Hond met ademhalingsproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luominen

Hond met ademhalingsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 12:44

Mijn hondje heeft de laatste tijd steeds meer last van zijn zogenaamde "ademnood". Oorspronkelijk werd gedacht dat hij dit deed omdat hij te vlug zijn brokjes opat en daarbij een brokje in het verkeerde keelgat schoot. Nu begon hij dit vanochtend opnieuw te doen terwijl hij absoluut niet gegeten had. Zijn longetjes trekken dan volledig samen, dat merk je doordat je ook zijn ribjes ziet krimpen. Daarbij maakt hij een erg akelig geluid.

Sinds gisterenavond is hij ook een soort snurkend geluid beginnen maken, enkel wanneer hij slaapt. Hij lijkt ook min of meer "boertjes" te laten. Ik weet absoluut niet wat er aan de hand is. Uiteraard komt de veearts, ik wil gewoon alvast wat informatie inwinnen over wat jullie hierover weten, of wat jullie ervaringen zijn.

Arrabel

Re: Hond met ademhalingsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:53

Wat is de leeftijd van het hondje?
En het ras?
Ik wil je niet bang maken maar het kan zijn dat er iets vocht achter de longetjes zit en dit kan weer te maken hebben met het hartje.
Mocht dit het geval zijn dan krijgt je hondje vochtafdrijfende medicijnen (plaspillen) en daar kan hij het dan nog een hele tijd op mee.

Maar het is een vermoeden zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:02

Dit kan vele oorzaken hebben. Laat er zo snel mogelijk een DA naar kijken daar het ook oorzaken kunnen zijn die een keer het leven van je hond gaan kosten. Ik denk in de richting van het hart.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:01

Klinkt als "reverze sneezing". Iets wat veel kleine honden hebben en volstrekt ongevaarlijk is.
Als je op je dit op goolge intikt zul je er veel informatie over vinden.

Wat kan helpen als ze zo'n aanval hebben is even afleiden of over de keel strelen.

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 23:38

Mijn hondje is een Chihuahua en is één jaartje uit.

Ik ben onmiddellijk even gaan kijken op het Chihuahuaforum en heb daar ook het verschijnsel Reverse Sneezing gevonden. Het klinkt en ziet er hetzelfde uit. Als hij nog eens een "hoestbui" krijgt, ga ik weldegelijk naar de dierenarts. Zo normaal lijkt het me toch ook niet, aangezien ik dit eigenlijk nog nooit een hond heb weten doen.

Ik ga in ieder geval de dierenarts eens laten kijken om verdere problemen uit te sluiten! Bedankt allemaal!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:56

Luominen schreef:
Mijn hondje is een Chihuahua en is één jaartje uit.

Ik ben onmiddellijk even gaan kijken op het Chihuahuaforum en heb daar ook het verschijnsel Reverse Sneezing gevonden. Het klinkt en ziet er hetzelfde uit. Als hij nog eens een "hoestbui" krijgt, ga ik weldegelijk naar de dierenarts. Zo normaal lijkt het me toch ook niet, aangezien ik dit eigenlijk nog nooit een hond heb weten doen.

Ik ga in ieder geval de dierenarts eens laten kijken om verdere problemen uit te sluiten! Bedankt allemaal!

Bij Chihuahua's is het vrij normaal dat ze dat hebben. Heb er nu verschillende gehad en 1 van 14 jaar op schoot liggen en ze hebben het allemaal gedaan.
Wel was het zo dat het ernstiger werd als ze bijvoorbeeld kennelhoest hadden opgelopen dus een bezoekje aan de dierenarts is nooit verkeerd.

Overigens heeft onze Australian Cattle Dog er heel af en toe ook weleens last van en dat is toch niet een erg kleine hond. Lachen
Als je het nooit meegemaakt hebt klinkt het allemaal heel eng en zo ziet het er ook uit, maar het is echt behoorlijk onschuldig.
De truc is om ze even te laten slikken, dan is het meestal over.

Kun je de fokker van je hond niet even bellen? Die kan je er, als het goed is, alles over vertellen en die zijn ervoor om dit soort vragen te beantwoorden.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:19

onze hond had dit een tijdje geleden ook. Dus wij naar de dierenarts, bleek het een hartafwijking te zijn. Nu krijgt ie voor de rest van zijn leven harttabletten en vochtafdrijvers.
Onze hond is wel een stuk ouder(ong. 12)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:24

Als je het zeker wilt weten, naar de dierenarts..

Overigens is Reverse Sneezing niet weggelegd voor alleen kleine hondjes.......
(mijn 28 kilo hond.. doet het het gehele zomerseizoen..
hij vergeet altijd met zwemmen zijn bek dicht te houden..
en dan begint het weer.. Week niet zwemmen en het is weer over..)

Als ie niets blijkt te mankeren volgens dierenarts..

en hij doet dat rare diepe snurkende zuchten zonder
blauw of paars te worden..
en hij doet het met overdreven ribbewegingen.. en buik..
(lijkt soms zelfs wel alsof ze moeten braken...)
Dan zou het heel goed reverse sneezing kunnen zijn...
Te stoppen door hond te laten slikken..
dus afleiden, over keel strijken.. verzin het maar...

succes met je chihuahua!!!

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 18:36

Bedankt voor alle reacties!

Elke keer als hij het weer deed, heb ik mijn hand tegen zijn neusje gehouden en was het bijna meteen weer over. Inmiddels ziet het er weer wat minder rooskleurig uit. Elke keer als hij wakker wordt of zich inspant, heeft hij moeilijkheden met ademen, hij piept om daarna éénmaal droog te braken. De dierenarts is uiteraard geweest, en hij krijgt nu elke dag antibiotica.

Ik heb filmpjes van hem gemaakt waarbij je het kan zien en horen, ik zou graag wat meer ideeën hebben over hoe en wat van jullie, als iemand hier een idee heeft, of wanneer dit verhaal bekend voorkomt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:22

Ik denk dat je hondje een hartkwaal heeft waardoor er vocht in de en achter de longetjes loopt.
Je hondje heeft dan plastabletten nodig dan gaat het een stuk beter, antibiotica heeft je hondje niks aan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:11

Luominen schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Elke keer als hij het weer deed, heb ik mijn hand tegen zijn neusje gehouden en was het bijna meteen weer over. Inmiddels ziet het er weer wat minder rooskleurig uit. Elke keer als hij wakker wordt of zich inspant, heeft hij moeilijkheden met ademen, hij piept om daarna éénmaal droog te braken. De dierenarts is uiteraard geweest, en hij krijgt nu elke dag antibiotica.

Ik heb filmpjes van hem gemaakt waarbij je het kan zien en horen, ik zou graag wat meer ideeën hebben over hoe en wat van jullie, als iemand hier een idee heeft, of wanneer dit verhaal bekend voorkomt.

Wie is de fokker van je hondje? Normaal gesproken hebben de goede fokkers enorm veel kennis van het ras en zullen ze altijd voor je klaar staan als je dit soort problemen hebt.

Waarom krijgt je hond antibiotica? Vermoedt de dierenarts kennelhoest of een keelinfectie?