Jonge konijntjes??????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Jonge konijntjes??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 19:49

beste bokkers,

heb dus gisteren de 16de jonge konijntjes gekregen ofnajah ik .. me konijn dus Tong uitsteken
2 prachtige hummeltjes, 1 bijna zwart, en 1 beetje zwart.

maar nu de vraag 1 ziet er goed uit
de zwarte is wat minder.
vandaag lag deze dus helemaal uit het nest,

heb me handen door haar mesthoop gehaald en het jong zachtjes terug gelegd,
zonder verder ook maar iets aan te raken.
maar het voelde nogal koud aan vond ik, en heb dus ook maar even aan het andere gevoeld met me vieze handen natuurlijk.
en ook deze was niet echt warm

nu is dus mijn vraag is dit normaal want dit is me eerste nest, heb wel al veel gelezen maarjah ben toch heel bezorgt.

heb allles in huis zoals extra voer voor strx als ze groter worden, maar ook flesjes voor het geval moeder ze niet zou accepteren, maar daar hoort ook melk bij wie heeft hier verstand van, kun je dit gewoon halen bij de DA , drogist(heb ik ook al gelezen ergens)
wie heeft hier ervaring mee..

groetjes Dafne

StalNollie

Re: Jonge konijntjes??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:42

nobody

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:44

misschien een warme kruik er bij in leggen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:45

Ik heb verder geen ervaring met konijnen etc. maar miss is het fijn voor zekerheid om de DA even te bellen, kost niks (hoop ik dan maar voor je Lachen )
groetjes en hopelijk is het niet 'ernstig'.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 22:03

net maar de DA gebeld, omdat de konijntjes wel kouder aanvoelden dan vanmiddag( het is nu dan ook wel wat kouder buiten maarjah vond het twijfelachtig)

Da dus gebeld alles uitgelegd, hij vond het goed dat het beestje had teruggelegd, maar dat ik er verder niet veel aan moest doen,

alles laten zoals het is niks veranderen en maar afwachten,
omdat je niet aan de buitenkant kunt voelen of ze het koud hebben, maar dat dit van binnen goed moet zijn,

dus geef haar morgenvroeg maar weer wat eten, en kijk dan pas morgenmiddag weer.

wil haar dus niet teveel storen dus kooi open en weer dicht alleen voeren dus, en smiddags kijk ik even,

advies was wel de ruimte wat meer beperken zodat ze als het ware meer gedwongen word om er naar om te kijken..

najah ben benieuwd hoop dat het goed komt, maar die hoop moet alleen nog komen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:11

Een moeder konijn voedt haar jongen maar 2 a 3x per dag een paar minuutjes en de rest van de tijd laat ze haar jongen met rust.

Helaas is het zo dat als een konijn het jong vaker uit het nest legt meestal wat mis met dat konijntje.
Het kan nu ook 1x per ongeluk gegaan zijn ( dat het jong nog aan de tepel hing toen moeder er vanaf ging)

Veel succes en plezier met je nieuwe aanwinsten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 22:16

najah hopen maar dat hij dan zo lekker aan de tepel hing, en er niet vanaf wou:)

en klopt idd van het 2 keer voeden, en ze piepen ook niet van de honger (heb gelezen dat ook dit van belang kan zijn).
maar vond nu de witste zeg maar ook niet echt levendig, als ik voelde, in het begin gaf ie nog wat trekkingen, maar die is wel lekker bol, de ander wat minder.

maar denk nog steeds het slechtste eigenlijk wil het liefst iedere minuut gaan kijken maar heb nu een deken over de kooi voor de tocht, en kijk morgenmiddag wel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 22:36

Boos! was ik me gevoel toch maar achterna gegaan,
heb ze helaas vanmorgen helemaal koud aangetroffen,
zijn dus van de kou overleden,

had ik ze maar naar binnen gehaald en dan maar met de fles aan de gang ofzo, achjah jammer is het maar kan er niks meer tegen doen helaas..

alvast een les voor de volgende keer niet meer twijfelen maar uitgaan van me gevoel

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:58

Ik lees het dan deels ook te laat, anderzijds had je de juiste spullen ook niet in huis. De melk die jonge konijntjes moeten hebben zal je moeten bestellen die kan je niet zomaar ergens kopen.
Daarnaast denk ik dat er wat mis wat met deze konijntjes zelf, als moeder en mooi nest had gemaakt met haar worden die konijntjes niet zomaar koud. Heb laatst ook een nest gehad, kleintjes waren koud, nest was supervol haar, fout zat in de konijntjes zelf.
Is de moeder nog jong genoeg? Weet je genoeg van de achtergrond van moeder en vader?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:09

van vader en moeder weet ik beide genoeg
vader is 2 jaar en dus ook al 2 jaar in mijn bezit
moeder is nu 3 geworden en ook al drie jaar in mijn bezig.

het was niet echt een mooi nestje rondom wel maar van binnen had ik gegeken en dit was niet mooi, de konijnen lagen van onder anders op de ijzeren plaat zonder bedekking wat dus ook al niet warm is.

had zowat alle spullen in huis behalve de melk, maar die zou je kunnen gaan halen heb gelezen bij drogist en anders hier in noord brabant zit ook zo iets die dat heeft. dus met de auto ben je daar zo.
dus dat zou geen probleem zijn geweest.

maar ach daar hoef ik niet meer aan te denken, moeders zit weer lekker in haar rennetje te hobbelen, en dat vind ik het belangrijkste

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:50

Heel erg zonde, maar als het moeder haar eerste nest was, mag je in je handen wrijven dat het goed is gegaan, want ze was eigenlijk te oud voor haar eerste nest. Mits dit dus echt haar eerste nest was, waar ik wel bang voor was. Ik zou het daarom ook niet nog een keer proberen Lachen
Denk dat je daarnaast ook niet de achtergrond weet van de beide ouderdieren, waardoor je geen erfelijke afwijkingen kan uitsluiten bijv. olifantstanden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 16:48

de ouders van moederskonijn ken ik beide ook zowel vader als moeder.

was niet haar eerste nest ze heeft voorheen als een nestje gehad dit was maar 1 jong.

ga het mischien nog 1 keer proberen over maandje en wil het dan niet lukken najah dan niet meer.

maar voor de volgende keer weet ik tenminste dat ik me gevoel ga volgen