Dolfijn met 4 vinnen gevonden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Dolfijn met 4 vinnen gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 22:19

http://news.nationalgeographic.com/news ... -legs.html

Dit is wel heel erg maf: het bewijs is blijkbaar geleverd dat dolfijnen vroeger op het land leefden en later de zee in gingen!

Afbeelding

Japanese fishers have found a bottlenose dolphin with four fins instead of two. The extra hind fins (inset) are about the size of human hands and could be proof that the marine mammals first evolved from land animals.

Japanse vissers hebben een tuimelaar gevonden met 4 ipv 2. De twee achterste extra vinnen (inzet) is net zo groot als 2 mensenhanden en kan hetr bewijs zijn dat de zeezoogdieren eerst evolueerden van landdieren.

(maar ik denk dat het een photoshopklus was)

Dewii

Re: Dolfijn met 4 vinnen gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:20

Zo, dat is inderdaad apart zeg! Het zou zomaar kunnen!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:21

Haha wat gek zeg!
Is dat al een oude dolfijn ?
Zo niet, dan kan het toch ook een 'foutje' zijn? Clown

EscadaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:22

Zo dat is gaaf Haha! Hoop alleen niet voor het dier dat er gelijk allemaal onderzoeken met hem gedaan worden Knipoog Misschien is dit de enige dolfijn met een 2de versnelling Clown ?

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:56

nu moet ik denken aan een aflevering van southpark >.<

EscadaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:57

x_soofjuhxXx schreef:
nu moet ik denken aan een aflevering van southpark >.<

Jaaa idd!! ROFL

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 00:50

Of het is gewoon een mutatie? Verward

Er worden toch ook wel eens schapen/koeien met 5 poten geboren, dat betekent toch ook niet gelijk dat ze zijn geëvolueerd uit 5 (of misschien zelfs wel 6! Bloos! )-potige dieren?

Of zeg ik nou wat doms, haha!

Als nou álle dolfijnen er zo uitzagen, kan ik begrijpen dat er gezegd wordt dat dit bewijs is van evolutie. Maar als een enkel individu gewoon gemuteerd is, geloof ik daar niet zo in eerlijk gezegd.

Axel_clauw: Ik neem aan dat het geen dolfijn is van miljoenen jaren oud, hahaha! Als het al evolutie zou zíjn geweest, gaat die verandering van land- naar zeedier over miljoenen jaren, niet over 40 jaar ofzo Lachen

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 00:51

Myukii schreef:
Axel_clauw: Ik neem aan dat het geen dolfijn is van miljoenen jaren oud, hahaha! Als het al evolutie zou zíjn geweest, gaat die verandering van land- naar zeedier over miljoenen jaren, niet over 40 jaar ofzo Lachen

Haha nee dat snap ik Sigaar Clown Maar ik bedoel, hoe kunnen ze uit 1 zon dier die dat heeft, uitmaken dat ze miljoenen jaren geleden landdieren waren? Clown

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 00:55

Axel_Clauw schreef:
Myukii schreef:

Haha nee dat snap ik Sigaar Clown Maar ik bedoel, hoe kunnen ze uit 1 zon dier die dat heeft, uitmaken dat ze miljoenen jaren geleden landdieren waren? Clown

Ja, dat vraag ik me ook af Clown Slaat imo nergens op, omdat volgens mij de kans nihil is dat er op dit moment nog dolfijnen zijn die het gen voor 4 'benen' (als die er dus al geweest zou zijn, wat ik niet geloof) doorgeven. Dit moet gewoon een mutatie zijn geweest, denk ik.

Of nouja, dat zeg ik wel zo bijdehand, maar er zullen vast wel wetenschappers zijn die dat vermoeden van de evolutie hebben. En die hebben er voor gestudeerd, dus er zal vast wel ergens een kern van logica inzitten Tong uitsteken Maar die ontgaat me een beetje, haha

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 00:56

Haha die ontgaat mij ook een beetje Clown ..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 01:44

Myukii schreef:
Of het is gewoon een mutatie? Verward

Er worden toch ook wel eens schapen/koeien met 5 poten geboren, dat betekent toch ook niet gelijk dat ze zijn geëvolueerd uit 5 (of misschien zelfs wel 6! Bloos! )-potige dieren?

Of zeg ik nou wat doms, haha!

Als nou álle dolfijnen er zo uitzagen, kan ik begrijpen dat er gezegd wordt dat dit bewijs is van evolutie. Maar als een enkel individu gewoon gemuteerd is, geloof ik daar niet zo in eerlijk gezegd.

Als er een schaap met vijf poten wordt geboren, dan betekent dat meestal dat er een voor- of achterpoot extra is. Met andere woorden: Eén van de poten komt in een dubbele uitvoering voor.
Er is dus niets "nieuws" ontstaan aan dat schaap, maar hooguit een bestaand onderdeel dat een keer teveel voorkomt.

Wat het geval met deze dolfijn zo bijzonder maakt, is dat er twee anaalvinnen voorkomen die er normaal helemaal niet zitten.

Het gebeurt practisch nooit dat er in de evolutie door één enkele mutatie in een keer een heel nieuw 'bouwplan' (voor een lichaamsdeel of orgaan) ontstaat. Meestal ontstaan 'foutjes' zoals bij deze dolfijn doordat een inactief gen of een groep genen die er al waren, (opnieuw) geactiveerd worden. Er kunnen dan eigenschappen naar voren komen die eigenlijk al aanwezig waren, maar die in de loop van de evolutie gereduceerd of verdwenen zijn.

In dit specifieke geval laten de beide anaalvinnen zien dat (voorouders van) dolfijnen wel degelijk ooit vier ledematen en een heupgordel hebben gehad, ookal zijn deze bij moderne dolfijnen normaal niet meer terug te vinden. (behalve dan een bijna verdwenen bot in het bekken).

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 01:55

Mm, oke, ik begrijp wat je bedoelt (al geloof ik nog steeds niet dat een dolfijn (uit een landdier) geëvolueerd is, maar dat is een ander verhaal Knipoog ), maar je zegt dat bij een schaap met 5 poten, een van de poten dubbel voorkomt. Maar, wie zegt dat dat bij deze dolfijn niet hetzelfde ligt? Onvolgroeide, al bestaande, dubbele vinnen dus?
Of is dat heel dom om te denken? Nagelbijten / Gniffelen Bloos

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 03:34

Myukii schreef:
Mm, oke, ik begrijp wat je bedoelt (al geloof ik nog steeds niet dat een dolfijn (uit een landdier) geëvolueerd is, maar dat is een ander verhaal Knipoog ), maar je zegt dat bij een schaap met 5 poten, een van de poten dubbel voorkomt. Maar, wie zegt dat dat bij deze dolfijn niet hetzelfde ligt? Onvolgroeide, al bestaande, dubbele vinnen dus?

Nee dat is het eerste wat ik ook dacht.... Knipoog

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 06:05

Heuh, wat maf.. Clown

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 07:29

Myukii schreef:
Mm, oke, ik begrijp wat je bedoelt (al geloof ik nog steeds niet dat een dolfijn (uit een landdier) geëvolueerd is

Lees dit maar eens: http://library.thinkquest.org/17963/evolution-nl.html

of:

De eerste walvisachigen verschenen tijdens het Eoceen, ongeveer 50 miljoen jaar geleden. Het alleroudste fossiel, door de paleontologen 'Pakicetus' genoemd, werd rond 1980 aan de voet van de Himalaya, bij de Pakistaanse grens gevonden. Onderzoek van het geraamte heeft aangetoond dat het een viervoeter betrof. Deze groep zou tijdens het Mioceen, ongeveer 15 miljoen jaar geleden zijn verdwenen, waarna de squalodontiden of eerste odontoceten verschenen (walvisachtigen met tanden, waarvan de dolfijnen afstammen).

Van fossielen die in Italië en in het Rijndal zijn gevonden, heeft men de squalodontiden kunnen reconstrueren: de ledematen zijn bij deze groep vervangen door vinnen, de neusgaten zijn naar de bovenkant van de kop verplaatst, de kaak is uitgerust met een groot aantal tanden en het spoelvormige lichaam is ongeveer 3 meter lang. Het schijnt dat zijn dieet en biologie sterk overeenkwamen met die van een enigszins bijzondere nu levende dolfijn, namelijk de orka. Veel biologen menen dat de squalodontiden de rechtstreekse voorouders van de dolfijn zijn, maar er zijn ook wetenschapsmensen die hieraan twijfelen.

De familie dolfijnen telt nu 31 soorten van uiteenlopende grootte en vorm. Ze hebben bezit genomen van alle oceanen, van de poolzeeën tot de tropische wateren. Als echte zoogdieren moeten ze hun zuurstof onttrekken aan de lucht en niet aan het water, zoals vissen doen. Maar hun jongen worden net als die van vissenin het water geboren.

Al vanaf de vroegste oudheid is de dolfijn met de mens verbonden. Men ziet het dier op oude fresco's op Kreta en vermaard zijnde proefnemingen met dolfijnen door de Amerikaanse marine. Helaas heeft de mens ook een noodlottige invloed op het voortbestaan van deze diergroep: bewust door overmatige bevissing en onbewust door de vervuiling van de zee. Daarom wordt het hoog tijd voor ingrijpende beschermende maatregelen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:56

Myukii schreef:

Dolfijnen hebben normaal helemaal geen anaalvinnen. Het zijn ook geen dubbele borstvinnen, want ze zitten op geen enkele manier verbonden met de schoudergordel.
Ze zitten wel bij/aan het (overblijfsel van het) bekken, waar bij alle andere zoogdieren de achterste ledematen zitten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Dolphin_anatomy.png

Als je zin hebt om nog wat meer te lezen dan staat hier nog veel meer informatie over het ontstaan van de walvisachtigen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:57

Dat is wel heel apart! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:58

welnee Haha! Haha! dit is het bewijs dat straks de dolfijnen aan land gaan en wij als mensen het onderspit moeten gaan delven qua bezetting van de planeet!!!

clash of the dolphins Lachen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:13

Oomens, bedankt voor de opheldering! Ik zat inderdaad ook al te bedenken hoe die mensen er nou bij kwamen dat het een terugslag zou zijn in plaats van een mutatie, maar nu lijkt het inderdaad logischer dat het toch een terugslag is Lachen

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:05

[NM] -> [BB]

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:34

Wat apart zeg!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:42

Wow wat raar zeg!