn hond, mijn hond snauwt m af, dat baasje van die hond helemaaaaal overstuur dat mijn hond vals is en dat ik een muilkorf om moet doen... .Dus ik stond daar vol verbazing te luisteren, er ging door mijn hoofd.. Hoe kun je nou zulke dingen bedenken omdat te gaan zeggen ?? daar kon ik echt niet bij.. Dus ik er vol tegen in, dat ik gevraagt heb om de hond vast te houden omdat mijn hond er niet van houd, en zij dat niet doet, haar eigen schuld is dat haar hond afgesnauwd wordt, mijn hond helemaal niet vals is anders had ie haar hondje wel verscheurd, zij haar hond gewoon vast moet houden omdat het binnenbebouwde kom is. Toen gelijk erachter aan gezegt dat ik meer te doen heb en ben weer door gelopen.

wat is het nou voor een moeite om je hond gewoon aan te lijnen ????

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:27

Ik snap je helemaal, een paar jaar geleden durfde iemand tegen mij te zeggen dat ik m'n paard beter moest beheersen omdat ze naar de hond trapte die als een bezetene om d'r heen rende en blafte.... hou dan gewoon die joekel bij. Kan d'r zo pissig om worden soms.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:46

Ik begrijp het volkomen. Joep loopt alleen los daar waar het kan. Dus waar geen andere honden loslopen (behalve wanneer ze samen spelen met toestemming van de andere eigenaar), niet waar andere mensen er last van zouden kunnen hebben en al zeker niet op een fietspad of langs een straat, mij te gevaarlijk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:59

Binnen de bebouwde kom mogen volgens mij nergens in Nederland de honden zo los lopen, bovendien als een hondje bij jou onder de fiets komt is het de schuld van de eigenaar die is ten allen tijden verantwoordelijk voor het gedrag van het dier. Komt dan idd ook nog bij dat ze die hond gewoon aan de riem had moeten hebben. Als het echt fout was gegaan had haar verzekering voor de kosten op kunnen draaien. Ik heb zelf ook een hond en die gaat alleen los in officiele losloopgebieden. Ik lijn hem aan of roep hem naast als er een ander aankomt met een wel aangelijnde hond, als ik mensen tref die bang zijn, of als ik een ruiter met paard tegenkom.
Mijn antwoord als mensen met dat soort termen beginnen is: en u mag hier niet komen met een hond die los loopt/niet luistert. Ik denk dat ik dus iets terug had geroepen als: en wilt u hier nooit meer komen met uw loslopende hond?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:03

L_ola schreef:
Laatst kwam ik van school, schoot er een Jack Russel tussen mijn voor- en achterwiel.
Ik op de rem, haast met een stuur in mijn mond. En dan de eigenaresse (redelijk boos) :
Ik schrok me dood van die reactie.. Ik was er bijna overheen gereden, had mijn tanden haast opgeoffert voor die hond. Moeten ze die honden maar aanlijnen.

De volgende keer dat je deze hond ziet gewoon doorrijden ...
Boem is ho..... Moet de eigenaar de hond maar aanlijnen.
Ik snap niet waarom je een hond loslaat lopen naast een fietspad , wat als er een brommer aankomt?
Die kunnen niet zo snel remmen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:31

weet je zeker dat dit geen losloop gebied is?

ik kan er ook niet tegen hoor als er honden los lopen waar het niet mag.. als ik dan met mijn 2 honden aangelijnd langsloop hangt er zowat een hond in mijn honden.. en ik lijn mijn honden juist aan omdat die niet met anderen overweg kunnen..

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:33

de mijne loopt altijd los, want ik durf hem vanwege ademhalingsproblemen geen halsband meer om te doen.

Honden mogen natuurlijk niet overal los, dus heb ik wel een tip, mocht je je hondje eens moeten aanlijnen; wij gebruiken voor onze Franse bulldog een laag uitgesneden tuigje, die de hals vrij laat. Erg prettig in gebruik! Lachen

Het is te gek voor woorden dat je op een fietspad moet remmen voor loslopende honden! En als baasje dan ook nog uitvalt, is het helemaal te gek voor woorden. Een fietspad is een fietspad, en daar horen geen honden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:41

meissielief schreef:
L_ola schreef:

De volgende keer dat je deze hond ziet gewoon doorrijden ...
Boem is ho..... Moet de eigenaar de hond maar aanlijnen.
Ik snap niet waarom je een hond loslaat lopen naast een fietspad , wat als er een brommer aankomt?
Die kunnen niet zo snel remmen.

En de hond dus de dupe laten worden van het gedrag van het baasje?
Nee, dat is echt eerlijk!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:44

Ik zou mijn honden ook niet op drukke tijden langs zo'n weg uitlaten. 's Avonds of 's ochtends vroeg is een ander verhaal, mits niemand anders er last van heeft.

Gelukkig kennen die van mij 'berm' en gaan ze dan keurig de kant in.

Ik ben wel zo'n baasje wat mijn honden los laat in het park bij ons voor de deur, wat officieel niet mag, maar da's pech, het is daar rustig, compleet overzichtelijk en autovrij, heerlijke plek om uit te razen. Over het algemeen (helaas blijven het beesten) luistert de grote perfect, maar krijgt ze inene een eigenwijze bui dan stormt ze wel eens op andere honden af. Ik weet inmiddels vrij goed wanneer zo'n bui eraankomt en welke hondeneigenaren hier geen problemen mee hebben. Overigens, als een hond vervelend doet tegen Femi druipt ze af, die zal nooit extra gaan zieken ofzo.

Wanneer mensen fatsoenlijk vragen of ik de hond aan wil lijnen ben ik de laatste om te weigeren, maar wanneer ze gelijk beginnen met schelden (laatst een hardloper die bang was voor mijn pup van 6 weken) negeer ik dat ongewenste gedrag Lips are sealed Er zijn nu eenmaal grenzen.

In de buurt van ruiterpaden, onbekend terrein of in het bos waar honden niet los mogen laat ik ze ook niet los!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:30

In het geval van de TS vind ik het wel verstandig om de hond aan te lijnen, is toch levensgevaarlijk om dat beest zo los te laten.
Voor hetzelfde geldt gebeuren er ongelukken.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:32

LZP -> BB

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 04:03

Vervelend idd. Mijn pa heeft een keer een hond doodgereden die opeens tussen geparkeerde auto's de straat op rende. Mijn pa week uit, maar reed toch over de hond heen en was in 1x dood.
Eigenaren waren natuurlijk verdrietig, maar vonden toch ook dat ze de hond aan hadden moeten lijnen. Ze wonen bij mij in de buurt, en hebben tegenwoordig hun hondjes netjes aangelijnd.

Dat mensen zelf het risico willen nemen om hun hond van de weg af te schrapen verbaasd me nog steeds Scheve mond. Zeker in de buurt van verkeer vind ik het gevaarlijk en zal ik een hond liever aan het lijntje houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 04:07

L_ola schreef:
Wat een moeite..

Iedere dag, als ik over het fietspad naar school fiets, lopen en hondjes los.
Hier heb ik geen problemen mee, maar het is toch best wel rot als er weer eens poep aan je wiel hangt omdat de mensen het niet opruimen.
Meestal denk ik dan: Niet zeuren, heb je alleen je eigen mee.

Maar waar ik me wel kapot aan erger, is dat ze die honden niet aanlijnen..

Iedere ochtend springt een weer een hond voor mijn wielen. En nee, ik heb niks tegen honden, wand wij hebben er zelf ook. Maar wat een moeite zeg, even een lijntje vast maken..

Het zal wel aan mij liggen.. Dromen

In zo'n geval zou ik dus wel even link uit de hoek komen.
Zelfde met fietsers op de stoep, in princiepe intresseert het me niet maar ze moeten me niet aso in de weg gaan fietsen want dan wordt ik link.
Hetzelfde geld als ik een hond op straat oid zie poepen, het is echt een heel kleine moeite om in de opvoeding mee te nemen dat je hond alleen in lang gras/bosjes mag poepen. Mijn eigen hond loopt vrijwel altijd los maar is zo opgevoed dat hij het alleen in hoge bosjes doet, heeft hij per ongeluk toch een foutje dan krijgt hij op zijn kop en ruim ik het ff op.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:43

Mijn hond schiet hier in t park ook wel eens voor een fietser langs.
Maar het is EN een losloopgebied EN een verplicht voetpad, en dus hebben fietsers en niks te zoeken.
En dan hoop k regelmatig dat ze eens goed onder uit gaan!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:56

Moosje schreef:
Mijn hond schiet hier in t park ook wel eens voor een fietser langs.
Maar het is EN een losloopgebied EN een verplicht voetpad, en dus hebben fietsers en niks te zoeken.
En dan hoop k regelmatig dat ze eens goed onder uit gaan!

Bij ons is het een fietspad, en de honden moeten aangelijnt (geen losloopgebied).

Ik ga niet over het hondje heen rijden, het is niet de schuld van het hondje, maar van de eigenaars die de moeite niet nemen om de hond aan te lijnen.

Maarja, wat doe je eraan? Er zijn gelukkig ook mensen die hun honden keurig aanlijnen, en dus geen ongemakkelijke situaties veroorzaken. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:30

L_ola schreef:
Maarja, wat doe je eraan? Er zijn gelukkig ook mensen die hun honden keurig aanlijnen, en dus geen ongemakkelijke situaties veroorzaken. Knipoog

Als er borden staan dat honden aangelijnd moeten zijn kun je ze er rustig op aanspreken. Dat doe ik ook als mensen heel aso over de stoep fietsen, bv met 3 naast elkaar en dan verwachten dat je als voetganger aan de kant gaat.
Hetzelfde geld voor zo'n situatie, als je ze op een vriendelijke manier aanspreekt willen de meeste mensen de hond waarschijnlijk wel aanlijnen.